[[Template core/global/global/includeMeta is throwing an error. This theme may be out of date. Run the support tool in the AdminCP to restore the default theme.]] Spring naar bijdragen

Belgische ardennen afgesloten voor vrachtverkeer wegens sneeuw


Gast schrootmalloot

Recommended Posts

Gast schrootmalloot

Belgische Ardennen afgesloten voor zwaar vrachtverkeer

donderdag 16 december 2010 16:48

Waardeer:

star_0.gif

0 stemmen

star_0.gif

De Belgische Ardennen zijn vanaf donderdagmiddag 14.30 uur gesloten voor vrachtverkeer zwaarder dan 7,5 ton. Dit heeft de Waalse minister Benoit Lutgen (Openbare werken en infrastructuur) besloten naar aanleiding van de zware sneeuwval.

20100210_5778664.jpg Foto: archief Aneo Koning

Het verbod geldt op alle autosnelwegen van tweemaal twee rijstroken in de provincies Luik, Luxemburg en Namen. Het verbod geldt niet voor bussen en voor officiële leveranciers van strooizout.

Op de snelweg Brussel-Luxemburg (A4-E411) worden de vrachtwagens van meer dan 7,5 ton geparkeerd op de vluchtstrook langs de weg en op de parkeerplaats van Wanlin.

De opritten naar E411 in de richting van Luxemburg Wellin (23), Rochefort (22) en Houyet (21) zullen eveneens verboden worden voor het vrachtverkeer zwaarder dan 7.5 ton.

Bron blik op nieuws

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

Geschreven door Transport Online op 16.12.2010, 19:17

Het vrachtverbod in de provincies Luik, Luxemburg en Namen is 'buiten proportie'. Dat zegt Transportfederatie Febetra vandaag in een persverklaring. Ook de Unie van Professionele Transporteurs en Logistieke Ondernemers (UPTR) vindt de maatregel 'onaanvaardbaar'.

'Wij hebben twee dagen geleden nog met de minister rond de tafel gezeten en die repte daar toen met geen woord over', zegt woordvoerster van Febetra, Isabelle De Maegt.

De Maegt hekelt daarnaast het gebrek aan communicatie. 'We hebben alles via via moeten vernemen. Het officiële bericht over het verbod kregen we pas om 14 uur. We weten bovendien niet wanneer het verbod afloopt. Duizenden vrachtwagenchauffeurs staan langs de kant van de weg en bij de bevoegde diensten nemen ze nauwelijks de telefoon op. Als ze dat wel doen, is de enige boodschap dat ze het zelf ook niet weten.'

Febetra en UPTR wijzen ook op de economische consequenties van de maatregel. "Een uur stilstaan kost ongeveer 50 euro per vrachtwagen. Er zijn duizenden vrachtwagens onderweg. Bovendien wordt er niks meer geleverd", aldus De Maegt tegenover het Belgische Nieuwsblad.

De UPTR wil dat er in toekomst maatregelen komen die gecoördineerd worden door de politie en die lokaal en tijdelijk worden toegepast in functie van de specifieke risico's.

Door de beslissing staan volgens de federaties honderden vrachtwagens vast, vaak geladen met verse voedingswaren. "Het is voorlopig een raadsel hoe de winkels vanaf vrijdagmorgen bevoorraad zullen worden."

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Administrators

Dat de bevoorrading lam komt te liggen zal mij om het even zijn, laat de winkels maar weer eens een gewoon magazijn inrichten!

Maar op de TV beelden en foto's zie ik een laagje sneeuw liggen......

Waarom niet kolonne rijden? Zoals hier in Noorwegen? Schuivers ervoor, stooiwagens erachter en dan de meute op kettingen.....

Zou het dan toch eindelijk er van komen dat de transportsector het boetekleed aan trekt en winterbanden gaat aanschaffen en gebruiken, indien men door een winterlandschap zoals de ardenne moet.....?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Dat de bevoorrading lam komt te liggen zal mij om het even zijn, laat de winkels maar weer eens een gewoon magazijn inrichten!

Maar op de TV beelden en foto's zie ik een laagje sneeuw liggen......

Waarom niet kolonne rijden? Zoals hier in Noorwegen? Schuivers ervoor, stooiwagens erachter en dan de meute op kettingen.....

Zou het dan toch eindelijk er van komen dat de transportsector het boetekleed aan trekt en winterbanden gaat aanschaffen en gebruiken, indien men door een winterlandschap zoals de ardenne moet.....?

er zijn nu eenmaal chauffeurs die het niet nodig vinden in kolonne te rijden, als je ziet hoe ze je voorbij komen als je in het rijtje mee rijdt, gewoon niet normaal. en dan rij je zelf met een aantal anderen wel achter een schuiver/strooier. ik heb soms wel het idee dat ze geen idee hebben waar ze mee bezig zijn. zelf heb je een mooei zware lading met goede asdruk en dan komen ze je met opgetrokken assen met een bloedgang voorbij. ik denk dat ze die maatregel voor deze mensen hebben genomen.

ik wijs niet naar een groep chauffeurs uit een bepaalde streek van europa, ook chauffeurs uit onze eigen omgeving doen het

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Door de beslissing staan volgens de federaties honderden vrachtwagens vast, vaak geladen met verse voedingswaren. "Het is voorlopig een raadsel hoe de winkels vanaf vrijdagmorgen bevoorraad zullen worden."

hebben ze het eindelijk in de gaten??

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

Chauffeur heeft daar vanaf 16h gisteren vastgestaan op A31. Is zojuist wer gaan rijden.

Ze hebben wel lunchpakketjes uitgedeeld, vannacht om half 2(!).

Ze bedoelen het goed, maar om deze tijd had ik ze, nadat ik het pakket had aangenomen, ze toch een sneeuwbal in de nek gesmeten.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
Dat de bevoorrading lam komt te liggen zal mij om het even zijn, laat de winkels maar weer eens een gewoon magazijn inrichten!

Maar op de TV beelden en foto's zie ik een laagje sneeuw liggen......

Waarom niet kolonne rijden? Zoals hier in Noorwegen? Schuivers ervoor, stooiwagens erachter en dan de meute op kettingen.....

Zou het dan toch eindelijk er van komen dat de transportsector het boetekleed aan trekt en winterbanden gaat aanschaffen en gebruiken, indien men door een winterlandschap zoals de ardenne moet.....?

je hebt wel gelijk Murphy,wat het kolonne rijden betreft,het probleem is echter dat de kolonne dan vanaf Brussel tot Luxemburg zal zijn,(zo n 200 km)

Het aanbod van vrachtwagens is op dat traject zo enorm groot dat men hier slechts een maatregel kan nemen die effectief is:het stilzetten van het verkeer.

Doet men dit niet dan zet het verkeer zichzelf wel stil,door dwars staande en op z'n kant liggende voertuigen,zodat je dan ook weer terug bij af bent.

In Frankrijk kent men dit fenomeen,kolonnerijden, wel 3 strooiwagens met schuivers voorop en de rest daar achter.

Deze strooiwagens zijn voorzien van blauwe zwaailichten en mogen wettelijk niet ingehaald worden,ook niet door luxe wagens,toch zijn er altijd nog van die gekken die er toch nog langs willen.

Meestal rijd de Gendarmerie er ook wel in de buurt zodat deze piloten op hun gedrag en portemonnaie worden aangesproken.

Groeten Peter.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Administrators
:D:D een belg met kettingen die niet naar het buitenland rijdt :D:D jij weet niet wat dat kost zeker :rolleyes:

IK denk minder dan een belg die 2 dagen ingesneeuwt op de weg blijft plakken....

Of het zal ongetwijfeld minder kosten dan de schade die weer bij de verzekeraar gedeclareerd wordt....

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
IK denk minder dan een belg die 2 dagen ingesneeuwt op de weg blijft plakken....

Of het zal ongetwijfeld minder kosten dan de schade die weer bij de verzekeraar gedeclareerd wordt....

en die verzekeraar schuift dit af op die klojo van een minister en spreekt dan weer van overmacht en wie is dan weer de klos ???
Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

Was ik even blij dat ik over Duitsland ben gereden naar Zwitserland, maarja daar was het ook "huilen met de pet op".

Was donderdag rond 11.00 u vertrokken vanuit rotterdam, toen hoorde ik al dat er in Belgie

een rij verbod zou komen/was volgens de belgische zender MNM radio.

Dacht ik ga mooi over Venlo.

Liep goed, pauze gemaakt bij Brohtal, daar begon het al te sneeuwen, mosel was al slechter, hunsruck ook, maar bergaf was het best goed te doen.. Hadden al gestrooid en geschoven.

Doorgereden tot Gundersheim, daar gegeten en gedoucht, en 's morgens weer vertrokken om 04u30.

A61 mooi schoon, incl vluchtstrook, totdat ik bij Karlsruhe sud in een volsperrung kwam, daar de B3 opgegaan, maar dat was ook geen succes, B3 helemaal ver-ijst!:eek:

Al met al geen pretje, vrijdag middag om 15.30 pas bij de klant in Zwitserland.:hamer:

En dinsdag ook al veel vertraging gehad ivm sneeuwval. moest naar Hamburg, de maandagavond in Haselune gestaan en dinsdagmorgen om 06.00 uur vertrokken daar en 6.5u later pas bij de klant in Hamburg, normaal vanaf Haselune ongeveer kleine 3 uur rijden!

Maarja, ben weer thuis gekome, heelhuids en zonder schade, da's toch het belangrijkste.:ok:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

Niet alleen in de Belgische ardennen maar ook in Frankrijk geldt een rijverbod voor vrachtwagens boven de 7,5 Ton. Het journaal heeft hier een filmpje over gemaakt aan de grensovergang in Rekkem.

http://www.deredactie.be/cm/vrtnieuws/mediatheek/programmas/journaal/2.13580/2.13581/1.927812

In het menu rechts staat nog een filmpje over chauffeurs die daar gestrand zijn.

Bron: Het Journaal (B)

Link naar opmerking
Deel via andere websites

/1.927812

In het menu rechts staat nog een filmpje over chauffeurs die daar gestrand zijn.

Bron: Het Journaal (B)

Goed filmpje! Vooral het verhaal dat je als hond aan de kant gezet wordt, zonder enige voorziening vind ik wel goed!:ok:

En wat ik ook niet begrijp: waarom mag een touringcar wel rijden, een een vrachtwagen niet?

Ook een touringcar is groot, zwaar en log, dus wat is het verschil?:confused:

Ja, dat er misschien 50 mensen in kunnen zitten: bij een ongeval is er dan vast niet veel loos!:stom:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
Goed filmpje! Vooral het verhaal dat je als hond aan de kant gezet wordt, zonder enige voorziening vind ik wel goed!:ok:

En wat ik ook niet begrijp: waarom mag een touringcar wel rijden, een een vrachtwagen niet?

Ook een touringcar is groot, zwaar en log, dus wat is het verschil?:confused:

Ja, dat er misschien 50 mensen in kunnen zitten: bij een ongeval is er dan vast niet veel loos!:stom:

Zo een rijverbod word natuurlijk uitgevaardigd door een politicus,die zelf nooit een camion gezien heeft.

In een touringcar kunnen wel 50 potentiele kiezers zitten,die vinden dat hij dat mooi voor elkaar heeft,al die camions aan de kant.

Een chauffeur is geen kiezer,daar heeft hij geen tijd voor,maar als je dan toch met een paar honderd man daar staat in Rekkem/Halluin is het een kleine moeite om met zijn allen dat ene baantje dicht te zetten en de dialoog aan te gaan met de heren politici,over deze maatregel.

dan kan het publiek ook eens zien hoe men met chauffeurs omgaat.

Groeten Peter.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
Zo een rijverbod word natuurlijk uitgevaardigd door een politicus,die zelf nooit een camion gezien heeft.

In een touringcar kunnen wel 50 potentiele kiezers zitten,die vinden dat hij dat mooi voor elkaar heeft,al die camions aan de kant.

Een chauffeur is geen kiezer,daar heeft hij geen tijd voor,maar als je dan toch met een paar honderd man daar staat in Rekkem/Halluin is het een kleine moeite om met zijn allen dat ene baantje dicht te zetten en de dialoog aan te gaan met de heren politici,over deze maatregel.

dan kan het publiek ook eens zien hoe men met chauffeurs omgaat.

Groeten Peter.

Op T.V.was wel wat anders te zien Er laag goed wat sneeuw.

Dus beter staan blijven als ongelukken maken

Huub

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gast
Reageer op deze discussie...

×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Forum voorwaarden