Spring naar bijdragen

Trucking in Australia

RobNiat
 Share

Recommended Posts

• Forumlid
Wat zijn de prijzen van het dagenlijkse leven, zoals een maaltijd in de truckstop, de benzine en bv. een pakkie sigaretten.

De australische dollar is vrij duur op het moment. Iets meer waard dan de amerikaanse dollar zelfs nu. Dat maakt het vrij duur als je hier alleen maar komt om geld uit te geven.

Een maaltijd in een Roadhouse kost je rond de twintig dollar. Een (groot) glas bier in de kroeg een dollar of zes. Sigaretten zijn belachelijk duur: ik rook zelf niet, maar een gepensioneerde australier die in Laos woont heeft me al ontelbare keren verteld dat hij voor de prijs van 1 pakje peuken een hele dag in Laos kan wonen, eten, drinken en roken. Vandaar dat ik nu even heb opgelet. Sigaretten zo tussen 16 en 18 dollar voor een pakje. Shag zo rond de 25 dollar.

Twee jaar geleden betaalde ik voor een eenvoudige kamer boven een lawaaiige kroeg 170 dollar per week. Nu slaap ik (tijdelijk) in een backpackers-hostel, in een 'dormitory' (slaapzaal) met 10 man voor $26- per nacht.

Allemaal niet spotgoedkoop dus.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

• Forumlid

Oh... 20 dollar word hier beschouwd als vrij duur eten, tenzij je naar een goed steak restaurant gaat en een flinke porterhouse besteld....

Kun je niet een kleine bestelwagen kopen om in te leven? Dan heb je ook vervoer.

Wat kost een huis ergens in een dorp zoals Hooker maar dan in Australie natuurlijk, meer dan hier of is het t zelfde?

7 maal 26 is trouwens 182.....:D Een motel kamer voor 35 dollar bestaat dus ook niet?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

• Forumlid
De australische dollar is vrij duur op het moment. Iets meer waard dan de amerikaanse dollar zelfs nu. Dat maakt het vrij duur als je hier alleen maar komt om geld uit te geven.

Een maaltijd in een Roadhouse kost je rond de twintig dollar. Een (groot) glas bier in de kroeg een dollar of zes. Sigaretten zijn belachelijk duur: ik rook zelf niet, maar een gepensioneerde australier die in Laos woont heeft me al ontelbare keren verteld dat hij voor de prijs van 1 pakje peuken een hele dag in Laos kan wonen, eten, drinken en roken. Vandaar dat ik nu even heb opgelet. Sigaretten zo tussen 16 en 18 dollar voor een pakje. Shag zo rond de 25 dollar.

Twee jaar geleden betaalde ik voor een eenvoudige kamer boven een lawaaiige kroeg 170 dollar per week. Nu slaap ik (tijdelijk) in een backpackers-hostel, in een 'dormitory' (slaapzaal) met 10 man voor $26- per nacht.

Ga liever met 10 vrouwen slapen.

Huub

Link naar opmerking
Deel via andere websites

• Forumlid
Oh... 20 dollar word hier beschouwd als vrij duur eten, tenzij je naar een goed steak restaurant gaat en een flinke porterhouse besteld....

Kun je niet een kleine bestelwagen kopen om in te leven? Dan heb je ook vervoer.

Wat kost een huis ergens in een dorp zoals Hooker maar dan in Australie natuurlijk, meer dan hier of is het t zelfde?

7 maal 26 is trouwens 182.....:D Een motel kamer voor 35 dollar bestaat dus ook niet?

Dat bedoel ik. Goedkoop is het hier niet. Er zijn wel plaatsen waar je voor 12 a 15 dollar een goede hap eten kan krijgen hoor. Maar als ik tussen de middag stop voor een sandwich en een flesje cola ben ik zomaar 8 a 10 dollar armer. De koffie is daarentegen meestal wel gratis voor chauffeurs.

Ik ben niet van plan hier erg lang te blijven. Wil geen auto of kamer. Ik hoop zo spoedig mogelijk te beginnen en dan blijf ik gewoon onderweg. Dan slaap ik op kosten van 'de zaak'.

En een motelkamer voor 30 dollar? Vergeet het maar. 130 komt eerder. Dat bedrag heb ik twee jaar geleden noodgedwongen eens moeten betalen voor een nachtje. 's-Nachts om 3u ingecheckt. Stonden ze zeker om 9u op m'n deur te kloppen dat het tijd werd om uit te checken..!

@Huub; klinkt leuk ja, met 10 vrouwen in een kamer. Dat 'geluk' heb ik ooit nog eens gehad. 8 of 10 bedden in een soort van 'unit' met 1 douche en toilet. Ik was de enige man in de unit en douchen kon ik 's-nachts tussen 4.30u en 5u. Voor de rest waren de dames bezig met make-up etc...

Nee, doe mij maar een paar ruftende kerels om me heen. Die kijken je ook niet aan alsof je een-of-andere gluurder bent.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Gast Reindert

Beetje vergelijkbaar met Noorwegen waar het ook erg duur is!

Groet,

Reindert

Link naar opmerking
Deel via andere websites

• 2 weeks later...
  • Forumlid

Ik noemde het al eerder in dit forumdeel: net als bij jullie in NL wordt er hier door de media ook alles aan gedaan om de hele beroepsgroep lekker zwart te maken. Hieronder twee links van recente nieuwsfeitjes.

De eerste is van een chauffeur die het inderdaad wel heel erg bont maakt als hij zijn auto met 119 km/u bergaf laat rollen. Terwijl daar nog niet zo heel erg lang een limiet geld voor voertuigen op 5 of meer assen van 60 omdat er twee jaar geleden een paar ernstige ongelukken zijn gebeurt. 59 kilometer te hard dus!

Wat er trouwens niet in het filmpje wordt vermeld, maar wat wel in de krant breed uitgemeten werd, was dat de chauffeur 'spullen bij zich had om drugs te gebruiken'. Lees: ze vonden een lepel, een aansteker en een injectienaald in de auto.

Beetje speculatief natuurlijk. Misschien had de man diabetes en moest hij zichzelf injecteren. En at hij graag ijs of yoghurt... Maargoed, het klinkt wel lekker crimineel...

Video: Truckies pulled off the road

Het tweede filmpje gaat dus over dat bedrijf wat ik hierboven al ergens genoemd heb. Over die chauffeur van Scott's die z'n B-double met ruim 140 km/u van een berg naar beneden liet denderen. Dit prima solide bedrijf wordt compleet zwart gemaakt. Evenals Fred's waar ook 'ernstige verdenkingen tegen zijn'.

Hier schijnt het feit dat je onschuldig bent tot het tegendeel is bewezen dus ook niet te gelden zolang het om de transportsector gaat...

Video: Speeding truckers 'cat and mouse' game

Link naar opmerking
Deel via andere websites

• 4 weeks later...
  • Forumlid
Gaan die Volvo's van jullie net zo lang mee dan die Kenworth's?

Goede vraag Gyydo. Ik vraag het mezelf ook af...

Gewoonte was (bij het bedrijf waar ik twee jaar geleden werkte) dat een nieuwe auto eerst een jaar of vier 'across the paddock' ging (lees westkust-oostkust vv.) Dan stond er zo'n 1,4 miljoen op de klok en werden ze ingezet voor de 'kortere' ritten als Melbourne-Sydney of Melbourne-Adelaide overnight. Al dan niet na een motorrevisie.

De oudste Volvo's waren toen echter net zo ver dat ze tegen die 1,4 miljoen grens zaten. Ik was (ben) dus zelf ook benieuwd of ze probleemloos door blijven kachelen of ze 'preventief geruimd' zouden worden.

Ben nu wel weer terug in Australie, maar begonnen bij een ander bedrijf waar ze alleen Western Star en Kenworth hebben. En hier zoeken ze de grenzen ook niet bepaald op wat betreft houdbaarheid omdat het nogal veelvragend werk is wat we hier doen. Zal het dus eens moeten navragen bij een oud-collega wanneer ik die eens tref, hoe het er uit ziet met de wat oudere Volvo's bij die andere firma.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

• 1 month later...
  • Forumlid
Oke, ik lees vaak dat de Amerikaanse en Austrische trucks zoveel km (of miles) draaien, dus was er wel benieuwd naar of die volvo's dat dan ook zouden kunnen.

na dit gelezen te hebben toch benieuwd of je die oud collega al gesproken hebt?

valt idd op dat daar het materiaal een stuk langer mee gaat! (moet gaan).

de meeste euro trucks zijn bij de 1.3 miljoen wel afgeserveerd! (en de meeste lease trucks nog eerder)

Link naar opmerking
Deel via andere websites

• Forumlid

Ik heb er nog niemand over gesproken vriend. Kom zat auto's tegen van de firma maar had je al aangegeven dat het een beetje een doorloophuis is daar en zie nog weinig bekende gezichten.

Een belangrijke reden dat ze hier zo lang doen met een auto is dat ze hier nieuw verschrikkelijk duur zijn.

Toevallig laatst wat prijzen gehoord omdat ze bij ons wat willen vervangen. Een Western Star in de uitvoering zoals wij hem willen hebben kost bijna 300.000 dollar. Een Mack of Kenworth ontlopen elkaar niet zoveel met aanschafprijzen van rond 330.000 dollar.

Als je nu weet dat een dollar ongeveer 80 euro-cent waard is kun je wel aardig uitrekenen wat je hier voor 1 enkele trekker betaalt. Daar kan Dennis vier compleet opgetuigde Premiums voor kopen!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

• Forumlid

Heb je het trouwens over Euro 5. Ik zag laatst in een truckers-krantje een advertentie van een bedrijf die het hele Ad-blue handeltje wel kunnen uitschakelen voor je om op zo'n manier wat geld te besparen..!

Het is hier dan ook meer voor bedrijven om te laten zien hoe 'groen' ze wel niet bezig zijn. Kortingen op wegenbelasting en dergelijke ziten er niet in met een 'schone' motor. Een aanschafpremie geloof ik wel trouwens, maar dat weet ik niet helemaal zeker.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

• Forumlid
Een belangrijke reden dat ze hier zo lang doen met een auto is dat ze hier nieuw verschrikkelijk duur zijn.

Toevallig laatst wat prijzen gehoord omdat ze bij ons wat willen vervangen. Een Western Star in de uitvoering zoals wij hem willen hebben kost bijna 300.000 dollar. Een Mack of Kenworth ontlopen elkaar niet zoveel met aanschafprijzen van rond 330.000 dollar.

Als je nu weet dat een dollar ongeveer 80 euro-cent waard is kun je wel aardig uitrekenen wat je hier voor 1 enkele trekker betaalt. Daar kan Dennis vier compleet opgetuigde Premiums voor kopen!

Dat is nogal wat Rob. Dacht dat sommige trucks ook bij jullie gebouwd werden voor de lokale markt.

Wat als je baas er zelf 1 importeerd?

Heb even gekeken, en de AU dollar is bijna hetzelfde als de US dollar, en een spiksplinterniewe KW met alles erop en eraan is ongeveer 140.000 dollar.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

• Forumlid

De meeste auto's worden hier op z'n minst geassembleerd. Maar dan wel aangepast aan de australische omstandigheden, dus zwaardere assen en koppeling, grotere koeling, grotere tanks etcetera. Dan nog snap ik niet waarom het allemaal zo duur moet zijn hier. Volgens mij wordt de markt kunstmatig wat hoog gehouden...

Er zijn hier trouwens wel een paar bedrijven die Peterbilts importeren. Die kun je hier namelijk niet via een officiele importeur krijgen. Maar met ombouwen naar rechts-gestuurd en alles verzwaren zal er ook wel een heel bedrag bovenop komen. Ik weet ook niet wat de fiscus hier verlangt aan importheffingen trouwens. Dat zal ook wel niet weinig zijn.

Zoek voor de grap eens een site op met tweedehands materiaal hier. Voor een gebruikte Kenworth met een miljoen kilometers achter de kiezen (die dus bijna voor een motor-revisie van 30-40.000 dollar aan de beurt is) vragen ze zomaar 160.000 dollar. Gaat nergens over.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

• Forumlid
De meeste auto's worden hier op z'n minst geassembleerd. Maar dan wel aangepast aan de australische omstandigheden, dus zwaardere assen en koppeling, grotere koeling, grotere tanks etcetera. Dan nog snap ik niet waarom het allemaal zo duur moet zijn hier. Volgens mij wordt de markt kunstmatig wat hoog gehouden...

Er zijn hier trouwens wel een paar bedrijven die Peterbilts importeren. Die kun je hier namelijk niet via een officiele importeur krijgen. Maar met ombouwen naar rechts-gestuurd en alles verzwaren zal er ook wel een heel bedrag bovenop komen. Ik weet ook niet wat de fiscus hier verlangt aan importheffingen trouwens. Dat zal ook wel niet weinig zijn.

Zoek voor de grap eens een site op met tweedehands materiaal hier. Voor een gebruikte Kenworth met een miljoen kilometers achter de kiezen (die dus bijna voor een motor-revisie van 30-40.000 dollar aan de beurt is) vragen ze zomaar 160.000 dollar. Gaat nergens over.

heb je hier 2 standaard autos voor (nieuw that is).

gebruiken ze daar idd ook ad-bleu ja? zag overal alleen maar grote dieseltanks hangen dus dacht dat ze daar nog niet aan euro 5/6 of EPA 10/11(zoiets was t toch?) deden! lijkt me ook best lastig klein storingkje in je adbleu systeem en dna nog maar 60% vermogen over om de outback door te crossen!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

• 2 months later...
  • 3 months later...