[[Template core/global/global/includeMeta is throwing an error. This theme may be out of date. Run the support tool in the AdminCP to restore the default theme.]] Spring naar bijdragen
  • 0

Rijden op openbare weg met uitgeschoven plat chassis


Domino

Vraag

Recommended Posts

  • 0
overgenomen van het kenteken (heb ik hier voor me):

lengte: 957-1301 cm.

er staat niets op dat aangeeft dat leeg ingeschoven moet worden.

ik kan wel tot 13.60 uitschuiven, waar het kenteken 13.01 meter aangeeft.

ik heb op het kenteken staan: lengte: 967-1342 cm, en verder kan ik ook niet uitschuiven, een 45 ft steekt bij mij iets over. ook op mijn kenteken staat niks dat het verboden is uitgeschoven te rijden.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid
overgenomen van het kenteken (heb ik hier voor me):

lengte: 957-1301 cm.

er staat niets op dat aangeeft dat leeg ingeschoven moet worden.

Beetje vreemd.

Meestal wordt er door het RDW al op het keuringsrapport (kenteken-keuring) dat de minimale lengte de standaard lengte is en de maximale lengte enkel gebruikt mag worden voor het vervoer voor lange ondeelbare lading.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid
Beetje vreemd.

Meestal wordt er door het RDW al op het keuringsrapport (kenteken-keuring) dat de minimale lengte de standaard lengte is en de maximale lengte enkel gebruikt mag worden voor het vervoer voor lange ondeelbare lading.

Kom maar op met een ingescand voorbeeld hiervan dan. :ja:

Dat wil ik wel eens zwart op wit zien

Want nu is het alleen gissen

Die die heeft gezegd dat

Prove it

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0

Ik snap de verwarring niet helemaal.

Het is toch gewoon een "aanhanger?" Op het kenteken staat precies hoe lang dat ding is. In mijn ogen mag je dus gewoon met die lengte rijden mits hij voldoet aan de veiligheidseisen.

Ik zie het verschil, voor de wet, niet of dat ding uitgeschoven is of niet. Als die oplegger maar niet de max lengte overschrijdt, op kenteken en voor de wet.

Een dieplader mag toch ook zo rijden mits hij zijn lengte niet overschrijdt? Of daar een vergunning voor heeft?

Of denk ik nu te simpel? Ben geen deskundige op dit gebied hoor!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
Ik snap de verwarring niet helemaal.

Het is toch gewoon een "aanhanger?" Op het kenteken staat precies hoe lang dat ding is. In mijn ogen mag je dus gewoon met die lengte rijden mits hij voldoet aan de veiligheidseisen.

Ik zie het verschil, voor de wet, niet of dat ding uitgeschoven is of niet. Als die oplegger maar niet de max lengte overschrijdt, op kenteken en voor de wet.

Een dieplader mag toch ook zo rijden mits hij zijn lengte niet overschrijdt? Of daar een vergunning voor heeft?

Of denk ik nu te simpel? Ben geen deskundige op dit gebied hoor!

een enkele instantie die hierover aangeschreven is moet nog met een antwoord komen,

maar tot nu toe heeft niemand aan kunnen tonen dat het niet zou mogen.

het begint er een beetje op te lijken dat het dus zou mogen, maar misschien komen we daar nooit achter......

even voor de duidelijkheid: met een uitgeschoven chassis blijf je normaal gesproken binnen de 16,50 meter (uitzonderingen daar op zal ik hier niet noemen).

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid
een enkele instantie die hierover aangeschreven is moet nog met een antwoord komen,

maar tot nu toe heeft niemand aan kunnen tonen dat het niet zou mogen.

het begint er een beetje op te lijken dat het dus zou mogen, maar misschien komen we daar nooit achter......

even voor de duidelijkheid: met een uitgeschoven chassis blijf je normaal gesproken binnen de 16,50 meter (uitzonderingen daar op zal ik hier niet noemen).

De enigste die hier duidelijkheid in kan geven is het RDW, wacht ook op het antwoord.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid

Ik wil toch graag ven reageren op eerder benoemde "fietsenbeschermers" .

In de wet praat men over zijdelingse afscherming. In de wetgeving staan tevens de uitzonderingen benoemd. In de uitzonderingen is de uitschuiftrailer benoemd.

Zoals je bij diepladers wel ziet is dat er in uitgeschoven stand geen zijdelingse afscherming is aangebracht.

Voor wat beterft de maten van voertuigen praat men niet over in danwel uitgeschoven.

Een combinatie van trekker en oplegger mag dus 16,50 meter zijn. Als er in Nederland voor bekeurd wordt zou ik wel eens willen weten wat men dan omschrijft als feitcode.

Gr Bruut

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid

Ik zelf denk dat het probleem toch bij de wettelijke zijafscherming ligt. Als het chassis uitgeschoven is voldoet hij niet aan de normale eisen maar valt onder de uitzonderingen.

En dat geldt miz alleen in beladen toestand. Lijkt mij logisch als je aan de wettelijke eisen kan voldoen je er ook aan MOET voldoen. Maar goed dat zijn mijn gedachte we wachten het antwoord van de instanties af

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid
Ik zelf denk dat het probleem toch bij de wettelijke zijafscherming ligt. Als het chassis uitgeschoven is voldoet hij niet aan de normale eisen maar valt onder de uitzonderingen.

En dat geldt miz alleen in beladen toestand. Lijkt mij logisch als je aan de wettelijke eisen kan voldoen je er ook aan MOET voldoen. Maar goed dat zijn mijn gedachte we wachten het antwoord van de instanties af

Aan het uitschuifstuk zit toch een soort van oprolbare spanband als fietsenvanger?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
Aan het uitschuifstuk zit toch een soort van oprolbare spanband als fietsenvanger?
die zijn er wel, maar wij hebben m bv niet.... (en het is een nieuw chassis, dus schijnbaar niet wettelijk verplicht)
Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
Misschien dat er daarom bekeuringen zijn gevallen?

zou kunnen, maar we rijden dus ingeschoven niet omdat het wettelijk zo misschien moet maar om het chassis te beschermen.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid

hallo allemaal.

ik heb vroeger ook containers gereden met een schuifchassis.

een collega van toen was aangehouden met platchassis.dat uitgeschoven was.

die kreeg er geen boete voor maar een flinke preek.

het is niet toegestaan om dat er dan meer scherpe hoeken aan zitten waar aan een fietser of wat dan ook vast aan kon blieven haken.zoals achterste hoek bij twistlock.

en er geen onder rij beveiliging op zit.

gr torro1977

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0

ik was al op zoek naar dit topic.

heb vrijdag aan een man van de IVW gevraagd hoe dit nu zit, vanwege de discussie.

zijn mening was dat zolang je niet te lang te breed te hoog ben hem het niet uit maakt.

even gevraagd voor een wetsartikel maar die had hij niet zo bij de hand.

hij adviseerde mij als ik het echt zwart op wit wilde hebben qua wetgeving ik dan een mailtje moest sturen via hun site, en op die manier krijg je dus ook zwart op wit een antwoord.

het ligt dus aan welke agent je bij je krijgt, want niet iedere agent is hier persee van op de hoogte.

ik ga in ieder geval geen mail sturen, maar voor diegene die het echt op zeker willen weten kunnen dat wel doen, en dan hier vermelden.

dan weten we dat zeker, en is het einde discussie;):bey:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
dus jij bent gecontroleerd afgelopen vrijdag? had je je kroontje niet op dan?:D

neee joh gekkie, ikke?:angel:

mij mogen ze 28 dagen even niet controleren haha.

was een collega, was vergeten het voorste ADR bordje uit te klappen, en toen stonden ze samen voor een rood stoplicht.

weet niet wat het heeft gekost, zag wel dat er meteen een kabel uit de tacho hing, maar daar zal niets mis mee zijn geweest.

zal het van de week even vragen;)

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gast
Beantwoord deze vraag...

×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Forum voorwaarden