[[Template core/global/global/includeMeta is throwing an error. This theme may be out of date. Run the support tool in the AdminCP to restore the default theme.]] Spring naar bijdragen

*** EU verordening nr. 581/2010 ***


AngeliqueBS
 Share

Recommended Posts

  • Forumlid

Bron: Fernfahrer 11 / 2010 (oktobernummer) artikel blz 78 "Gläsern"

In dit artikel wordt geschreven over de Digitale tachograaf en dan met name de Bestuurderskaart. Van de eerste kaarten die zijn uitgegeven verloopt immers binnenkort de geldigheidsduur.

In het Duitse artikel staat dat je je oude bestuurderskaart dient in te leveren.

Maar dit dus pas na die 28 dagen waarop immers gecontroleerd kan worden.

Op de Nederlandse site heb ik hierover echter nog niets kunnen vinden en ook collega's die al in het bezit zijn van een nieuwe kaart heb ik hierover ook nog niet gehoord. Misschien dat de Nederlandse regels afwijken?

* In het Duitse artikel staat verder nog wanneer ook je rijbewijs verloopt en je BEIDE documenten (en rijbewijs EN Bestuurderskaart) op dezelfde dag wilt hebben je de data van je oude Bestuurderskaart moet laten uitlezen op het bedrijf waar je werkt en de data van de voorgaande 28 dagen op een USB-stick zou moeten laten zetten.

OF indien dit niet mogelijk is dus de voorgaande 28 dagen zult moeten uitprinten.

(allemaal lekker geregeld dus)

** Alle Europese Bestuurderskaarten zijn in een EUROPEES CENTRAAL systeem ondergebracht; wanneer je dus op een 'gestolen/verloren' kaart blijft doorrijden kan men daar dus gemakkelijk achterkomen, indien men dit systeem raadpleegd.

Een kopie-kaart eindigt op een nummer 10.

Orginele kaarten eindigen op 00, 01 etc.

*** EU verordening nr. 581/2010 ***

Met de digitale tacho is de chauffuer 'Gläsern' geworden = maw alles is nu doorzichtig geworden en overtredingen hoe klein ook zijn voor de controlerende instanties heel gemakkelijk op te sporen geworden.

Er doet zich nu een situatie voor waarbij er sprake is van een rechtsongelijkheid tussen diegenen die met een Analoge tachograaf rijden en diegenen die met een Digitale tachograaf rijden. Immers op de bestuurderskaart is veel meer ruimte dan die 28 dagen waarover NU gecontroleerd mag worden!

Sterker nog afhankelijk van in welk werk je zit is er de mogelijkheid om 200 dagen terug te kunnen kijken!!! 200 DAGEN Er staat dus maanden aan data op, waarover MEN zou kunnen controleren.

Onder verordening (EG) 561/2006 mogen de controleurs maar 28 dagen terugkijken!

(28 kalenderdagen!!!)

MAAR BIJ DE NIEUWE VERORDENING *** EU verordening nr. 581/2010 *** IS HET IN DE TOEKOMST MOGELIJK VOOR CONTROLEURS OM ALLE DAGEN DIE GEREGISTREERD STAAN TERUG TE KIJKEN EN DAAROP TE BEBOETEN!!!

ZO OOK DE DATA DIE IN HET MASSA-GEHEUGEN STAAT VAN DE DIGITALE TACHOGRAAF ZELF.

Echt ik zou willen dat ik hier op het forum nog grotere letters zou kunnen gebruiken om het van de daken af te schreeuwen. Onder verordening 581/2010 ben je dus werkelijk loslopend wild wat afgeschoten mag worden .....

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
alleen mensen die iets te verbergen hebben, vrezen voor der leven. :D

Als ze alle data mogen controleren hoeveel keer heb je dan hier of daar niet een minuutje teveel??? Zeker bij oudere types van digitale tachografen is de kans groot dat zulke OoooooOooo 'grote' overtredingen zullen leiden tot een lawine aan boetes!!!

De KASSA zal rinkelen ... landen kunnen zo iets doen aan hun begrotingstekorten etc etc etc ... oke allemaal een beetje overdreven natuurlijk. Maar in welke andere baan/sector wordt zo HEVIG gecontroleerd??? En krijgen controleurs het mes in handen om alle data waarover ze kunnen beschikken te gebruiken om je af te romen?

Het is zelfs mogelijk om data TOT 2 jaar TERUG te kunnen gebruiken als het gaat om de rij&rusttijden.

Is dat normaal te noemen???

Zeg nou zelf ...

*** PS je bent nog maar bij les 1 van je Finse les ... ;) ***

Link naar opmerking
Deel via andere websites

ik meen toch dat je niet verder terug bekeurd mag worden dan 28 dagen en de lopende week? Wat is nu je probleem?

Als staat er op jou kaart maar data van 28 dagen dan nog is uit de bedrijfsgegevens (uitlees digi) van jaren terug te vinden. Voor bedrijven geldt een bewaarplicht van 7 jaar.

Ik denk dat je nu een beetje paniek staat te zaaien hoor, voor iets dat al jaren niet anders is......

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
ik meen toch dat je niet verder terug bekeurd mag worden dan 28 dagen en de lopende week? Wat is nu je probleem?

Als staat er op jou kaart maar data van 28 dagen dan nog is uit de bedrijfsgegevens (uitlees digi) van jaren terug te vinden. Voor bedrijven geldt een bewaar plicht van 7 jaar.

Ik denk dat je nu een beetje paniek staat te zaaien hoor, voor iets dat al jaren niet anders is......

In de nieuwe verordening mogen ze dus veel verder terug kijken dan die 28 kalenderdagen.

Dat is de verandering met de 'oude' verordening.

Daarbij ik weet niet of je de data van een uitgelezen uitdraai/data-overdracht naar je PC goed hebt bekeken staat er VEEELLL meer data op dan die 28 kalenderdagen NU al.

Alleen onder verordening (EU) Nr. 561/2006 mogen de controlerende instanties alleen 28 kalenderdagen terugkijken!!!

Onder verordening Nr. 581/2010 mogen de controlerende instanties meer dan die 28 dagen terugkijken aangezien er geen restrictie meer aan is verbonden hoeveel dagen ze mogen terugkijken ... kunnen ze dus ALLE data die ze ter beschikking hebben terugkijken & controleren .... het boete-bereik (ook voor kleine onnozele overtredingen zoals hier of daar 3 minuten teveel aan rijtijd ... 2 minuten teveel aan arbeidstijd .. of één minuutje te weinig aan pauze van 45min) is daarmee dus veeeellll groter geworden.

En ik neem aan dat men (controlerende instanties) hiervan ook gebruik gaan maken.

*** Was het bij jullie in het begin niet zo dat je voor meer dan die 28 dagen bent gecontroleerd en dat je deze boete hebt moeten aanvechten???

Omdat in de verordening staat dat 'slechts' 28 dagen mogen worden teruggekeken en beoordeeld heb je die dus kunnen aanvechten (ik weet niet me niet meer te herinneren hoe dat voor jullie is afgelopen) maar onder de nieuwe verordening zou dus alle data gecontroleerd mogen worden .... met alle financiële gevolgen van dien.

En is dat terecht? DAT men in het beroepsgoederenvervoer op die manier gecontroleerd mag worden of is dit overdreven en zou OOK in de nieuwe verordening de termijn van 28 kalenderdagen behouden moeten zijn gebleven?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
Ik heb begrepen dat de kaart 28 dagen registreert, op dag 29 zou dus dag 1 gewist moeten worden...

:confused: maar ja...er wordt wel meer beweerd over electronische snufjes

Toen ik mijn kaart voor het eerst thuis uitlas (software & hardware gekocht) bleek er maar liefst 5 maanden aan data op te staan.

Hoeveel data er op je kaartje staat is afhankelijk van het aantal regels wat erop geschreven wordt; in werk met zeer veel start/stops (rijden/laden-lossen/etc) zullen minder dagen aan data kunnen worden weggeschreven dan als je langere afstanden rijdt met minder andere bewerkingen.

Weggeschreven overtredingen kunnen zelfs nog langer blijven bestaan ... zo staat de overtreding (1e keer vergeten m'n tacho op pauze = nachtrust te zetten) er nog steeds op als je een lijst met 'foutmeldingen' (weet de juiste benaming hiervoor niet) uitprint.

Te weten op ... ik zal morgen na mijn dienst weer eens een printje uitdraaien.

post-152-1394782878,3439_thumb.jpg

*** Toch nog een printje thuis gevonden ...

GEEN Broodje Aap verhaal === BRON Fernfahrer NR 11 (novembernummer dus .. heb ik me in vergist dus)

Misschien dat er na verschijnen van nr 12 de tekst ook op de www.fernfahrer.de site te lezen zal zijn.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

lijkt me verstandig om een link naar de officiële (nederlandse) text

neer te zetten hier.

voor men gaat vragen of dit naar de afdeling "broodje aap" mag verhuizen.

frank

Link naar opmerking
Deel via andere websites

In de nieuwe verordening mogen ze dus veel verder terug kijken dan die 28 kalenderdagen.

Dat is de verandering met de 'oude' verordening.

Daarbij ik weet niet of je de data van een uitgelezen uitdraai/data-overdracht naar je PC goed hebt bekeken staat er VEEELLL meer data op dan die 28 kalenderdagen NU al.

Alleen onder verordening (EU) Nr. 561/2006 mogen de controlerende instanties alleen 28 kalenderdagen terugkijken!!!maak je niet ongerust, je bent niet de enige die de data op de pc goed bekijkt.;) In mn vorige post gaf ik aan dat die data jaren bewaard wordt, niet alleen op je pc maar ook op externe middelen (voor t geval je pc crashed weet je wel?)

Onder verordening Nr. 581/2010 mogen de controlerende instanties meer dan die 28 dagen terugkijken aangezien er geen restrictie meer aan is verbonden hoeveel dagen ze mogen terugkijken ... kunnen ze dus ALLE data die ze ter beschikking hebben terugkijken & controleren .... het boete-bereik (ook voor kleine onnozele overtredingen zoals hier of daar 3 minuten teveel aan rijtijd ... 2 minuten teveel aan arbeidstijd .. of één minuutje te weinig aan pauze van 45min) is daarmee dus veeeellll groter geworden.terugkijken wil zeggen beboeten? Staat t daar werkelijk?

En ik neem aan dat men (controlerende instanties) hiervan ook gebruik gaan maken.Aan aannemen hebben we weinig, dan wil ik het ook zeker weten

*** Was het bij jullie in het begin niet zo dat je voor meer dan die 28 dagen bent gecontroleerd en dat je deze boete hebt moeten aanvechten???

Omdat in de verordening staat dat 'slechts' 28 dagen mogen worden teruggekeken en beoordeeld heb je die dus kunnen aanvechten (ik weet niet me niet meer te herinneren hoe dat voor jullie is afgelopen) maar onder de nieuwe verordening zou dus alle data gecontroleerd mogen worden .... met alle financiële gevolgen van dien.Dat was net in de overgang dat het nog maar 28 dagen + de lopende week gecontroleerd mocht worden. meneer agent was niet zo goed op de hoogte van de regel dus die bekeurde voor maaaanden.

En is dat terecht? DAT men in het beroepsgoederenvervoer op die manier gecontroleerd mag worden of is dit overdreven en zou OOK in de nieuwe verordening de termijn van 28 kalenderdagen behouden moeten zijn gebleven?

Ik zal je veronderstellingen eens aan de VERN voorleggen, kijken wat die ervan vinden.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
Ik zal je veronderstellingen eens aan de VERN voorleggen, kijken wat die ervan vinden.

Mooi dat moet gewoon doen.

Ik heb vragen hierover bij Vallerie Vallenduuk neergelegd ... of dit allemaal klopt.

Maar jullie rijden toch zelf ook op Duitsland ... koop nr 11 van Fernfahrer en lees het artikel gewoon zelf.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Mooi dat moet gewoon doen.

Ik heb vragen hierover bij Vallerie Vallenduuk neergelegd ... of dit allemaal klopt.

Maar jullie rijden toch zelf ook op Duitsland ... koop nr 11 van Fernfahrer en lees het artikel gewoon zelf.

ik wacht rustig af

ik geloof nl niet klakkeloos wat men schrijft

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
mijn beste vrienden,

Ik heb jullie in Mei van het vorig jaar al op de hoogte gesteld van deze mogelijkheden in een zaak waar een chauffeur de hele maand jan, had thuisgezeten en in feb,gepakt werd voor overtredingen in 2008

Die heb ik helaas gemist ... ik las vanmorgen pas over de nieuwe verordening.

Overigens bevat Fernfahrer vaker zeer interessante artikelen.

Daarmee vergeleken is de Truckstar echt een blad voor kleutertjes die alleen plaatjes willen kijken. ;)

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

= wordt vervolgd =

Koop dat Duitse blad want zo staat het wel in hun artikel.

En Fernfahrer is een blad wat voordat een artikel ter print gaat de boel zeer goed onderzoekt.

Dus doe ermee wat je wilt .. geloof het of niet ... maar ga niet 'zeuren' al later blijkt dat men wel over een langere termijn dan de bekende 28 kalenderdagen aan data mag terugkijken.

** PS === kopie van het artikel reeds naar de VERN gestuurd tav Herman Snikkers.

hier de complete tekst van de betreffende verordening.

nou abs waar staat nu datgene wat jij beweert?

juist ja nergens

En omdat er nergens wordt vermeld de periode van terug te mogen kijken data van 28 kalenderdagen mag men dus kennelijk langer terugkijken dan die 28 dagen WANT de termijn waarop mag worden teruggekeken staat immers nergens vermeld!

MAAR goed ik heb nu dus een kopie van het artikel verzonden naar de VERN evenals Vallerie Vallenduuk en laten we eens kijken wat hun erover te vertellen hebben. Misschien ... heel misschien heeft Fernfahrer het dit keer niet bij het juiste eind?!

(en laten we dat hopen : want we weten allemaal dat er in bepaalde landen heviger wordt gecontroleerd dan bijvoorbeeld in Nederland)

Link naar opmerking
Deel via andere websites

ABS: knip......* PS === kopie van het artikel reeds naar de VERN gestuurd tav Herman Snikkers.

....knip

naar de VERN tav Herman Snikkers................ Ik vraag me af wat je van een boekhouder wil horen hierover??????? Herman is nl boekhouder, aangesloten bij de VERN ja, maar meer gespecialiseerd in andere dingen dan EU verordeningen

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

Doe ermee wat je wilt ... geloof het of niet.

Maar als straks de meerderheid met een digitale rondrijdt en het onderscheidt er niet meer is tussen diegene die analoog rijden (waarvan er op dit moment nog massa's zijn) en digitaal dan zul je tot de conclusie komen dat inderdaad over langere termijn mag en zal worden gecontroleerd.

En mijn Duits is goed ik had een 9,5 op mijn eindlijst Havo.

Ik zal ook nog eens Fernfahrer een email sturen ter verklaring van hun artikel.

In het artikel wordt ook verwezen naar 3821/85 (15)

Heel misschien dat ze iets door elkaar hebben gehaald.

Zou kunnen!

Het zijn immers ook maar journalisten.

Maar voor het artikel is wel Dhr. M. Pfitzenmaier geinterviewd en dat is een Advocaat die naar mij lijkt best wel het een en ander van de materie afweet.

We zullen zien.

En 28 dagen of langer ... 'ts bizar vergeleken met andere beroepsgroepen.

Of het wat voor de verkeersveiligheid uitmaakt dat jij 15 dagen te voren 3 minuten teveel aan rijtijd had!!!

En ja, wij als chauffeurs kunnen er geen fuck aan doen ... die wetten liggen er nou eenmaal en zijn verdomde strak. TE STRAK.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

een boekhouder die verstand heeft van de rijtijdenwet, sinds wanneer werkt de rijtijdenwet met crediteuren en debiteuren :confused::confused::D
nou hij heeft wel veel verstand:D van heel veel dingen ook nog, maar dit lijkt me een verkeerde afslag
Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

naar de VERN tav Herman Snikkers................ Ik vraag me af wat je van een boekhouder wil horen hierover??????? Herman is nl boekhouder, aangesloten bij de VERN ja, maar meer gespecialiseerd in andere dingen dan EU verordeningen

De beste man is ook lid op dit forum: http://www.chauffeursforum.nl/member.php?9871-Herman-Snikkers

.....

dom gepenis dus, storm in een glas water, een groot broodje aap

Dat laatste zinnetje in het wit heb ik maar even in blauw gequoot.

Ik respecteer jou en ABS allebei voor jullie zinvolle inbreng in het forum, maar probeer elkaar in zijn/haar waarde te laten;)

Link naar opmerking
Deel via andere websites

ik heb niet zoveel tevrezen, want mijn chauffeurskaart klopt wel. :D

als men langer als 28dagen mag controleren is dat 1 ding. mag er ook bekeurt worden?

ik zie 2 optie's. of ze gaan tolerander worden met de controlle's, en zien daarmee die pietlullige overtredingjes, of men gaat daar op beboete, en werkt daarmee fraude in de hand.

het werkboekje was vroeger fraude gevoelig. toen kwam de anologe tacho, en die was fraude gevoelig. nu hebben we de digi, en die is ook fraude gevoelig.

ps ABS ik 'ken" je al een paar jaar van het internet. en je kan je vaak genoeg kwaad maken. hoelang blijf je nog chauffeuren? of anders gevraagt, hoe ver ben je met je omscholing? jaren geleden zag je al geen toekomst meer in het transport. ;)

misschien is die controle wel bedoelt voor de 48uur.

en zo ja, wat als blijkt dat je gemiddelt 48,5uur gewerkt heb?

gaan ze dan een boete uitschrijven?

en zoja, aan wie? de werkgever, of de werknemer, of aan allebei?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
bron: http://eur-lex.europa.eu/LexUriServ/LexUriServ.do?uri=CELEX:32010R0581:NL:NOT

hier de complete tekst van de betreffende verordening.

nou abs waar staat nu datgene wat jij beweert?

juist ja nergens!

BROODJE AAP VERHAAL DUS ZOALS WEL VAKER GEBEURT

Volgens mij gaat dit over de max termijn waarbinnen de chauffeur cq de werkgever de bestuurderskaart en tacho moet uitlezen, en die gegevens opslaan.

Er staat niets over welke termijn opsporingsambtenaren mogen bekeuren.

Dat is toch heel iets anders.

Ps, ik heb het duitse bericht ook gelezen, en wat daat staat is echt heel duidelijk.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gast
Reageer op deze discussie...

×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Forum voorwaarden