[[Template core/global/global/includeMeta is throwing an error. This theme may be out of date. Run the support tool in the AdminCP to restore the default theme.]] Spring naar bijdragen

Hoe streng is België werkelijk.


GlobetrotterXL

Recommended Posts

  • Forumlid
zover waren we al ja, maar het gaat hier om 50t uit duitland naar NL en je word aangehouden in utrecht bijvoorbeeld. Wat dan? Daar gaat het hier om.

Mijn redenatie, Je hebt in Dld geladen, waar je 40T mag zijn dus gelden de Duitse regels en ben je 10T te zwaar.

Waarom werd je in Vlissingen zo geladen voor Hannover(Dld), dat je op 40T uitkwam. In Antwerpen(B) net zo, als je voor Hamburg(Dld) laadde kwam je nooit boven de 40T uit, was het voor Wapenveld(NL) was je 44T.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Reacties 118
  • Created
  • Laatste reactie

Top Posters In This Topic

  • Forumlid

Je moet je gewicht aanpassen in functie van de landen waar je doormoet.

Laden in Nederland voor België = 44 ton.

Laden in Nederland voor Frankrijk = 40 ton.

Laden in Frankrijk voor Nederland = 40 ton.

Wanneer je bvb in België wordt gewogen gelden de maten en gewichten van art 32 bis. (44 ton indien 2 plus 3 assen) (39 ton indien 2 plus 2 assen) enz.

Wanneer een Nederlander in België cabotagevervoer verricht mag hij toch ook tot 44 ton laden.

Wanneer je in Frankrijk gewogen wordt zal de wetgeving van daar toegepast worden want het zijn hun wegen die op dat moment schade ondervinden.

Wanneer je in Nederland (44 ton) laadt voor Frankrijk en je wordt in België gewogen zal er niets aan de hand zijn. Het zijn de Fransen die u maar moeten wegen indien ze u willen verbaliseren.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

Lees hier het eea over totaalgewichten.

Let daarmee op!!

In NL mag je inderdaad totaal 50t wegen, mits je auto daarvoor geschikt is. Merk hier op het forum, maar óók onderweg dat daar veel misverstanden over bestaan.

Daarom - oh arrogantie- een korte uitleg adhv een voorbeeld:

(gangbare combinatie)

4X2 trekker + 3 assige trailer vertaald zich in:

-vooras: 7,1t

-trekas:11,5

-trailerassen: 27t.

Totaal: 45,6t.

Zelfs al rijd je in NL, dan nog mag je dus max. 45,6t wegen. 50t is weliswaar toegestaan, maar met een dergelijke combinatie mag je het niet wegen.

Om wél 50t te mogen wegen moet je bv een drieassige trekker hebben, of een trailer met wide-spread-assen of een extra as. (tridec, x-steering)

Nog ff praktisch: bij bovengenoemde (populaire!) trekker-oplegger combinatie is het zo dat je de vooras niet tot nauwelijks helemaal kan benutten. Enkele uitzonderingen (sommige tankwagens) daargelaten. De schotel moet dan namelijk meer naar voren. Met bv een tautliner kan dat niet, want dan raakt de trailer de cabine.

In de praktijk zal het totaal gewicht dus nog lager uitvallen, want je moet de individuele aslasten ook in de gaten houden.

-

bewerkt door JWZ
klein correcties
Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

Een hele zware vooras (bij een 4x2 trekker) kan, maar is alles behalve prettig rijden als de wagen leeg is. Dan zijn die krengen keihard en zit je bij elke hobbel te stuiteren. Vind de 8 tons vooras onder mijn trekker soms al vervelend wat dat aangaat.

Maarre uuh: de wet zegt max. 50t*, dus ik kan me niet voorstellen dat je dan 52 mag wegen omdat je vooras 10 mag hebben. Behalve als je een ontheffing hebt.

Dan kan iedereen met een drieassige trekker ook zeggen: 54t kan ook wel, heb tenslotte die extra as, dus de asdruk blijft in orde.

Cement is idd zwaar. Wordt vaak in tanks vervoerd. Dan kan de schotel dus naar voren. Niet met zo'n trekker per ongeluk een tautlinertje aankoppelen, want dan is een oeps-moment dichtbij.

-

*in de praktijk zal het natuurlijk wel gebeuren en heb je de wettelijke marge van 5% op het totale wagen gewicht = 52,5t. Waarschijnlijk bedoel je dat.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 4 months later...
  • Forumlid
Vandaag bij Drongen controle gehad op de parkeerplaats.

Ik zag al wel 3 busjes staan en wat oranje jassen rondlopen, en terwijl ik mijn wagen in de rij zette om 45 minuten te maken kwam zo'n oranje jas aangelopen.

"Goedemorgen meneer, controle. Mag ik Uw transportvergunning zien ? Mag ik daarbij ook de schijf van vandaag? En mag ik daarbij ook de schijven van de laatste 28 dagen".

Ik gaf hem mijn map met alle bescheiden, opende mijn tachograaf en haalde mijn schijf eruit, en gaf deze samen met de rest van de schijven.

Hij is 5 minuten aan het goochelen geweest met de rusttijden etc., en kwam uiteindelijk tot de conclusie dat de schijf van 24 maart ontbrak.

"Bent U de vaste bestuurder van deze auto?" vroeg hij.

"Nou zo'n beetje wel" antwoorde ik en hij stelde daarop de vraag wat ik de 24 e gedaan had.

Ik nam mijn agenda ter hand, bladerde even en liet hem een notitie zien die ik gemaakt had op 24 maart: "Snipperdag, auto onderhoud garage".

Hij vroeg niet eens verder naar een attest of iets dergelijks, stempelde mijn schijf, wenste mij een goede reis en liep naar de volgende vrachtwagen.

Ik heb tot nu toe geen enkele keer problemen gehad met controles in België. Zeg ik er wel bij dat ik er voor zorg dat alles nagenoeg 100% klopt.

Zo'n vaart loopt het allemaal niet volgens mij. Gewoon maken dat de zaakjes kloppen.

Gewoon een kwestie van geluk gehad,want je had weldegelijk je zaakjes niet voor 100% voor elkaar.

Bij een collega van mijn was ook alles goed , had ook alleen geen attest(vrijbrief) voor 1 onbrekende schijf, en die kreeg gewoon een opneuker van E1200,- en nee hij lokte het niet uit,deed gewoon normaal en niet onbeschoft.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
Vandaag bij Drongen controle gehad op de parkeerplaats.

Ik zag al wel 3 busjes staan en wat oranje jassen rondlopen, en terwijl ik mijn wagen in de rij zette om 45 minuten te maken kwam zo'n oranje jas aangelopen.

"Goedemorgen meneer, controle. Mag ik Uw transportvergunning zien ? Mag ik daarbij ook de schijf van vandaag? En mag ik daarbij ook de schijven van de laatste 28 dagen".

Ik gaf hem mijn map met alle bescheiden, opende mijn tachograaf en haalde mijn schijf eruit, en gaf deze samen met de rest van de schijven.

Hij is 5 minuten aan het goochelen geweest met de rusttijden etc., en kwam uiteindelijk tot de conclusie dat de schijf van 24 maart ontbrak.

"Bent U de vaste bestuurder van deze auto?" vroeg hij.

"Nou zo'n beetje wel" antwoorde ik en hij stelde daarop de vraag wat ik de 24 e gedaan had.

Ik nam mijn agenda ter hand, bladerde even en liet hem een notitie zien die ik gemaakt had op 24 maart: "Snipperdag, auto onderhoud garage".

Hij vroeg niet eens verder naar een attest of iets dergelijks, stempelde mijn schijf, wenste mij een goede reis en liep naar de volgende vrachtwagen.

Ik heb tot nu toe geen enkele keer problemen gehad met controles in België. Zeg ik er wel bij dat ik er voor zorg dat alles nagenoeg 100% klopt.

Zo'n vaart loopt het allemaal niet volgens mij. Gewoon maken dat de zaakjes kloppen.

Hee Pierre, je bent wel een volhouder door steeds aan te tonen hoe fijn België wel niet is:ja:

Of je hebt gewoon geluk gehad (Belgievlaggetje voor de voorruit?:D), of je liegt de hele boel bij elkaar:angel:

Zoveel geluk kan een normaal mens in België namelijk niet hebben. Niets te betalen, jaja:confused:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

België streng?

Och,

Als een motor-muis naast je rijdt en naar de parking wijst, vervolgens gas geeft en twee wagens voor je er nog een afhaalt en je gezamenlijk naar de parking rijdt is het wel grappig dat hij kijkt of je wel stopt, daarna weer naar de snelweg jaagt om nieuwe slachtoffers te zoeken, en zijn collega's compleet vergeten om naar je toe te komen.

:confused:

Ik heb mijn deur op slot gedaan,

ben naar de pomp gelopen,

heb even rustig op de WC gezeten,

een bak koffie gedronken,

naar de auto gelopen,

mijn deur opengedaan,

ingestapt

en

.

.

.

weggereden.....:bey:

.

.

Zo is een grote controle van Rijkswacht, Douane, ministerie van financiën, ADR en weet ik wie nog meer nog wel door te komen.

(sorry voor de collega's die wel gecontroleerd werden)

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

Ach, ook al eens van de weg gehaald door een brommer op de autostrada in Belgie. Ik had nogal stinkzooi gelost en gespoeld bij Keulen (tma-hcl voor de kenners) en moest in Luik zeep laden. Om de tank flink te laten afkoelen en doot te laten waaien had ik alles maximaal open.

Motormuis vroeg me of ik leeg was, ja dus en wou de laatste CMR zien. Het dikke boek uit de koffer en zoeken maar. Ik vroeg waar hij naar op zoek was? Als het gevaarlijke stoffen zijn krijg je een bekeuring. Mag er niet met gevaarlijke stoffen gereden worden in Belgie dan vroeg ik?

Jawel zegt de agent, maar niet met een open tank....... Het reinigings certificaat laten zien, en Allez, dat kan natuurlijk ook :stom:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
belgie tsja

ik was gisteravond in belgie om te laden bij een transportbedrijf.

loop naar het kantoor en meld me bij de balie.

een dame komt naar me toe en begint in het pools een heel verhaal tegen me af te steken.

ik zeg niks maar kijk haar niet begrijpend aan.

en ze ratelt opnieuw haar verhaal af in het pools.

ik haal me schouders op kijk haar nog eens dom aan en schud mijn hoofd.

wederom herhaalt ze haar pools verhaal, en opeens draait ze zich om naar haar collega's, en zegt in het nederlands : kijk nou es efkes dieën pool verstaat geeneens pools geleuf ik!".

waarop ik haar aankijk en zeg, maar nu versta ik je wel!

dat gezicht dat in 2 seconden rood kleurde en het gelach van haar collega's zal ik nooit meer vergeten!

Trainingspakkie aan?:bey:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
belgie tsja

ik was gisteravond in belgie om te laden bij een transportbedrijf.

loop naar het kantoor en meld me bij de balie.

een dame komt naar me toe en begint in het pools een heel verhaal tegen me af te steken.

ik zeg niks maar kijk haar niet begrijpend aan.

en ze ratelt opnieuw haar verhaal af in het pools.

ik haal me schouders op kijk haar nog eens dom aan en schud mijn hoofd.

wederom herhaalt ze haar pools verhaal, en opeens draait ze zich om naar haar collega's, en zegt in het nederlands : kijk nou es efkes dieën pool verstaat geeneens pools geleuf ik!".

waarop ik haar aankijk en zeg, maar nu versta ik je wel!

dat gezicht dat in 2 seconden rood kleurde en het gelach van haar collega's zal ik nooit meer vergeten!

Dikke, dikke LOL hahahaha

Link naar opmerking
Deel via andere websites

volgt u maar naar het buro want zoveel gaat u niet uit de pinautomaat getrokken krijgen.

ik erachteraan en op het buro kreeg ik het vonnis te horen; of ik maar even 2400euri wou aftikken :eek: :eek:.

En hoe is dat afgelopen dan? Heb je van je eigen rekening dit bedrag moeten pinnen?:confused:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Gast Freddepet

Wanneer een Nederlander in België cabotagevervoer verricht mag hij toch ook tot 44 ton laden.

Echter, wanneer een Belg met dito vrachtauto in nederland cabotagevervoer verricht, mag hij maar tot 44 Ton wegen. Een Duitser in hetzelfde geval slechts 40 Ton

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gast
Reageer op deze discussie...

×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Forum voorwaarden