[[Template core/global/global/includeMeta is throwing an error. This theme may be out of date. Run the support tool in the AdminCP to restore the default theme.]] Spring naar bijdragen

Zwaar sturen DAF CF65.250


Jeroen van Mierlo

Recommended Posts

  • Forumlid
Zo dan, even een oud topic uit de mottenballen.

Met de auto's van tegenwoordig heb je zo'n ding helemaal niet nodig, als je dan toch met 1 hand wil sturen kan dat tegenwoordig prima met de vlakke hand op het stuur. Zo licht sturen de huidige auto's wel.

Persoonlijk heb ik het stuur liever gewoon met 2 handen vast, je weet maar nooit of dat wel eens nodig zou kunnen zijn.

Groet,

Marco

Ik wil hier graag even op inhaken. Ik rijd met een DAF CF65.250 vrachtwagen uit 2009 en doe per dag een aantal adressen "rond de kerk". Dus veel korte stukjes rijden en veel sturen.

Sinds ik die wagen heb heb ik lichamelijke klachten gekregen en na een aantal aanpassingen ( o.a. de vooras meer teruggekanteld ) aan de wagen zijn die klachten een groot gedeelte weggetrokken.

Maar toch bij een bepaalde manier van laden en ook afhankelijk van het gewicht van de lading is het rijden geen pretje. Hij stuurt nu stukken lichter dan voorheen ( de wagen van mijn collega stuurt nog steeds te zwaar, is nog niet aangepast, hij heeft ook ietwat klachten in zijn arm maar "het is te hebben" ) maar met alleen de handpalm sturen lukt nog steeds niet. Mijn hand glijdt gewoon over het stuur. Daarom heb ik ook een stuurknop zodat ik wél stuur met 2 handen ( zal ook wel moeten... ) maar waarbij ik met de linkerhand steeds achter de stuurknop blijf pakken zodat het stuur niet wegglipt.

Het rare bij mijn wagen is ook dat ie "op rechts" niet soepel mee wil draaien. Links geeft geen tegenwerking tijdens het verdraaien van het stuur. Meer gewicht op links maakt niet uit maar meer gewicht op rechts zorgt ervoor dat de wagen niet meer fijn stuurt. Nooit gedaan ook eigenlijk. Hij staat rechts ook 3-4 cm hoger ook na het laden. Tijdens een rit een tijdje terug van ongeveer een half uur met zo'n 10 ton lading ( mag 9,6 ton laden, is een 4x2 bakwagen ) en gelijkmatig verdeeld over de laadvloer kreeg ik weer die klachten in mijn nek, schouders en vooral de linkerarm. Na het lossen op de terugweg merkte ik dat het langzaamaan weer wegtrok. Op de heenweg lag de wagen zó vast op de weg en had ie last van spoorvorming terwijl ie standaard naar rechts trekt dus ik altijd het stuur naar links moet trekken dat bij elke windstoot de wagen alle kanten opging zonder dat ik daar invloed ophad. Proberen het stuur te draaien lukte soms gewoon niet zodat je soms bijna van de weg afreed.

Ik weet dat een stuurknop niet mag maar gebruik hem elke dag. Maar met alleen de stuurknop krijg ik het stuur toch niet verdraaid dus moet met 2 handen sturen. Altijd...

Ook bij heel lage snelheid kun je vergeten aan het stuur te draaien. De wagen zal echt moeten rollen voordat je aan het stuur kunt draaien.

Ik mis wat dat betreft mijn vorige wagen waarbij het niks uitmaakte hoe of wat je laadde of hoe hard je reed.

Ik moet nu inderdaad wel opletten bij verkeerslichten dat bij afremmen zomaar ineens het stuur een complete slag naar rechts of links wil maken. Dan kan die stuurknop wel eens lastig zijn. Dat had de oude wagen ook niet.

Het verschil tussen naar links of rechts willen gaan op de weg is ongeveer 1 cm verdraaïng in het stuur aan de buitenkant gezien. Dus als je merkt dat de wagen naar rechts wil ga je iets tegensturen maar dan gaat ie weer naar links dus het stuur weer effe losjes vastpakken en hij wil weer naar rechts. En zo rij je dus op een rechte weg. De hele tijd zoeken naar de rechtuitpositie op de weg. Mijn vorige deed dat uit zichzelf.

By the way; de wagen van mijn collega staat wél netjes recht en zowieso minder hoog op zijn voorwielen en rijdt ook van begin af aan rustiger qua veergedrag en dus ook minder reacties in het stuur. Bij mij draait het stuur op een hobbelweg maar ook een gewone rechte weg van links naar rechts terwijl ik dat van mijn vorige wagen niet gewend was ( die was van eind 1999 ).

Ik kwam dit topic tegen over de stuurknop en zag de reactie van Marco555 vandaar dat ik dit even meegenomen heb in dit nieuwe topic.

Zou graag willen weten of er meer chauffeurs zijn die deze dingen herkennen. Ik kan me zelf niet goed voorstellen dat je op deze manier je werk met plezier kunt doen. Voorheen reed ik best relaxed, ook na bijna 10 jaar met mijn oude wagen te hebben gereden. Nu ben ik eigenlijk alleen maar bezig om de wagen op de weg te houden en het gehobbel en gestuiter ben ik ook helemaal zat.

De dealer en DAF Eindhoven hebben zeker hun best gedaan maar toch vind ik dat het beter moet kunnen. Je wordt er immer geen vrolijk(er) mens van als je rijden ook een beetje als hobby ziet en dat je dat plezier wordt ontnomen. Tenminste zo zie ik het...

gr Jeroen

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Reacties 58
  • Created
  • Laatste reactie

Top Posters In This Topic

  • Forumlid

Dat zou kunnen,of een stabilisator stang die ietsjes krom is, kan zoveel zijn. De volgende keer als je naar de garage gaat en na de reparatie je de wagen op haalt, doe een test rit met de monteur, als je niet tevreden bent gewoon in de garage laten totdat de "greasemonkey's" het probleem verholpen hebben.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
Dat zou kunnen,of een stabilisator stang die ietsjes krom is, kan zoveel zijn. De volgende keer als je naar de garage gaat en na de reparatie je de wagen op haalt, doe een test rit met de monteur, als je niet tevreden bent gewoon in de garage laten totdat de "greasemonkey's" het probleem verholpen hebben.

De wagen achterlaten is niet echt een optie, het werk moet ook gewoon doorgaan, hè :rolleyes:.

Op de dag dat beide wagens ( die van mij en mijn collega dus ) afgeleverd werd stonden allebei de sturen te ver naar rechts gedraaid met de wielen in rechtuitstand.

Werd gezegd dat het chassis moest wennen aan de laadbak en als het na zo'n 2000km niet beter werd zou het stuur rechtgezet worden.

Helaas konden de sturen niet helemaal rechtgezet worden maar vooruit, kleinigheidje...

Maar als je dan naar rechts stuurde bleef het stuur ook gewoon naar rechts staan en naar links precies zo. De fusees hebben blijkbaar geen lagers meer maar kunststof bussen maar na de hele boel nog eens goed doorgesmeerd te hebben moest het beter zijn.

Had ik dan geladen dan stond het stuur zomaar een halve draai naar rechts terwijl je rechtuit reed. Dus weer gemeld dat ik dat vervelend vond.

Nieuw stuurhuis gekregen waardoor het stuur mooier rechtgezet kon worden. Nog niet perfekt maar wel beter.

De wagen is naar de fabriek teruggeweest en daar is het chassis gericht, toespoor of uitspoor en camber gecontroleerd en nog wat dingen aangepast. Bandenspanning was ook okee.

Moet zeggen dat de wagen sindsdien "rechter" aanvoelt en ook bij een geladen wagen waarbij de wagen dus inveert draait het stuur lang niet meer zo ver naar rechts.

Ook een wig aan de rechterkant tussen vooras en veerpakket geplaatst om het naar rechts trekken te voorkomen.

Maar nog steeds te zwaar qua sturen.

Toen is de stuurbekrachtigingspomp doorgemeten ( bleek in orde te zijn ) en heb ik eens een ander merk banden geprobeerd. Baatte ook niet.

De wagen weer terug naar de fabriek en ik kreeg een leenauto voor de tussentijd. Een DAF LF55.250. Ik had net mijn DAF CF65.250 met zo'n 6ton lading ( voor de testritjes ) weggebracht naar de dealer en stapte daarna over in de LF. Ik merkte meteen dat die wagen precies zo stuurde als mijn oude wagen. Uit zichzelf rechtuitrijden zonder dat je de hele tijd het stuur zo krampachtig vast moet houden. Gewoon één hand losjes aan het stuur was al voldoende.

In Eindhoven hebben ze de schokbrekers vóór vervangen door andere en de vooras teruggekanteld zodat de wielen bij insturen niet zo schuin onder de wagen komen te staan en de wagen willen optillen. Dát is de oorzaak van het zware sturen geweest. Op een klaverblad met het stuur een halve slag ingedraaid kostte het zoveel moeite om dat zo vast te houden dat wanneer je per ongeluk het stuur los zou laten je meteen rechtdoor zou schieten.

Dat is ook erkend door DAF Eindhoven. Dat was te.

Alleen stapte ik weer in mijn vrachtwagen, vond ik hem nog steeds zwaar sturen en hij trok weer behoorlijk naar rechts terwijl me gezegd was dat dat juist allemaal opgelost was. Nu was het al wat laat geworden dus maar terug naar de zaak gereden en nu rijd ik nog steeds zo rond.

Leeg stuurt ie niet licht maar het is te doen... Maar ga je hem ietsjes beladen dan merk je meteen dat ie zwaarder gaat sturen. Volledig beladen stuurt ie zo zwaar dat je echt met 2 handen aan het stuur moet trekken wil je hem kunnen sturen. Soms verlaat ik een rotonde zoals elke chauffeur dat zou doen maar dan haal ik het niet met sturen. Het gaat te langzaam zodat ik soms maar net een verhoging kan ontwijken...

Achteruitrijdend stuurt ie wel licht maar ja, om nu de hele weg achteruit te gaan rijden :(.

Ik wil hiermee aangeven dat echt zowat alles is gedaan om het probleem te achterhalen maar toch lukt dat niet. Snap ook niet waarom de wagen zo scheef staat op zijn voorwielen en dat het toevallig nét de rechterkant is waar je merkt dat het sturen niet soepel verloopt waarbij links dat wel doet. Laatste optie is de achteras er iets schever onder zetten waardoor de wagen rechtuit moet gaan lopen.

Toch denk ik niet dat dat gaat werken. Tijdens het rijden voelt het net alsof het linkerwiel rechtuit rijdt maar het rechterwiel eigenlijk naar rechts wil sturen.

En je voelt ook gewoon dat er rechts iets anders gebeurt dan links. Tijdens een bocht naar rechts gaat de wagen mooi naar links "hangen" en dat is prima te doen. Bij een bocht naar links merk je dat de wagen niet wil gaan "hangen" naar rechts dus ook niet genoeg inveert. Dat geeft tegenstuur. Ik ben van mening dat het dáár ergens gezocht moet worden.

gr Jeroen

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

Welkom op het forum Jeroen!

Daf en stuurhuis dat geeft nog wel eens problemen blijkbaar. De Daf CF85 uit m'n avatar heb ik al een hele tijd niet mee gereden, maar die had destijds een trillend stuur als de oplegger leeg was. Op de terugweg van de 1e rit met lege kratjes erin was het merkbaar, maar niet heel vervelend. Op de terugweg van de 2e rit met een lege bak was het heel vervelend.

Over een oudere Daf CF85 liepen de collega's al langer te mopperen dat hij heen en weer zwabberde. D'r was er zelfs 1 aangehouden door de politie omdat ie slingerde. Ondanks dat die auto bijna aan z'n eind was, is er nog een heel nieuw stuurhuis in gekomen.

De oorzaak laat zich wel raden: d'r had er 1 tegen een stoeprand staan sturen met die auto of iets dergelijks. Maar omdat die van jou het vanaf het begin heeft, denk ik dat er af fabriek al iets krom is in het stuurhuis. Als ze alle andere oorzaken hebben uitgesloten, dan moeten ze er onder de garantie toch maar een nieuw stuurhuis inzetten?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

Ja,

ik dacht ik zal het hier ook eens neerzetten. In overleg met mijn chef dat wel want ik wil graag uitsluitsel.

En graag weten wat het zou kunnen zijn als dit... of als dat...

Nu gaat de wagen naar de fabriek en krijg je hem terug en daar moet je het eigelijk maar mee doen. Ik wil graag over dingen discussiëren. Bijvoorbeeld waarom mijn wagen scheef staat en wat voor invloed dat zou kunnen hebben op andere zaken. Maar niemand die mij dat kan of wil zeggen.

Kijk, dat je een wagen krijgt die niet helemaal naar je zin is, okee, kan gebeuren maar dit kan ik gewoon niet laten rusten.

Er zit bijvoorbeeld ook een 6-bak AS-tronic ingebouwd waar ik maar niet fijn mee kan rijden als je soms de geluiden hoort onder de cabine en het horten en stoten wat je daardoor hebt. Maar daar heb IK geen last van, dat is de wagen dus daar kan ik dan wel mee leven.

Maar dat een wagen van bijna 10 jaar oud prettiger rijdt dan een nieuwe? Zou zo niet moeten zijn.

Verder is de wagen wel behoorlijk netjes opgebouwd en zijn er diverse wensen van de chauffeurs in meegenomen zoals stangen/rails in de laadbak, indeling rongen/planken, grotere laadklep, cruise-control.

Ook van binnen heb ik hem mooi aangekleed en als ik eens met een collega zijn wagen op pad moet denk ik toch altijd weer van; "had ik mijn eigen wagen maar weer..."

Het blijft toch je eigen wagen ( ja, wij hebben in principe een vaste wagen ) ook al rijd je er niet met plezier mee.

En ik ben ook reëel, tegen een boom of in een sloot rijden is geen juiste oplossing alhoewel dat vandaag bijna had gekund vanwege de gladheid... :ja:

gr Jeroen

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
Welkom op het forum Jeroen!

Daf en stuurhuis dat geeft nog wel eens problemen blijkbaar. De Daf CF85 uit m'n avatar heb ik al een hele tijd niet mee gereden, maar die had destijds een trillend stuur als de oplegger leeg was. Op de terugweg van de 1e rit met lege kratjes erin was het merkbaar, maar niet heel vervelend. Op de terugweg van de 2e rit met een lege bak was het heel vervelend.

Over een oudere Daf CF85 liepen de collega's al langer te mopperen dat hij heen en weer zwabberde. D'r was er zelfs 1 aangehouden door de politie omdat ie slingerde. Ondanks dat die auto bijna aan z'n eind was, is er nog een heel nieuw stuurhuis in gekomen.

De oorzaak laat zich wel raden: d'r had er 1 tegen een stoeprand staan sturen met die auto of iets dergelijks. Maar omdat die van jou het vanaf het begin heeft, denk ik dat er af fabriek al iets krom is in het stuurhuis. Als ze alle andere oorzaken hebben uitgesloten, dan moeten ze er onder de garantie toch maar een nieuw stuurhuis inzetten?

Van dat slingeren ken ik, ja. Ik hoop ook altijd maar dat het niet teveel opvalt. Moet zeggen dat je het aardig binnen de perken ( lijntjes? ) kunt houden zonder dat het opvalt maar leuk is anders. Je voelt het op de een of andere manier toch enigszins aankomen wanneer je tegen moet gaan sturen en weer terug.

En over dat stuurhuis, mijn collega heeft de originele er nog opzitten. De mijne is al eens vervangen door een ander.

Bij mijn oude wagen trouwens, ik liet een keer een stageloper de wagen achteruit naar binnen rijden. Raakte die in paniek en vergiste zich in gas- en rempedaal... Gelukkig stuurde hij helemaal in naar rechts waardoor het loopvlak van het linkervoorwiel tegen de beschermpaal van de deur reed. Wagen stond meteen stil en het stuur tever uit het midden. Naar de dealer geweest en 2 tandjes laten verzetten. Dat was teveel dus eentje minder en daarna nog 6-7 jaar zonder problemen rondgereden. Ondanks de flinke klap reed de wagen niks slechter, alleen het stuur dus wat bijgesteld.

Mooi was die tijd...

gr Jeroen

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

Wat een verhaal,

Er is volgens mij toch echt serieus iets mis met die auto.

Ik heb bij de firma een blauwe maandag een CF85.380 uit 2005 gehad en die stuurde en spoorde perfect, gewoon met 1 hand te besturen.

Mijn vorige Daf was een XF95.380 ook uit 2005, deze had dat probleem ook niet en mijn huidige Daf een XF105.410 van mei dit jaar al helemaal niet.

Dit zijn overigens wel allemaal trekkers ipv. een motorwagen. Maar daar zal het verschil niet inzitten lijkt me.

In ieder geval succes ermee, jezelf de vernieling in sturen schiet niet echt op.

Groet,

Marco

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
Wat een verhaal,

Er is volgens mij toch echt serieus iets mis met die auto.

Ik heb bij de firma een blauwe maandag een CF85.380 uit 2005 gehad en die stuurde en spoorde perfect, gewoon met 1 hand te besturen.

Mijn vorige Daf was een XF95.380 ook uit 2005, deze had dat probleem ook niet en mijn huidige Daf een XF105.410 van mei dit jaar al helemaal niet.

Dit zijn overigens wel allemaal trekkers ipv. een motorwagen. Maar daar zal het verschil niet inzitten lijkt me.

In ieder geval succes ermee, jezelf de vernieling in sturen schiet niet echt op.

Groet,

Marco

Wij hebben ook een DAF CF75 trekker lopen uit april 2009. Die stuurt ook niet licht en trok van begin af aan naar rechts. De vaste chauffeur merkte daar niks van zegt ie.

Ik rijd daar ook wel eens mee en op een langere rit merk je dat die wagen, ondanks dat ie best zwaar stuurt tijdens manouvreren, op de snelweg bijvoorbeeld behoorlijk prettig rijdt. Ook al trok ie naar rechts. Trok ja, want hij is toch voorzien van een wig tussen veerpakket en vooras. Maar nu als je het stuur los laat, gaat de wagen vanzelf in een bocht naar links... De bocht van de A12 naar de A50 ( ja, ik kom ook wel eens verder weg ) doet de wagen "uit zichzelf" met het stuur dan in rechtuit-stand. Standaard staat het stuur al naar rechts. Maar ook nu merkt de vaste chauffeur er niks van zegt ie.

Ik weet dat hij een 7,1tons vooras heeft met 295/80 banden en ik heb een 7,5tons vooras met 315/70 banden. Mijn vorige wagen had een 7,1tons vooras met 305/70 banden. De 7,5ton wordt bereikt door de bredere banden maar de as is volgens mij eigenlijk hetzelfde. Volgens de dealer/DAF maakt dat kleine verschil in breedte niks uit maar volgens anderen juist weer wel. Hoe breder de band hoe meer het zoeken. Raar in mijn ogen want ik heb ook wel eens wat ritjes gedaan bij een aardappeltransporteur en daar was de DAF 95XF mét supersingles met één vinger te sturen als ie leeg was en geladen stuurde ie dan iets zwaarder.

Iemand misschien nog meer ideeën en/of meningen?

gr Jeroen

ps: dat het niet alleen bij mij geldt is duidelijk als je weet dat toen ik mijn oude wagen nog had en er eens een andere chauffeur mee wegmoest, er geen klaagde om met zo'n "oud hok" weg te moeten. Schakelen, koppelen en sturen deed ie heel soepel en alles werkte zoals het moest. Zouden ze nu wegmoeten met een van onze 2 bakwagens reageren ze direkt van: nee, moet dat echt?? Is er geen andere wagen? Sta je dan met 2 ( toen ) splinternieuwe vrachtwagens...

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
Wij hebben ook een DAF CF75 trekker lopen uit april 2009. Die stuurt ook niet licht en trok van begin af aan naar rechts. De vaste chauffeur merkte daar niks van zegt ie.

Ik rijd daar ook wel eens mee en op een langere rit merk je dat die wagen, ondanks dat ie best zwaar stuurt tijdens manouvreren, op de snelweg bijvoorbeeld behoorlijk prettig rijdt. Ook al trok ie naar rechts. Trok ja, want hij is toch voorzien van een wig tussen veerpakket en vooras. Maar nu als je het stuur los laat, gaat de wagen vanzelf in een bocht naar links... De bocht van de A12 naar de A50 ( ja, ik kom ook wel eens verder weg ) doet de wagen "uit zichzelf" met het stuur dan in rechtuit-stand. Standaard staat het stuur al naar rechts. Maar ook nu merkt de vaste chauffeur er niks van zegt ie.

Ik weet dat hij een 7,1tons vooras heeft met 295/80 banden en ik heb een 7,5tons vooras met 315/70 banden. Mijn vorige wagen had een 7,1tons vooras met 305/70 banden. De 7,5ton wordt bereikt door de bredere banden maar de as is volgens mij eigenlijk hetzelfde. Volgens de dealer/DAF maakt dat kleine verschil in breedte niks uit maar volgens anderen juist weer wel. Hoe breder de band hoe meer het zoeken. Raar in mijn ogen want ik heb ook wel eens wat ritjes gedaan bij een aardappeltransporteur en daar was de DAF 95XF mét supersingles met één vinger te sturen als ie leeg was en geladen stuurde ie dan iets zwaarder.

Iemand misschien nog meer ideeën en/of meningen?

gr Jeroen

ps: dat het niet alleen bij mij geldt is duidelijk als je weet dat toen ik mijn oude wagen nog had en er eens een andere chauffeur mee wegmoest, er geen klaagde om met zo'n "oud hok" weg te moeten. Schakelen, koppelen en sturen deed ie heel soepel en alles werkte zoals het moest. Zouden ze nu wegmoeten met een van onze 2 bakwagens reageren ze direkt van: nee, moet dat echt?? Is er geen andere wagen? Sta je dan met 2 ( toen ) splinternieuwe vrachtwagens...

Dit is echt geen op zich zelf staand feit, bij een van mijn vorige werkgevers hadden ze het zelfde probleem met een cf 75 310 bakwagenook van alles aan geprobeerd het enige wat hielp waren twee stapels blokpallets voorin, en dan verder af laden met de rest.....

daf zal heust wel weten waar het zit maar zich wijselijk stil houden denk ik.

gr martje en succes ermee want het is echt een klote probleem.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

@ Jeroen,

als het stuur niet recht staat zet de bandenboer(uitlijnspecialist) het niet recht door het stuur een tandje te verzetten maar door verbindingsstang tussen stuurhuis en voorwiel(stuurstok?) te verlengen/korten.

Dan blijft het stuurhuis bij rechtuitrijden in de middenstand.

En met m'n 85 moest ik me soms inhouden om niet tegen een boom te rijden.

Henk

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

Heb zelfs met mijn "nieuwe"105 ssc last gehad van naar rechts trekken en zwaar sturen.

In Ulft zit iemand met een nagelnieuwe uitlijnbank,en bij mij was de spoorstang krom,hebben ze een wig rechts tussen het veerpakket gezet en mijn achteras stond scheef(!!!)

Nu loopt ie en stuurt ie als een zonnetje.(alleen rij ik er niet meer mee):ja:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
Heb zelfs met mijn "nieuwe"105 ssc last gehad van naar rechts trekken en zwaar sturen.

In Ulft zit iemand met een nagelnieuwe uitlijnbank,en bij mij was de spoorstang krom,hebben ze een wig rechts tussen het veerpakket gezet en mijn achteras stond scheef(!!!)

Nu loopt ie en stuurt ie als een zonnetje.(alleen rij ik er niet meer mee):ja:

hier precies t zelfde probleem!

nieuwe 105 SC trok behoorlijk naar rechts maar werd niet gelooft.

nadat alle 10 de chauffs geklaagt hadden.( 5x n 2 asser en 5x n 3 asser). werd er dan eindelijk iets aan gedaan.

inmiddels kwam t ijzer al door de band op de stuuras!

hij werd uitgelijnt ( de achteras stond scheef schijnbaar). nieuw setje banden.

en t ding trok ietjes naar links....

het is wel normaal rijdbaar... alleen bij rotondes nemen voelt t links sturen normaal en t rechtsaf de rotonde afsturen met een geladen trailer voelt t net alsof je hem ergens 'doorheen/overheen' moet draaien. is overigens niet altijd..

en dan nog iets hoort wel niet hier maar voorruit..

die AS tronic is een groot H**** ding! t stuitert en doet maar wat. slechtste uitvinding ooit!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

Ze hebben afgelopen donderdag de achteras nog ietsjes schever gezet om het naar rechts trekken te compenseren. Helpt niet maar dat wist ik eigenlijk al van tevoren. Daar zal ook niks meer uit te halen zijn en de vooras mogen ze niet meer aankomen van DAF Eindhoven.

Maar juist bij linksaf ( in mijn geval ) voelt het niet goed. Precies wat GSjuhh zegt lijkt het net of je ergens overheen moet. Dat komt volgens mij door het "willen optillen" van de vrachtwagen bij het insturen.

Overigens werd wel gezegd dat mijn wagen té veel naar rechts wil. Ik zeg al bij een uitvoegstrook op de snelweg hoef ik het stuur maar los te laten en de wagen verlaat uit zichzelf de snelweg. Dan zie je eerst het stuur iets naar rechts draaien en daarna loopt ie van de weg af.

Laatst schoot het stuur uit mijn handen op een smalle gladde weg, waarschijnlijk omdat ik niet zag waar de weg ophield en de berm begon door de sneeuw.

Ik was net op tijd om het weer op te vangen maar ik reed binnen een fractie van een seconde naast de weg maar nét niet de sloot in...

De neutrale rechtuitlijn zit bij mijn vrachtwagen verkeerd. Dat je met je handen relaxed aan het stuur vanzelf rechtuit rijdt. Dat zit bij mij dusdanig dat de wagen rechts van de weg af wil. Omdat te compenseren moet je dus met 2 handen strak aan het stuur blijven rijden en naar links houden maar het voelt dat alsof je de wagen verkeerd belast dan.

Je kent wel van die afgeschuinde stoepranden? Net of je er half op rijdt maar dat de wagen er liever vanaf wil maar je moet blijven tegensturen.

Dus ja, als er niks meer aan gedaan kan worden ben ik de komende jaren bedankt...

Het wordt nóg een keer weer voorgelegd bij DAF Eindhoven maar ik geef het bijna geen hoop meer.

IK zeg dat mijn wagen krom is of ergens iets niet klopt maar we/ze kunnen niks vinden. Alleen dat ie rechtsvoor hoger staat dan links en IK denk dat het daar zit.

Op dezelfde weg rijdt de wagen van mij collega veertechnisch veel prettiger dan de mijne. Links en rechts veert gelijk in bij zijn wagen. Bij mij voel je dat links en rechts anders reageren waardoor mijn wagen stuitert op rechts en veert op links. Door die ongelijkheid verdraait het stuur in zijn wagen dan niet en in mijn wagen dus wel naar rechts.

O ja, bij het naar rechts trekken voelt het niet alsof je een flauwe bocht maakt maar alsof het linkerwiel rechtuit rijdt maar het rechterwiel naar rechts wil en dus de rest van de wagen meesleept. Ach, we horen wel weer wanneer er weer naar gekeken wordt...

gr Jeroen

ps: ik heb afgelopen donderdag ook een versnellingsbak-update gehad en ik merk verbetering. Okee, hij blijft toch wel eens in zijn 2 staan ( ik rijd een 6-bak AS-tronic ) maar bij wegrijden trok ie altijd makkelijk door tot 2500 toeren. Gaf je iets minder gas dan schakelde die niet... Nu schakelt ie bij zo/n 2000-2100 toeren ( einde groene gebied ) en dat is wel prettig. En het "bokken" lijkt ook minder. Als je achteruit een laadput inrijdt wil je niet té hard achteruit rijden. Maar je zult echt gas moeten geven om de wagen in beweging te krijgen. Dan schoot ie achteruit dus ik weer gas loslaten en daardoor gaat ie dus twijfelen wat te doen. Nu pakt ie mooier op en blijft de koppeling langer gekoppeld. Zo lijkt het tenminste. Rijdt relaxter.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
Ze hebben afgelopen donderdag de achteras nog ietsjes schever gezet om het naar rechts trekken te compenseren. Helpt niet maar dat wist ik eigenlijk al van tevoren. Daar zal ook niks meer uit te halen zijn en de vooras mogen ze niet meer aankomen van DAF Eindhoven.

Maar juist bij linksaf ( in mijn geval ) voelt het niet goed. Precies wat GSjuhh zegt lijkt het net of je ergens overheen moet. Dat komt volgens mij door het "willen optillen" van de vrachtwagen bij het insturen.

Overigens werd wel gezegd dat mijn wagen té veel naar rechts wil. Ik zeg al bij een uitvoegstrook op de snelweg hoef ik het stuur maar los te laten en de wagen verlaat uit zichzelf de snelweg. Dan zie je eerst het stuur iets naar rechts draaien en daarna loopt ie van de weg af.

Laatst schoot het stuur uit mijn handen op een smalle gladde weg, waarschijnlijk omdat ik niet zag waar de weg ophield en de berm begon door de sneeuw.

Ik was net op tijd om het weer op te vangen maar ik reed binnen een fractie van een seconde naast de weg maar nét niet de sloot in...

De neutrale rechtuitlijn zit bij mijn vrachtwagen verkeerd. Dat je met je handen relaxed aan het stuur vanzelf rechtuit rijdt. Dat zit bij mij dusdanig dat de wagen rechts van de weg af wil. Omdat te compenseren moet je dus met 2 handen strak aan het stuur blijven rijden en naar links houden maar het voelt dat alsof je de wagen verkeerd belast dan.

Je kent wel van die afgeschuinde stoepranden? Net of je er half op rijdt maar dat de wagen er liever vanaf wil maar je moet blijven tegensturen.

Dus ja, als er niks meer aan gedaan kan worden ben ik de komende jaren bedankt...

Het wordt nóg een keer weer voorgelegd bij DAF Eindhoven maar ik geef het bijna geen hoop meer.

IK zeg dat mijn wagen krom is of ergens iets niet klopt maar we/ze kunnen niks vinden. Alleen dat ie rechtsvoor hoger staat dan links en IK denk dat het daar zit.

Op dezelfde weg rijdt de wagen van mij collega veertechnisch veel prettiger dan de mijne. Links en rechts veert gelijk in bij zijn wagen. Bij mij voel je dat links en rechts anders reageren waardoor mijn wagen stuitert op rechts en veert op links. Door die ongelijkheid verdraait het stuur in zijn wagen dan niet en in mijn wagen dus wel naar rechts.

O ja, bij het naar rechts trekken voelt het niet alsof je een flauwe bocht maakt maar alsof het linkerwiel rechtuit rijdt maar het rechterwiel naar rechts wil en dus de rest van de wagen meesleept. Ach, we horen wel weer wanneer er weer naar gekeken wordt...

gr Jeroen

Je doet het natuurlijk niet, maar misschien was dat wel het beste geweest.............

Dan heb je flinke schade en wordt het probleem waarschijnlijk opgelost tijdens de reparatie

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

Jeroen,

van constant tegen sturen krijg je RSI, je zou het via de Arbodienst kunnen spelen

dat die auto gemaakt dan wel vervangen moet worden.

Door de dealer is een auto geleverd die ook na diverse aanpassingen niet voldoet.

Bovendien komt ook de verkeersveiligheid in het geding, het zelfs op de snelweg geen seconde je stuur kunnen loslaten zonder je rijstrook te verlaten is niet bepaald veilig te noemen.

Henk

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

Ja Henk, precies zoals je aangeeft. Die klachten heb ik al vanaf dat ik die wagen heb gekregen. Het is nu stukken minder na diverse aanpassingen maar dat naar rechts trekken zorgt ervoor dat het toch nog aanwezig is. Bij een lege wagen gaat het wel maar bij een geladen wagen wordt het verergerd. Ik weet dat ik daar dus erg goed op moet letten dat het straks niet wéér te erg wordt.

Maar ook het rijden is geen pretje. Ik voel me dus ook niet altijd veilig achter het stuur zitten. Zeker op een smalle weg waar je een tegenligger krijgt hoop je altijd maar dat de wagen doet wat jij zou willen. Lukt niet altijd maar is nog steeds goed gegaan...

De ARBO-dienst is op de hoogte maar doet ( in overleg ) nog niks zolang er sprake is van eventuele aanpassingen aan de vrachtwagen. Want het is overduidelijk dat de klachten in mijn lichaam door de vrachtwagen komen. En het niet prettig kunnen rijden door het rare veergedrag en gehobbel en gestuiter maakt je ook geen vrolijk mens. Dus daar moet ook iets aan gebeuren.

Had ik er bij mijn vorige helemaal geen problemen dat ie enkele jaren langer is moeten blijven, bij deze ben ik al aan het aftellen...

gr Jeroen

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 9 months later...
  • Forumlid

Het was even stil in dit topic maar nu moet ik toch echt weer wat melden.

Net voor mijn vakantie reed/gleed er een auto tegen mijn vrachtwagen aan in een onoverzichtelijke bocht. Ik stond stil maar die auto lukte het dus niet om te stoppen. Resultaat:

hpim3991f.jpg

Vanwege die schade én de 4e keer dat de MIL-indicator op het dashboard bleef branden mocht ik niet meer verder rijden. Schade kon verergeren aan de onderkant van de cabine en vanwege de storing zou de wagen na bepaalde tijd op half vermogen gaan.

Gelukkig had ik toen vakantie en na 3 weken was de schade netjes gemaakt ( wél vergaten ze de ondergrille goed vast te draaien, kwam ik per toeval achter ) en ook de storing was weer verleden tijd.

Voor anderhalve week in ieder geval. Weer naar de dealer en wat gefriemel hier en daar en weer door. Na een week wéér die storing. Toen is de wagen 2 dagen weggeweest en zelfs met mensen van DAF Eindhoven lukte het niet om de fout eruit te krijgen. Nu heb ik kompleet nieuwe elektronica op de motor zitten. Net zoals die nieuwe besturingseenheid op de versnellingsbak ( zie andere topic ).

Ook heb ik nu 2 nieuwe voorbanden erop zitten en daar gaat het hier eigenlijk nu om. Trok de wagen eerst naar links en bij achteruit rijden naar ging ie naar rechts wegdraaien als ik het stuur niet vast zou houden. Bij het remmen trok de wagen naar rechts.

Dat doet ie nu allemaal niet meer. Hij trekt nu naar rechts... Tegen het naar links trekken was de achteras ietsjes scheef gezet zodat ie naar rechts gedwongen wordt. Dus ik dacht we halen dat vulplaatje eruit en voilà. Helaas, hij trekt dan nog meer naar rechts. Hoe kán dat??

Hij stuurt nu trouwens wel lichter dan voorheen maar het is net alsof je met een motor met zijspan rijdt. Dat had ik al eens aangegeven maar nu valt het weer extra op. Een bocht naar rechts gaat heel goed. Kan met één hand de wagen onder controle houden. Dat rijdt relaxter dan krampachtig het stuur met beide handen vast te moeten houden.

De wagen gaat dan mooi in de veren hangen linksvoor en zowat geen tegenstuur.

Een bocht naar links is een ander verhaal. Dan komt het zijspan-idee om de hoek kijken. Een motor met zijspan kan niet schuin gaan hangen. Dat is bij mij dus ook het geval. Natuurlijk hangt een motor in een bocht de andere kant op maar het gaat om het idee. Bij een bocht naar links wil de wagen niet gaan 'hangen' en stuurt dus meer tegen dan bij een bocht naar rechts. Dit is erg irritant.

Ik blijf erbij dat er op rechts iets niet goed zit bij mijn wagen. Hij staat leeg nog steeds iets scheef. Links is een vulblokje tussen de as en veerpakket gezet. Maar bij 500kg links voorin zie je dat meteen.

Zet je 2000kg aan de rechterkant zie je daar weinig van. Dat werkt zelfs averrechts als het gaat om rijgedrag. Het liefst zet ik links de zware pallets neer want dat stuurt prettiger dan wanneer er rechts gewicht in staat. Maar dat is natuurlijk om aandacht vragen bij de politie/KLPD en noem maar op en dat wil ik ook weer niet.

Ik heb vandaag een filmpje gemaakt op de Midden Peelweg richting IJsselstein ( L ) en dat is best een mooie rechte weg zonder veel sporen.

Camera op het dashboard en ik houd het stuur losjes in de hand(-en). Okee, het waaide wel aardig maar zo erg naar rechts trekken wat ie nu doet hoort niet. Ik stuur de wagen trouwens telkens terug tot aan de strepen midden op de weg. En zo moet ik dus de hele dag rijden.

Tel het aantal keren maar eens dat ik terug moet sturen in die ene minuut die ik gefimd heb:

Oftewel, de verleiding is groot om eens gewoon 'per ongeluk' niet op te letten het het hele ding tegen een boom te knallen of in een sloot te kieperen als het al niet vanzelf gebeurd. Maar ja, dan kom ik waarschijnlijk in het ongelukken-topic terecht en dat is ook niet mijn bedoeling...

Maar ik ben er aardig klaar mee met dat maandag-morgen-ding. Ik ben echt mijn plezier in het rijden kwijtgeraakt de afgelopen 2 jaar en dan heb ik het niet eens over de lichamelijke klachten die ik er aan over gehouden heb tot nu toe.

gr Jeroen

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

Tering, wat een gekut met die auto:rolleyes:

Wat ik al vaag vind is dat bewust de achteras scheef gezet wordt om `iets` te compenseren. Dat geeft al aan dat er iets anders niet goed is lijkt me.

Ik denk dat dat ding gewoon eens goed uitgelijnd moet worden, en dan niet op zo`n lullig uitlijnbaantje bij de banden boer maar bij een schadebedrijf voor bedrijfswagens.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gast
Reageer op deze discussie...

×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Forum voorwaarden