[[Template core/global/global/includeMeta is throwing an error. This theme may be out of date. Run the support tool in the AdminCP to restore the default theme.]] Spring naar bijdragen
  • 0

Examen Rijbewijs C


Scania_13

Vraag

  • Forumlid

Hallo,

Ik ben bezig voor het C rijbewijs. Ik wil eerst het rijbewijs halen, en daarna Code 95 theoire halen. Dit omdat, ik vrees dat ik het examen misschien niet in 1 jaar haal, terwijl ik toch wel lekker in de vrachtwagen zit.

Ik begrijp dat je bij het examen een parcour moet afleggen (achteruit, bochten etc)tussen pionnen of dat je de gewone weg op gaat. Iemand die weet welke ik krijg?

De theorie Verk+Tech en Admin heb ik al.

Examen is geboekt voor 15 Maart in Amsterdam, dus ik begin vanaf TT Melissaweg.

Heeft iemand ook tips voor zo'n examen? En waar moet ik op letten qua kijkgedrag (Behalve kijken zoals ik zelfstandig zou rijden)

Alle tips welkome! :)

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Recommended Posts

  • 0
  • Forumlid

hoi scania wat betreft code 95 theorie examen word afgenomen net zo als theorie verkeer administratie motortechniek aleen krijg je van die 3 examen en betreft praktykdag is op een afgesloten terein met verschillende oefeningen uitgezet met pionen dat was s,mogens en s,midags kreeg ik hoe je spullen vastzet in de bak sneeuwketting om wiel leggen spullen uit en dan weer in laaden en schade formulier zo goed mogelijk in vullen maar mischien is da overal anders da weet ik dus nie sucses verder zal wel goed komen :D

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid

Hey marcel-1968 bedankt voor je antwoord.

Dus als ik het goed begrijp ;

Code 95 bestaat uit:

. Theorie (45 vragen) Deze al een keer gedaan, maar gezakt.

. Praktijk Examen Besloten Terrein (pionnen)

. Praktijk Examen Laden & Lossen

Hoe moet het als je praktijk besloten terrein en theorie gehaald hebt, maar je zakt voor laden en lossen?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0

Heeft iemand ook tips voor zo'n examen? En waar moet ik op letten qua kijkgedrag (Behalve kijken zoals ik zelfstandig zou rijden)

Alle tips welkome! :)

voor kijkgedrag:

kijken, kijken, kijken.

laat zien dat je kijkt aan de examinator.

en dan niet uit je ooghoeken, draai je hoofd echt richting spiegel.

zorg dat je weet wat er om je heen gebeurd. ook naast je en achter je.

vinden ze prachtig!

goeie reis!!!!!!!!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid

Als je voor 1 onderdeel zakt voor de code 95 kun je voor dat deel gewoon een her aanvragen. persoonlijk vond ik het geen zak voorstellen. gewoon je gezond verstand gebruiken, dan moet het in 1x lukken.

en het rijexamen is inderdaad kijken, kijken, kijken en goed de rust er in houden... als er iets fout gaat het zo goed mogelijk opvangen en niet gaan stressen :cool:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid

bij de code95 praktijktoetsen moet je het echt beroerd doen wil je zakken.

die 45 vragen bedoel je het examen cases mee? dat kan erg pittig zijn maar soms ook erg makkelijk.

je zegt dat je alvast lekker wil kunnen rijden, denk er wel aan dat je zonder code95 maar 12 uurtjes per week mag rijden!

het examen C: blijf jezelf en rustig, goed kijken. mij is verteld dat de examinator de eerste 10 minuten alleen maar in zijn kleine spiegeltje naar jouw ogen zit te kijken om te zien wat je daarmee doet. tis altijd een momentopname en een portie geluk. ook hangt het nog af van het humeur van de examinator.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid

Okay, bedankt voor de tips :)

Nu maar hopen dat het in 1x lukt. Hoop niet dat er veel techniek gevraagd wordt dan, want techniek en ik dat gaat het niet worden helemaal:p

Echter nog 1 vraag over het kentekenbewijs om er zeker van te zijn dat ik het begrijp ;

Max massa = wat je totaal mag wegen (massa ledig voertuig+laadvermogen)?

Massa ledig voertuig = zonder benzine, vloeistoffen etc?

Voertuig rijklaar = incl. benzine, vloeistoffen etc?

En dan staat er;

Max last as(1) 7100 kg , max last as(2) 11500 kgs. De max massa is 18600. Dit betekent toch dat de vooras max 7100 kg kan dragen en de achteras max 11500 kg?

Korter gezegd, 1/3e van het gewicht moet op de vooras, en 2/3e moet op de achteras?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid

Bij je c examen is het belangrijkste dat je alles rustig en vooral gecontroleerd doet. Dus eerst de bocht door en als je ziet dat alles past dan pas gaan versnellen en natuurlijk goed vooruit kijken en denken.

De praktijk toets is echt goed te doen, kan eigenlijk niet fout gaan. Gewoon bij twijfel uitstappen en kijken waar je bent en waar je heen wilt, dat mag je gewoon doen en zien ze ook graag. Belangrijkste is dat je laat zien dat je veilig rijdt en geen schade maakt door tegen een pion te rijden.

Het onderdeel lading zekeren etc kan echt niet fout gaan... gewoon je gezond verstand gebruiken.

Ik zou trouwens gewoon je code 95 meteen op pakken, binnen 1 jaar heb je heus je rijbewijs wel.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid

30 minuten is heel erg ruim.. je hebt ruimschoots de tijd :ja: je instructeur zal dat ook wel beamen

In mijn bescheiden gevalletje heb ik de hele ochtend kunnen "oefenen" en heb 's middags de toets gedaan

Om eerlijk te zijn stelt het niet veel voor.. het hoort er gewoon bij

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid

Goedendag,

Afgelopen donderdag heb ik het laatste onderdeel 'Cases' van Code95 gehaald. Ik heb nu alles. Zo even een nieuwe pasfoto laten maken voor nieuw rijbewijs en volgende week nieuw rijbewijs aanvragen. Wat ik mij gewoon afvroeg, staat alles op je rijbewijs of is dat Code95 een soort diploma op papier?

Tevens maandag sollicitatiegesprek bij een transportbedrijf. Nu heb ik geen ervaring, maar willen ze mij in een opleidingstraject plaatsen. Heeft iemand daar ervaring mee hoe dat gaat?

Alvast bedankt

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid

@1001nacht.

Sorry voor late reactie. Bedankt voor de informatie. Vandaag aanvragen en zal het niet vergeten te vragen. De persoon die ik 20 min aan de telefoon had gister voor de afspraak, mixte alles door elkaar *Als dat maar goed gaat*

Morgen groot rijbewijs ophalen!!! *Happy Happy Happy Smile Smile Smile* :) :banaan:

Theorie bestaat uit :

Verkeer + Administratie

Techniek

Cases (Code 95)

Na het eerste examen behaald te hebben heb je max 2 jaar de tijd om de de overige theorie te halen. Voor C rijbewijs is dat Verkeer/Techniek of Administratie + Praktijk Examen voltooid hebben

Na Cases behaald te hebben, moet je ook binnen 2 jaar Praktische Toets (Laden/Lossen Examen) + Besloten Terrein (Pionnen Examen) voltooid hebben

Succes ermee Erika29 !

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid

Hallo, ik zit sinds 3 weken op school, chauffeursopleiding op het GraafschapCollege in doetinchem. Ik werk als bijrijder bij Jos Dusseldorp in Lichtenvoorde, we brengen voor de grotere meubelwarenhuizen meubels rond. Maar dat terzijde.

Via school zit ik denk ik wel in een luxe positie, want zodra wij de toetsen verkeer-techniek, en administratie en praktijk c hebben, mogen we al fulltime gaan rijden door een ontheffing via school. Dus niet 12 uur per week zoals hier eerder gezegd werd, wat wel klopt als je het via de normale ccv weg doet. Zodra we dit hebben kunnen we rustig de 3 cases administratie doen en de besloten terrein oefeningen, en krijgen we de keuze om adr of koeltransport papieren te halen.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gast
Beantwoord deze vraag...

×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Forum voorwaarden