Spring naar bijdragen

Nederlands gezin komt om het leven na ongeluk met twee vrachtwagens


jopse

Recommended Posts

  • Forumlid
1 ding zou ik iets van willen zeggen, oorzaak een klap band.

Heb zelf op zijn minst een dozijn klappers gehad, waarvan 1 op de stuur wiel. Nooit ging het span naar links of rechts.

Misschien sliep hij wel, en in zo een ravage zullen heus wel enkele banden aan gort gaan.

En wat voor kwaliteit banden had hij, tsech=goedkoop, ze zullen dan op meer dingen besparen.

Misschien heb je ontzettend veel geluk gehad en met die klapper op de stuuras kon je vermoedelijk van de rempedaal af blijven. Als je hard remt met een goede en een kapotte band op de vooras, slaat je wagen hoe-dan-ook links of rechtsaf, hoe stevig je het stuur ook vast hebt...

Als er 100 meter voor de ongeval locatie al een stuk loopvlak op de weg ligt kun je er van uitgaan dat daar al een band kapot was.

Tjah, en als je dan bij een klapper je stuur niet stevig vast hebt en als een normaal mens schrikt en remt....

Dit kan dus gewoon iedere beroepschauffeur gebeuren, mij dus ook met 25 jaar ervaring!

Daarom lees ik ook deze postings, en hoop er wat van te leren.

Ik zie dit forum en ook deze rubriek als een "wake-up-call" voor wat er kan gebeuren, niet alleen voor nieuwelingen maar ook voor oude rotten.

(Kijk naar mijn onderschrift, ik sta er 100% achter!)

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

De klapper op de (rechter) voorwiel band was met een lege oplegger. Maar zie vrij regelmatig een trekker met klapband op de vluchtstrook.

Misschien het feit dat de trekker een tandem asser is dat het span makkelijker rechtdoor laat gaan.

Speculeer maar wat Roel, ben chauffeur, geen ingenieur.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
@ Freddie.

Op een chauffeursforum ligt de prioriteit bij de beroepschauffeur en alles wat daarmee samenhangt.

De meeste beroepschauffeurs zijn vrachtwagenchauffeur en dan is 't toch niet meer dan logisch dat er alleen/veel ongevallen gemeld worden waar vrachtverkeer bij betrokken is.

Wat verwacht jij dan in een forum-onderwerp met ongelukken als titel?

Zo'n onderdeel van een forum blijft toch een beetje leedvermaak, hoe bot dit dan misschien ook klinkt.

Mensen kijken nou eenmaal graag naar 't leed van een ander, dat maak je zelf al bijna dagelijks mee met files door kijkers.

Maar ik zal dit trieste onderdeel niet verder vervuilen.

Blijft idd een triest verhaal wat daar in Frankrijk gebeurt is.

Leedvermaak zou ik het niet willen noemen maar het is ook niet verkeerd dat ieder die op de weg zit ziet wat er gebeurt en dit voor kennisgeving aanneemt.

voorbeeld:

Op 31 juli 1982,zwarte zaterdag, gebeurt een verschrikkelijk ongeval, net voorbij het Aire de Beaune,56 doden waarvan 44 kinderen uit een dorp.(Crepy en Valois)

http://fr.wikipedia.org/wiki/Accident_de_Beaune

(vertaal het eens met Google translate,dan zul je lezen wat hier is gebeurt,staan geen foto's bij hoor)

Dit ongeval is een ommekeer geweest in alles wat regelgeving betreft in het wegverkeer in Europa en in Frankrijk in t bijzonder:

Snelheids begrenzer werd verplicht-

Het arbeidstijden besluit werd op de schop genomen en de controles geïntensiveert-

Er werd intensiever gecontroleerd op hetADR transport.

Er werd beter gecontroleerd op de technische staat van voertuigen.

Er werden maximum snelheden ingesteld.(behalve in Duitsland dan)

Er werden inhaalverboden ingesteld voor het vrachtverkeer(vooral in Duitsland)

Er werd zeer strikt gecontroleerd op alcohol gebruik.

Er werd intensief gecontroleerd op afstand houden.

Zo kan ik nog veel meer opnoemen,er was kort daarna een ware heksenjacht op alles wat reed en zwaarder dan 3,5 ton woog,wij als VA chauffeurs voelden ons gepakt;wij hadden toch geen ongeval veroorzaakt??,dat waren toch twee bussen?? ,er was geen camion bij betrokken!

Nee,maar dat zie je op zo een moment verkeerd,als men toen niet met deze,voor ons zeer onsympatieke,maatregelen was begonnen moet je er niet aan denken wat er de dag van vandaag in het verkeer allemaal zou gebeuren.

Misschien dat we dan het hoe en waarom beter zullen begrijpen.

Als je eens wat terugdenkt zul je beseffen dat niet alle maatregelen onder de categorie"chauffeurtje pesten"vallen.

Ongevallen zoals:gekanteld,tegen een paaltje ,in de sloot gereden Enz,dat is leedvermaak,en geen mooier vermaak dan leed vermaak.

Maar ongevallen zoals afgelopen week mogen van mij best hier op het forum besproken worden,we hoeven daarvoor ons hoofd echt niet in het zand te steken,deze dingen gebeuren helaas.

Dit heeft niks met sensatie zoeken te maken ofzo.

In de aanhef staat altijd(meestal toch) wat voor ongeval het is en waar het heeft plaaatsgevonden,en foto's of filmpjes zijn meestal gelinkt,en zoals eerder gezegt:heb je er geen behoefte aan klik je het onderwerp gewoon niet aan.

Groeten Peter.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

Nu rijst er bij mij een vraag, na aanleiding van dit ongeval (en andere).

Zal het uitmaken of je supersingels of standaard maat banden onder je wagen hebt zitten, als je een klapper krijgt?

Ik hoor dat met een supersingel, de kans dat je de wagen niet houdt, groter is, als met een standaard maat band.

Wat is jullie idee of ervaring hiermee?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
Nu rijst er bij mij een vraag, na aanleiding van dit ongeval (en andere).

Zal het uitmaken of je supersingels of standaard maat banden onder je wagen hebt zitten, als je een klapper krijgt?

Ik hoor dat met een supersingel, de kans dat je de wagen niet houdt, groter is, als met een standaard maat band.

Wat is jullie idee of ervaring hiermee?

IK geloof niet dat het wat uitmaakt,ik heb zelf 6 jaar met een auto gereden die z.g. supersingles op de vooras had,gelukkig nooit een klapper gehad met die auto(ook niet op de achteras of de aanhanger)

In het stuk over dit ongeval word inderdaad gesproken over een ,zo goed als nieuwe ,band die geklapt zou zijn,onderzoek moet uitwijzen of deze band inderdaad geklapt is.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

Hier rijden we bijna allemaal met dubbel. Wel zo makkelijk als je een klapper hebt vind ik, je kunt dan nog makkelijk naar een garage rijden.

De super single is natuurlijk voor een grotere as druk, en zeker met een stuuuras band raak je dan, denk ik, sneller in de problemen.Ongeveer 7 ton of 12, dat is nogal een verschil.

Nu hebben er hier steeds meer de heel wijde banden, zoals de Michelin X geloof ik. Wij hadden 1 wagen die ze op de trekker en trailer had. Na 200.000 mijl waren ze versleten.

Ik kreeg 500.000 mijl op de banden, nooit op gesneden.

Ook kan een gleodnieuwe band klappen, heb ik ook 1 keer gehad, na 30 km klapte die uit elkaar.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
Hier rijden we bijna allemaal met dubbel. Wel zo makkelijk als je een klapper hebt vind ik, je kunt dan nog makkelijk naar een garage rijden.

De super single is natuurlijk voor een grotere as druk, en zeker met een stuuuras band raak je dan, denk ik, sneller in de problemen.Ongeveer 7 ton of 12, dat is nogal een verschil.

Nu hebben er hier steeds meer de heel wijde banden, zoals de Michelin X geloof ik. Wij hadden 1 wagen die ze op de trekker en trailer had. Na 200.000 mijl waren ze versleten.

Ik kreeg 500.000 mijl op de banden, nooit op gesneden.

Ook kan een gleodnieuwe band klappen, heb ik ook 1 keer gehad, na 30 km klapte die uit elkaar.

Ook op de vooras Ibo?????:rolleyes::rolleyes:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

Zojuist gelezen op http://www.transport-online.nl/site/ongevallen-nieuws/index.php?news=1725

De Franse vrachtwagenchauffeur die op 23 september betrokken was bij de dood van een Nederlands gezin op de snelweg A6 tussen Lyon en Mâcon, had geen rijbewijs meer.

Hij had het afgelopen jaar zijn punten verspeeld, waarna de Franse autoriteiten in augustus zijn rijbewijs innamen. Zowel de 24-jarige chauffeur als zijn 52-jarige werkgever zijn aangeklaagd voor dood door schuld. Dat meldden verschillende Franse media.

Door het ongeval verloren een man (35), zijn vrouw (32) en hun twee kinderen van 3 jaar en tien maanden het leven. De auto van het gezin uit Ridderkerk werd verpletterd door een vrachtwagen die een klapband kreeg. Uit onderzoek van de Franse politie is gebleken dat het voertuig niet was gekeurd en dat vooral de banden niet in orde waren.

De vrachtwagenchauffeur ligt nog zwaargewond in een ziekenhuis.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Gast
Deze discussie is nu afgesloten voor verdere antwoorden.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Forum voorwaarden