[[Template core/global/global/includeMeta is throwing an error. This theme may be out of date. Run the support tool in the AdminCP to restore the default theme.]] Spring naar bijdragen
  • 0

tips voor containers rijden


Gast

Vraag

Ik heb al een tijd last van mijn rug. Da's de leeftijd :D. De baas heeft besloten om me van de schuifzeilentrailer aftehalen, en vanaf komende week moet ik containers gaan rijden. Hij zegt dat dat beter is voor oude mannen :D.

Ik heb een jaar of tien terug eens wat met tankcontainers gedaan, maar moet nu met zeecontainers gaan rijden. Ik zag vorige week een lijst met adressen in Rotterdam hier op het forum, die ga ik zeker uitprinten en meenemen.

Maar hebben jullie nog meer tips?

-Ik moet een Alfapas en een CargoCard gaan halen. Is dat voor een jaar? Wat kost dat?

-Moet ik zelf zo'n betonschaar regelen voor zegels eraf te halen?

-Klinkt misschien dom, maar heb geen idee: kun je 24 uur per dag op terminals terecht (net zoals bij Ferrytrailers ophalen), of gaan terminals op bepaalde tijd dicht?

Dat soort vragen... De baas zei dat ik wel enkele boeken mee moest nemen, want het laden en lossen kon nogal eens lang duren :cool:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Antwoorden 75
  • Created
  • Laatste reactie

Top Posters For This Question

Recommended Posts

  • 0

Ja er zitten stickers op voor 40" licht, zwaar, en voor 20" en 30" schijnt ook te kunnen. In deze stand waar hij nu op staat, zouden er ook 2 20" op moeten kunnen, maar dat heb ik nog niet gehad. Weet niet als je terug schuift, of er eigenlijk een gaat in die paal van het chassis zit, dat als je hem weer uit wil schuiven, dat hij daarin klikt (vergrendelt) net als bij schuiftrailers voor lengtetransporten. Want die sticker zie je vanuit de cabine niet zitten :D

als je voor en achter naar de goede stand geschoven bent (in je spiegel kan je zien of je net zo ver geschoven bent als vorige keer, kwestie van ervaring),

dan moeten de grendels er gewoon in vallen.

tipje: als je op ongeveer 5 cm er naast zit, dan kan je met de luchtvering spelen

en dan schuift hij nog net genoeg zodat je de grendel er soepel in kan duwen.

ook kan je de grendel tegen het chassis laten drukken en met de trekker jutteren, maar dan gaat het langzaam kapot. net als met een vuistje er op los slaan. ook niet bevorderlijk voor de levensduur.

zoek eens een chauffeur die met precies hetzelfde chassis rijdt. met een beetje geluk kan hij je veel vertellen over je chassis.

succes!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
Het ziet zo dat de reefers al voorgekoeld zijn op de juiste temperatuur die opdrachtgever/klant gemeld heb bij een terminal. dus is het alleen naar de klant rijden en laden maar. en dan weer sluiten...het zakt well iets, maar niet veel. eenmaals afgezet wordt het weer aangesloten voordat je reefer de boot op gaat.

Je heb ook een chassis met een ondergebouwde GENSET ( generator) soms is dat zo dat de klant wilt dat je je reefer aangesloten is op een genset. je heb verschillende soorten genset. De ondergebouwde genset chassis is vrij lastig...ze moet erdoor je chassis wurmen om hem aan te kunnen doen. en de bedradeing...dus je reefer aan de genset aansluiten is ook een gedoe. somige chassis heeft een koppeling voor het aansluiten van de genset aan de kopschot van de chassis. anders moet je de bedrading langs de container vast maken om dan aan de genset onderin het midden aansluiten....daar wordt je niet echt blij van.

als je meer vragen hebt...welkom!!!

OK Toughrider. Ik zet de meeste vragen gewoon in dit topic, i.p.v. per PB, misschien hebben andere mensen er in de toekomst ook iets aan he.

Ik heb praktisch 0,0 ervaring met containers en chassis. Die man waar ik hem bij ophaalde wist er volgens mij ook niet veel van. Dan is het van: zoek het maar uit.

Het lijkt wel alsof er een rode-diesel tank onder het chassis zit. Zo'n tank die ook onder de koelers zit. Maar heb verder geen bedrading gezien. Het is een multi-chassis. Weet niet of die ook gaan koelen.

De opdrachtgever zegt dat ik me geen zorgen moet maken. Laden en inleveren. Temperatuur komt wel goed.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0

vaak bij de empty depots worden de reefers van te voren ingesteld, bij bv de RST rij je eerst langs de inspectie met je geladen reefer en dan daar stellen ze pas de temperatuur in.

is dus overal verschillend.

(tja,,, zoveel mensen die denken dat containers rijden appeltje eitje is, maar dat valt nog niet altijd mee:p)

reefers open krijgen is soms echt een crime, of ze zijn zo oud dat ze niet open gaan, of zo nieuw, en zijn ze helemaal vacuüm gezogen, soms moest ik ze nog wel eens met wat gereedschap open zien te krijgen, of hulp in roepen.

zeker met je rug, kijk nu maar uit;)

en natuurlijk vallen de meeste terminal werkers mee.

face to face dan, niet tijdens de ploegwissel op de snelweg:D

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
als je voor en achter naar de goede stand geschoven bent (in je spiegel kan je zien of je net zo ver geschoven bent als vorige keer, kwestie van ervaring),

dan moeten de grendels er gewoon in vallen.

tipje: als je op ongeveer 5 cm er naast zit, dan kan je met de luchtvering spelen

en dan schuift hij nog net genoeg zodat je de grendel er soepel in kan duwen.

ook kan je de grendel tegen het chassis laten drukken en met de trekker jutteren, maar dan gaat het langzaam kapot. net als met een vuistje er op los slaan. ook niet bevorderlijk voor de levensduur.

zoek eens een chauffeur die met precies hetzelfde chassis rijdt. met een beetje geluk kan hij je veel vertellen over je chassis.

succes!

OK Midweek, dank je, da's een goeie tip, met de luchtvering spelen.

Die grendels die je uit moet trekken, die gaan nogal stroef. Wat kun je daar het beste aan doen? Van die W-40 kruipolie erop spuiten of heeft dat weinig zin?

Heb het idee dat de chauffeurs altijd veel haast hebben. En kom ook veel nieuwe chauffeurs tegen, heb ik al in 3 dagen gemerkt. Lijkt wel of er op het moment heel veel met containers gaan rijden omdat het met de andere vrachten rustiger is.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0

inderdaad spelen met de luchtvering en af en toe even de handrem los zetten (en meteen er weer op) dan ontspant de boel weer even.

collegialiteit moet je eigenlijk niet van uit gaan, het komt zelden voor dat ze uit zichzelf komen helpen, gewoon je schouders recht en zelf even vragen, dan ontdooien ze vaak wel snel hoor.

haast..?

tja,,, sommige hebben te maken met strakke laad/los tijden en als ze al een tig tijd bezig zijn op verschillende terminals dan moet er gevlogen worden kennelijk.

niet druk om maken, lekker laten gaan, jij komt er wel:ok:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0

ik weer in het rood:

OK Midweek, dank je, da's een goeie tip, met de luchtvering spelen.

in de loop van de tijd weet je precies waneer je goed zit door in je spiegel in de gaten te houden waneer bv je fietsenvanger ter hoogte van je twistlock zit.

Die grendels die je uit moet trekken, die gaan nogal stroef. Wat kun je daar het beste aan doen? Van die W-40 kruipolie erop spuiten of heeft dat weinig zin?

met wd40 lopen ze weer als een trein. 1 dag, dan zit je wd40 vol met prut, zant en stof. dan willen ze helemaal niet meer.....

gewoon met een doek of je handschoenen schoon wrijven.

als ze krom zijn (door jutteren met de trekker), dan heb je pech....

Heb het idee dat de chauffeurs altijd veel haast hebben. En kom ook veel nieuwe chauffeurs tegen, heb ik al in 3 dagen gemerkt. Lijkt wel of er op het moment heel veel met containers gaan rijden omdat het met de andere vrachten rustiger is.

dat is van alle tijden. men vind een ritje, huurt een chassis, en rijden maar....

nog een tipje:

ik drink mijn koffie zwart. met suiker ;)

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0

nog een tipje:

ik drink mijn koffie zwart. met suiker ;)

en omdat ik nog makkelijker ben, ik drink de :koffie helemaal zwart.

kan het niet maken dat je dat alsnog gaat vergeten Midweek:D

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
vaak bij de empty depots worden de reefers van te voren ingesteld, bij bv de RST rij je eerst langs de inspectie met je geladen reefer en dan daar stellen ze pas de temperatuur in.

is dus overal verschillend.

(tja,,, zoveel mensen die denken dat containers rijden appeltje eitje is, maar dat valt nog niet altijd mee:p)

reefers open krijgen is soms echt een crime, of ze zijn zo oud dat ze niet open gaan, of zo nieuw, en zijn ze helemaal vacuüm gezogen, soms moest ik ze nog wel eens met wat gereedschap open zien te krijgen, of hulp in roepen.

zeker met je rug, kijk nu maar uit;)

en natuurlijk vallen de meeste terminal werkers mee.

face to face dan, niet tijdens de ploegwissel op de snelweg:D

Ja er komt genoeg bij kijken. Ben deze week in NL bij ECT Home, OCC, ECT Delta, AMP, Kramer Maasvlakte nieuw en Van Doorn geweest. Moet zeggen dat het met zo'n CargoCard wel goed werkt. Als je die niet hebt...

Valt me wel op dat op die terminals waar ik nu was, bijna alleen Nederlanders waren. Heb er geen enkele Oosteuropeaan gezien. 2 Duitsers, rest allemaal Nederlanders.

Met die reefers die deuren open maken valt inderdaad zwaar tegen. Ik weeg de nodige kilo's, maar kan er aan hangen wat ik wil, ze gaan amper open. Dinsdag kwam er een Belg met een koevoet me helpen. Uit zich zelf. Was wel netjes. Heb vandaag ook maar zo'n koevoet gekocht. Had wel een hamer bij, maar de 2 haken braken af, en de hamer zelf boog krom...

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
en omdat ik nog makkelijker ben, ik drink de :koffie helemaal zwart.

kan het niet maken dat je dat alsnog gaat vergeten Midweek:D

heel gek,

toen ik de tweede regel las

was ik de eerste al weer vergeten ;)

geen koekje d'r bij vandaag? :zegtniets:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0

OK Midweek, dus geen W-40 erop spuiten? Op die stang van die grendel zit een spiraal, en die gaat nogal stroef... Ja zulke trucjes met kijken fietsenvanger t.o.v. twistlock enzo, dat is makkelijk. Maar da's ervaring. En die heb je niet in 3 dagen :D

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
OK Midweek, dus geen W-40 erop spuiten? Op die stang van die grendel zit een spiraal, en die gaat nogal stroef... Ja zulke trucjes met kijken fietsenvanger t.o.v. twistlock enzo, dat is makkelijk. Maar da's ervaring. En die heb je niet in 3 dagen :D

dat spul ook niet op je twistlocks spuiten, ze gaan dan zo soepel, dan draaien ze zich ook superstrak vast, en ga je weer met een moker aan de slag:rolleyes:

ik heb gelukkig al heel lang geen schuifchassis meer.

had vroeger een Brosshuis, zitten verschillende kleuren knoppen op die je in/uit moet trekken.

ik zag vaak chauffeurs daarmee klooien, en omdat ik toen wel wist hoe het werkte heb ik menig chauffeur even geholpen:angel:

echt niet 1 chassis werk helemaal het zelfde, en zeker als je een huur chassis heb, daar word vaak zo erg mee omgegaan dat wil je niet weten, en de volgende zit met de ellende:hamer:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0

OK. In plaats van die gekleurde knoppen, zitten hier gekleurde stickers op. Rood is 40ft. En dan heb je nog blauw en geel dacht ik. T'is wel een vrij nieuw chassis. Denk een dik jaar oud. Zal morgen eens kijken op het kenteken.

Weet zo niet eens het merk, slechte zaak he :D. Kijk ik morgen ook wat dat is.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
is het wel een containertrailer, is het uberhaupt wel een trailer?

ik vind het hele goede vragen!

maar laten we voorzichtig beginnen:

zitter er wielen onder?

zo ja, zijn het zwenkwielen? ;)

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid

Gebruik voor je schuifchassis de luchtvering om de vergrendeling-stangen soepeler te laten gaan. Ga niet lopen kloten met je trekker, helpt niks en de zaak gaat alleen maar naar de kl...

Tis simpel. Het middelste deel kun je 'voelen'. Een hand op die vergrendelingsstang, de andere de luchtvering laten zakken/dan wel stijgen. Je voelt onmiddellijk wanneer de stang vrijkomt. Luchtveringsknop op 'stop' en voila.

Achter is eenvoudiger, want die draai je zelf uit met de slinger. Kan niet mis.

Zet je chassis - mits je met een drieassige trekker rijdt - met reefers én zware 40Ft-ers altijd op de zware stand. Staat aangegeven op het chassis, meestal met een sticker waarop staat: '>28 ton' staat.

Doe je dit niet heb je in een mum van tijd een te zware trekas: naar R-dam moet je bijna altijd over een weeglus. Niet prettig dus.

Je hebt waarschijnlijk een D-Tec of Pacton. (die laatste vind ik de fijnste)

Heeft ie ook een schuifkop? Dat is nodig als je - binnen de wet - een 45Ft container moet meenemen. De eerste keer ziet dat er heel eng uit. Hij komt heel dicht richting je cabine. Don't worry: t past. (Behalve als je weet dat je schotel teveel naar voren staat. heb je er in het verleden gewoon 13,6 trailers meegereden, dan past het.

Kloterig met 45FT-ers is je spiralen. Heel weinig ruimte voor. Let op dat ze niet bekneld raken. Zelf gebruikte ik van die rubberen spanelastieken om ze wat 'op te tillen', werkte prima. Zie foto.

-post-4802-1394783455,9853_thumb.jpg

post-4802-1394783455,707_thumb.jpg

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
meer koffie is ook altijd welkom :D:ok:

tip 1:

gooi 30 eurocent in de koffiemachine.....

:bey:

hey!!!

er zijn meer koffieleutjes hoor:mad:

dat word dus €0,60,=

ik drink het sterk zwart:angel:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0

het wordt langzaam aan tijd om uit te leggen hoe het op de terminals werkt....

op de delta werkt het:

niet.

op de home werkt het:

niet.

op de rst werkt het:

niet.

voor de rest van de lijst graag een pb. :cool:

niet druk maken, gewoon de plannert bellen als het uit de klauwen loopt.

je kan er verder toch niets mee.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
Gast schrootmalloot
Gebruik voor je schuifchassis de luchtvering om de vergrendeling-stangen soepeler te laten gaan. Ga niet lopen kloten met je trekker, helpt niks en de zaak gaat alleen maar naar de kl...

Tis simpel. Het middelste deel kun je 'voelen'. Een hand op die vergrendelingsstang, de andere de luchtvering laten zakken/dan wel stijgen. Je voelt onmiddellijk wanneer de stang vrijkomt. Luchtveringsknop op 'stop' en voila.

Achter is eenvoudiger, want die draai je zelf uit met de slinger. Kan niet mis.

Zet je chassis - mits je met een drieassige trekker rijdt - met reefers én zware 40Ft-ers altijd op de zware stand. Staat aangegeven op het chassis, meestal met een sticker waarop staat: '>28 ton' staat.

Doe je dit niet heb je in een mum van tijd een te zware trekas: naar R-dam moet je bijna altijd over een weeglus. Niet prettig dus.

Je hebt waarschijnlijk een D-Tec of Pacton. (die laatste vind ik de fijnste)

Heeft ie ook een schuifkop? Dat is nodig als je - binnen de wet - een 45Ft container moet meenemen. De eerste keer ziet dat er heel eng uit. Hij komt heel dicht richting je cabine. Don't worry: t past. (Behalve als je weet dat je schotel teveel naar voren staat. heb je er in het verleden gewoon 13,6 trailers meegereden, dan past het.

Kloterig met 45FT-ers is je spiralen. Heel weinig ruimte voor. Let op dat ze niet bekneld raken. Zelf gebruikte ik van die rubberen spanelastieken om ze wat 'op te tillen', werkte prima. Zie foto.

-[ATTACH=CONFIG]26143[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]26144[/ATTACH]

Mooie foto's in de put in nieuw vennep...:D

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0

Het chassis is een D-tec heb ik gekeken. Tot vorige week nog nooit van gehoord :D

Rijden er überhaupt nog mensen eigenlijk met een gewoon chassis? Of zijn die multi-chassis tegenwoordig een "must"?

Moet wel zeggen, dat ik bij ECT weinig buitenlanders (Oosteuropeanen) heb gezien. Lijkt wel of 90% wat er komt Nederlander is. Had dus de gedachte van: hier zitten ze nog niet zo in, de oosteuropeanen. Maar toen ik gisteravond in Antwerpen was, stonden daar 6 Polen voor me (PZ en NO kenteken) en een Nederlands kenteken, maar daar zat ook een Pool op. Da's dan wel weer raar. Is me tot nu toe ook opgevallen dat er veel Belgische bedrijven containers rijden met Oosteuropese kentekens. In Nederland valt dat nog aardig mee dacht ik.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid
Het chassis is een D-tec heb ik gekeken. Tot vorige week nog nooit van gehoord :D

Rijden er überhaupt nog mensen eigenlijk met een gewoon chassis? Of zijn die multi-chassis tegenwoordig een "must"?.........

D-Tec is denk ik wel de grootste in NL als het gaat om multi chassis.

Mijn voorkeur gaat echter naar de Pacton. Puur subjectief natuurlijk. Vind 'm mooier inelkaar steken en fijner bedienen.

Pacton heeft naast een zware stand voor 40Ft-ers, óók een mooie korte stand voor 45 Ft-ers (7600 mm). Beter: eigenlijk is er maar een stand. Bij uitgeschoven kop dan hè.

Je kan namelijk ook het chassis achterop verder uitdraaien, zodat de 45Ft-er meer naar achteren komt te staan. Kan in NL wel, maar niet doen als je buiten NL gaat. De Duitsers vinden het niet goed. Bij de Belgen weet ik het niet precies.

Bij D-Tec zit je met een 45F-er - met uitgeschoven kop - met een veel langere wielbasis (ik dacht 8100 mm): dus een groot risico op een te hoge trekasdruk.

Praktisch:

Bij D-Tec kan je zo'n 23 ton laden - gelijk verdeeld van voren naar achteren- , daarna wordt t voorop te zwaar.

Bij Pacton is dat 26 ton.

-

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gast
Beantwoord deze vraag...

×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Forum voorwaarden