[[Template core/global/global/includeMeta is throwing an error. This theme may be out of date. Run the support tool in the AdminCP to restore the default theme.]] Spring naar bijdragen

Truckers voeren actie tegen concurrentie uit Oost-Europa


Google

Recommended Posts

  • Forumlid

Truckers voeren actie tegen concurrentie uit Oost-Europa

reactievind ik leukartikel delen

vandaag, 00:01

Militanten van de transporteursvakbond BTB–ABVV voeren vandaag actie tegen de concurrentie van chauffeurs uit het oosten van Europa, die ze sociale dumping verwijten. Ze verdienen tot driemaal minder voor hetzeflde werk.

De chauffeurs plannen tussen 10u en 12u een filterblokkade aan de in- en uitgang van de transportzone in de Kraakstraat in Zeebrugge. Hetzelfde doet zich voor tussen 6u en 10u op Brucargo en tussen 7u en 8.30u aan de ingang van AGC Glaverbel in Moustier.

De transporteurs klagen aan dat op onze wegen truckers uit 35 landen rijden die aan verschillende arbeidsvoorwaarden onderhevig zijn, ook al doen ze hetzelfde werk en lopen ze hetzelfde risico.

De BTB-ABVV vind het niet normaal dat een Oost-Europese chauffeur driemaal minder verdient dan een Belgische. Ook klaagt de organisatie het bestaan van postbusfirma's aan die vanuit Oost-Europa opereren zonder er een plaatselijke activiteit te hebben.

Bron: Vandaag.be

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Reacties 110
  • Created
  • Laatste reactie

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Posted Images

  • Forumlid
Europa is een natuurlijk verschijnsel, wat je ook tegen doen zal dit probleem niet opgelost worden. Pas als Oost-Europa welvarender wordt zal het goed komen.

maar dan zitten wel de grote economische activiteiten ook ginder wat wel een verarming is hier. Multinationals vluchten nu al massaal naar lage loonlanden (oostbloklanden).

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

Acties tegen goedkope concurrentie Oost-Europa

door: Bart van Riel

9 november 2010

- Zeebrugge, Zaventem en Namen waren de plaatsen waar de Belgische Transportarbeiders Bond BTB/ABVV gisteren demonstreerde tegen de goedkope concurrentie van Oost-Europese chauffeurs op de Belgische transportmarkt.

Tevens werd gedemonstreerd voor gelijkschakeling van de loon- en arbeidsvoorwaarden van alle chauffeurs die op Belgische wegen rijden.

Tijdens de acties werd op meerdere plaatsen het verkeer een tijdlang stilgezet en deelden de actievoerders pamfletten uit.

Frank Moreels is Federaal Secretaris Wegvervoer en Logistiek voor de Bond en hij vertelde in Onderweg over de acties van dinsdag, waarbij ook het overtreden van de cabotageregels aan de orde kwam.

Moreels: “De BTB-ABVV vindt het niet kunnen dat een Oost-Europese chauffeur driemaal minder verdient dan een Belgische en illegale cabotage-opdrachten (lokale ritten aansluitend op een internationaal transport) moet uitvoeren, waarbij ze wekenlang van huis zijn en nachten en weekends doorbrengen in schrijnende omstandigheden.

"Spookfirma’s"

De BTB demonstreerde ook tegen een aantal Belgische werkgevers die via nepfirma’s een beroep op Oost-chauffeurs, terwijl ze de eigen Belgische chauffeurs op tijdelijke werkloosheid plaatsen.

“Dat is sociale dumping waarbij tegelijk de sociale zekerheidskas geplunderd wordt”, aldus Frank Moreels in Onderweg.

De Belgische Transportarbeiders Bond wil dat de vestigingsvoorwaarden voor transporteurs aangescherpt worden om de spookfirma’s tegen te gaan. Ook is een strengere controle op het overtreden van de cabotageregels gewenst, waarbij de tachograaf en gps-informatie hulp kunnen bieden.

De BTB/ABVV heeft een zwartboek over cabotage uitgegeven -

2010 zwartboek cabotage

Luister naar het gesprek met Frank Moreels - podcast Onderweg - woensdag 10 november 2010 (~10.40 uur)

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
Europa is een natuurlijk verschijnsel, wat je ook tegen doen zal dit probleem niet opgelost worden. Pas als Oost-Europa welvarender wordt zal het goed komen.

Ja als de levensstandaard zal toenemen in dat soort landen dan zal er ook volwaardige lonen betaald moeten worden die hier in het westen gelden.

Pas als de Euro ook die landen ingevoerd gaat worden dan is pas echt het hek van de dam.

Alles wordt duurder voor die mensen en dat hebben wij al ondervonden hier.

En als alles duurder wordt daar dan moeten de lonen wel omhoog.

En al die bedrijven die nu hun productie verplaatsen komen daar wel achter in de loop der jaren, dan wordt het duurder het personeel gaat meer loon eisen etc. de ommekeer komt wel maar duurt nog even.

En het is natuurlijk schrijnend dat deze chauffeurs in erbarmelijke omstandigheden moeten verblijven op plaatsen waar je geen enkel comfort hebt.

Dus we kunnen nu wel met z'n allen gaan schelden op die mannen maar zij hebben er niet om gevraagd, er zij er zat die donders goed weten dat ze worden uitgebuit.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
Een in en intriest verhaal! :mad:

Er moeten wat meer mensen zijn die eens gewoon zeggen wat er loos is.

Op dit moment is het in het transport niks meer of minder dan een losgeslagen bende, als de Polen te duur worden dan worden het Hongaren, daarna de Slowaken,dan de Roemenen, en daarna kwamen de Bulgaren. Het kon allemaal doordat chauffeurs veel te laat aan de bel trokken.

klik:

http://www.chauffeursforum.nl/showthread.php?27282-Jonckheere-Transport-uit-Jabbeke-failliet

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

Het gezegde luidt: regeren is vooruitzien.

Ja, da's iid 't verstandigst, maar in de praktijk is het gezegde eerder: regeren is achteraf de schade zoveel mogelijk bepreken.

Heel zachtjes aan begint het de politieke dummies te dagen dat je niet ongestraft allerlei grenzen kan losgooien en dan hopen op het beste.

Vrije markt is mooi - alhoewel de laatste jaren er hele volksstammen van zijn teruggekomen (denk bv aan de zorg) - maar dan moet er wél sprake zijn van een min of meer gelijk speelveld. Daar is in het wegvervoer geenszins sprake van. Er zijn nu een handjevol mensen die ervan profiteren - verladers/expediteurs - maar een overgrote meerderheid gaat eronder gebukt en/of aan kapot.

Strategisch is het ook niet handig. Daarmee bedoel ik: over tien jaar van nu is er in het Westen geen transportbedrijf meer over. Dan ligt alles in het Oosten. Hoe verstandig is het voor een land/regio om een strategisch zeer belangrijke sector compleet te verliezen?

Een truck is zo gekocht, maar know how niet.

Nu ja, de tijd zal het leren.

-

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
Als het aan deze eurocommissaris ligt wordt het binnen de kortste keren :mad:

EU-commissaris Kallas wil cabotagebeperkingen aanpakken

EU-commissaris voor vervoer Siim Kallas wil de cabotagebeperkingen in het Europese wegvervoer opheffen. Dat maakte de Est dinsdag bekend bij de lancering van zijn werkprogramma voor de Commissie Vervoer van het Europees Parlement.

Siim Kallas‘Ik zal alles in het werk stellen om het goederenvervoer over de weg te liberaliseren', aldus Kallas, zonder daarbij overigens een gedetailleerd tijdschema te noemen. Volgens de huidige richtlijn moet de Commissie uiterlijk eind 2013 de gevolgen onderzoeken van de lopende regelgeving op het goederenvervoer over de weg. Afhankelijk van de resultaten daarvan kan de Commissie een voorstel voor intrekking van de cabotagebeperkingen doen. Cabotage is in de EU sinds mei 2011 beperkt tot drie reizen binnen zeven dagen tijdens een internationaal transport.

Ter completering van de interne markt voor luchtvrachtvervoer stelt Kallas voor de bestaande regeling voor het toekennen van start- en landingsrechten te veranderen. ‘Bij de toewijzing van landingsrechten moet meer concurrentie komen', zei Kallas. Dat kan gevolgen hebben voor de zogenoemde ‘Grandfather rights' die voorrang geven aan luchtvaartmaatschappijen met oude rechten boven nieuwkomers. Ook de trage invoering van het gemeenschappelijk Europees luchtruim wil Kallas met kracht aanpakken.

Het aanvankelijk voor dit jaar aangekondigde witboek over het vervoersbeleid van de EU tot 2020 wordt volgens Kallas pas verwacht in februari 2011. De herziening van de richtlijnen voor de ontwikkeling van het Trans-Europese Vervoersnetwerk (TEN) zal de Commissie uiterlijk in juli 2011 presenteren.

Bron: nieuwsbladtransport

Maar dat is al lang bekent Dat de handel in Europa vrij gegeven wordt

Ook het transport krijgt er mee te maken 2014 geloof ik Moet het vrij zijn

De bonden weten er van En zijn er op tegen Maar ze ondernemen niks

Waarom gaat alles naar opslag en overslag Transport is maar bij zaak

In de meeste landen wordt een chauffeur nog niet erkent.

Waar veel chauffeurs nog niet bij stil staan

En wie goedkoop is heeft het werk

Kijk maar naar T.N.T. wat daar gaande is Huisvrouwen brengen de post rond voor 12 Euro brutto per uur

Sand is nog goed koper.

Kan zo wel even door gaan We zijn aan het inleveren Dat gaat nog erger worden

Wat doen de bonden alleen maar toekijken Want die weten het ook niet

Huub

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
Er moeten wat meer mensen zijn die eens gewoon zeggen wat er loos is.

Op dit moment is het in het transport niks meer of minder dan een losgeslagen bende, als de Polen te duur worden dan worden het Hongaren, daarna de Slowaken,dan de Roemenen, en daarna kwamen de Bulgaren. Het kon allemaal doordat chauffeurs veel te laat aan de bel trokken.

klik:

http://www.chauffeursforum.nl/showthread.php?27282-Jonckheere-Transport-uit-Jabbeke-failliet

Colruyt doet de winkel distributie al met Roemenen:mad:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

da's hier ook al, postbodes en andere oudere werknemers, met volwaardig contract op brugpensioen zetten, ontslaan op staande voet, hij moet hoe dan ook de deur uit en wordt gedumpt in het sociale vangnet waardoor dit natuurlijk ook onbetaalbaar wordt)) en vervangen door 20 uren contracten met lagere lonen, zonder al die opgebouwde rechten, te nemen of te laten, het blijft de bonzen (NIET VAKBONDEN HE) gelijk als zij hun premie's maar uitbetaald krijgen. Wordt de vacature niet opgevuld schreeuwt men moord en brand dat onze mensen (vooral jongeren) niet meer willen werken en dat daar dringend iets aan gedaan moet worden (uitsluiting van stempelen, tijdelijke schorsingen) alles wat maar enigzins gebruikt kan worden om die banen in te vullen wordt ook daadwerkelijk gebruikt, als je maar uit dat sociale vangnet kan gekieperd worden, ben je niet akkoord, dat mag, dan mag je verzet aantekenen, je zoekt echter best wel een goeie advocaat want je gaat een heel systeem aanvechten en dat gaat tijd en geld kosten (vergeet niet, de verliezer betaald de hele mikmak) wie durft dat nog aan?

Die neerwaartse spiraal is ingezet, je kan het draaien en keren hoe je wil daar ontkom je niet meer aan. Amerika gaat geld bijdrukken om de binnenlandse economie te helpen daar moet geen tekening bij denk ik. Ik ben blij dat ik dicht tegen mijn pensioen zit, ik zing het wel uit, maar voor onze jeugd worden het harde noten om te kraken. Europa staat nog altijd maar in zijn kinderschoen he. groetjes

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

HVA, je kan het niet meer los van mekaar zien, de oosteuropeaan vult hier stilaan al die onderbetaalde jobs in, niet alleen het transsport ze zitten overal, al die jobs waarvoor je geen diploma moet hebben. Code 95, vakbekwaamheid laat me niet lachen, ik heb zelf enkele keren een oosteuropese collega geholpen door in zijn plaats de vrachtwagen achteruit binnen te rijden, het maakt allemaal niks uit als hij maar achter dat stuur wil gaan zitten (99% van het chauffeurswerk is vooruit, zelf een planner horen zeggen) Ze zijn er en ze blijven.

Nu gaat moeten blijken hoe flexibel de rijke west europeaan is, het zal hoe dan ook verder draaien maar hoe wij der uit gaan komen is een andere vraag, beter worden we er niet van vrees ik.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
HVA, je kan het niet meer los van mekaar zien, de oosteuropeaan vult hier stilaan al die onderbetaalde jobs in, niet alleen het transsport ze zitten overal, al die jobs waarvoor je geen diploma moet hebben. Code 95, vakbekwaamheid laat me niet lachen, ik heb zelf enkele keren een oosteuropese collega geholpen door in zijn plaats de vrachtwagen achteruit binnen te rijden, het maakt allemaal niks uit als hij maar achter dat stuur wil gaan zitten (99% van het chauffeurswerk is vooruit, zelf een planner horen zeggen) Ze zijn er en ze blijven.

Nu gaat moeten blijken hoe flexibel de rijke west europeaan is, het zal hoe dan ook verder draaien maar hoe wij der uit gaan komen is een andere vraag, beter worden we er niet van vrees ik.

"beter worden we er niet van"

De chauffeurs of de transporteurs?

Of allebei?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gast
Reageer op deze discussie...

×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Forum voorwaarden