[[Template core/global/global/includeMeta is throwing an error. This theme may be out of date. Run the support tool in the AdminCP to restore the default theme.]] Spring naar bijdragen

Juiste volgorde aan en afkoppelen oplegger.


Gast MHuitD

Recommended Posts

Goedendag allen.:bey:

Misschien dat deze onderwerp al een keer eerder is geweest en ik heb al een en ander gelezen maar ik stel de vraag nog een keer.

Afgelopen woensdag geslaagd voor mijn E rijbewijs.:banaan: Bij de rijschool gereden met een bakwagen en een wipkar dus daar enige ervaring mee. Aanstaande woensdag een sollicitatie bij een transportbedrijf waar ik een rijvaardigheidstest krijg. Ik wil graag goed voor de dag komen om die baan te krijgen maar ik heb totaal geen ervaring met een oplegger. Wel ruim 16 jaar met een bakwagen. Ik heb al gehoord dat met een oplegger makkelijker rijden is dan een wipkar en daar ben ik ook niet bang voor. Het gaat me meer om hoe je op de juiste manier een oplegger moet aan en afkoppelen. Volgorde van de luchtslangen heb ik al gelezen maar ik lees steeds dat je wat moet doen met je luchtvering. En hoe controleer je of de oplegger goed vastzit? Moet je, voordat je aankoppelt, de vergrendeling open zetten of staat deze nog open van het afkoppelen.

Wie wil me dit even haarfijn uitleggen.

Alvast bedankt:ok:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

Met aankoppelen

reed ik de trekker er altijd een stukje onder, dan luchtvering omhoog zodat de

koppelschotel tegen de trailer aanzat, dan achteruit tot je niet meer achteruit

kon of de vergrendeling hoorde, even vooruit om te zien of ie écht vastzat

(ja lach maar, heb er wel eens 1 z'n trailer zien verliezen die dat vergat),

slangen en stekkers aansluiten, pootje opdraaien

en dan gaan met die banaan na de lampen gecheckt te hebben.

Afkoppelen was simpeler,

leuk plekkie zoeken, luchtvering iets omhoog, pootjes uitdraaien

slangen en stekkers los, vergrendeling open en voorzichtig eronder weg

en als je wegkón meteen de luchtvering in de rijstand.

(reden voor de luchtvering omhoog was toen nog verschillende trekkers die

er anders niet onder konden komen)

Oh ja, Ik heb géén E rijbewijs dus alles wat hier staat is waarschijnlijk helemaal fout

maar zo geleerd én gedaan in 8 jaar koppelen op een bedrijfsterrein :D

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

Dat zeg je vrij goed hoor! Een aantal collega's zetten eerst de trekker er een stukje eronder, sluiten dan alles aan, uitgezonderd de rode luchtslang, koppelen aan en sluiten dan de rode luchtslang pas aan. Anderen gebruiken weer het remventiel van de oplegger. Maar dat vind ik allemaal maar gedoe. Ik pas wel tussen cabine en kopschot;)

Het omhoog doen van de luchtvering heeft 2 voordelen: je weet zeker dat de pin in de schotel valt en niet erop komt te staan, maar ook is het beter voor de pootjes van de oplegger. Als die nog aan de grond staan bij het aankoppelen dan komt er zijdelingse kracht op te staan als je net naast het midden zit. Op den duur draaien de pootje daardoor minder soepel. Door de pootjes vast een paar cm van de grond te tillen voorkom je dit.

Bij afkoppelen is er nog wel n's het probleem dat de schotel niet los wil. Doe dan de luchtvering wat omhoog, luchtleidingen en stekkers los, pootjes bijna tot aan de grond draaien. Dan de trekker nog ff naar achter drukken. Dan wil de schotel meestal wel open, rij je 40 cm naar voren, laat de luchtvering zakken tot de pootjes de oplegger dragen, en rijd dan weg.

Succes!

edit: laat je door een collega even goed uitleggen of en hoe je de vergrendeling kunt controleren. Hier zijn verschillende systemen voor in omloop!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

Aankoppelen:

Eronder rijden (indien nodig luchtvering omhoog)

Naar voren rijden om te kijken of de trailer vast zit.

Slangen aankoppelen

Pootjes omhoog

Verlichting controleren

Luchtvering zakken en rijden maar!!

Afkoppelen:

Luchtslangen eraf

Schotel loszetten

Pootjes laten zakken

Naar voren rijden

Luchtvering omhoog

Pootjes verder laten zakken

Luchtvering in rijstand

Rijden maar!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

ik zet altijd de luchtvering wat omhoog voor ik de handrem er op zet, dan is ook de spanning van je schotel af. dan slangen los, schotel open en pootjes naar beneden. dan stukkie naar voren en luchtvering laten zakken

aankoppelen doe ik op de zelfde manier als hier boven beschreven word. zet alleen je luchtvering niet te vroeg omhoog, je schuift dan alle vet van je schotel, wat je voor 95

% zeker 5 minuten later aan je broek hebt zitten:D.

leer je zelf een vaste volgorde aan, blijf je zelf controleren en laat je niet afleiden. ik heb al verschillende keren gezien dat iemand stond af te koppelen, ff snel een praatje maakte en met weg rijden erachter kwam dat ie de pootjes vergeten was. krijg je hele rare kromme spatborden van:D

Link naar opmerking
Deel via andere websites

En als het toevallig dat grote bedrijf in Oldenzaal is,pas de laatste 15 cm de trekker omhoog tegen de oplegger,anders kost het véél te vééél schotelvet .Je schuift het eraf en komt op de trekker terecht wat weer een smeerboel geeft..........zo word het door hun uitgelegd.

Frankie-o was net even sneller.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
Aankoppelen:

Eronder rijden (indien nodig luchtvering omhoog)

Naar voren rijden om te kijken of de trailer vast zit.

Slangen aankoppelen

Pootjes omhoog

Verlichting controleren

Luchtvering zakken en rijden maar!!

Afkoppelen:

Luchtslangen eraf

Schotel loszetten

Pootjes laten zakken

Naar voren rijden

Luchtvering omhoog

Pootjes verder laten zakken

Luchtvering in rijstand

Rijden maar!

ik ben 3,5 jaar koppel/rangeerchauffeur geweest ik deed het bijna hetzelfde, maar na het aankoppelen en poten omhoog reed ik een paar meter in de put naar voren rijden in de rij-stand, dan even hard op de rem trappen en dan de luchtrem erop.

Dan stap ik uit om de vergrendeling te controleren of hij helemaal in is en de vrije loop heeft ofwel vrij kan bewegen. Zo ja deurtjes dicht, zo niet even de luchtslang eraf pen weer opentrekken 30cm vooruit/achteruit en klik. Slang erop deurtjes dicht en karren maar.

Vooral trailers/trekkers waar vaak mee word gekoppeld en het vet een beetje 'aangetast' is willen wel eens moeilijk goed vastklemmen of klikken. Als je rustig omkoppelt en je hoort duidelijk die klik zit hij eigenlijk altijd goed.

Mijn collega op int. transport controleerde de vergrendeling eigenlijk nooit of deed een rem testje, ragde de trekker eronder slangen eraan en wegknallen maar... Totdat hij met 10 ton gevaarlijke stoffen met het kopschot op de openbare weg lag voor de poort. :D

Ik zeg, altijd ff voelen aan de vergendeling onder de oplegger...

We hebben wel gelachen, ik zat net in de kantine m'n bammetje te eten op de 1ste verdieping, dat moet je nou net niet voor de kantine doen :)

Heftruck eronder en weer klaar...

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

Afkoppelen: luchtvering omhoog, pootjes naar beneden, lampjes+kapjes eraf halen indien aanwezig, luchtvering iets laten zakken en tegelijk een stukje vooruit, dan slangen eraf en hoppa, afgekoppeld!

Aankoppelen; auto iets eronder, luchtvering iets omhoog tot de schotel de trailer raakt, slangen eraan, achteruit tot ie eraan zit, lampjes+kapjes erop, pootjes omhoog en hoppa!

Ik heb 11 jaar met ferry spul rondgetoerd, veel gekoppeld en ben 1 keer mijn slangen vergeten bij het afkoppelen......:p.

En dat gebeurde dus terwijl ik niet mijn vaste rondje deed, omdat ik met iemand aan het ouwehoeren was!!.

En eerst aankoppelen en dan slangen eraan bij een ferry trailer weet je dat je broek onder het vet komt! Ik deed ook vaak even een plamuurmes over de voorkant van de trailer om het vet weg te halen want vet aan mijn slangen vond ik verschrikkelijk!!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
Afkoppelen: luchtvering omhoog, pootjes naar beneden, lampjes+kapjes eraf halen indien aanwezig, luchtvering iets laten zakken en tegelijk een stukje vooruit, dan slangen eraf en hoppa, afgekoppeld!

Aankoppelen; auto iets eronder, luchtvering iets omhoog tot de schotel de trailer raakt, slangen eraan, achteruit tot ie eraan zit, lampjes+kapjes erop, pootjes omhoog en hoppa!

Ik heb 11 jaar met ferry spul rondgetoerd, veel gekoppeld en ben 1 keer mijn slangen vergeten bij het afkoppelen......:p.

En dat gebeurde dus terwijl ik niet mijn vaste rondje deed, omdat ik met iemand aan het ouwehoeren was!!.

En eerst aankoppelen en dan slangen eraan bij een ferry trailer weet je dat je broek onder het vet komt! Ik deed ook vaak even een plamuurmes over de voorkant van de trailer om het vet weg te halen want vet aan mijn slangen vond ik verschrikkelijk!!

ik lees hier veel van mannen die kunnen afkoppelen zonder de pin open te trekken , hoe doen die dat ?? :D:D

Ik persoonlijk ga steeds eerst de pin lostrekken en dan pas leidingen en poten indien ik op een vlakke plaats sta, indien bergaf ga ik wel de leidingen losmaken , maar dan wel de schotel open trekken, gewoon omdat het soms kan zijn dat dit niet meer lukt en alles dan terug moet aankoppelen zoals de leidingen.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
Dat zeg je vrij goed hoor! Een aantal collega's zetten eerst de trekker er een stukje eronder, sluiten dan alles aan, uitgezonderd de rode luchtslang, koppelen aan en sluiten dan de rode luchtslang pas aan. Anderen gebruiken weer het remventiel van de oplegger. Maar dat vind ik allemaal maar gedoe. Ik pas wel tussen cabine en kopschot;)

Het omhoog doen van de luchtvering heeft 2 voordelen: je weet zeker dat de pin in de schotel valt en niet erop komt te staan, maar ook is het beter voor de pootjes van de oplegger. Als die nog aan de grond staan bij het aankoppelen dan komt er zijdelingse kracht op te staan als je net naast het midden zit. Op den duur draaien de pootje daardoor minder soepel. Door de pootjes vast een paar cm van de grond te tillen voorkom je dit.

Bij afkoppelen is er nog wel n's het probleem dat de schotel niet los wil. Doe dan de luchtvering wat omhoog, luchtleidingen en stekkers los, pootjes bijna tot aan de grond draaien. Dan de trekker nog ff naar achter drukken. Dan wil de schotel meestal wel open, rij je 40 cm naar voren, laat de luchtvering zakken tot de pootjes de oplegger dragen, en rijd dan weg.

Succes!

edit: laat je door een collega even goed uitleggen of en hoe je de vergrendeling kunt controleren. Hier zijn verschillende systemen voor in omloop!

Kijk daar word ik blij van,

heb het toch goed gedaan.

Maar ja ik had dan ook goede leermeesters die me heel wat lessen in

het brein hebben gestampt.

En voor de ander die het over de luchtvering had, die mochten we niet laten zakken

en het was ook niet nodig, goed materiaal en een afgekoppelde trailer stond

nooit langer dan een uur of 3 4 stil.

Als je hem lang laat staan is het wel een stuk beter maar

bij ons kwam het nauwelijks voor.

En soms werden ze gelijk meegejat :D

Paar keer een charter gehad die heel het bedrijventerrein afreed

op zoek naar z'n trailer en die reed dan al ergens in Verweggistan :D

En het nut van checken of de kingpin vastzit heb ik geleerd nadat op de

Nieuwjaarsreceptie iemand een trailer van de klant recht voor de

kantine van de trekker liet glijden.

In het zicht van de directeur en die vond dat niét leuk.

Gelukkig was ie leeg dus het was zo opgelost maar die deuk in z'n ego

zit er nu nog :D

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
ik lees hier veel van mannen die kunnen afkoppelen zonder de pin open te trekken , hoe doen die dat ?? :D:D

Ik persoonlijk ga steeds eerst de pin lostrekken en dan pas leidingen en poten indien ik op een vlakke plaats sta, indien bergaf ga ik wel de leidingen losmaken , maar dan wel de schotel open trekken, gewoon omdat het soms kan zijn dat dit niet meer lukt en alles dan terug moet aankoppelen zoals de leidingen.

Je hebt gelijk, dat word wat lastig alstie nog dicht zit!! Ik doe dat als de pootjes op de grond staan!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Allen hartelijk dank voor jullie reactie.:ok:

Hier kan ik wel wat mee. Even goed de volgorde onthouden en dan komt het allemaal wel weer goed.:ja:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
Als je je handrem(als ie erop staat) indrukt en verder duwt, los je de remmen van de oplegger/aanhanger, dan staat het spul spanningsvrij koppelt makkelijker af.

Henk

Dit is dus merk/type afhankelijk! Van de 7 MAN's waar ik regelmatig mee rijd heeft geen enkele deze functie. Handrem erop is handrem erop. Geen enkele variatie in mogelijk.

Een Volvo-demo had het wel.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
Dat zeg je vrij goed hoor! Een aantal collega's zetten eerst de trekker er een stukje eronder, sluiten dan alles aan, uitgezonderd de rode luchtslang, koppelen aan en sluiten dan de rode luchtslang pas aan. Anderen gebruiken weer het remventiel van de oplegger. Maar dat vind ik allemaal maar gedoe. Ik pas wel tussen cabine en kopschot;)

Haha, ik pas er ook wel tussen. Maar heb een hekel aan vies worden. En die koelmotor zit altijd onder de prut bij ons. Hoe of wat weet ik ook niet, maar het is maar goed dat mijn jas zwart is haha.

Toch had ik hier een discussie over met een monteur van de garage.

Als je de luchtslangen van een oplegger aftrekt springt de oplegger in "nood rem".

Dat vinden we in Nederland prima, want we hebben toch geen bergen en de meeste opleggers staan niet heel lang afgekoppeld.

In Duitsland is het de gewoonte om een afgekoppelde oplegger/aanhanger ook nog op de handrem te zetten. Dit doe je met de RODE knop, die doorgaans naast de ZWARTE knop zit. Die zwarte knop is het losventiel, bedoeld om een oplegger/aanhanger eventjes te kunnen verplaatsen zonder luchtslangen aan te hoeven sluiten.

Zelf heb ik enige tijd de gewoonte gehad om die RODE knop te gebruiken bij aankoppelen. Ik reed dan onder de oplegger, op halve meter afstand, sloot alle slangen aan. Dus ook beide luchtstlangen! En pas dan reed ik volledig naar achter.

Omdat ik de RODE knop had gebruikt, bleef de oplegger dan op de handrem staan, ondanks dat beide luchtslangen waren aangesloten.

Met afkoppelen dus andersom. RODE knop bedienen voor de handrem. Poten uit, schotel open en een klein beetje voorruit. Dan ruimte zat om de slangen af te koppelen.

Nu is die oplegger in de garage geweest en nu werkt dat niet meer.

Volgens de monteur is de bediening van de rode knop alleen mogelijk als de luchtslangen afgekoppeld zijn.

Als je de luchtslangen afkoppeld gaat die rode knop vanzelf in de handrem staan.

Als je de slangen aankoppeld zal de rode knop op de handrem staan, tenzij je de handrem van de trekker afhaalt.

M.a.w. volgens de monteur is het niet mogelijk om de trailer op de handrem te zetten als de trekker ook niet op de handrem staat. Immers, zodra je de handrem in de trekker vrij zet, zou de rode knop van de oplegger automatisch 'vrij' moeten springen.

Nu vraag ik mij het volgende af;

- was deze oplegger in het verleden kapot, en heeft de garage het nu dus goed aangesloten/gerepareerd whatever? Of andersom?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

Het aankoppelen.

Luchtvering trekker laten zakken anders duw je bij het eronder rijden het vet van de schotel.

Dan terug omhoog en duwen tot er geen beweging meer inzit.

Eventjes naar voren rijden dan voel jij vanzelf wel of hij hangt of niet.

Dan rode slang vast klemmen en dan de gele.

Pootjes omhoog rondje om de wagen lopen lampjes controleren en hobbelen maar.

Het afkoppelen.

Gele slang los maken en dan de rode. Vervolgens schotel open maken dan de luchtvering omhoog zetten.

Pootjes naar beneden draaien en dan een klein stukje naar voren rijden.

Voor dat jij er helemaal onderuit rijd, eerst de luchtvering laten zakken.

succes.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

@ Mikeya,

de rode knop kun je normaal altijd gebruiken, ook als de lucht erop staat.

Het bedient de veerremcilinder, laat de lucht eruit lopen zodat

de veer de trailer op de rem zet. Ik gebruik het wel eens als ik onder de

trailer wat wil controleren, kan iemand niet zomaar wegrijden met mij eronder.

Bij jou is de rode blijkbaar hetzelfde als de zwarte knop, niet goed aangesloten dus.

Zeker als de rode eerst wel naar behoren functioneerde.

Monteur of leerling monteur aan bezig geweest??

Henk

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
@ Mikeya,

de rode knop kun je normaal altijd gebruiken, ook als de lucht erop staat.

Het bedient de veerremcilinder, laat de lucht eruit lopen zodat

de veer de trailer op de rem zet. Ik gebruik het wel eens als ik onder de

trailer wat wil controleren, kan iemand niet zomaar wegrijden met mij eronder.

Bij jou is de rode blijkbaar hetzelfde als de zwarte knop, niet goed aangesloten dus.

Zeker als de rode eerst wel naar behoren functioneerde.

Monteur of leerling monteur aan bezig geweest??

Henk

Goed. Dan ben ik dus niet gek :rolleyes: .

Wil altijd wel graag overtuigd zijn van mijn gelijk voordat ik commentaar lever op de garage.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

ik heb nu wel een vraag , waarom steeds die luchtvering naar omhoog voor af te pikken , ik deed dit nooit , gewoon op rijstand afpikken , alles doen wat nodig is en dan een beetje vooruit en de luchtvering laten zakken. In dien ik eerst de luchtvering naar omhoog moest zetten kan het steeds zijn dat de volgende gewoon over de schotel schiet en in de achterkant van de kabine komt. Ik ben ermee akkoord dat je de vering omhoog doet als je met kleine maat van banden zou rijden EN als er iemand zou moeten aanpikken met normale maat van banden.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

Luchtvering iets omhoog was bij ons voornamelijk omdat er verschillende trekkers

reden en er nooit bekend was welke eronder zou komen.

Aangezien alle trekkers wel luchtvering hadden ook gewoon geleerd

om de koppelschotel met de luchtvering tegen de onderkant van de trailer

te zetten en dan pas aan te koppelen, daarmee ben ik nooit

over de schotel heen geschoten.

Het kan ook helpen om de vergrendeling makkelijker los te krijgen meen ik.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
Luchtvering iets omhoog was bij ons voornamelijk omdat er verschillende trekkers

reden en er nooit bekend was welke eronder zou komen.

Aangezien alle trekkers wel luchtvering hadden ook gewoon geleerd

om de koppelschotel met de luchtvering tegen de onderkant van de trailer

te zetten en dan pas aan te koppelen, daarmee ben ik nooit

over de schotel heen geschoten.

Het kan ook helpen om de vergrendeling makkelijker los te krijgen meen ik.

Ik ben volledig akkoord met die uitleg , maar als jij met grote banden rijd dan moet je toch niet meer omhoog, wij kunnen hier zelfs niet omhoog , en wij rijden ook met verschillende maten van banden , ik bv heb 24.5 van maat van banden, maar er zijn er ook die 22.5 hebben en die kunnen dus niet omhoog , en wij weten ook niet wie er voor ons geeft afgezet, ik ben ook nog nooit over de schotel gegleden , als je weet waar je mee bezig bent ( bedoel daarmee , niet verstrooit zitten ) dan let je toch wel op in de spiegels denk , ik doe dat toch.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

Dat probleem heb ik nog nooit gezien bij ons op de zaak.

De meesten hadden ook een standaard bandenmaat maar in die tijd had je nog oud

en nieuw materiaal rijden, het was nog niet gestandaardiseerd en dat gaf wel eens

problemen met aankoppelen als een wat oudere auto voor een nieuwe oplegger kwam.

Het lijkt dan allemaal redelijk standaard maar de opbouwhoogtes kunnen toch redelijk

verschillen en in die tijd helemaal.

De hoofdreden voor het op die manier wegzetten was toch echt de verschillende

opbouwhoogtes

en het feit dat met de luchtvering laag afkoppelen moeilijker was dan met luchtvering

iets omhoog.

Wat ik al eerder zei, als je de luchtvering zodanig omhoog zet dat de koppelschotel

tegen de trailer zit dan zou er geen risico mogen zijn dat je eronderdoorschiet*.

En uiteraard check je dat via de spiegels of het achterraam, ik in ieder geval wel.

(*of je moet zodanig ruw zijn dat je de kingpin aan gort

jaagt maar dat lijkt deze chauffeur sterk)

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gast
Reageer op deze discussie...

×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Forum voorwaarden