[[Template core/global/global/includeMeta is throwing an error. This theme may be out of date. Run the support tool in the AdminCP to restore the default theme.]] Spring naar bijdragen

instel tempratuur koeller


Gast Trucksmurf

Recommended Posts

Gast Trucksmurf

Vaak moeten verschillende koel-producten op andere temperaturen vervoert worden.

Nou kon ik hier nergens een topic vinden met een overzicht daarvan wat misschien best wel handig kan zijn voor een chauffeur die geen ervaring heeft met het geconditioneerd vervoer.

En met de kennis die er hier is op het forum moeten we toch een heel eind kunnen komen neem ik aan. dus deel ook deze kennis met je "collega" chauffeurs.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Gast Trucksmurf

Bij ons staat ie eigenlijk altijd op 0 graden en -30 voor de diepvries.

Maar ik bedoelde dus als je bijvoorbeeld bloemen of iets anders (agf ofzo) hebt dan in 0 of 2 graden toch echt wel te koud lijkt mij dus vandaar dit topic

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

Heb zowel in EU als hier met een koeler gereden.

Hier 1X en nooit meer, achtelijk volk die in de DC werkt waar je lost, 0<0 respect voor de chauffeur, wachten en nog eens wachten. Wat niet opschiet als je per mijl krijgt betaald.

Oh ja, ik vervoerde Shamrock icecream. Google het maar, ze zitten in Phoenix AZ.;)

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
diepvries op -22

AGF/vleeswaren op +2

AGF warm op +12 samen met overige.

Dit is wat we momenteel aanhouden bij C1000, maar kan elk moment weer veranderen.

grt'n Joost

Klopt vrij aardig met wat wij doen:

diepvries -25 (altijd kouder dan -18 bij aflevering!!)

vers +2 (aflevering tussen 0 en 4)

agf +3 (aflevering kouder dan 7)

Zowel vers als AGF zitten containers met bananen en ander fruit bij met een hoes erover.

Wel een belangrijk verschil in multitemp opleggers: bij ons hebben alle koelopleggers deuren, en eventueel een schot over de hele breedte.

Bij C1000 hebben de oplegger geen deuren, en 2 compartimenten beide met een schot.

Of dit ook geldt voor de THT trailers waar ze nu mee rijden, weet ik niet.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

Die hoezen gaan over de bananen (AGF warm) en over de kip. Aflevertemperaturen weet ik niet eigenlijk. Ga er maar vanuit dat het goed is als er getelkend word op de printout van het temperatuur bewakingssysteem.

Hoe werkt dit eigenlijk bij de heren van de horeca?

grt'n Joost

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

ook verse vis, die ligt op ijs, en moet op 1 a 2 graden gekoeld worden.

als je die vis in de buitenlucht laad nou dan zet je koeler maar op -10 als je een lange rit voor de boeg hebt.

waarom?, om zo snel mogelijk die gewenste temperatuur te bereiken en om te voorkomen dat na 1 uur al je ijs gesmolten is.

meestal hielden we 2 uur aan op deze temperaturen en dan ging hij op 1 graad.

en dan had je nergens geen last meer van, ook onderweg ff de luchtvering naar beneden en het dooiwater weg laten lopen scheelt een hoop.

OK, dat is voor scandinaviese vis. Maar wat is de juiste temp. voor tropiese vis?

En vliegende vissen, moeten die altijd met het vliegtuig?

vragen vragen....

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
laden ze bij de C1000 eigenlijk KW en vers door elkaar of gaat het allemaal apart naar de klant toe?

We hebben drie compartimenten. Op een rit met de hoofdvracht gaat mee; diepvries, AGF-koud/kip/vleeswaren/zuivel, AGF-warm/KW. Elk compartiment kunnen we de temp instellen van plm -30 tot +20.

Afhankelijk van de winkelgrootte, wordt er ook wel eens diepvries/gekoeld apart van de KW gereden.

Ik weet toevallig van Bakker Peize (COOP) dat zij alleen KW rijden.

grt'n Joost

bewerkt door joostje
toevoeging
Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
We hebben drie compartimenten. Op een rit met de hoofdvracht gaat mee; diepvries, AGF-koud/kip/vleeswaren/zuivel, AGF-warm/KW. Elk compartiment kunnen we de temp instellen van plm -30 tot +20.

Ik dacht dat de diepvries inmiddels afzonderlijk werd gereden vanaf Raalte. Door de vervoerders Simon Loos en Tielbeke.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

ja meneer maar u meet de temperatuur van de doos en niet van het product!

soms ging het wel een hard tegen hard.

dan pakte ik de mijne, scheurde de doos open, en stak hem zo dwars door het plastic in een stuk kaas.

en ja hoor netjes binnen de norm.

dan wisten ze dat ze verloren hadden, en begonnen dan te zeiken over dat stuk kaas wat niet meer verkoopbaar was.

geen probleem meneer, ik schreef dan op de cmr, 1 stuk kaas 756gram minder voor temperatuur test.

daarna pakte ik me zakmes en sneed voor iedereen die in de buurt was een stuk heerlijke hollandse kaas af.

LOL flik ik ook zo idd :ja:, k herken het LOL

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
ja altijd leuk die dingen, ik had er ook altijd een bij me.

dan kwam je ergens en dan had men zo een nieuwe die werkte op infrarood.

ff op de doos richten en men was klaar.

te warm chauffeur werd er dan gezegd, ik vroeg dan altijd wat er te warm was.

je product chauffeur die is veel te warm.

ja meneer maar u meet de temperatuur van de doos en niet van het product!

soms ging het wel een hard tegen hard.

dan pakte ik de mijne, scheurde de doos open, en stak hem zo dwars door het plastic in een stuk kaas.

en ja hoor netjes binnen de norm.

dan wisten ze dat ze verloren hadden, en begonnen dan te zeiken over dat stuk kaas wat niet meer verkoopbaar was.

geen probleem meneer, ik schreef dan op de cmr, 1 stuk kaas 756gram minder voor temperatuur test.

daarna pakte ik me zakmes en sneed voor iedereen die in de buurt was een stuk heerlijke hollandse kaas af.

de volgende keer werden de dozen opengemaakt en het product zelf gemeten.:ja:

Toen ik bij Fransen transport werkte hadden we daar ook een collega:klein Pietje.

Pietje was eigenlijk Pietje precies, hij was nogal op de regeltjes,zeker als het hem t beste uitkwam.

Op een dag moest hij verse hammen laden voor Italie bij de Sturko in Doetichem.

Hij had ergens een ,voor die tijd,ultramoderne,electronische, thermometer gescoord en was bij het laden uitdrukkelijk aanwezig,gekleed in witte overall en wit hoedje.

Hij liep daar die laders behoorlijk voor de voeten en had op een gegeven moment een te warme ham ontdekt,men deed dat wel meer:iets te warm vlees tussen een partij die wel op temperatuur was hangen.

Pietje haalde er gelijk de man van de R.V.V(Rijkdsdienst voor Vee en Vlees) bij,boven de 7 graden C mocht er niet vervoerd worden.

Het laden werd stilgelegd en de pleuris brak uit,Pietje heeft deze rit nog afgemaakt maar de klant heeft wel laten weten dat,als men een andere chauffeur had,men Pietje beslist niet meer wilden zien in Doetichem.

Wat jij verteld over dat stukje kaas:Wij hadden in die tijd ook een route met kaas naar omg Londen.

Je laadde in Breda een vracht kaas groupage,dan had je ongeveer alle soorten franse kaas die er was in je auto,voor een klant of 15/16 in Londen en grote omgeving en bij de meeste klanten werd inderdaad een stuk uit de lading genomen en gebruikt om te temperaturen,dat stuk werd daarna in een speciale afvalbak gegooit met nog andere producten zoals yoghurt ,salades e.d.je CMR werd gewoon getekend en er werd niet moeilijk over gedaan .

Groeten Peter

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
Toen ik bij Fransen transport werkte hadden we daar ook een collega:klein Pietje.

Pietje was eigenlijk Pietje precies, hij was nogal op de regeltjes,zeker als het hem t beste uitkwam.

Op een dag moest hij verse hammen laden voor Italie bij de Sturko in Doetichem.

Hij had ergens een ,voor die tijd,ultramoderne,electronische, thermometer gescoord en was bij het laden uitdrukkelijk aanwezig,gekleed in witte overall en wit hoedje.

Hij liep daar die laders behoorlijk voor de voeten en had op een gegeven moment een te warme ham ontdekt,men deed dat wel meer:iets te warm vlees tussen een partij die wel op temperatuur was hangen.

Pietje haalde er gelijk de man van de R.V.V(Rijkdsdienst voor Vee en Vlees) bij,boven de 7 graden C mocht er niet vervoerd worden.

Het laden werd stilgelegd en de pleuris brak uit,Pietje heeft deze rit nog afgemaakt maar de klant heeft wel laten weten dat,als men een andere chauffeur had,men Pietje beslist niet meer wilden zien in Doetichem.

Wat jij verteld over dat stukje kaas:Wij hadden in die tijd ook een route met kaas naar omg Londen.

Je laadde in Breda een vracht kaas groupage,dan had je ongeveer alle soorten franse kaas die er was in je auto,voor een klant of 15/16 in Londen en grote omgeving en bij de meeste klanten werd inderdaad een stuk uit de lading genomen en gebruikt om te temperaturen,dat stuk werd daarna in een speciale afvalbak gegooit met nog andere producten zoals yoghurt ,salades e.d.je CMR werd gewoon getekend en er werd niet moeilijk over gedaan .

Groeten Peter

Pietje is misschien een beetje extreem, maar de temperatuur van het product is wel degelijk van belang tijdens het laden. Stel voor dat je bloemen laadt, en dat deze er veel te warm in gaan. Door het terugkoelen onstaat er condensvorming en bevriezen de bloemen.

Het zelfde geldt bijvoorbeeld voor chemicalien die op +25 moeten worden vervoerd. Stel voor dat de werkelijke temperatuur van het product +15 is tijdens het laden. Dan is de koeler een halve dag aan het draaien om het product op de juiste temperatuur te krijgen. En al helemaal wanneer het buiten behoorlijk koud is.

Een koeler heeft de primaire functie om iets op temperatuur te houden. Wanneer het product een significant afwijkende temperatuur heeft tijdens het laden, dan zal dit terug te zien zijn op de temperatuur protocollen. Zelfs als de koeler prima heeft gewerkt kan de schijn nog worden gewekt dat dat niet zo was. Het zou dus ideaal zijn als de product temperatuur tijden het laden kan worden gecontroleerd, en gelijk kan worden aangetekend op de CMR indien deze onjuist is.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
Pietje is misschien een beetje extreem, maar de temperatuur van het product is wel degelijk van belang tijdens het laden. Stel voor dat je bloemen laadt, en dat deze er veel te warm in gaan. Door het terugkoelen onstaat er condensvorming en bevriezen de bloemen.

Het zelfde geldt bijvoorbeeld voor chemicalien die op +25 moeten worden vervoerd. Stel voor dat de werkelijke temperatuur van het product +15 is tijdens het laden. Dan is de koeler een halve dag aan het draaien om het product op de juiste temperatuur te krijgen. En al helemaal wanneer het buiten behoorlijk koud is.

Een koeler heeft de primaire functie om iets op temperatuur te houden. Wanneer het product een significant afwijkende temperatuur heeft tijdens het laden, dan zal dit terug te zien zijn op de temperatuur protocollen. Zelfs als de koeler prima heeft gewerkt kan de schijn nog worden gewekt dat dat niet zo was. Het zou dus ideaal zijn als de product temperatuur tijden het laden kan worden gecontroleerd, en gelijk kan worden aangetekend op de CMR indien deze onjuist is.

als je het goed wilt doen, dan moet je de temp tijdens het laden controleren en op de cmr vermelden.

het gebeurt niet altijd, maar eigenlijk moet het wel!!

Je moet natuurlijk altijd je temperatuur meten tijdens de belading,een koelwagen kan een temperatuur wel handhaven maar nooit naar beneden koelen.

In het geval van Pietje was het zo dat er kwalitatief met dit verse vlees weinig mis kon gaan,dat werd wel meer gedaan,een slachterij had een lading klaarhangen die op temperatuur was maar deze vracht was echter een beetje te klein(in kilo's)

Men hing er dan wat van een andere partij bij die dikwijls nog net niet de vereiste minimum temperatuur bereikt had,dat viel niet op en voor je daar mee op Vipiteno was waren deze warme hammen ook binnen de gestelde limiten.

Wat echter belangrijker was:als je vlees te warm was,en vooral hammen of schouders, stond de koelmotor de hele tijd voluit te draaien en koelde je veel vocht uit het vlees.

en vocht is gewicht en kwam je bij de klant in Italie Kilo's tekort,de aantallen kwam niet zo nauw maar het gewicht was iedere reis weer opletten dat je niet bedonderd werd.

Als je echter bloemen of vers fruit laadt,zoals perziken of aardbeien is het van levensbelang dat je de juiste temperatuur meet en deze ook op de CMR vermeld.

Doe je dit niet en je begint gelijk teveel terug te koelen is dat funest voor de bovenste lagen van je product en dan kost t geld.

In t geval van Pietje ging t hem er alleen maar om te laten zien dat hij controleerde en de macht had om op dat moment het laden stop te zetten,hij had beter met de planning kunnen overleggen en zijn bevindingen op de CMR te zetten en niks tegen die RVV man te zeggen,dan had er geen haan naar gekraait,er waren ook geen doden gevallen,en en hij was ingedekt voor evt onderwicht en iedereen was tevreden geweest.

Groeten Peter

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
Het is een fabeltje dat je de lading niet terug kan koelen , als er luchtcirculatie is tussen de lagen op de lading is dat gewoon wel mogelijk met b.v. druiven , Nectarines , perziken, bloemkool , broccoli e.d mits ze maar niet in de folie gewikkeld waren.

Ik heb aardig wat groente en fruit direct van het land af gereden vanuit GR, IT en Albanië waarbij de lading regelmatig hoger dan 20 graden was , omdat je de laadadressen wel een beetje wist overlegde ik eerst met de planning wat te doen als de temperatuur te hoog zou blijken te zijn en liet aan hun de beslissing over om te laden of te weigeren.

Had je "warm" geladen moest je wel rustig aan beginnen , meestal een graad of zes kouder dan het product , als je dan direct de koeler op 2 of 5 graden zou zetten zou binnen de kortste keren de koeler dichtzitten door ijsvorming , geleidelijk terug koelen met elk half uur/heel uur de koeler een half/heel graadje terug zetten voorkwam dit probleem.

Aangekomen in Barendrecht of Breda was de lading zelf keurig tussen de 2 en 5 graden.

Ik heb wel altijd de temperatuur gemeten en vermeld op de Cmr bij het laadadres en nog nooit een claim gehad wegens afwijkende temperaturen.

, aardbeien , frambozen en bramen weigerde ik als ze niet op temperatuur waren , evenals vlees , zowel vers als diepvries , diepvries krijg je niet lager in temperatuur omdat dit bijna altijd als een groot blok op de pallets staat e/o in de folie gewikkeld is.

Gé

Inderdaad Gé, al je warm fruit laadt moet er luchtcirculatie zijn,veelal werden paletten omwikkeld met en kunststof net dat de kistjes mooi op de paletten hield en toch lucht doorliet.

Dat je starttemperatuur weet is van essentieel belang,ik kwam een keer in Spalding aan met een vracht perziken,warm geladen vanuit Italie,temperatuur iedere stop(4 uur ofzeo) een paar graden naar beneden,carton op het product bij de uitblaas mondingen,na twee dagen zag er dat keurig uit.

er stond daar echter nog een NL vervoerder die voor mij vertrokken was en die had niet gemeten,reed pas met een koeler en meten vond ie niet nodig allemaal flauwe kul zei hij,hij had niet eens een termometer,koeler gelijk op +4 C ,want dat stond op de CMR en s'nacht uit,niks aan de hand .

tot hij bij de klant aankwam natuurlijk,alle bovenste kisten en nog drie of vier lagen eronder leken wel ijsballen,wel fotogeniek,maar de klant was behoorlijk over de zeik en hij werd niet gelost want de verzekerings expert moest komen,de perziken waren alleen nog maar geschikt voor de marmelade.

Het vers vlees wat wij reden waren hoofdzakelijk hammen naar Italie of naar Frankrijk,met de temperatuur zat dat wel goed,wij laadden bij bonafide bedrijven.

Voor sommige klanten zetten wij op hun verzoek de koelmotor al af als wij vrij stonden te maken in Vipiteno,het was dan veelal de andere morgen lossen en dan werd dat vlees gelijk uitgesneden en heel koud vlees snijdt nu een maal moeilijk uit.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 2 months later...
  • Forumlid

Hoe werkt dit eigenlijk bij de heren van de horeca?

grt'n Joost

De carrier op zijn hardst, -30 geloof ik? Elke keer als de deuren opengaan ben je zo 10 graden kwijt.. Afgelopen zomer toen het zo warm was had ik wel eens schepijs achterin wat absoluut diep gevroren moet blijven, het was bijna geen doen.. Af en toe zat ik op een beschaamde -5, ik moest van de baas doorgaan en gewoon leveren.

Achteraf gezien onverantwoord en had ik t nooit af moeten leveren, zwakkere zouden er ziek van kunnen worden..

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Gast chauffeurtjenuenen

mijn is altijd geleerd.

diepvries min -18 max -25

vlees kip min 0 max +4.

agf min 0 max 7.

panklaar min 0 max 4.

bananen en bloemen min 12 max 15.

zo is het mijn geleerd tijden de laatste cursus

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Gast Trucksmurf
mijn is altijd geleerd.

diepvries min -18 max -25

vlees kip min 0 max +4.

agf min 0 max 7.

panklaar min 0 max 4.

bananen en bloemen min 12 max 15.

zo is het mijn geleerd tijden de laatste cursus

4 graden is voor kip te hoog, de kip mag zelf de maximale temp van 2,7 graden hebben.

Kip kan je het beste op 1 of 2 graden vervoeren.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Gast chauffeurtjenuenen

kip mag 4 graden zijn.

ik doe iets langer in dat soort vervoer als jou.

nl al 5 jaar ik weet niet beter als dat kip 4 graden mag zijn dat is via de haccp bebaald

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gast
Reageer op deze discussie...

×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Forum voorwaarden