[[Template core/global/global/includeMeta is throwing an error. This theme may be out of date. Run the support tool in the AdminCP to restore the default theme.]] Spring naar bijdragen

Slecht bereik 27 MC


Gast Andy64

Recommended Posts

Hallo allen. Ik heb van de week mijk bak in laten bouwen. Nu heb ik wel erg slecht bereik.

Onze werklaats heeft hem ingebouwd en de antenne zit achter de cabine. Hij is ook vrij kort. Komt halverwege de Cabine. Daf 85 sc. Is het mogelijk om op hetzelfde voetje een andere wat langere antenne erop te zetten? Zit met van die vleugel moertjes vast.

Alvast bedankt.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

dat is natuurlijk wel mogelijk maar of het bereik daar beter van word zal waarschijnlijk niet het geval zijn

een antenne kun je altijd "dippen" dat wil zegge dat je een metertje tusse de antene en de bak plaatst n via dat meter kun je da antenne uit lijnen zeg maar dat het bereik het beste is

wat een collega van mij gedaan heeft is gewoon er een Lineair (oftewel kachel) tussen zetten,

dan word het bereik en het zenden een stuk beter

die dingen heb je van 15watt tot 1500 watt

hier onder een voorbeeld van een kachel

http://www.hamradioshop.nl/image/cache/data/KL_500-large-500x500.jpg

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

Goede aarding is zeer belangrijk, trek de -kabel van de bak af en als hij het dan nog doet is de aarding wel goed, doet hij het niet meer, eerst maar eerst fatsoenlijke aarding maken. Dat is het probleem bij die Daffen. Ze hadden de antenne beter kunnen plaatsen aan de zijkant gaat veel beter dan aan de achterkant.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
Hallo allen. Ik heb van de week mijk bak in laten bouwen. Nu heb ik wel erg slecht bereik.

Onze werklaats heeft hem ingebouwd en de antenne zit achter de cabine. Hij is ook vrij kort. Komt halverwege de Cabine. Daf 85 sc. Is het mogelijk om op hetzelfde voetje een andere wat langere antenne erop te zetten? Zit met van die vleugel moertjes vast.

Alvast bedankt.

Zit die antennevoet op de achterkant in het staal of achterop de spacecab. As die voet in het dak geschroefd zit dan moeten ze ff een aardedraad aanleggen naar de voet, dak is van polyester namelijk. Zal Dries vast wel willen doen

Link naar opmerking
Deel via andere websites

maar let wel op

als je da antenne kabel van je bak los haalt en je knijpt dan de mike in dan kan het zijn dat je je bak door brand

dat kan best goed gaan,

zolang je er maar voor zorgt dat de bak uit staat....

misschien een idee om een antenne met magneetvoet te kopen (kabel door het dakluik, zo heb je ook geen lekkage, en het bereik is dan veel beter. let er wel op dat dit geen optie is als je een plastic dak hebt.....

die antenne op de achterwand van de daf kan je beter vergeten.

die optie om er een andere antenne op te schroeven klinkt ook goed, er zijn veel betere antennes te koop dan wat ze er in de fabriek op gezet hebben.

kost net zo veel als een antenne met magneetvoet, maar je blijft tegen je cabine en je oplegger zenden. je bereik blijft matig tot slecht.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Antennevoet zit tegen het staal. Maar aangezien het een hele korte antenne is komt hij niet eens tot de spacecab. Ga het eerst wel even met een langere proberen. Moet anders weer het hele interieur eruit. (Zal Dries niet blij mee zijn:mad: ) :D

Bedankt voor jullie snelle reacties!:ok:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

wat een collega van mij gedaan heeft is gewoon er een Lineair (oftewel kachel) tussen zetten,

dan word het bereik en het zenden een stuk beter

die dingen heb je van 15watt tot 1500 watt

Een linear zorgt er hooguit voor, dat je vermogen toeneemt en je dus op die manier een groter bereik hebt.

Let wel, een linear van pak 'm beet 100 watt, levert alleen dat vermogen als je 'm maximaal 'ínstuurt'. In het geval van een standaardbak is dat dus 4 watt, stuur je met minder vermogen in, dan levert ie hooguit 60 watt.

Nadeel van een linear: doordat je meer vermogen hebt (en dus over een grotere afstand te horen bent), wil het nog niet zeggen dat jij iedereen hoort, die jou wel hoort.

Simpelweg omdat hun bij gebrek aan vermogen geen reikwijdte hebben...

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

Aangaande het verhaal van de linear, kan ik slechts een advies geven:

''De meester onderscheid zich door zijn beperkingen''...

Als je een linear moet gaan gebruiken om gehoord te worden, kun je volgens mij beter gaan investeren in een goede antenne, of zorgen dat die antenne goed afgeregeld is (''dippen'').

Het relatief hoge vermogen van je linear in combinatie met een niet goed uitgedipte antenne, kan er wel eens voor zorgen dat je bak goed warm wordt en kapot gaat !

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
en dan poeffffffffff, rook, en mischien wel erger.

altijd eerst controleren wat voor spanning er op je aanstekerplug staat!!!

een linear draait meestalop 12 volt, en op aanstekerpluggen wil ook heel vaak wel eens 24 volt staan.

en als je zonder linear al geen goede ontvangst en zendvermogen hebt....

Ik was er gemakshalve vanuit gegaan dat de aansluitkabel voorzien zou zijn van een zekeringhouder (en een 12 volt aansluiting)... ;)

Overigens, qua ontvangst voegt een linear inderdaad niets toe, het ding is er enkel om je zendvermogen op te krikken...

Niet dat ik voorstander ben van die zooi, het wil ook nog wel eens gaan storen op andere electronica in de cabine, daar heb je een punt...

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Heren bedankt voor jullie reacties. Ik ga wel even kijken voor een langere antenne.

Eentje die net boven de cabine uitkomt! Weet er iemand waar ik die kan halen? Beetje in de buurt van de Zaanstreek.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
Heren bedankt voor jullie reacties. Ik ga wel even kijken voor een langere antenne.

Eentje die net boven de cabine uitkomt! Weet er iemand waar ik die kan halen? Beetje in de buurt van de Zaanstreek.

Andy als het een dag mag duren kijk eens op www.conrad.nl ......vandaag besteld zeker dinsdag in huis :ok:

Maar ik las dat :grote smurf: ook in de 27mc handel gaat zie :

http://www.chauffeursforum.nl/showthread.php?30549-Nu-ook-27-Mc-apparatuur&p=328549#post328549 dus die kan je ook vast wel iets aansmeren ;):D

Link naar opmerking
Deel via andere websites

meet eerst even op hoeveel ruimte je naar boven hebt.

als je op 4.10 meter uitkomt is het niet erg (ik zit zelf op 4.20 meter, zonder problemen

behalve af en toe een klein tikje)

en je rijdt vast wel eens via hazeldonk/meer,

bij joost heb je keus genoeg.

succes!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

zorg dat je antenne goed afstraald dwz een langere werkt beter dan een korte en het liefst in de vrije ruimte.

zet er ook even een swr meter tussen om de staande golf te meten.

als die tussen de 1op1 en 1 op1,5 a 7 ligt is hij goed.

in dat geval geeft de bak het meeste vermogen door aan de antenne ipv het om te zetten in warmte .

een versterker(kachel)is dan niet nodig.

pd1aed

Link naar opmerking
Deel via andere websites

zorg dat je antenne goed afstraald dwz een langere werkt beter dan een korte

daar ben ik het niet mee eens

dat ligt er natuurlijk ook aan wat voor soort voet er aan de antenne zit

er zijn nogal wat antenne voetjes waar ook een spoel in zit

als je daar een langere spriet in zet dan word je bereik wel degelijk slechter

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Bedankt voor de adviesen allemaal :ok: Op mijn Antenne zit een spoel en niet op de voet dus een andere antenne moet lukken dan toch? Ga wel in de winkel vragen neem aan dat ze het daar ook wel weten.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

En anders zit erin IJmuiden ook nog wel een winkel die een hele hoop soorten antennes enzo verkoopt. Als je het adres wil hebben hoor ik het wel.

Kom je van de week wel tegen op de zaak Laura vraag ik gelijk het adres aan je.:ok:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

dit kan toch erg lastig worden bij de bovenleidingen van trams.... zoals bijvoorbeeld in Berlijn en Rotterdam zijn tunneltjes waar de bovenleiding toch echt op 4 meter hang!

geen last van, maar je hebt gelijk.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 7 months later...
  • Forumlid

Daarom doe ik dat soort dingen ook het liefst zelf, in veel garage`s gooien ze zulke dingen er maar van een eind in en als je pech hebt en het is je eigen bak die je in laat bouwen brand ie nog door ook, en bedankt eej:bey:

Heb daarom ook zelf de Parrot in de Volvo gezet, het display netjes met kleine schroefjes vast gezet:ok:

Ik zag toevallig van de week dat ze het bij de Daf in de garage met de dubbelzijdige tape hadden gedaan. Nu zit dat nog wel goed, maar volgend jaar zomer een weekendje zon op de auto en het glijdt zo je dashboard af:ja:.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gast
Reageer op deze discussie...

×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Forum voorwaarden