[[Template core/global/global/includeMeta is throwing an error. This theme may be out of date. Run the support tool in the AdminCP to restore the default theme.]] Spring naar bijdragen

Voorschriften ADR wijzigen per 1 januari 2011


Schots en Scheef

Recommended Posts

Dank je voor de felicitatie.

Het viel me erg tegen, had dan wel een 7 voor schriftelijk en een 6 voor mondeling, dus ruim voldoende maar toch.

Ik had een examinator die weer door een ander gecontroleerd werd en had het idee dat hij daar voor een beetje bang was.

Hij bleef maar doordrammen over dingen waarvan ik minder wist en dat maakt je toch onzekerder.

Wat moet jij ver weg voor je examen. Ik ben vandaag naar Asten geweest dus behoorlijk dicht bij.

Ik heb dan weinig met ADR te doen en heb zelfs nog nooit met een tankwagen gereden maar wilde dat deel er toch bij hebben. Je weet maar nooit.

Maar denk dat het wel de laatste keer is geweest (ADR).

Als deze is verlopen moet ik nog 1 1/2 jaar en als ik het op dat moment niet nodig heb ga ik (waarschijnlijk) er niet meer mee aan de gang.

Gr. Harrie

ja dat mondeling dat ga ik ook voor het eerst meemaken.

dat schriftelijk maak ik me niet zo druk over.

die vragen zijn redelijk en er zitten altijd wat foute antwoorden of onzin antwoorden tussen.

idd bij dat mondeling en dat doet onze lesgever nu ook al erg goed is het vaak zo als je een beetje weet en ze voelen dat je iets goed beheerst dan gaan ze steeds dieper in op de materie.

maar ook voor mij is het de laatste keer en als ik in de toekomst nog wil klussen dan is er genoeg zonder adr te rijden.

ook waar ik nu rij is adr maar sporadisch en als ik dan in de toekomst nog zin heb dan is er meer niet adr werk dan wel adr werk.

maar over twee weken weet ik meer en ja dat haarlem is verder weg dan asten.:hamer:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Reacties 96
  • Created
  • Laatste reactie

Top Posters In This Topic

  • Forumlid
mwoah met een geldig adr heb je ook mogelijkheden om andere dingen te gaan doen.

altijd makkelijk om wat bij te klussen later. :ja:

Daar heb ik ook aan gedacht Freddie, maar wie weet hoe het dan op de weg is.

En om dan nog te gaan studeren weet ik ook niet.

Ik heb nu gemerkt dat het al een stuk moeilijker is geworden.

De voorgaande keren heb ik steeds negens en achten gehaald en deze keer heb ik er meer moeite voor gedaan en lagere cijfers gehaald.

Misschien gaat de leeftijd meetellen. Dus Sindaco let maar op (wij zijn ongeveer van dezelfde leeftijd, maar als je vragen hebt over het examen stuur maar een PB):ja:

Gr. Harrie

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Administrators
Doe dat dan maar niet. Ben vandaag op examen geweest en het viel vies tegen. Het was moeilijker als ik verwacht had maar ben gelukkig wel geslaagd en kan er weer 5 jaar tegen.:banaan::banaan::banaan:

Gr. Harrie

Gefeliciteerd Harrie:ok: Dat heb je dan toch weer mooi binnen!

...

maar over twee weken weet ik meer en ja dat haarlem is verder weg dan asten.:hamer:

Daar heb ik ook m'n laatste keer examen gedaan (Haarlemmerliede) Toen werden er door m'n werkgever gewoon examenplaatsen gekocht, en daar had je heen te gaan!

Aan de andere kant: we waren met drie man. Twee examen rond 11 uur, en ik om 15.15:mad:

Dus even voorgelegd aan de voorzitter, er werd een stuk tafel vrijgemaakt en we gingen ook weer met één auto naar huis:ja:

In ieder geval vast succes!

Maarten

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
Gefeliciteerd Harrie:ok: Dat heb je dan toch weer mooi binnen!

Daar heb ik ook m'n laatste keer examen gedaan (Haarlemmerliede) Toen werden er door m'n werkgever gewoon examenplaatsen gekocht, en daar had je heen te gaan!

Aan de andere kant: we waren met drie man. Twee examen rond 11 uur, en ik om 15.15:mad:

Dus even voorgelegd aan de voorzitter, er werd een stuk tafel vrijgemaakt en we gingen ook weer met één auto naar huis:ja:

In ieder geval vast succes!

Maarten

Dank je wel Maarten.

Ook ik had dat met de tijden.

Zou om 11.50 mondeling en om 13.00 uur schriftelijk moeten doen en ik had de gok gewaagd.

Was er om 10.00 uur , kon om 10.45 mee met schriftelijk en direct erachteraan mondeling en stond mooi om 11.30 uur weer buiten.

Gr. Harrie

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
zo zo dus adr TANK = E loonschaal ???

bij jou baas mischien maar bij de meeste anderen niet!!!

en trouwens E-0 t/m E3 is minder dan D-5, bruto gezien!

en waarom denk je dat schenk E loonschaal betaald?

omdat er niemand wil werken!

kijk maar bij uzb's, vakaturebanken ja werkelijk overal worden er chauffeurs gevraagd voor met name brandstoffentransport.

en dat al jarenlang crisis of geen crisis, overal kom je ze tegen die vacatures!

Als je in de FUWA kijkt, goed kijkt === kom je tot de conclusie dat dit werk in E gewaardeerd behoort te worden. De 'meeste' andere houden zich dus maw niet aan de CAO / FUWA.

Gossie wat vreemd ... overal komt je die vacatures in het brandstoffenvervoer tegen ... zou het kunnen zijn dat de economie weer aantrekt en er dus meer brandstoffen te vervoeren zijn? En mijn werkgever is aan het uitbreiden; bij de ene opdrachtgever gaat er een auto uit bij een andere komen er 7 bij.

Daarnaast zie je bij uitzendbureau's ook vaker dat vacatures dubbel voorkomen, dat dezelfde werkgever zowel via uitzendbureau A als via uitzendbureau B voor dezelfde vacature aan het werven is.

Ook gedurende de vakantieperiode zijn er veel chauffeurs nodig en die worden dan via de diverse uitzendbureau's ingehuurd, ik meen dat we dit jaar over de diverse vestigingen zo'n 80 uitzendkrachten hebben gehad (waarvan er ook een aantal kunnen/mogen blijven).

Daarnaast als ik zo naar mijn collega's kijk gaan er in de komende jaren inderdaad een groot aantal met de VUT danwel Pensioen.

Hoewel de gemiddelde leeftijd al een eind schijnt te zijn gezakt omdat er dit jaar best wel veel nieuwe chauffeurs zijn aangenomen. Ook in ander werk is er werk bijgekomen; zoals in de motoroliën, industriële gassen, chemie etc.

Ik denk dat chauffeurs die niet in de brandstoffen willen dit voornamelijk niet willen omdat je een auto zult moeten delen en/of de werkschema's (dag/nachtdiensten, 6 daagse werkweken die bv in het BP rooster voorkomen maar daar staat ook weer tegenover dat je ook 4 daagse werkweken zult hebben etc etc etc of het 3-3-3 rooster. Het mooie van een groot bedrijf is echter wel weer dat je een hoop zaken kunt regelen qua werkroosters en dat is voor meer en meer chauffeurs een positief punt) waarbij er toch vrij regelmatig ook weekenddagen ook te werken zijn evenals feestdagen etc.

Veel HEEL veel chauffeurs willen een vaste wagen voor zichzelf en die zullen dus niet kiezen voor het brandstoftransport. Daarnaast heeft lang niet iedereen zijn ADR-TANK.

En is ook lang niet iedereen voor dit werk geschikt. De eisen zijn dan ook redelijk hoog en wellicht schrikt dat toch deze of gene af.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

men wil gewoon niet met zo een rijdende bom op pad, en ja onbekend maakt onbemind helaas,

Precies, dat is het. Velen denken dat je met een gevaarlijke bom achter je rijdt, wat natuurlijk wel meevalt, als je weet ermee om te gaan.

En wat bij sommigen ook mee zal spelen is het feit dat je nu eenmaal meer gecontroleerd zal worden, en er meer regels zijn om je aan te houden. Je mag niet zomaar ieder route nemen die je wilt, vooral in het buitenland gelden er allerlei extra regels .

Maar toch, voor mij is het nog altijd de mooiste vorm van transport.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
ff voor de duidelijkheid het in rood gechreven woord TANK in de bovenste quote is niet door mij geschreven!!!

abs zou jij ook in het vervolg met je toetsenbord uit door mij geschreven teksten willen blijven!

vooral omdat in je verdere bericht nergens vermeld staat dat jij dat woord erbij hebt geschreven!

zo word de indruk gewekt dat dat woord door mij is geschreven, wat dus absoluut niet zo is!!

Ik zal het de volgende keer tussen * sterretjes * zetten voor diegenen die het topic niet volgen en denken VeRhiP er staat opeens een ROOD woord tussen.

M.i. ben je een grote Zeurpiet.

ADR basis wordt namelijk wel dikwijls in D betaald.

Daar ligt dus een groot onderscheid in.

verder lees ik van verschillende mensen dat ze niet op een tankwagen willen rijden.

en dat blijkt ook wel uit het feit dat die vacatures op bijna elke banensite te zien zijn!.

het is net als met het winkeldistributie vervoer ook daar kunnen ze bijna niemand voor vinden.

en ja als vacatures slecht vervuld worden, dan moet je het interesant maken door bijvoorbeeld een hoger salaris te betalen.

Het is altijd -E-loonschaal geweest!!!

Dus meer chauffeurs 'lokken' dmv hogere salarissen is KUL.

En op werkenbijschenk wordt m.i. geeneens de salarisschaal genoemd!

Ermee adverteren doen ze dus (in ieder geval op hun eigen site) niet.

het feit dat wagens gedeeld moeten worden speelt slechts op de achtergrond mee, omdat dat bij veel andere bedrijven ook zo is.

men wil gewoon niet met zo een rijdende bom op pad, en ja onbekend maakt onbemind helaas

& om op Happy Trucker te reageren.

Inderdaad 'velen' ;) zijn ook bang voor extra controles en 'regeltjes'

Je moet je inderdaad goed aan allerlei regels weten te houden, zelfs als die 'volkomen kul' lijken te zijn.

Maw zoals ik al eerder probeerde aan te duiden lang niet iedere chauffeur is ook geschikt voor dit soort werk (zeg ik nu ff in het algemeen voor iedereen die meeleest).

Bij de ene opdrachtgever heb je te maken met meer regels dan bij een andere opdrachtgever in hetzelfde soort werk ... daarbij controleren ook de grote maatschappijen zoals BP en Esso met eigen controleurs. Daar moet je tegen kunnen en natuurlijk maw gewoon je werk doen volgens de procedures die voorgeschreven staan.

Maar eenmaal ingewerkt en als je je hebt aangepast aan de gang van zaken (regeltjes etc) is het domweg GOED werk en goed betaald werk voor wat je ervoor moet doen.

Zo zwaar is dit beroep namelijk niet. Ook kun je vrij relaxt je werk doen en hoef je je nergens te haasten === want haast levert natuurlijk meer fouten op (benzine en diesel in het verkeerde putje storten is niet iets wat ze willen).

Dat het werk zo vreselijk gevaarlijk is valt allemaal reuze mee.

Kijk maar eens naar de ongevallen waarbij een ADR-tankwagen is betrokken.

Hoeveel zijn er dat en wat waren de gevolgen?

Alles komt hier op neer : Je wordt goed voor je werk getraind, 3 weken in opleiding met een ervaren chauffeur (twee terugkom theorie dagen), brandblustraining bij Risc en eens in de twee jaar die 'kantelcursus' in Duitsland.

Als je weet wat je doet en je neemt geen risico's ... dan is het werk veilig & schoon.

Maar ja ... inderdaad 'onbekend maakt onbemind' da's waar ... maar die 'vaste wagen' en/of het opgeven hiervan is voor veel chauffeurs een te grote stap. Zeker als je in de brandstoffen eerst zou beginnen als springer ... niet veel chauffeurs krijgen direct een vaste (gedeelde) wagen toegekend.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
Het zelf laden en lossen van gevaarlijke stoffen viel altijd onder loonschaal E.

Is dat veranderd dan?

Da's niet veranderd ... wat kennelijk wel is veranderd dat een aantal bedrijven zich dus niet meer houdt aan de CAO en de juiste inschaling van het werk!

<toevoeging>

En vreemdgenoeg zijn er types zoals Freddie die dat kennelijk gaarne accepteren <einde toevoeging>

freddie said:

en adr-tank is niet automatisch E-loonschaal.

kijk maar bij andere bedrijven die ook adt-tank transporten doen die betalen gewoon de D-loonschaal.

Nou wie is hier fout dan?

Het kan zelfs zo zijn dat 5 jaar van nu gewoon nationaal werk in de C-loonschaal gaat vallen, hetgeen nu in D valt. Accepteren we dat dan ook maar gewoon? En betalen die bedrijven dan 'gewoon in de C-loonschaal' ?

En als het slecht blijft gaan met de economie kan het zijn dat meer en meer chauffeurs internationaal gaan rijden tegen TE lage loonschalen of zich nog meer laten bestelen door hun werkgevers dan nu al het geval is. Is dat dan ook maar 'gewoon' ???

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
mwoah met een geldig adr heb je ook mogelijkheden om andere dingen te gaan doen.

altijd makkelijk om wat bij te klussen later. :ja:

Zo is het maar net,ik doe nog regelmatig iets voor mijn ouwe baas,koppeltrailertje naar Luxemburg of rheinböllen of een ritje naar frankrijk, en het is wel vereist dat ik daar ADR voor heb.

Dus ben ik nog maar een keer in de schoolbanken gegaan toen ik 61 was en m'n ADR certificaat verlengd.

Groeten Peter

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
Ie had wal wier geliek groote breur! :ok:

Mondeling een 8

Schriftelijk ook een 8, ik kan er weer 5 jaar tegen! :ja:

Dus ie lult net zo beroerd as ie shrieft? :D:D:D

Gefeliciteerd dan maar en over 5 jaar zie je het dan wel weer.

Tegen die tijd zullen de regels wel weer erg verandert zijn, dus wie weet waar je ADR dan voor nodig hebt............:p

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
Hermanus gefelicteed waarneer zie ik je weer op de tank

Allen bedankt voor de felicitaties! :ja:

@ Johan, ik heb momenteel nog steeds geen behoefte om weer chemische instellingen te gaan bezoeken. Als ik het zo van oud collega's hoor is de regeldrift daar in de 2 jaar dat ik niet meer met een tankwagen rij eerder toe dan afgenomen.

Maar, zeg nooit nooit, anders had ik geen ruim 400 euro uitgegeven om m'n adr te behouden. ;)

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Als ik het goed heb moet Sindaco vandaag ook op ADR examen.

Gr. Harrie

ja dat klopt en wij waren met zijn drieen in haarlem ( jaja vanuit boxmeer lekker naar haarlem:hamer:) en de wekker liep vanochtend om 0430 af en dan naar de zaak een bedrijfscaddy opgehaald en nog een collega opgepikt en mijn allereerste mondeling examen verliep goed en de meneer gaf mij ook een 8 ( net als herman ).

mijn collega's hadden een 7 en een 6.

dus vol goede moed naar het schriftelijk om 11.00uur en we hadden al berekend dat we aan twee keer een 4 en een keer een 5 genoeg hadden.

ik vond de vragen wel meevallen en mijn collega's vonden het wat moeilijker.

ik had wel een paar fouten verwacht omdat ik 2 twijfelvraagjes had, maar ik had een 10 gescoord en mijn collega's hadden ook voldoende's dus we waren alle drie geslaagd en dit was mijn laatste examen en die hebben we toch in stijl afgesloten.

ik moet wel zeggen dat de nederlandse cursus pittiger is dan de duitse die ik tot nu toe had meegemaakt.

maar we zijn er vanaf.:bey:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gast
Reageer op deze discussie...

×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Forum voorwaarden