[[Template core/global/global/includeMeta is throwing an error. This theme may be out of date. Run the support tool in the AdminCP to restore the default theme.]] Spring naar bijdragen
  • 0

koude diesel


NicoS

Vraag

  • Forumlid

Hallo allemaal,

binnenkort ga ik op de vrachtauto rijden en nou vertelde een vriend van mij dat ik de truck warm moet rijden als ie nog koud is. weet U daar iets vanaf ik hoorde al veel verschillende dingen hierover. de een zegt gewoon na het starten meteen vol gas geven en de ander zegt eerst tien minuten stationair lopen, ik snap er niets meer van.

ook hoorde ik dat het allemaal niet meer hoeft nu maar vroeger wel moest.

ik hoor het graag dank U :stom:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Antwoorden 103
  • Created
  • Laatste reactie

Top Posters For This Question

Top Posters For This Question

Posted Images

Recommended Posts

  • 0
  • Forumlid

Beste Nico. Voor elke auto geldt dat je hem rustig warm moet rijden. Ongeacht of het een personenauto of een vrachtwagen is.

Als jij als chauffeur aan het werk gaat, en je baas ziet dat je 's morgens

met koude motor weg scheurt, dan kon je wel eens een probleem hebben als je terug komt. :ja: Als je hem maar vaak genoeg bij een koude motor op het gas gaat dan gaat ie vanzelf olie verbruiken en roken. En uiteindelijk loopt hij vanzelf wel een keer kapot.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid
Hoe zit het eigenlijk met gebruik van de motorrem bij koude motor???
Zover ik weet maakt dat niet zoveel uit. Correct me if i'm wrong! :D Alleen bij een automaat zal de auto volop terug schakelen, en dan jaag je hem wel in toeren. Dat vindt ie waarschijnlijk niet zo leuk.
Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0

Je gaat binnenkort op de vrachtauto rijden en denkt dat je met een koude motor volgas weg kan rijden?

Ik vraag me af in hoeverre dit een serieuze vraag is. Ik neem toch aan dat je bij rijlessen en/of voor het chauffeursdiploma dit wel leert?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid

Sflj, natuurlijk leer je hier iets over op de rijschool! Echter fijne vent, ik hoor het graag van mensen met praktijkervaring. Overigens staat er in het geheel niet wat jij insinueert, misschien is het handig eerst goed te lezen alvorens te antwoorden!

Verder allen die wel met een normaal antwoord komen, zeer bedankt !

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid
Sflj, natuurlijk leer je hier iets over op de rijschool! Echter fijne vent, ik hoor het graag van mensen met praktijkervaring.

En wat als die mensen met praktijk ervaring het al jaren verkeerd doen?

Of jou in het ootje nemen?

Enkel corydon gaf het juiste antwoord:

Als je het echt 100% zeker wilt weten, lees de gebruiks aanwijzing.

Die ligt waarschijnlijk ongelezen en in plastic verpakt in het dashbord kastje:D

Als je toekomstige baas namelijk de voertuigen stalt zoals tegenwoordig de brandweer het doet, kan je meteen planken met de vrachtauto.:ok:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid

rustig warm rijden is een must. Ieder onderdeel in het blok moet warm worden en uit kunnen zetten zonder te scheuren of buigen. Als je met een koude motor vol gas gaat dan is de rest van de motor koud behalve de cilinderbussen. Die gaan uitzetten door de verbranding van het mengsel. Dat uitzetten is normaal maar als de cilinderkop en de rest van de blok nog koud is kan het nergens heen en worden er dingen geforceerd. Meeste kans is dat de koppakking gaat lekken. Dit komt door het ongecontroleerde uitzetten op bepaalde plekken.

Daarbij is de smerende werking van olie bij bedrijfstemp het beste. Koude olie smeert niet zo goed.

Zie het als voetballers die een veld opkomen. Het is eerst warm lopen anders volgen er blessures.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
Sflj, natuurlijk leer je hier iets over op de rijschool! Echter fijne vent, ik hoor het graag van mensen met praktijkervaring. Overigens staat er in het geheel niet wat jij insinueert, misschien is het handig eerst goed te lezen alvorens te antwoorden!

Verder allen die wel met een normaal antwoord komen, zeer bedankt !

Ik insinueer niks. Ik kan me gewoon niet voorstellen dat iemand die zelfs al zijn rijbewijs heeft gehaald, dit nog niet weet of geleerd heeft. Ik wist dit op m'n 6e al toen ik van m'n pa de auto alleen nog maar mocht starten, als hij vertrok. ;)

En verder staat er zo gigantisch veel flauwekul op het net en posts van mensen die 'grappig' proberen te zijn dat het mij haast onwerkelijk leek dat iemand (met een rijbewijs) dit serieus nog moest vragen.

Sorry, no offence en ik wilde je niet beledigen hoor. :angel:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
Sflj, natuurlijk leer je hier iets over op de rijschool!

Dit heb ik dus wel gehad. Door namelijk als eerste te gaan lessen. Als jij iedere keer op een warme auto gaat zitten schakelt het heel makkelijk kan je doen wat je wilt.

Toen ik de eerste keer op een koude auto stapte kon ik niet eens normaal schakelen. De versnellingsbak voelde zwaar aan (lobbige olie) en dat betekend rustig aan doen.

Nee ik heb er wel wat van opgestoken, en op welke auto ik zit: Rustig wegrijden als de motor koud is :ja:

bewerkt door mhkamp
woord veranderd.
Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid
hoe stalt de brandweer tegenwoordig zijn auto's dan?

laatst wezen lossen bij een kazerne, maar is mij niks opgevallen behalve dat ze binnen staan.

De zogenaamde "eerste uitruk voertuigen" hebben naast een slang aan de uitlaat ook een elektrische aansluiting voor een motorverwarrming en ze niet eerst warm moeten rijden maar direct volledig inzetbaar zijn.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid
De zogenaamde "eerste uitruk voertuigen" hebben naast een slang aan de uitlaat ook een elektrische aansluiting voor een motorverwarrming en ze niet eerst warm moeten rijden maar direct volledig inzetbaar zijn.

weer wat geleerd vandaag:ok:

zal er eens naar kijken als ik weer eens in een kazerne kom:ja:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
langdurig warmdraaien was vroeger al onnodig en is dat nu nog steeds

Niets van waar!:angel:

Lekker de kar aanslingeren, even een kwartiertje koffie drinken in de kantine, en voila, het is lekker warm in dat hok!

Is dat warm draaien toch nog ergens goed voor!:D

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid
Beste Nico. Voor elke auto geldt dat je hem rustig warm moet rijden. Ongeacht of het een personenauto of een vrachtwagen is.

Als jij als chauffeur aan het werk gaat, en je baas ziet dat je 's morgens

met koude motor weg scheurt, dan kon je wel eens een probleem hebben als je terug komt. :ja: Als je hem maar vaak genoeg bij een koude motor op het gas gaat dan gaat ie vanzelf olie verbruiken en roken. En uiteindelijk loopt hij vanzelf wel een keer kapot.

Heb nog nooit anders gedaan, ook met personen auto altijd rustig wegrijden. Heb ook totaal geen olieverbruik. Als je sommigen ziet wegrijden, denk je wel eens, wanneer is die stuk ??????

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid

Okay rustig warm rijden...logisch

Mijn probleem: wagen mee naar huis en ik woon vlakbij de oprit van de snelweg.

Dit betekent dus met nagenoeg koude motor meteen de snelweg op en zeker met een beetje lading + een oprit waar je omhoog moet best hard werken voor het motortje....volgens mij kan ik weinig anders doen? Stationair warm laten draaien ben je ook nog wel even zoet mee....

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0

als het niet anders is is het niet anders toch?

ik moet zeggen dat mijn kacheltje pas warm word nadat ik al kilometers op de snelweg zit, bijna 10 minuten bbrrrrr.

en na 3 Km zit ik ook al op de snelweg, maar het gaat erom dat je niet meteen al in het blauwe gebied gaat zitten toeren, heb je niets aan.

verder is het wel een werkpaard natuurlijk, maar behandel het wel met respect;)

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid
Okay rustig warm rijden...logisch en ik woon vlakbij de oprit van de snelweg.

Dit betekent dus met nagenoeg koude motor meteen de snelweg op en zeker met een beetje lading + een oprit waar je omhoog moet best hard werken voor het motortje.......

Wij "wonen" zo vaak direct aan de snelweg, gewoon wegrijden, had ie maar geen motor moeten worden. Je hebt geen keus...... Meestal is de motor na een minuut of 3 a 4 wel op temperatuur.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid
als het niet anders is is het niet anders toch?

ik moet zeggen dat mijn kacheltje pas warm word nadat ik al kilometers op de snelweg zit, bijna 10 minuten bbrrrrr.

en na 3 Km zit ik ook al op de snelweg, maar het gaat erom dat je niet meteen al in het blauwe gebied gaat zitten toeren, heb je niets aan.

verder is het wel een werkpaard natuurlijk, maar behandel het wel met respect;)

Geen last van, kan bijna direct m'n jas afgooien, zit al snel op een aangename kamertemperatuur :D

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gast
Beantwoord deze vraag...

×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Forum voorwaarden