[[Template core/global/global/includeMeta is throwing an error. This theme may be out of date. Run the support tool in the AdminCP to restore the default theme.]] Spring naar bijdragen

Nationale Brandstoffen-distributie


AngeliqueBS

Recommended Posts

  • Forumlid

In het goederenvervoer is er voor iedereen wel een geschikte baan te vinden.

Veel chauffeurs in opleiding of mensen die chauffeur willen worden weten vaak niet hoeveel verschillende soorten banen er in het goederenvervoer zijn.

Zelf heb ik mijn papieren gehaald ergens rond 1995 ... CE 1996.

En ben in het diepe gesprongen, niet wetende of beseffende welke keuzes je hebt. Maar gewoon op zoek gegaan naar de eerste baan die ik kon krijgen.

Na verschillende banen oa Nationale Distributie (dierenbenodigdheden), zeecontainers, pakjesdistributie (iov wegtransport), betonmixer, nationaal / internationaal, open trailer, los gestort etc heb ik mijn draai gevonden in de Nationale Brandstoffen distributie en hier over zal ik wat meer vertellen.

Nationale Brandstoffendistributie

Opleiding

Aangezien brandstoffen behoren tot de Gevaarlijke stoffen en dus onder het ADR vallen heb je hiervoor je ADR diploma nodig met als extra "ADR TANK"

Naast het ADR krijg je ook nog andere opleidingen zoals Brandbestrijding en de 'Anti-kanteltraining' (officieel Veilig rijden met de tankoplegger).

Algemeen

Bij mijn werkgever Schenk Tanktransport is het zo dat je eerst 3 weken in opleiding gaat bij een mentor-chauffeur. Ook heb je nog twee theorie dagen op Papendrecht.

Tijdens deze opleiding leer je te werken met een tankoplegger; hoe te laden en hoe te lossen. Dit alles volgens de vastgestelde procedures en zelf-controles om fouten tot een minimum te beperken.

Dit klinkt misschien allemaal nogal moeilijk maar binnen die drie weken krijg je alles onder de knie en na een TEST (soortement examentje) mag je solo gaan rijden. En zul je in de praktijk ondervinden dat je toch nog het een en ander moet leren; dit omdat er verschillende tankopleggers bestaan waar het laden/lossen dus iets wat anders in zijn werk gaat = andere systemen. Gelukkig zijn er altijd wel collega-chauffeurs die je het een en ander kunnen uitleggen.

Ik zou zeggen dat je na 3 maanden pas kunt zeggen of dit vak je ligt of niet.

Misschien pas wel na 6 maanden solo werken.

Op zich is het niet moeilijk maar je moet wel nauwkeurig kunnen werken.

Die zelfcontroles dus echt toepassen om fouten te voorkomen; en dus niet de Benzine te storten in de grondtank van de Diesel en andersom.

De opdrachtgevers hebben hoge eisen aan hun vervoerder en diens personeel.

Over onder andere het gebruik van persoonlijke beschermingsmiddelen zoals : o.a. veiligheidsschoenen, brandwerende kleding, helm, veiligheidsbril ... en retro-reflecterend vestje.

Maar ook de laad- en los-procedures ... t/m bij sommige opdrachtgevers de verplichte aanrijroute van je los-adressen.

Er is in dit soort werk dus veel vastgelegd over HOE jij je werkzaamheden dient te verrichten.

Daar moet je dus tegen kunnen ... mee kunnen 'leven' zogezegd.

Zelf ben ik springer en rij voor diverse opdrachtgevers zoals o.a. Esso, BP, Q8, Total, BLS & Schouten Oil. Diverse opdrachtgevers = diverse procedures hoewel deze zeer op elkaar lijken maar de ene opdrachtgever stelt meer eisen dan de ander. Over het algemeen is echter de werkwijze hetzelfde.

Bij de Esso schijnt men de meeste regels te hebben ... ik probeer me ook bij andere opdrachtgevers me aan deze Esso-werkwijze te houden. Bij de Esso mag je NIET en in GEEN GEVAL achteruitrijden ... bij BLS zul je wel MOETEN anders kom je niet bij de klant.

Laden

Hiervan kan ik geen foto laten zien aangezien het verboden te fotograferen is op de diverse terminals waar wij laden. Naast Rotterdam/Pernis & Amsterdam zijn er ook verschillende inland-terminals zoals Utrecht, Arnhem ... Zwolle etc.

post-152-1394782867,0387_thumb.jpg

Het laden gebeurt dus van onderen af ... het zogenaamde 'Bottom loading" deze afbeelding heb ik van het internet geplukt omdat er dus op de terminal geen foto's mogen worden genomen.

Voor het laden heb je al je aardkabel, overvulbeveiliging (stekker) en de dampretour aangesloten.

Er zijn verschillende tankopleggers; maar diegene waarbij je vak-voor-vak vult zijn tegenwoordig in de meerderheid. Tijdens het laden voorkomt men hiermee dus produktvermeniging omdat de brandstof in het juiste vak wordt geladen. Oke, dan moet je natuurlijk wel de vulpijp op het juiste compartiment zetten natuurlijk. Maar al deze zaken zijn zo doorontworpen om fouten tijden het laden (en lossen) te voorkomen.

Op de computer van het laadrek voer je dan in welke produkten je wilt hebben alsook natuurlijk de gewenste liters. Echter van depot tot depot heeft men andere systemen en/of software. Geen nood .. dat leer je allemaal tijdens je opleiding en in de praktijk.

Na het laden krijg je de laadbon waarop precies de gegevens staan wat je hebt geladen.

Dit is tevens je vervoersdocument met je ritopdracht waarop de los-gegevens (los adressen staan).

Lossen

Aangekomen op je losadres moet je je bij sommige opdrachtgevers eerst melden voor het lossen (bij sommige ook nog met als bewijs een toestemming voor het lossen = handtekening vooraf op de losbon + achteraf).

Natuurlijk moet je weten hoeveel liters je kunt lossen. Hiervoor moet je dus de inhouden van de diverse grondtanks kennen = of door Electronische peiling OF door handmatig te peilen.

Bij handmatig peilen kan het zijn dat er literstokken in de peilputten staan en anders moet je met je eigen cm-peilstok & tabel uitrekenen wat de vrije ruimte is.

Je mag (en kan) een grondtank nooit helemaal tot 100% vullen.

De maximale vulgraad is 95% ... als extra beveiliging heeft een grondtank een overvul-beveiliging oftewel in het kort genoemd de OVB.

In een uitzonderlijk geval (als je niet hebt gepeild of teveel liters om te lossen hebt ingegeven) kan het zijn dat je een tank overvuld met alle nare problemen vandien = JA het kan er bij de pomp dus uitvloeien!!! Dan heb je dus een groot probleem want dat vind men niet erg leuk (understatement).

Met juist VOORPEILEN en uitrekenen hoeveel je dus veilig kunt storten kun je dit dus voorkomen. Meten = Weten.

Voor het lossen sluit je dus ; de aardkabel, de dampretour en de los-slangen van de benzine en de diesel aan. Om fouten te voorkomen EERST de los-slangen aansluiten aan de kant van de klant en dan pas aan je wagen (afhankelijk van de koppelingen en de opdrachtgever merk-tankstation zijn er verschillende koppelingen voor Euro en Diesel of niet ... ) Altijd moet je dus oplettend blijven en jezelf controleren voor en tijdens het lossen of het allemaal wel goed gaat. We mogen dus ook tijdens het lossen NIET weg bij de wagen.

post-152-1394782868,887_thumb.jpg

Na het lossen print je de losbon uit die je laat ondertekenen in de shop.

Of bij onbemande in de brievenbus stopt.

Ook kan het zijn dat je moet lossen in een bovengrondse tank, zoals bijvoorbeeld bij Schouten Oil die ook levert bij transportbedrijven en andere bedrijven die een dieselopslagtank hebben staan. Daar los je dus met behulp van de pomp (die dus niet op alle tankopleggers zit) en/of met de haspel.

Loon

Deze banen worden betaald in de E-loonschaal.

Ook bij andere bedrijven is dit het geval (heb namelijk bij andere chauffeurs uit nieuwsgierigheid geïnformeerd)

Bij Schenk hebben we ook nog een onkostenvergoeding voor woonwerkverkeer.

Of als je als springer naar een andere standplaats moet een reiskostenvergoeding op basis van km-vergoeding naar ik dacht 0.19 ct per km.

Alsmede ook een gedeelte van de reistijd (werkelijke reistijd - eigen standaard reistijd naar je eigen vaste standplaats).

Werk je in ploegendienst dan ook nog eens de CAO ploegentoeslag.

Daarnaast is er ook zaterdag en zondag gewerkt. Maar ook op feestdagen wordt er veelal door en gedeelte van het wagenpark gereden, hiervoor worden dan wel vrijwilligers gevraagd die er over het algemeen wel zijn a 200% ;)

Meer info .... vraag het maar of stuur me een PB / emailtje

post-152-1394782867,168_thumb.jpg

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
Mooi stukje Angelique, gelukkig zijn de gevolgen bij mijn werk niet zo groot als bij jou als er eens een foutje gemaakt wordt.

Inderdaad fouten kunnen grote gevolgen hebben.

Zowel tijdens het laden en het lossen door produktvermening = contamintaat.

En natuurlijk bij een ongeval ... hiervan zijn diverse voorbeelden te vinden op het internet. Over het algemeen is een tank goed gebouwd maar ... aan de voorbeelden te zien als het mis gaat kan het ook 'goed misgaan'.

Vandaar ook die opleiding en nascholingen = veilig rijden met de tankoplegger, defensief rijden etc etc etc. Als controles onderweg; zowel door Schenk Controleurs als Controleurs van de diverse Olie-maatschappijen (waar er bij zijn die zich in de 'bosjes' verschuilen)

tja, dat is ook weer zoiets ... en daar heb ik me in het begin nogal 'druk' om gemaakt

'nassi-praktijken' ..... maar je went er aan en past je aan. Hoewel ik niet rond kijk of er een controleur te vinden is hoor! Ik pas gewoon de voorschriften en procedures toe.

Dus plaats ik de OF 4 pylonnen voor de firma's X, Y ... en 6 pylonnen voor de firma Z.

Draag mijn reflecterend hesje etc.

Het kan echter nog erger zo hoor ik wel eens van Shell rijders.

In de afgelopen maanden is er ook veel veranderd ... door het chauffeursoverschot zijn er weer voldoende chauffeurs te vinden en zijn er een paar 'extra' regels doorgevoerd.

Bij vrijwel iedere opdrachtgever overigens.

De Shell maakt het echter wel erg bont.

Gelukkig rij ik niet voor de Shell ... en/of ik dit zou willen is voor mij nog een Groot vraagteken.

Fouten maken is menselijk toch?

En fouten maken doe je niet expres!

Maar je een fout bij de SHELL dan kun je dus geschorst worden!!!

Heeft jouw werkgever alleen de Shell als opdrachtgever dan heb je een probleem ... je wordt dan voor een aantal dagen tot een maand naar huis gestuurd zonder loondoorbetaling! (als ik de verhalen mag geloven that is).

Geen hesje ... 3 dagen geschorst ... shopmedewerkers moeten dit ook doorbellen aan de Shell. Zo heb ik gehoord dat een Shell chauffeur die even iets kwam kopen in de shop (hij hoefte daar dus NIET te lossen!!! maar was op dat moment gewoon klant) en zijn hesje niet droeg ... daarvoor 3 dagen is geschorst geweest.

Ja ... dan denk ik toch echt aan het jaren 40-45 N*z*-woord!!!

Al mag ik dit vast&zeker niet zo zeggen ....

Maak je bij de Shell de fout de V-power diesel per ongeluk in de gewone diesel te gooien dan wordt je een week geschorst ...

Gooi je per ongeluk de Euro in de Diesel en/of anders om ... één volle maand!!!

Dit alles m.i. naar aanleiding van de economische crisis en dat het veeeeelll gemakkelijker is om aan nieuwe chauffeurs te komen.

Maar goed, ieder werk heeft zijn voor- en nadelen ... 'ts hoe je er zelf mee om gaat of je er (nog) wilt werken of niet. Het lijkt allemaal vreselijk beperkend te zijn als ik dit zo opschrijf maar in de praktijk valt het me allemaal reuze mee.

Er is mee te werken maar je moet je wel aanpassen aan de wil van de opdrachtgever(s).

Die soms echt onzinnige regels verzinnen ... zo had de Esso een NIET-roken bord tot de lijst van 'things to do' willen toevoegen .. gelukkig is dat bord er nooit gekomen.

Anders had je dat naast je 6 pyllonnen ook nog eens dat NIET-roken bord achter je auto moeten plaatsen.

Ik bedoel als mensen een sigaretje opsteken in de buurt van een Lossende Tankwagen OF uberhaupt al op een benzine-station zal dat bord toch echt het verschil niet gaan uitmaken!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
worden er wel eens fouten gemaakt, bijvoorbeeld diesel in de euro 98 tank.

dadelijk sta ik te tanken, komt er diesel in plaats van euro uit.

leuk om dit te lezen, zou niks voor mij zijn.

Er worden inderdaad wel eens fouten gemaakt waarbij de Diesel wordt gelost in een van de Benzine grondtanks. Dat noemt men een contaminaat = als je zelf merkt dat je een fout gemaakt hebt moet je direct de verkoop van deze produkten doen stoppen.

Daarna ga je bellen met je werkgever en wordt het probleem opgelost.

De grondtank zal hierna moeten worden leeggezogen en het produkt wordt dan teruggebracht naar de olieraffinaderij, waar ze er opnieuw Benzine en Diesel van kunnen maken. (uit ruwe olie worden immers ook zo de diverse produkten gehaald).

We hebben ook opleggers die kunnen zuigen ... dus het produkt weer uit de grondtanks kunnen halen. Dit kost natuurlijk allemaal VEEL TIJD en GELD.

En daarom is voorkomen ZEER belangrijk.

Is zo´n fout mij wel eens overkomen.

Daar moet ik eerlijk een JA opzeggen de gewone diesel in de speciale diesel gegooid.

Die grondtank is toen ook door een andere wagen leeggezogen, en men heeft nieuw produkt moeten brengen.

En JA ... ik doe dan aan zelfkastijding ;)

Reden van de fout ... niet GOED GENOEG de produktsoort gelezen aan de zijde van de klant (de grondtank dus) alleen het woordje DIESEL gelezen .... maar d´r stond nog wat voor.

Ik hoop het ook nooit meer mee te maken zo´n fout ... en check nu alles zeker dubbel als het al niet vaker is. OOK NA het afkoppelen van de losslang controleer ik nog eens een keer of het produkt wel in de juiste grondtank is terechtgekomen.

Daarnaast bij electronisch peiling weet ook de klant direct of er iets fout is gegaan omdat de geleverde liters versus de inhoud van de grondtanks niet meer klopt.

Fouten worden dus wel gemaakt ... maar qua de foutpercentages zijn sterk gedaald door die dubbele zelfcontroles en het je houden aan procedures.

Zelfs wanneer je betere soort diesel (zoals V-power. Ultimate diesel etc de verbeterde diesels) in de grondtank van de gewone diesel zou lossen... heb je te maken met een contaminaat waarbij de grondtank zal worden leeggehaald.

Hoewel je zou denken dat dit een produktverbetering zou zijn .... immers Beter bij Gewoon is de Gewone-ietsje-Beter zou je toch denken. Maar het blijft een contaminaat en dus wordt die grondtank leeggehaald en moet er nieuw juist produkt worden gebracht.

Die kosten kunnen dus ZEER HOOG oplopen.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

Ik hoop dat ik niemand afschrik. In iedere vorm van transport heb je wel te maken met regels waar je je aan dient te houden.

Wij werken met gevaarlijke stoffen ... niet alleen brandgevaarlijk maar ook bij lange duur (aanraking etc) kun je problemen krijgen met bijvoorbeeld je huid. Vandaar ook die persoonlijke beschermingsmiddelen oa handschoenen die voorkomen dat je dus produkt op je huid kunt krijgen.

Die plastic handschoenen op tankstations die hangen er dus niet alleen vanwege dat mensen het ´vuil´ vinden .... maar ook om bij langdurige aanraking huidproblemen te voorkomen.

Bij BP stations hangt informatie op de shop ... die zou je eens moeten lezen.

Ik zal er als ik van de week de kans krijg eens een foto van maken.

(nuttige info)

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

mooi duidelijk verhaal, als ik het zo hoor lijkt het me een leuke baan.

ff paar vraagjes.

-worden de kantoorclerken ook geschorst bij de shell als ze het niet goed doen?

-heb je een vaste wagen in dit werk?

- zijn er voor diesel andere veiligheidsregels dan bij benzine?

- mag je in de cabine roken??? zeer belangrijk:D

-heb je alleen vaste routes?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

ff paar vraagjes.

-worden de kantoorclerken ook geschorst bij de shell als ze het niet goed doen?

Daar kan ik geen antwoord opgeven ... maar ik denk van niet.

Daarbij zal het ook afhankelijk zijn wat voor'n fout een medewerker maakt en wat zijn 'rang'(functie) is. Maar of ze uberhaupt 'gestraft' worden in andere functie's ik zou het niet weten.

-heb je een vaste wagen in dit werk?

Zelf ben ik na 2 jaar nog steeds springer. Maar er zijn chauffeurs die een vaste wagen hebben, die ze dan delen met een collega; aangezien deze auto's dag & nacht rijden.

Afhankelijk voor welke maatschappij je rijdt heb je ook andere dienstroosters.

En in overleg is er nog meer mogelijk. Zo heb ik collega's die 4 dagen werken en vaste dagen & wagens rijden. Andere werken in het BP-rooster waarbij je regelmatig ook door de week twee dagen vrij bent. Dat rooster begint met 5 avonddiensten ma/vrijdag ... daarna bijvoorbeeld ma/di roostervrij en dan van woensdag tm zaterdag werken, dan weer 5 avonddiensten etc .... eens in de zoveel weken heeft men dan een 6 daagse dagdienst. Maar er zijn ook vaste chauffeurs die in deze 6 daagse een vaste vrije dag hebben bedongen (er zijn immers genoeg springers om dit op te vangen).

Anderen rijden naar ik meen in een 3-3-3 rooster. Of gewoon van maandag/vrijdag (total heeft voor zover ik weet weinig weekendwerk).

- zijn er voor diesel andere veiligheidsregels dan bij benzine?

Benzine is gevaarlijker dan Diesel (vlampunt) ... maar over het algemeen pas je voor beide brandstoffen dezelfde werkwijze toe. Aardkabel / Dampretour. Bij bijvoorbeeld losplaatsen waar ze alleen een dieselgrondtank hebben heb je geen dampretour aansluiting. Dat is dus anders maar eigenlijk m.i. meer uit milieu-oogpunt. En oké ook de veiligheid want benzinedampen afblazen ... da's natuurlijk ook niet alles ... er zou een brandbaarmengel kunnen hangen wat op afstand zou kunnen worden ontstoken (al moet het daar m.i. in de buitenlucht wel erg windstil voor zijn)

- mag je in de cabine roken??? zeer belangrijk:D

NEE, maar dat mag tegenwoordig sowieso niet op basis van de Arbo(nietrokenopdewerkvloer)wetgeving.

-heb je alleen vaste routes?

Nee, maar uit eindelijk leer je de tankstations wel allemaal kennen.

Ik ben dus springer en rij voor diverse opdrachtgevers ... voordat ik alle tankstations heb gehad ... ;)

Het is wel zo dat Nederland is verdeeld in rayons ... en dat ieder rayon vanuit een bepaalde standplaats wordt bevoorraad.

Morgen heb ik vreemd genoeg maar twee ritjes .. de eerste is naar Hoorn en de tweede rit vanuit Amsterdam naar Emmeloord.

Ik denk dat de planning dacht dat er een springer van 'ver weg' op zou zitten ... we hebben namelijk ook super-springers die alles rijden en vanaf alle depots in Nederland!

Deze superspringers hebben (kunnen) een auto van de zaak. En moeten dus soms lang rijden voordat ze kunnen starten ... de planning van de diverse oliemaatschappijen houden hier dan rekening mee door niet teveel werk op zo'n auto te leggen.

Anders wordt je dag met woonwerk-verkeer wel heel erg lang.

Zelf ben ik geen superspringer; ik rij alleen vanaf Amsterdam, Katwijk, Utrecht en Alphen aan de Rijn.

Dat vind ik ver zat allemaal.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
Maar je staat nooit in Bodegraven te wassen???

Ik ga als ik al ga wassen (ben springer en de vaste chauffeurs vinden 'vaak' dat zij het alleen recht hebben om te gaan wassen) naar Schiphol.

Over een paar weken rij ik weer voor Schouten Oil ... en dan kom ik nog wel eens lossen bij die onbemande BP pomp. Eens kijken of ik daar een was-programma aan kan hangen.

* overigens lossen wij wel BP diesel daar en bij andere onbemande Truck BPstations *

Dit overigens is de wagen waarmee je ook kunt pompen .. en ik dat dus geleerd heb om o.a. Bovengrondse tanks te kunnen bevoorraden.

post-152-1394782871,3623_thumb.jpg

Foto 1 bij Moeijes transport in Zwaag

Foto 2 ... mijn aller eerste bovengrondse tank bevoorraden (was best wel spannend)

Dit werk en voor deze opdrachtgever vind ik het leukste.

Je komt hiermee ook vaak bij transportbedrijven maar we bevoorraden ook enkele tankstations, loonwerkers etc etc etc. Zeer afwisselend dus.

post-152-1394782870,9377_thumb.jpg

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

post-152-1394782871,7035_thumb.jpg

Zo ziet het eruit onder de grond ... (een stukkie dan)

Hier wordt peilen wel erg moeilijk of je moet kunnen vliegen zoals een kolibri ;)

- zijn er voor diesel andere veiligheidsregels dan bij benzine?

Nou ik het hierboven over pompen heb gehad === alleen DIESEL mag worden gelost met de pomp. Benzine dus niet.

Met de pomp kun je lossnelheden bereiken van tegen de 1.000 liter per minuut.

Gewoon lossen = vallend lossen dmv de zwaartekracht zit je zo op 600 liter per minuut.

Afhankelijk van waar de grondtank ligt en natuurlijk de leidingen er-naar-toe; oa diameter van deze leidingen in de grond en/of hoeveel bochten erin liggen.

Bij sommige tankstations mag je al blij zijn als je een los snelheid haalt van 350 liter per minuut.

Het laden gebeurt met hogere snelheden ... zelfs tot zo'n 2000 liter per minuut.

(afhankelijk van het depot / en ook welke laadstraat je staat daar kunnen ook snelheidsverschillen inzitten van een paar honderd liter per minuut)

Met laden ben je over het algemeen binnen het half uur klaar.

Lossen zo'n 45 min ... of langer dikwijls zo inclusief alle werkzaamheden rond het uur a 1u15 min. Soms met uitschieters naar boven toe qua tijd.

Het lossen van een volle bak diesel (41.000 liter in geval van de SO wagen) daar doe je vallend lossen veel langer over ... bij grotere tankstations (oa die trucktankstations van de BP heb je daarom ook dikwijls twee vulstompen op één grondtank = dat lost dus dubbel zo snel omdat je over twee meters kunt lossen)

post-152-1394782872,1777_thumb.jpg

Hier zie je een aansluiting voor Rode Gasolie ... en twee vulpijpen voor de gewone blanke diesel.

Ook een bartec lost sneller ... bij een bartec systeem laad en los je door dezelfde aansluiting. En kun je 3 vakken tegelijkertijd lossen. Als je dus 3 verschillende produkten hebt kun je dus sneller lossen omdat je dat tegelijkertijd kunt doen.

Evenals bij grotere tankstations waar ze dan weer dikwijls meerdere grondtanks voor Diesel en Benzine hebben liggen. Om een voorbeeld te geven een 20m3 en een 30m3 tank voor Benzine. Bij een bartec kun je die dus tegelijkertijd bevoorraden.

Bij andere systemen zijn er aparte los-aansluiting op je auto. Eén voor de benzine en één voor de diesel. Daar kun je dus twee soorten tegelijkertijd lossen en moet alles OF over de Benzine meter heen OF over de Diesel meter. Daarmee sta je dus langer te lossen dan met een bartec systeem.

post-152-1394782872,3989_thumb.jpg

post-152-1394782872,5083_thumb.jpg

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Administrators

Duidelijk verhaal Angelique, mooi gedaan!

Ik was al warm, ben uiteindelijk nu maar eens aan de studie gegaan;)

Wat ik me afvraag: om fouten uit te sluiten, zou er niet simpelweg een chip in de aansluitingen gebouwd kunnen worden? Zodat vermenging bij het lossen uitgesloten is?

Er hangt nogal een prijskaartje aan, ook voor de chauffeur...

Van de week zag ik een auto van Dalhuisen Epe rijden, is die overgenomen? Stond een gele 105 SC voor met Schenk op de deuren:confused:

Maarten

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

Wat ik me afvraag: om fouten uit te sluiten, zou er niet simpelweg een chip in de aansluitingen gebouwd kunnen worden? Zodat vermenging bij het lossen uitgesloten is?

Er hangt nogal een prijskaartje aan, ook voor de chauffeur...

Dat soort systemen bestaat wel en ik heb ooit vernomen dat de Shell ermee bezig is 'geweest'... ik denk dat er inderdaad een 'te duur' prijskaartje aan hing.

Q8 en Esso hebben aan de klantzijde andere koppelingen zodat je de benzineslang niet per ongeluk op de dieselgrondtank kunt zetten.

Als ik voor de Esso spreek gebeuren hier dus ook bijna nooit foutstortingen omdat inderdaad die koppelingen anders zijn.

Van de week zag ik een auto van Dalhuisen Epe rijden, is die overgenomen? Stond een gele 105 SC voor met Schenk op de deuren:confused:

Maarten

We rijden dus ook met één of meerdere wagens voor Dalhuisen.

Ik heb ze (de schenk wagens) wel eens op Zwolle zien staan, ziet er overigens best gaaf uit.

We rijden ook in de kleuren van Schouten Oil (foto hier ergens boven) die wagen is nauwelijks te herkennen als zijnde een wagen van Schenk.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

Hi Angelique,

wat een prachtig stukkie tekst. Je voelt gewoon de liefde die jij hebt voor jouw vak!! Het zou niks voor mij zijn hoor, maar ben erg blij dat jij (en anderen) het wel doet, een beetje prut in mijn autootje maakt het allemaal weer wat prettiger dan de fiets he....

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

Mooi en duidelijk verhaal Angelique,je hebt in dat werk met heel veel regels te maken.

Maar wat ik me afvraag:zoals je in P 5 beschrijft kun je zo maar drie dagen tot een maand geschorst worden,je zegt dan:Zonder loon..

Hoe is dit eigenlijk wettelijk geregeld? volgens mij kan je werkgever niet eens eigenmachtig je loon inhouden.

Zijn opdrachtgever kan je natuurlijk de toegang ontzeggen,maar je werkgever zal dan toch voor ander werk moeten zorgen,of i.i.g.je loon doorbetalen.

Groeten Peter.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
dat werk is zo mooi en interesant dat ze bijna geen personeel kunnen krijgen om het te doen.

al jarenlang kom je op elke banensite wel vacatures tegen voor brandstoffenchauffeur.

mischien iets te veel regeltjes?

Of mss het nachtwerk??? Als jij thuis overdag niet kan slapen breekt dat je wel op.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

@@@europeaan

Als het Schenk chauffeurs zijn (en daar weet ik het van ... ik weet niet wat andere vervoerders in zo'n geval doen ...) worden ze inderdaad op ander werk gezet.

Ze worden dus wel aan de gang gehouden maar bij de Shell kom je dan gedurende die tijd het terrein niet op.

@@@Freddie

Er is een verschil met name tegen de zomerperiode ... ivm de vakantie's hebben we zeer veel chauffeurs nodig (inderdaad via uitzendbureau's) wat ik zo heb gehoord in de wandelgangen is dat we er dit jaar ruim 80 hadden.

De wagens rijden namelijk in ploegendienst ... en dikwijls gedurende 6 dagen (ma/vrij dag&nachtdiensten... zaterdag overdag /// daarnaast zijn er ook nog een aantal zondagsdiensten)

Je hebt dus veeelll meer chauffeurs nodig dan wagens.

En niet iedereen is geschikt voor dit werk. Sommige mensen die eraan beginnen zijn binnen een paar weken weer weg omdat ze het toch niet zien zitten. Of ze vinden het domweg te moeilijk ... (hoewel je het echt een kans moet geven, vandaar ook die 3 weken opleiding) En inderdaad zijn daarvoor diverse redenen te bedenken: ploegendienst / al de regels waar je je aan moet houden ... en waaraan ik nogal aan heb moeten wennen is de begrenzer op 83!

Ik heb al gezegd eigenlijk kun je pas na 3 tot 6 maanden solo rijden eerlijk zeggen of het werk iets voor je is of niet. En wat die ploegendienst betreft .. overdag slapen is inderdaad lang niet altijd even gemakkelijk.

*** Daarbij is het met banensites & uitzendbureau's ook zo dat vacatures dubbel voorkomen.

Nog zo'n voorbeeld = betonmixerchauffeurs.

En ander voorbeeld zijn de lokkertjes van uitzendbureaus ... mooi werk maar als jij dan reageert is die vacature net niet beschikbaar of net vervuld.

Maar in de brandstoffen is het zo dat die wagens ook gedurende de zomer gewoon bemand m/v moeten zijn .. en aangezien de meeste mensen in die paar zomerse weken met vakantie willen moet je een blik uitzendkrachten opentrekken. Waarvan er dan ook weer mogen blijven, want goede krachten laten ze echt niet lopen.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

Ik lees op de website van Schenk, dat ze nog genoeg chauffeurs zoeken! Je schreef ergens dat je in de brandstoffen meteen in E begint? Geldt dat ook voor de andere tank-disciplines bij Schenk?

Op zich lijkt me het werk serieus wel wat, geen gejaag/gejakker. Stress/pushen van planners?

Grt'n Joost

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 2 weeks later...
  • Forumlid

Mooi stuk tekst Angelique,

Ik lees het nu pas.

Bij ons gaat het er wat anders aan toe.

Wij werken niet voor een opdrachtgever maar doen eigen werk.

Die regeltjes van pionnen plaatsen, hesje dragen en een helm tijdens lossen dragen hebben wij niet. De regeltjes op de van der Sluis depots gelden helaas ook voor ons, op onze eigen depots hebben we ze niet(natuurlijk wel de normale veiligheidsregels mbt het adr)

De diensten bij ons zijn, 2 ploegendienst, 5 dagen dag en de volgende week 5 dagen nacht. 3 ploegendienst, Met 3 chauffeurs in continue dienst rijd deze auto 24 uur per dag 7 dagen in de week. 4 dagen op 4 dagen af met 2 chauffeurs, alleen dagdienst maar wel veel weekeinden. Dagdienst, 5 dagen in de week, soms 6 met overnachtingen en ook wel buitenland werk.

Ik doe dagdienst, Tankstations en ook veel scheepvaartbunkeringen en leegzuigwerk.

Ook ga ik regelmatig naar Duitsland, Laden in Brunsbuttel of lossen bij tankstations in oost Duitsland en dan weer biodiesel terug laden bij onze biodieselfabriek in Halle.

ps.

Lique,

Je mag benzine wel pompen, ik pomp benzine,ethanol en methanol.

Ligt aan de specificaties van de pomp. (op depots pompen ze ook benzine)

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gast
Reageer op deze discussie...

×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Forum voorwaarden