[[Template core/global/global/includeMeta is throwing an error. This theme may be out of date. Run the support tool in the AdminCP to restore the default theme.]] Spring naar bijdragen

Winterbanden en wetgeving


Big Red 1

Recommended Posts

  • Forumlid

Wie kan er duidelijkheid geven in het wettelijke(!) betreffende winterbanden en sneeuwkettingen in verschillende landen.

Ik krijg nl. van meerdere kanten meerdere versies te horen en ben effe de weg kwijt.

Is het nu wel of niet wettelijk verplicht om winterbanden (dus de m+s band) te voeren op de truck in Duitsland, Zwitserland, Frankrijk en Italie.

En zo ja, waar kan ik dat op het internet vinden?

Ook een vraag aan de collega's die regelmatig op deze landen rijden, heb je dan ook werkelijk m+s banden eronder liggen en welk merk?

Ik weet dat dit topic eigenlijk bij wetgeving thuishoort, maar zo bespaar ik met dezelfde vraag 4x te plaatsen in 4 submapjes.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Administrators

Het is zonder meer aan te raden M+S banden te monteren wanneer je frequent deze landen bezoekt. Hierin vindt ik dat de wetgeving hopeloos achterloopt!

Of en waar het VERPLICHT is kan ik je niet met zekerheid zeggen, maar indien je bij een ongeluk betrokken raakt en het mogelijkerwijs was te voorkomen door het gebruik van winterbanden, kan de verzekering/politie wel moeilijk doen.

Kettingen bij je hebben is bij mijn weten wel in Noorwegen verplicht. De andere genoemde landen moet je ze kunnen leggen indien gewenst ( door de wegbeheerder), als je niet kunt voldoen=rijverbod.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

@ Murphy: Je hebt volkomen gelijk dat ze dat in bepaalde streken verplicht stellen.

Moet hier aan onze biertjebiertjebiertjeWillem denken door door Noorwegen slingert.

Die heeft nl. verplicht 7 kettingen bij en de winterbanden dar zijn ook echte winterbanden.

@ Maarten & Europeaan: Bedankt voor de links, maar er staat dus dat waar ik al bang voor was. Het ene spreekt het ander weer tegen, alweer:confused:

De lijst van de Vaco is van februari 2010 en het artikel op de Duitse site is van 17 november, 2 dagen geleden dus en daar staat weer in dat de band geschikt moet zijn voor het weertype en minimaal een 4 seizoens band moet zijn.

Dus eerlijk gezegd ben ik wel wat wijzer geworden maar geen stap verder gekomen.

Ik heb trouwens ook gehoord dat je rond milaan verplicht winterbanden moet hebben.

Zou op de site van ttm staan, kon het niet vinden.

Dus.... zie #1.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 2 weeks later...
  • Forumlid

Het is op dit moment een 'hot item' winterbanden!

Ik lees in de berichten dat er ook winterbanden zijn voor vrachtwagens...

Dat hoor ik echter voor het eerst, nooit op gelet...

Maar heeft dat eigenlijk wel nut??? Ik kan mij daar helemaal niets bij voorstellen,

kijk, bij Loos ben je zo licht....

Maar als je nou met 40ton treingewicht gaat glijden, dan is abs toch veel belangrijker

dan een paar van die speciale bandjes.

Dat verschil merk je toch niet???

Is er iemand die daar verstand van heeft? Of wellicht een andere mening deelt?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Heb net de planning en de operations manager een bericht gestuurd dat ze een probleem hebben, ik ga Duitsland niet meer in. Verkeerde bandjes heb M&S zonder gestileerde sneeuwvlok. :ja:

doe ze maar de groeten als je de rit weigert, en je baan ook.....

je mag met m+s banden op de vrachtauto gewoon rijden in duitsland.

bron: het journaal

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

Welche Reifen dürfen verwendet werden?

Alle mit "M & S" gekennzeichneten Reifen, also auch Ganzjahres- oder Allwetterreifen. Auf Schnee nach einfachen Kriterien geprüfte Winterreifen haben zusätzlich das Schneeflockensymbol mit drei Bergspitzen ("three peak moutain").

Die Qualitäten von Winterreifen können veröffentlichten Winterreifentest entnommen werden.

Dit is wat op de site van ADAC staat.

Zag deze week wel op de lokale zender dat de Duitse politie automobilisten al aan het bekeuren is. http://www.l1.nl/gsm/nieuws/_rp_links4_elementId/1_4863928

Klik op het tv'tje en het filmpje begint :D.

Hier staat een filmpje op. Bron: L1

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

Eens gezocht, in verband met deze winterbanden, naar de "investeringmaatregel".

In een gerechtelijke uitspraak (met betrekking tot banden) van het Europese Hof las ik het volgende:

Wanneer een burger van een lidstaat voor transito of voor vakanties zich in een andere lidstaat begeeft, staat het Verdrag van Wenen toe de oorspronkelijke afwijkingen in het kader van het vrije verkeer van motorvoertuigen te handhaven. Indien het hierbij om een langere periode gaat, moet de burger zich daarentegen aan de van kracht zijnde nationale bepalingen houden.

(1) PB L 129.

Volgens dit verdrag wijkt een nederlander met zijn nederlanse voertuig op zomerbanden af en dat zal door de duitse overheid vooralsnog moeten worden geaccepteerd.

Ergo: Zolang er in Nederland GEEN plicht bestaat tot het voeren van winterbanden, en ik rijd transito of voor korte tijd door Duitsland, is die plicht er niet voor Nederlandse voertuigen. Alleen als ik voor langere tijd in Duitsland verblijf.

Nee, niet dat ik iets tegen winterbanden heb, maar elke bekeuring die de duitse politie ten aanzien van banden geeft voor een in Nederland goedgekeurd voertuig (en die dan gewoon op zijn zomerslofjes rijdt) zal succesvol kunnen worden bestreden bij elke rechter. Zeker bij het europese Hof.

Met nog weer andere woorden: Géén winterbandenplicht voor nederlandse voertuigen die er kort verblijven.

Het Verdrag van Wenen staat dus vooralsnog NIET toe dat Duitsland deze banden voor Nederlandse voertuigen die er korte tijd verblijven verplicht stelt.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

'Verplicht winterbanden bus en taxi'

SNEEK - Omdat professionele persoonsvervoerders te weinig doen aan voorzorgsmaatregelen gedurende de winter, wil de PvdA winterbanden verplicht maken voor bussen en taxi's.

JACQUES_MONASCH_588399d.jpgJacques Monasch Foto: ANP

winterbanden_485802d.jpg

Dat zegt Tweede Kamerlid Jacques Monasch woensdag. "Wij willen veiligheid voor alles", aldus Monasch.

Het idee komt voort uit het ongeval dat begin dit jaar gebeurde met een schoolbusje bij het Groningse plaatsje Erica. De bus reed op zomerbanden en gleed door de gladheid een talud af, de snelweg op. "Sindsdien is er te weinig veranderd", zegt het kamerlid uit Sneek tegen de Leeuwarder Courant.

OV-bedrijven uit de provincie en veel gemeenten vinden dat de vervoerders zelf verantwoordelijk zijn voor de veiligheid van de passagiers, maar dat gaat de PvdA niet ver genoeg.

Bron: telegraaf.nl

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Heb net ook maar ff een mailtje verstuurd. Ook zo lekker handig, op vrijdag publiceren en op zaterdag verplichten. Waar halen de bandenboeren zo gauw op zaterdag ff ongeveer 60000 (voorzichtige misschien te lage schatting) winterbanden vandaan:confused::confused::confused::confused:

Je weet nu al dat het volgend jaar weer winter wordt.

Tijd zat dus om ze op tijd er op te hebben.

Bovendien moet een werkgever dat niet doen omdat ze het in Duitsland eisen, hij moet dat doen omdat zo'n band in de winter betrouwbaarder is en veiliger.

Dat het hem amper boeit of zijn chauffeur thuis komt is vers 1, maar een beetje zorgen om die auto mag toch wel? Daar zit toch zijn geld in?

Ik snap dat zowiezo niet. Een auto van een paar ton en dan liggen ze te zeveren over een stel winterbanden.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
'Verplicht winterbanden bus en taxi'

het ongeval dat begin dit jaar gebeurde met een schoolbusje bij het Groningse plaatsje Erica. De bus reed op zomerbanden en gleed door de gladheid een talud af, de snelweg op.

Bron: telegraaf.nl

Lekker voorbeeld.

Dit ongeval was gebeurt omdat de gemeente, door strooizout gebrek, de strooiroutes had aangepast. Nog tijdens het opruimen van de brokken is deze weg toch maar weer gestrooid. Toeval?

De weg was terplaatse verandert in een ijspiste. Dus moeten we nu maar de winterbanden vergeten en gelijk maar spikes gaan verplichten?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Lekker voorbeeld.

Dit ongeval was gebeurt omdat de gemeente, door strooizout gebrek, de strooiroutes had aangepast. Nog tijdens het opruimen van de brokken is deze weg toch maar weer gestrooid. Toeval?

De weg was terplaatse verandert in een ijspiste. Dus moeten we nu maar de winterbanden vergeten en gelijk maar spikes gaan verplichten?

Maar eeh Teddy, hoe zit het met de middenweg? Ik bedoel daar mee, durft die werkgever van dat taxibusje zich zelf in de spiegel aan te kijken? Op zomerbanden?

Gaat de veiligheid van de passagier niet voor alles? Gaat de veiligheid van je chauffeur ook niet voor alles? Die passagier legt zijn leven in handen van je chauffeur!

Kan die man je recht in de ogen aan kijken en zeggen: ik heb er alles aan gedaan om dit transport zo veilig mogelijk te laten verlopen?

Of is het van: ik had betere banden moeten laten leggen, dan had ik er alles aan gedaan!

Dat het daarna fout gaat door dat er misschien niet goed genoeg gestrooid is, dat is tragisch en zuur, maar dan kun je wel zeggen voor je zelf dat je er alles aan hebt gedaan om het zo goed mogelijk te laten verlopen. IK, zou me zelf ernstig verwijten maken in elk geval.

Mijn personenauto ligt op winterbanden. Mijn vrouw vond het vorig jaar een beetje overdreven in eerste instantie. Ik heb dat doorgedrukt, ik zou er niet mee kunnen leven als er een ernstig ongeluk mee zou gebeuren wat op die manier, met fatsoenlijke banden misschien voorkomen had kunnen worden!

Ze moeten dat maar eens rap gaan verplichten hier!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
Maar eeh Teddy, hoe zit het met de middenweg? Ik bedoel daar mee, durft die werkgever van dat taxibusje zich zelf in de spiegel aan te kijken? Op zomerbanden?

Gaat de veiligheid van de passagier niet voor alles? Gaat de veiligheid van je chauffeur ook niet voor alles? Die passagier legt zijn leven in handen van je chauffeur!

Kan die man je recht in de ogen aan kijken en zeggen: ik heb er alles aan gedaan om dit transport zo veilig mogelijk te laten verlopen?

Of is het van: ik had betere banden moeten laten leggen, dan had ik er alles aan gedaan!

Dat het daarna fout gaat door dat er misschien niet goed genoeg gestrooid is, dat is tragisch en zuur, maar dan kun je wel zeggen voor je zelf dat je er alles aan hebt gedaan om het zo goed mogelijk te laten verlopen. IK, zou me zelf ernstig verwijten maken in elk geval.

Mijn personenauto ligt op winterbanden. Mijn vrouw vond het vorig jaar een beetje overdreven in eerste instantie. Ik heb dat doorgedrukt, ik zou er niet mee kunnen leven als er een ernstig ongeluk mee zou gebeuren wat op die manier, met fatsoenlijke banden misschien voorkomen had kunnen worden!

Ze moeten dat maar eens rap gaan verplichten hier!

Je hebt helemaal gelijk. Ik wil ook niet zeggen dat het onzin is om geen verplichting in te voeren voor winterbanden, zeker in het professionele vervoer van personen.

Maar het ging mij om de kletspraat van die praatjesmaker uit Den Haag (en de Telegrof).

Ze halen een ongeluk naar voren dat is ontstaan door het falen van de overheid en schuiven het nu af op het rijden met zomerbanden.

Het gaat om dit ongeval: http://www.rtvdrenthe.nl/Nieuws/Nieuws-Detail.aspx?Lang=nl-NL&newsId=43827

Ten tijde van de crash was de bedoelde weg nog te glad om op te lopen, en het is bekend dat deze weg recent van de strooiroute was geschrapt omdat het zout (bijna) op was.

En wat betreft het gebruik van winterbanden onder de luxe wagen geldt hier het zelfde verhaal. Mijn vriendin heeft vorig jaar 1 vluchtheuvel mee gepikt tijdens het verlaten van de autoweg. Resultaat was 1 kromme velg en een kapotte buitenspiegel. Dat was voor mij de bevestiging dat er (toch maar) winterbanden ondermoesten komen voordat er echte brokken gemaakt worden.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 1 month later...
  • 3 weeks later...
  • Forumlid

Wij laten een vrachtwagen ombouwen tot camper (MAN224). En willen daar alleen winterbanden op leggen. Dan hoef ik maar 7 banden te kopen ipv 14. Wij zijn dus geen beroeps die elke dag 100den kilometers rijden, maar op ons gemak :banaan: elke week een stukkie :-)

Maar hoe voelt het verschil in rijden, tussen zomer en winterbanden?

groeten van Bert.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Wij laten een vrachtwagen ombouwen tot camper (MAN224). En willen daar alleen winterbanden op leggen. Dan hoef ik maar 7 banden te kopen ipv 14. Wij zijn dus geen beroeps die elke dag 100den kilometers rijden, maar op ons gemak :banaan: elke week een stukkie :-)

Maar hoe voelt het verschil in rijden, tussen zomer en winterbanden?

groeten van Bert.

hoe zomerbanden zich in de winter gedragen is wel bekend (blij dat ik glij...)

winterbanden hebben een zachtere samenstelling dan zomerbanden, hierdoor zullen ze in de zomer vooral snelle slijten dan zomerbanden.

misschien een goed idee om M&S (mud & snow) banden te kiezen, die hebben in de winter redelijke grip op gladde wegen.

en in de zomer grip bij onverharde wegen en grasvelden.

succes er mee.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gast
Reageer op deze discussie...

×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Forum voorwaarden