[[Template core/global/global/includeMeta is throwing an error. This theme may be out of date. Run the support tool in the AdminCP to restore the default theme.]] Spring naar bijdragen

renault trucks


donja-rst

Recommended Posts

  • Forumlid
Ieder merk heeft heeft zijn charmes, ik ben zelf springer en ik rijd van alles meestal bakwagens. Ik zit in de dagdistributie voor vaste klanten in Nederland en Belgie.

Ik rij momenteel met MAN Scania en Daf, maar ik heb ook met Volvo's Iveco's en Renault premium gereden.

Ik rij veel in binnensteden woonwijken (plekken waar je met een vrachtwagen eigenlijk niet behoord te komen) en in files zit ik ook veel. Als je enkel veel dokwerk op industrieterreinen/havens hebt en snelwel rijdt maakt het geen drol uit wat voor een merk je hebt.

De meest slechte vind ik toch de DAF (uitgezonderd de XF)

De LF en CF hebben echt een rotte automaat, al issie op die nieuwste modellen al beter. wat moet die lang nadenken en blijft vaak in veel te hoge versnellingen hangen waardoor je niet lekker kan doorrijden en de met de hand moet downshiften. Aan de andere kant trekken ze wel vlot weg.

De automaten van de LFjes en CF zijn helemaal een crime, die blijven op en terugschakelen. Zenuwachtige krengen. in de file of centrum rijd ik dan ook vaak manuneel. De nieuwere modellen hebben tevens een rare plek voor de versnellings pook

Ook het plastic om de spiegels vind ik een nadeel bij de CF en XF, ik moet regelmatig uit de stoel komen om langs de spiegels heen te kijken. Ook sturen ze zwaar wat niet handig/fijn is in woonwijken e.d.

De eerste modellen van de automaat van de Renault premium moet je oppassen met afremmen terugschakelen met b.v. rontondes. die wil nog wel eens een versnelling te laag gaan als je te vlot bent en dan hang je in de gordel, of je zit met je bek tegen de vooruit aan :D Maar voor de rest zijn Renault prima auto's vlot en een strakke draaicirkel. Een nadeel van de Renault is dat ze net zoals de personenwagens veel last hebben van electronica problemen. Sta je weer eens stil omdat een of andere k*t sensor kapot is.

MAN rijdt lekker en heeft een goede automaat. Ik rijdt nu ook wel eens op een handbak MAN en moet toch zeggen dat niets boven een handbak gaat maargoed. :zegtniets:

De nadelen van MAN zijn de grote/hoge cabine en de aldejezus grote draaicirkel, vooral de modellen met slaapcabine (ik heb het nog wel over bakwagens, met evt aanhanger)

Een U bochtje bij een stoplicht hoef je niet te proberen met de MAN bakwagen. Met een 3 assige aanhanger stuur je nog scherper.

Een fijne auto, maar daar ga je liever het centrum en en de woonwijken niet mee in.

Het is wel een fijne auto als ik b.v. naar Belgie moet en 700 à 800 km op 1 dag moet maken of veel laaddokwerk heb.

Volvo FH heb ik nog nooit op gereden maar de FL en FM zijn ook prima auto's. Met Iveco ben ik enkel bekend de Cursor trekker oplegger half automaat (Stick zonder koppeling) ook een fijne bak en je schakelt zelf.

Persoonlijk val ik helemaal voor de Scania :ja: Ik rij zelf meestal op een p260 halfautomaat met koppelingspendaal. Dit is heerlijk in de file of in het centrum. De automaat past zijn schakel gedrag aan je rijstijl op dat moment. Scania stuurt lekker licht en heeft een hele kleine draaicirkel met dezelfde laadmeters als een MAN TGX met slaapcabine. Je zit ook lekker laag bij de grond dus het is makkelijker manoeuvreren in krappe straatjes. Ook kan je nog kiezen bij de halfautomaat de LOW of de HI drive, wat ook makkelijk is waarvoor ik rij...

s'ochtens met distributie met zo'n 2 ton op de as gaat de Scania in de HI gear. S'middags moet ik vaak staal terugladen (kraanwerk via het dak) en heb ik er al gauw 8 to 10 ton inzitten en schakelt hij heerlijk rustig in de low.

Waar je enkel met deze Scania's in het begin moet oppassen ik dat de cabine aardig laag boven de grond ligt en aardig breed is. Dus voorzichtigheid geboden bij hoge stoepranden. Je hebt zo een kras of je bent je spatbord kwijt.

Ieder merk heeft zijn voor en nadelen en het is ook afhankelijk wat en waar je ermee rijd. Voor mij zijn een goede bak en krappe draaicirkels een prioriteit terwijl voor een int. chauffeur of een container pendelaar het meer zal zoeken in ruimte en ergonomie...

Als je gaat praten over de TGX XF FH e.d. int. trekkers worden de verschillen al veel kleiner.

En het mooie van de automaten van Renault, DAF en MAN is, ze komen allemaal bij dezelfde fabrikant vandaan, ZF getriebe in Gotha. Dus de bak bij DAF niet de schuld geven maar hun software. Dat is het enigste verschil, de software:ja:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

Persoonlijk val ik helemaal voor de Scania :ja: Ik rij zelf meestal op een p260 halfautomaat met koppelingspendaal. Dit is heerlijk in de file of in het centrum. De automaat past zijn schakel gedrag aan je rijstijl op dat moment. Scania stuurt lekker licht en heeft een hele kleine draaicirkel met dezelfde laadmeters als een MAN TGX met slaapcabine. Je zit ook lekker laag bij de grond dus het is makkelijker manoeuvreren in krappe straatjes. Ook kan je nog kiezen bij de halfautomaat de LOW of de HI drive, wat ook makkelijk is waarvoor ik rij...

s'ochtens met distributie met zo'n 2 ton op de as gaat de Scania in de HI gear. S'middags moet ik vaak staal terugladen (kraanwerk via het dak) en heb ik er al gauw 8 to 10 ton inzitten en schakelt hij heerlijk rustig in de low.

Waar je enkel met deze Scania's in het begin moet oppassen ik dat de cabine aardig laag boven de grond ligt en aardig breed is. Dus voorzichtigheid geboden bij hoge stoepranden. Je hebt zo een kras of je bent je spatbord kwijt.

Ieder merk heeft zijn voor en nadelen en het is ook afhankelijk wat en waar je ermee rijd. Voor mij zijn een goede bak en krappe draaicirkels een prioriteit terwijl voor een int. chauffeur of een container pendelaar het meer zal zoeken in ruimte en ergonomie...

Als je gaat praten over de TGX XF FH e.d. int. trekkers worden de verschillen al veel kleiner.

Dit vind ik dus echt een nadeel, dat koppelingspedaal in de file. Met omkoppelen of aandocken is het wel weer heel handig ;) (al lukte het mij met een Daf automaat ook prima)

Maar ehm.... die HI gear, die is toch bedoeld voor als je moet klimmen? Ik zet hem ook wel eens in de HI om te kijken wat ie dan doet, maar ik vind hem dan vrij agressief doorschakelen. (dit moet ook wel als je in een klim zit, maar op een vlak stuk vind ik het wel vrij agressief)

En het valt mij op dat de spatborden inderdaad erg laag zitten, ook zijn ze van stevig plastic en als ze dan over de grond schuren, ben ik iedere keer bang dat ze afbreken.

Verder vind ik het een hele fijne auto om mee te rijden.

De enigste Renault waar ik mee heb gereden was een Renault Midlum bakwagen. Maar dat was echt een rotauto. Behoorlijk afgetrapt en ik vond hem niet prettig rijden. Er mankeerde ook steeds wat aan....

De Renault Magnum heb ik nog nooit mee gereden, daar kan ik dus niet over oordelen, wel vind ik ze altijd zo vierkantig. Persoonlijk vind ik dat minder mooi. Maar ik heb eigenlijk nog nooit negatieve rijervaringen gehoord van iemand. Dus daar zal het niet aan liggen ;)

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

ik heb zelf met een renault magnum op oost en zuid gereden. ik vond er wel een paar nadelen aanzitten 1 grote dode hoek

2 weinig opbergruimte

3 koelkast op een rare plek en kan bijna niks in

voor de rest fijne wagen ik vind personelijk de mercedes actros de slechtste auto om mee rijden vooral die eps bak dat schakelt voor geen meter en het net of je aan flipperen bent.

gr peter

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

post-701-1394782933,9752_thumb.jpg

Aantal cabine indelingen zoals ze nu te bestellen zijn. Boven de voorruit zit een behoorlijke kastenwand die is in de "new magnum" standaard, evenals een draaibare passagiersstoel. Verder zijn er veel extra opties te bestellen....

En ja over smaak valt te twisten.....

post-701-1394782933,5774_thumb.jpg

post-701-1394782933,719_thumb.jpg

post-701-1394782933,8617_thumb.jpg

post-701-1394782934,0805_thumb.jpg

post-701-1394782934,2459_thumb.jpg

post-701-1394782934,3703_thumb.jpg

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
[ATTACH=CONFIG]23689[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]23685[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]23687[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]23684[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]23683[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]23688[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]23686[/ATTACH]

Aantal cabine indelingen zoals ze nu te bestellen zijn. Boven de voorruit zit een behoorlijke kastenwand die is in de "new magnum" standaard, evenals een draaibare passagiersstoel. Verder zijn er veel extra opties te bestellen....

En ja over smaak valt te twisten.....

Dat scheelt niet eens zoveel met mijn Volvo cabine. :cool:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
Dat scheelt niet eens zoveel met mijn Volvo cabine. :cool:

Ja, die past er gemak zat in....

Min of meer op een Volvo F7 ?? denk ik, begonnen, zou er zo weer voor tekenen, niks verkeerd mee, lekker makkelijk rijden.

Mark, kun je die stoelen overal heen schuiven, of zie ik dat nou verkeerd?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 2 weeks later...
  • Forumlid

Mark, kun je die stoelen overal heen schuiven, of zie ik dat nou verkeerd?

Nee de rechter "stoel" (* op die foto) is het opgeklapte onderbed, dit is een optie, dan krijg je een onderbed dat in drie delen opklapbaar is, links en recht worden dan "zetels" en in het midden kun je een tafel creeren. Het onhandige van deze optie is dan dat de koelkast achter de bestuurders stoel komt en je daar slecht bij kunt tijdens het rijden.

De bijrijdersstoel is vanf de "privilege uitvoering" standaard draaibaar, dat is wel een prettige optie. De chauffeur kan dan languit in de stoel "liggen of zitten" dit is wel relaxed zeker omdat er geen tunnel in de auto aanwezig is.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
Donders mooi "spul" Mark :ok:

Ik ben ook eens met zo'n flat op pad geweest de eerste viaducten ging ik ongemerkt iets bukken vanwege de hoogte. :D

Succes ermee !

Bedankt Hendrik...

Kan ik me voorstellen, verging mij de eerst paar keer ook zo, maar went snel!!!

gr,

Mark

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 1 month later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gast
Reageer op deze discussie...

×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Forum voorwaarden