[[Template core/global/global/includeMeta is throwing an error. This theme may be out of date. Run the support tool in the AdminCP to restore the default theme.]] Spring naar bijdragen

Hoe streng is België werkelijk.


GlobetrotterXL

Recommended Posts

  • 2 weeks later...
  • Reacties 118
  • Created
  • Laatste reactie

Top Posters In This Topic

  • Forumlid
Hoe vaak wordt je nou gecontroleerd in de Bels.

Ik weet zeker dat ik er al minstens 13 jaar niet ben gecontroleerd.

afgelopen jaar??

4x duoane (eurovignet,rooie diesel)

5x lokale politie(schijven,staat combi)

3x federale politie(hele rataplan)

4x gele wagens (wegen inspectie)(gewicht)

dus genoeg lijkt me zo...9vd 10x goedkoop weg :tu:

je went eraan en over het algemeen zijn de federale het zijkerigste

rest is behoorlijk aardig en krijg jezelfs koffie van(bij uitgebreide controle)

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
:D:D:D

Was altijd 10.000 franc, hoeveel was dat ook alweer in guldens??? was in ieder geval een lachertje. Maar goed dat ze toen nooit alles controleerden, anders hadden die geintjes nog veel meer gekost.

Jaar of 15 geleden ook toen een prent gehad van 10.000 franc dat was toen nog 561 ouderwetse guldens. M'n toenmalige baas moest toch wel ff slikken toen hij het bedrag hoorde en ff geld kon komen brengen.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 2 weeks later...
  • Forumlid

@pierre, het probleem zit 'm een beetje in wat dvunz vervoert, zogauw ze zo'n auto zien ga je automatisch aan de kant, want zij weten ook , dat er niet op een tonnetje meer of minder gekeken word. En het is en blijft natte vinger werk als je 'm laad. De ene keer gooi je hem nok vol en zit je rond de 45 ton totaal, de andere keer heb je hem half vol, zit ook al over de 40. Geld in Dld ook, vinden ze die auto ook al zo mooi dat ze ze aan de kant zetten. En ik weet waar ik over praat me pa zit al 40 jaar in het rondhout.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

en waarom worden ze zo vaak van de weg gehaalt? juist omdat ze zo vaak fout zitten.

en met de techick van tegenwoordig kan je precies zien hoeveel je geladen hebt.

in een scania kan je de gewichten gewoon aflezen. en asdrukmeters bestaan al jaren.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
@pierre, het probleem zit 'm een beetje in wat dvunz vervoert, zogauw ze zo'n auto zien ga je automatisch aan de kant, want zij weten ook , dat er niet op een tonnetje meer of minder gekeken word. En het is en blijft natte vinger werk als je 'm laad. De ene keer gooi je hem nok vol en zit je rond de 45 ton totaal, de andere keer heb je hem half vol, zit ook al over de 40. Geld in Dld ook, vinden ze die auto ook al zo mooi dat ze ze aan de kant zetten. En ik weet waar ik over praat me pa zit al 40 jaar in het rondhout.

met een walking floor of kieper vissen ze je er ook altijd uit. Van de week ook weer aangehouden door de zoll

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

En waarom zou dat dan zijn denk je? Precies zoals Kalakuski al aangeeft: omdat ze zo vaak fout zitten.

Als je weet dat je max 40 ton mag wegen, en je staat op de weegbrug en je weegt 44 ton, dan weet je toch dat er risico's aan zitten om vervolgens de weg op te gaan?

Nou begrijp ik ook wel dat er in jullie branche misschien niet op een tonnetje meer of minder gekeken word of dat het misschien wel 'gokken' op gewicht is maar volgens mij is er geen speld tussen te krijgen, of zie ik het verkeerd?

je ziet het niet verkeerd. alleen in de kleur zwart wit. Er is ook een groot grijs vlak. We proberen allemaal een paar centen te verdienen voor de firma en ik geef toe.... De verleiding is groot om een paar ton extra mee te nemen.

Voorbeeld:

Soms ligt het laadadres net over de grens. en als je dan bijvoorbeeld in straelen laad (bij venlo) en je totaalgewicht is 40ton en je moet lossen op texel dan moet er een klap geld bij...Prijzen in losgestort zijn 99% per ton.

Veevoer is zeer goedkoop op dit moment, de tonprijzen zijn al matig en als je dan maar 24 ton mee kan nemen (totaal ben je dan 40ton) omdat het 2 km over de grens is dan rij je dus eigenlijk voor een prijs die uit kan voor die 2 km dat je in duitsland bent.

Maar de rest van de km naar texel incl bootprijs a 120 euro of 90 euro (afhankelijk van dag van de week) moet er geld bij. De polizei begrijpt dit en zegt ook dat ze dat goed begrijpen maar dat je er toch een bekeuring voor krijgt. Terecht? Ja, terecht....maar toch balen....

En ja het klopt dat de ton tarieven dan omhoog moeten maar dat gaat niet omdat het produkt geen fluit meer waard is met deze melkprijzen. (boeren kunnen nix meer kopen)

Ik probeer nix goed te praten maar zo zit 't een beetje.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

en toch is dat een slap excuus. stel dat je 50ton mocht wegen inplaats van 40ton. dan worden de prijzen daar weer op afgestemt.

als de wet verandert naar max 30ton, dan worden de prijzen daar ook op afgestemt.

in je verhaal staat het niet, maar ik denk dat je bedoelt dat je in NL 50ton mag wegen, maar in duitsland niet.

dat is dan niet waar, want je mag in NL dan ook maar 40ton wegen.

50ton mag als je binnenland doet. en dat doe je niet als je in duitsland laad.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
en toch is dat een slap excuus. stel dat je 50ton mocht wegen inplaats van 40ton. dan worden de prijzen daar weer op afgestemt.

als de wet verandert naar max 30ton, dan worden de prijzen daar ook op afgestemt.

in je verhaal staat het niet, maar ik denk dat je bedoelt dat je in NL 50ton mag wegen, maar in duitsland niet.

dat is dan niet waar, want je mag in NL dan ook maar 40ton wegen.

50ton mag als je binnenland doet. en dat doe je niet als je in duitsland laad.

Je hebt wel gelijk, maar daar is ook wel een oplossing voor..... Je schrijft gewoon een binnenlandse vrachtbrief. Dan mag je 50 ton zijn.

Paar jaar geleden moesten ze veel naar Bad Bentheim brengen vanuit de polder, het was al een paar keer fout gegaan, de politie wacht je daar gewoon op en gaat 500 meter voor het spoor staan wachten, je kunt toch niet terug, dus eerst gedeelte lossen in Oldenzaal, toen was het industrieterrein bij Heisterkamp nog niet vol en dan door naar de fabriek, en dan had je vaak 41, 42 ton, dat vinden ze niet zo erg. Je nam dus zoveel mee uit de polder dat je de 3 vracht in feite in Oldenzaal had liggen kostte je een uurtje of 2 maar was wel lachen die politie snapte er niks meer van. Later ging het vanuit de polder naar een of andere fabriek net boven Berlijn, daar namen ze weer hout mee weg:stom: voor Eerbeek. Die houtbusiness is wel zo krom.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

ten 1e zit ik ontspannen 8er het stuur

en als er controle is doet me dat nix.

weet gewoon dat je wel es mee mag met hun..

en dan?altijd vriendelijk blijven,netjes antwoord geven op de vragen

en ja er kan wel es iets niet kloppen.(klopt het bij julie wel dan altijd?

denk het niet,zie vaak genoeg stukgoed,autovervoer etc ook

langs de kant staan met een zeur gezicht)

bv afgelopen wk controle in genk

zag motoagent al rijden en zag em al kijken,dan weet je al;die moet mij hebben.dus?rij je netjes door tot je em voor je hebt en mee mag,

eenmaal langs de kant stap je uit en begroet de agent zoals het hoort.

dan weet je gelijk al wat er gaat gebeuren en of lang stil staat of niet :cool:

afijn,papieren truck oplegger laten zien,netjes uitleggen hoe over de brug te rijden en idd was te zwaar.

betalen?nee ! waarom niet?omdat ik al met em stond te babbele

voor ik moest wegen en een en ander had uitgelegd.

dus waarschuwing en wegweze..

(btw weegbrug fabriek gaf ruim 600kg meer aan dan weegbrug politie)

ten 2e

die mooie asdruk meters..

werken voor de volle 100%? nope

er zitten zelfs afwijkingen tussen tot 2TON

je moet al recht staan en op asfalt wil je enig since een beetje correcte

weging krijgen.(praktijk zelf gezien)

wie gooit ze auto vol rijdt bos uit naar asfalt parking en als ie zwaarder is

rijd weer terug bos in om af te laden???niemand,tijd is geld en gokken zit in deze bisniss

ik doe dit nu enige tijd(houtrijden)heb al meer meegemaakt dan

enig ander chauffeur denk ik zo en bevalt me nog steeds.

het is 1 groot avontuur en dat moet je liggen.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
en toch is dat een slap excuus. stel dat je 50ton mocht wegen inplaats van 40ton. dan worden de prijzen daar weer op afgestemt.

als de wet verandert naar max 30ton, dan worden de prijzen daar ook op afgestemt.

in je verhaal staat het niet, maar ik denk dat je bedoelt dat je in NL 50ton mag wegen, maar in duitsland niet.

dat is dan niet waar, want je mag in NL dan ook maar 40ton wegen.

50ton mag als je binnenland doet. en dat doe je niet als je in duitsland laad.

het is zelfs zo in duitsland bij bepaalde fabrieken als je meer dan 42ton bij je hebt dat ze politie bellen of daarboven ben je je hout kwijt en word niet betaald.dan kijk je dus wel uit .voor nix rijden doen we niet aan

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
je ziet het niet verkeerd. alleen in de kleur zwart wit. Er is ook een groot grijs vlak. We proberen allemaal een paar centen te verdienen voor de firma en ik geef toe.... De verleiding is groot om een paar ton extra mee te nemen.

Voorbeeld:

Soms ligt het laadadres net over de grens. en als je dan bijvoorbeeld in straelen laad (bij venlo) en je totaalgewicht is 40ton en je moet lossen op texel dan moet er een klap geld bij...Prijzen in losgestort zijn 99% per ton.

Veevoer is zeer goedkoop op dit moment, de tonprijzen zijn al matig en als je dan maar 24 ton mee kan nemen (totaal ben je dan 40ton) omdat het 2 km over de grens is dan rij je dus eigenlijk voor een prijs die uit kan voor die 2 km dat je in duitsland bent.

Maar de rest van de km naar texel incl bootprijs a 120 euro of 90 euro (afhankelijk van dag van de week) moet er geld bij. De polizei begrijpt dit en zegt ook dat ze dat goed begrijpen maar dat je er toch een bekeuring voor krijgt. Terecht? Ja, terecht....maar toch balen....

En ja het klopt dat de ton tarieven dan omhoog moeten maar dat gaat niet omdat het produkt geen fluit meer waard is met deze melkprijzen. (boeren kunnen nix meer kopen)

Ik probeer nix goed te praten maar zo zit 't een beetje.

dat is de gok.wij zitten vaak in het grensgebied.

bv laden in duistland voor belgie.wij rijden grotendeels door nl

fabriek belgie zit 15min rijden over de grens.

dus theoretisch mogen we dan maar max 40ton wegen?

denk het niet he...die gaat gewoon vol,min 30ton hout mee :tu:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
en toch is dat een slap excuus. stel dat je 50ton mocht wegen inplaats van 40ton. dan worden de prijzen daar weer op afgestemt.

als de wet verandert naar max 30ton, dan worden de prijzen daar ook op afgestemt.

in je verhaal staat het niet, maar ik denk dat je bedoelt dat je in NL 50ton mag wegen, maar in duitsland niet.

dat is dan niet waar, want je mag in NL dan ook maar 40ton wegen.

50ton mag als je binnenland doet. en dat doe je niet als je in duitsland laad.

dat is niet zo, op een hollandse auto staat op de kentekenpapieren max 50 ton. Op een duitse auto staat er 40 ton. Dat is 't verschil. In NL mag je dus 50 ton wegen met een vracht uit duitsland

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
dat is niet zo, op een hollandse auto staat op de kentekenpapieren max 50 ton. Op een duitse auto staat er 40 ton. Dat is 't verschil. In NL mag je dus 50 ton wegen met een vracht uit duitsland

hmmmm, denk dat me pa niet voor niks nieuwe vrachtbrieven schreef als ie uit dld kwam met te veel gewicht. Maar ben wel benieuwd waar je dat hebt gevonden.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

praktijk´

nl 50ton max

bels 44ton max

duits 40 ton max

als ik in duitsland laad en rond de 47ton zit en controle krijg in duitsland

ben ik 7ton te zwaar.heb ik geen controle in duitsland maar in nl

ben ik 3ton te licht.rijd ik door naar bels en krijg daar controle ben ik 3ton te zwaar...

dus wat doe je dan?je neemt de gok en baas betaald als nodig mocht zijn

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Het is toch logisch dat je in NL met een vracht voor of van Duitsland gewoon 50 ton mag wegen.

Stel: Ik laad in Vlissingen mijn wagen met 30 ton handel. Mijn collega laad ook 30 ton.

We rijden nu naar Nieuwerschans, en laden daar per auto 10 ton over op de wagen van een collega die daar in de buurt gelost heeft, en gaan verder met 3 auto's naar het losadres.

Dit is allemaal binnen de wet. Het enige is dat er nieuwe vrachtbrieven bij gemaak moeten worden.

omdat je in nieuwerschans lost, heb je een binnenlands ritje gedaan, en mag je 50ton wegen.

laad je in vlissingen en gaat zonder lossen door naar duitsland, mag je 40ton wegen.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

[quote=Dokus;227832

Ik maak er uit op dat je je moet houden aan de regels die gelden voor het land waar je op het moment van de controle rijdt.

nl 50t

bels 44t

duitsland 40t

is het nu zo moeilijk?? ga je met 50t uit nl naar duitsland ben je gwoonweg

10t te zwaar,controle??trek je portemenee maar..

idem voor bels etc..

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

nl 50t

bels 44t

duitsland 40t

is het nu zo moeilijk?? ga je met 50t uit nl naar duitsland ben je gwoonweg

10t te zwaar,controle??trek je portemenee maar..

idem voor bels etc..

zover waren we al ja, maar het gaat hier om 50t uit duitland naar NL en je word aangehouden in utrecht bijvoorbeeld. Wat dan? Daar gaat het hier om.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

in theorie ben je dan tezwaar, en kan je betalen.

alleen zal dat in NL misschien niet gebeuren.

int vervoer is 40ton, volgens mij hebben we die stof gehad met het chauffeursdiploma. misschien dat een van de verse chauffeurs hier iets over kan vertellen?

ik mag in scandinavie 60 ton wegen. staat ook op me kenteken. echter rij ik met een 13,60 oplegger, en mag daardoor 50ton wegen.

meer als 40ton wegen we eigelijk niet (uhum) omdat dat in denemarken niet mag. wel in noorwegen, zweden en finland.

60ton mag ik wel wegen al zou ik er een wipkar achter hebben, of een tweede trailer ertussen.

dit heeft meer temaken met het aantal assen, en de assen afstand.

laad ik in DK dan mag ik 40ton wegen. laad ik in N, S of FIN, dan mag ik 50ton wegen zolang ik maar binnen die 3 landen blijft.

als je in NL laad voor bv finland, mag je 40ton wegen.

zet je die trailer af bij de boot, en gaat die trailer onbegeleid over, dan kan je die laden met bv 30ton. voor nederland en duitsland ben je dan tezwaar, maar die fin die hem aankoppelt in helsinki mag dan wel 50ton wegen, omdat die fin op dat moment binnenlandsvervoer doet. en binnen scandinavie mag je dan 50ton wegen.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gast
Reageer op deze discussie...

×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Forum voorwaarden