[[Template core/global/global/includeMeta is throwing an error. This theme may be out of date. Run the support tool in the AdminCP to restore the default theme.]] Spring naar bijdragen
  • 0

koude diesel


NicoS

Vraag

  • Forumlid

Hallo allemaal,

binnenkort ga ik op de vrachtauto rijden en nou vertelde een vriend van mij dat ik de truck warm moet rijden als ie nog koud is. weet U daar iets vanaf ik hoorde al veel verschillende dingen hierover. de een zegt gewoon na het starten meteen vol gas geven en de ander zegt eerst tien minuten stationair lopen, ik snap er niets meer van.

ook hoorde ik dat het allemaal niet meer hoeft nu maar vroeger wel moest.

ik hoor het graag dank U :stom:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Antwoorden 103
  • Created
  • Laatste reactie

Top Posters For This Question

Top Posters For This Question

Posted Images

Recommended Posts

  • 0
  • Forumlid
Een auto warm laten draaien heeft inderdaad geen enkele invloed op het schakelen als je wegrijdt. Da's quatsch.

nee ik zit sprookjes te vertellen.

ik rij een daf cf uit 2000 en er zit wel degelijk verschil in of ik de auto laat warmlopen of niet. wij mogen m van de baas gerust een half uur warm laten draaien. Had het in me leswagen ook. was een scania die echt beroerd schakelde als die koud was. Wat mij opvalt is dat als je de auto laat warmlopen de auto sneller op temperatuur is als je gaat rijden.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid
ehh ik moet een kleine kanttekening maken.

wat coen beweer is gedeeltelijk waar voor wat betreft de olie van de versnellinsbak, maar niet voor de bak zelf.

de oliepomp van de versneliingsbak die ervoor zorgt dat de onderdelen van die bak gesmeerd worden, word aangedreven via de inkomende as van de versnellingsbak.

als de motor stationair draait dan zal deze as ook draaien en daardoor ook de olie gaan rondpompen.

dit rondpompen zal enige mate van wrijving veroorzaken, en door wrijving zal de temperatuur van de olie iets stijgen.

nu laat coen de motor 30 minuten draaien, de gehele versnellingsbak zal daarvan niet op bedrijfstemperatuur komen.

wat wel kan is, dat door het stijgen van de temperatuur van de olie door het rondpompen van diezelfde olie, de olie iets dunner word waardoor de bak iets soepeler schakelt.

in ieder geval iets soepeler dan zonder warmdraaien.

amen:D

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid
Volgens mij is de motor rijdend sneller warm dan stationair draaiend. Maar goed, ik kan er naast zitten.

ik denk dat je het verkeerd begrijpt. Als je de motor eerst warm laat draaien en dan gaat rijden is die bij mij 2x zo snel warm als dat ik de auto start en gelijk ga rijden.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0

Je kan het net zo draaien als je wilt, Coen. Maar met rustig aan wegrijden komt iedere motor sneller op temperatuur dan met (een half uur?!) onbelast warm draaien.

Mijn chauffeurs moeten het niet wagen om de auto een half uur warm te laten draaien.

Afgezien van de extra en onnodige slijtage vind ik het o.a. 'not done' t.o.v. de brandstof, het milieu en -in ons geval- de buren. ;)

Dat ietsiepietsie stuggere schakelen (hoewel... automaten! ;) ) moeten ze die eerste paar minuten dan maar voor lief nemen. Een beetje chauffeur weet daar wel mee om te gaan, zonder dat de pook breekt! :D

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid
ik denk dat je het verkeerd begrijpt. Als je de motor eerst warm laat draaien en dan gaat rijden is die bij mij 2x zo snel warm als dat ik de auto start en gelijk ga rijden.

Andere vraag: Laat je je personenwagen ook een half uur warm draaien voor je vertrekt? Omdat ie dan iets gemakkelijker schakelt?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid

Ik weet dat bepaalde modellen een zgn zuheizer hebben , dwz als de buiten temperatuur onder de 7 graden komt en de motor is nog niet op temperatuur deze in werking gaat,electrisch of dieselgestookt en verwarmt dan het koelwater zodat de motor snel op bedrijfstemperatuur komt , het lijkt op een standheizung standkachel , maar is niet dmv een timer /afstandbediening in te stellen

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid
Je kan het net zo draaien als je wilt, Coen. Maar met rustig aan wegrijden komt iedere motor sneller op temperatuur dan met (een half uur?!) onbelast warm draaien.

ik bedoel, als ik de motor warm laat draaien en ik ga rijden is die met 3 minuten op volle temp. als ik gelijk ga rijden is dat pas na 10 minuten. alleen dat warmdraaien duurt ff he:D.

wat ik zelf lomp vind en wat ik vaak genoeg zie als sommige haast hebben. Is dat chauffeurs flink gaan zitten gassen omdat ze te weinig lucht hebben.:hamer:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Administrators

wat ik zelf lomp vind en wat ik vaak genoeg zie als sommige haast hebben. Is dat chauffeurs flink gaan zitten gassen omdat ze te weinig lucht hebben.:hamer:

Flink gassen is inderdaad idioot, een beetje optoeren is minder slecht dan een half uur stationair:ja:. Dan draait 'ie tenminste met iets belasting.

Moet er bij zeggen dat tegenwoordig de electronica wel bepaalt hoe hard je het blok laat werken bij de koude start; ik kan trappen wat ik wil maar er gebeurt dan weinig :bey:

Maarten

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid

Daarom heet het theorie. Praktijk en theorie zijn twee totaal verschillende dingen.

Als je s'ochtens wakker word ga je ook niet gelijk rennen?

Het is een beetje logies na denken en een gevoels kwestie.

Ook na de motor zwaar belast te hebben voor een tijdje, of uren, als je stopt laat hem dan ook even draaien voordat je het uit zet.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
Daarom heet het theorie. Praktijk en theorie zijn twee totaal verschillende dingen.

Als je s'ochtens wakker word ga je ook niet gelijk rennen?

Het is een beetje logies na denken en een gevoels kwestie.

Ook na de motor zwaar belast te hebben voor een tijdje, of uren, als je stopt laat hem dan ook even draaien voordat je het uit zet.

lessen = praktijk?!

''als je stopt laat hem dan ook even draaien voordat je het uit zet''

^^^

een motor kan wel ergens tegen..

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
lessen = praktijk?!

''als je stopt laat hem dan ook even draaien voordat je het uit zet''

^^^

een motor kan wel ergens tegen..

lessen is praktijk?????LOLkom op zeg

en het klopt wat Corydon zegt; even laten draaien is beter voor oa de turbo

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
lessen is praktijk?????LOLkom op zeg

en het klopt wat Corydon zegt; even laten draaien is beter voor oa de turbo

ik weet niet maar als je lest rij je toch of niet dan?? Daar wordt je alles uitgelegd en moet je wat jy redeneerd, in de praktijk, zelf maar bietje ondervinden wat jou het beste uitkomt.. Maar als ik bij een klant ben ga ik niet eerst 10min stil staan en dan een x de motor afzetten.. Maar das ieder voor zich!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid

als je de motor meteen uitzet als je stilstaat zit er extreem hete olie in de turbo en bij de lagers. Laat de motor minimaal een minuutje draaien zodat de hete olie eruit kan en koudere olie bij kan. (de oliepomp regelt dat)

Verdiep je eens in de techniek en hoe zoiets in elkaar zit. Want je hebt werkelijk geen flauw idee

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0

whaha het is een wonder dak het gehaald heb.. Ene oor in andere oor uit.. Nooit verstand van techniek gehad.. Als er iets is bel ik iveco wel! Maar prima wat jullie over mij denken, turbo dit turbo dat...ik ben weg hier! Bam!:angel:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gast
Beantwoord deze vraag...

×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Forum voorwaarden