*Ger*

50 Jaar Harry Vos

168 berichten in deze discussie

1944: 1 juni, oprichting transportbedrijf Harry Vos, de trouwdatum van Harry Vos en Annie van Tilburg, Van zijn vader kreeg Harry de eerste auto, een Chevrolet, op 4 september raakte Harry zijn eerste vrachtauto alweer kwijt aan de Duitsers

Woonhuis van Driek Vos, de vader van Harry Vos.

post-8258-1394783519,1613_thumb.jpg

1945: In Januari heeft Harry met enige moeite weer een vrachtauto weten te bemachtigen. Een A-ford

post-8258-1394783519,5851_thumb.jpg

1946: Vos schaft zijn 2e vrachtauto aan, een fordson

1947: Twee auto’s aangekocht, een Amerikaanse Ford en een Bedford

1948: Aanschaf van een Duitse Ford

1949: Aanschaf van een Mack, Vos gaat banden vervoeren voor Michelin, iets wat tot op heden gedaan wordt door Vos.

1950: Vergund tonnage ongeregeld vervoer bedraagt 14 ton, voor het geregeld vervoer 12,5 ton.

1951:

1952: Stuk grond in de kruisstraat te Oss wordt gepacht voor 6 jaar, hierop komt een houten loods te staan

1954: Aanvraag vergunning internationaal vervoer, deze wordt niet verleend.

1955: Vos neemt lijndiensten over van Van Casteren. Oss- Zuthpen en Oss – Eindhoven

1956:

1957: Mijn geboortejaar

1958: Verhuizing naar het nieuw pand aan de Osseweg 55 te Heesch.

1959:Vergunning voor ongeregeld vervoer van 52 ton, voor geregeld vervoer 24,5 ton verdeeld over 3 lijndiensten, Vos beschikt inmiddels over tien vrachtauto's van diverse merken en hij heeft 18 personen in dienst.

1960:Poging om de lijndienst uit te bereiden met Zuhtpen - Geldrop mislukt.

1961:

1962:

1963:

1964: Vergunning voor de drie lijndiensten wordt verlengd met tien jaar, tonnage vergunning geregeld vervoer wordt opgevoerd tot 38 ton. Eerste voorzichtge stappen worden ondernomen in het internationaal vervoer.

1965:

1966:

1967:

1968: Harry Vos sluit zich aan bij de "Brabantse Transport Centrale" te Tilburg, de loods aan de Osseweg brand voledig uit op 8 juli, hierbij gaat een geladen vrachtauto verloren. Oudste zoon Wim treed toe tot de directie van Harry Vos, het bedrijf gaat officieel Expeditie- en Internationaal Transportbedrijf Harry Vos NV heten.

post-8258-1394783526,4085_thumb.jpg

1969: Vergund tonnage voor ongeregeld vervoer bedraagd 332 ton, Harry Vos beschikt inmiddels over 21 auto's en er werken 37 medewerkers.

1970: Nieuwe loods aan de Osseweg komt gereed. Overname van vergunningen voor internationaal transport van "Transit Wekerom NV"

1971: Kerngroep (intermediair tussen directie en medewerkers) wordt geinstaleerd. Er wordt een CAO aangenomen.

1972: Expeditie- en Internationaal Transportbedrijf Harry Vos NV wordt Expeditie- en Internationaal Transportbedrijf Harry Vos BV.

1973: Harry Vos krijgt een meerderheidsbelang in Jan Vos Internationaal Bulktransport te Schayk.

post-8258-1394783526,8234_thumb.jpg

1974: Vergunning van het geregeld vervoer wordt opnieuw verlengd met tien jaar. Samenwerking met Richard Vos in "Vos Transport Combinatie"

1975: Bedrijf krijgt nieuw jasje. De nieuwe kleuren worden zwart/oranje en er komt een logo.

post-8258-1394783527,14_thumb.jpg

1976:

1977: Verhuizing naar de Waalkade 4 in Oss, de bedrijven Jan Vos internationaal Bulk transport en Harry Vos worden samengevoegd, het bedrijf H.J. Noten te Helmond wordt overgenomen.

1978: Uitbreiding in Oss: 12500 m2 loods met weegbrug.

1979: Ik wordt aangenomen bij Vos Helmond, Overname van C. Vanneste Transport Internationaux SA te Brussel. Vos beschikt nu over 80 vrachtauto's en 130 personeelsleden.

1980:

1981: Overname van Van Grunsven uit Uden en Frans Raiglot Transport Internationaux SA te Brussel.

1982: Ontwikkeling van de grootvolumewissellaadbakken met 120 m3 laadruimte en 24 ton draagvermogen. Dit groet uit tot een succesnummer van Harry Vos. Harry Vos krijgt zijn eerste Ondernemings raad.

post-8258-1394783527,8471_thumb.jpg

1983: Overname van Transport A. Guidez te Cambrai, en Expeditiekantoor Erkelenz Cooke & Marcus te Roosendaal, Amsterdam, Rotterdam en Essen (B)

1984: Opening van de vestiging in St. Eloy les Mines, Introductie luchtvrachtvervoer met aangepaste vrachtwagencombinaties.

post-8258-1394783527,4926_thumb.jpg

1985:

1986: Oprichting Silo Terminal BV, Harry Vos stopt met lijndiensten.

1987: Opening van de vestiging in Barcelona.

post-8258-1394783528,4941_thumb.jpg

1989: Opening van de bedrijven in Tessenderlo (B) Nieuwbouw "Harry Vos Logistic Centre" Helmond komt gereed, de. Born recycling Company wordt aan de Transport Group toegevoegd.

1990: Overname Lourensen te Uden, Siloterminal krijgt ISO-certificaat, in Nuth bouwt Vos een nieuw op- en overslagcentrum voor bulkgoederen, Harry Vos Physical Distribution in Oss gaat zich oriënteren op voedselproducten.

post-8258-1394783528,8662_thumb.jpg

1991: Overname van, De Grauw Transport Bergen op Zoom, Papercare Papier en Papierwarentranspoert te Bergschenhoek en Groot deel van de Transport Group ontvangt ISO certificaat

1992: Overname Trio Transport te Breukelen.

1994: Overname van Jonker Veendam. Harry Vos bestaat nu uit 18 venootschappen verdeeld over 15 vestigingen en er werken ca 1300 medewerkers en ze hebben nu 825 vrachtwagens.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
:D de laatste enveloppe daar zit toch je ontslag in :confused: Ik hoor wel dat ze inkrimpen bij jullie maar niet dat er ontslagen vallen

Inkrimpen??? hoezoo dan?

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
Wil je een PB sturen maar dat kan niet, heb iets gelezen in de notulen van de OR.

Heb ik zeker gemist dan maar je kan/mag de ''email'' knop gebruiken...

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
Je bent in het overzicht toch wel 1 héél belangrijk ding vergeten Ger: de datum in diensttreding van Huub ;):D

Die is uit de boeken geschrapt Bert, ik kan hem nergens meer vinden :p

Reindert vindt dit leuk

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Dat is toch niet gek dat men deze Huub uit de boeken heeft gehaald, hij was de rechterhand van direkteur Vos, wat wil je. Zat aan de keukentafel met Wimpie koffie te leuten. De goeie ouwe tijd van het transport, volgens Huub en de Ouwe.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Best interesant om te lezen hoe Vos gegroeid is met de jaren en uiteraard hoe ze begonnen zijn.Maar ik mis eigenlijk het vervolg vanaf 1995 :ja::D

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Dat is eigenlijk het minder leuke gedeelte, het gaat dan alleen nog maar over ik ben de grootste, mijn wil is wet, en ik geil op publiciteit, helaas is dat hoofdstuk niet geschreven en ik wil niet diegene zijn die het schrijft.

Er zijn er vele die precies weten hoe het in elkaar steekt, en dat hier op het forum ook al vaker hebben verkondigd, laat die dat laatste stuk maar schrijven.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

post-11632-1394783881,852_thumb.jpg

Nieuwe wegen

Wim Vos zoekt het in high tech logistieke dienstverlening

Ceo Wim Vos van Vos Logistics telt vanuit zijn Maserati met een handtelmachientje zijn trucks op de weg. “Laatst op weg naar Parijs waren het er 104!” lacht hij in het hoofdkwartier te Oss. Maar die stoere oranje-zwarte trucks rijden met verlies. De Oost-Europese collega’s ‘sponsoren’ de West-Europese organisatie. En dus is Wim Vos bezig met een enorme upgrading van zijn bedrijf. Over vijf jaar moet de helft van de omzet uit het niet-wegvervoer komen.

De geschiedenis van de Nederlandse transportwereld is vaak gauw geschetst: na WOII lieten de Amerikaanse GI’s hun GMC-legertrucks achter en daarmee konden de Hollandse koopmannen in de geest van de Gouden Eeuw aan de slag. Vader Harry Vos is een van de vele pioniers en zet een gedegen Brabants bedrijf op, dat in 1977 door zoon Wim wordt overgenomen. Wim Vos wordt ook wel The Boss uit Oss genoemd vanwege zijn tikkeltje dominante stijl van leiding geven. Dat kan zijn, maar hij is ook een denker. Iemand die wil zien dat Nederland nog steeds een land is waar het ‘dozen schuiven’ profijtelijk kan gebeuren. Maar dan wel met buitenlands - lees: Oost-Europees - personeel.

post-11632-1394783882,0681_thumb.jpg

Verlies

Vos: “Het is triest te moeten melden, maar niet alleen de banen van 30.000 Nederlandse chauffeurs op internationale routes staan op het spel. Nou ja, die zijn feitelijk al verloren. Maar als straks in 2009 een Poolse of Roemeense transporteur aanbelt bij Albert Heijn met de vraag of hij voor 30% minder de distributie rond de kerk mag verrichten, dan weet toch iedereen wat AH zal antwoorden? Als wij geen kans zien het prijsverschil te reduceren tot pakweg 10%, dan worden de 90.000 banen in het nationale vervoer ook nog eens bedreigd. Nee, het gaat nog veel verder: Onze West-Europese wegtransportbedrijven draaien 1% verlies, maar ze worden overeind gehouden door de winst die we met onze Oost-Europese vestigingen maken. Van onze 3000 trucks opereren er sinds 2004 ruim 1200 vanuit Polen en Hongarije! Het groeit daar als kool. Wat wij nu al in de praktijk meemaken, rolt straks over heel Nederland.”

post-11632-1394783882,2204_thumb.jpg

CAO

“Onze chauffeurs hebben een CAO die volledig is dichtgetimmerd. Een slechte chauffeur verdient even veel als een heel goede chauffeur. Ik vind dat niet eerlijk. Ik wil die goede chauffeur extra geld geven en die slechte chauffeur zijn jaarlijkse loontrede onthouden, zodat hij wakker wordt en weer een goede chauffeur wordt. En de vakbond speelt spelletjes met zwarte lijsten over onderbetaalde Poolse chauffeurs. Wij worden ook genoemd in zo’n zwartboek. En als ik dan aantoon dat Vos Logistics het keurig speelt, dan is het opeens ‘Ja, we hadden een voorbeeld nodig om ons punt te maken’. Vos is geen voorbeeld en de Nederlandse chauffeurs die bij ons staken om hun baan te behouden, moeten zich realiseren dat we die banen niet kunnen behouden als zij vasthouden aan hun CAO”.

DNA

Is het dan helemaal afgelopen met het Nederlandse wegvervoer? “Nee! Ben je gek”, stuift Vos op: “Handel en vervoer zijn onlosmakelijk verbonden aan Nederland. Het zit in ons DNA. Maar niemand durft man en paard te noemen. Wij schuiven dozen en containers, zoals de hoge heren in Den Haag dat noemen. Maar het gaat verder dan doorschuiven: wij halen spullen van overal van de wereld, trekken het uit de containers, snijden zakken open, zetten er passende stekkers op of maken er een nieuwe verpakking of display omheen, duwen het terug in een container en rijden, rollen, varen of vliegen het verder de wereld in. Minderwaardig? Nee, ik dacht het niet. Wij houden duizenden chauffeurs, matrozen, maar ook huisvrouwen aan de slag. Zolang je toegevoegde waarde aan goederen kunt geven, ben je goed bezig. Dan heb je een bedrijf.”

Investeren

“Oké, de boodschap van The Boss is duidelijk: het Nederlandse wegvervoer moet flexibeler, een boodschap die nu al vele jaren van de dieselkansel wordt gepredikt. “Flexibeler maken staat voor mij niet met eindeloos snijden in de kosten. Nee, nee, zo werkt het allang niet meer. Flexibeler maken is investeren in je mensen. Waarde toevoegen voor je klanten. En in je logistieke systemen, waarmee je je klanten beter kunt laten draaien. Ons wegtransport zit dus in zwaar weer, maar onze logistieke dienstverlening plust enorm. Wij doen de logistiek voor multinationals als DSM, ICI of Beiersdorf. Dat gaat heel diep: van software schrijven en implementeren tot en met de magazijnmeester of de man op de heftruck. Daar moet onze kracht en winstgevendheid de komende jaren vandaan komen. Zo’n DSM begrijpt intussen ook wel dat als er een magazijnmeester op een Franse locatie ziek wordt, dat het dan in Singapore vast kan lopen. Ze hebben professionals als ons nodig om die gigantische operatie 24/7 te runnen.”

post-11632-1394783882,3634_thumb.jpg

Hubs

In deze multimodale (combineren van meerdere vervoersvormen) wereld spelen hubs een essentiële rol. De haven van Rotterdam en Schiphol zijn hubs waar meerdere vervoersstromen elkaar ontmoeten. Vos: “De containerschepen worden steeds groter en groter. Die varen straks alleen nog maar op de grote havens als Rotterdam. Daar ligt voor Nederlandse bedrijven de schone taak om die schepen zo snel mogelijk leeg te trekken en het spul over Europa te verdelen. Dat is ook high tech, hoor…. Zo’n enorm schip in 24 uur lossen en zorgen dat de containers op tijd op de juiste adressen terecht komen.” Maar de hubs spelen volgens de ondernemer ook nog op een andere manier een belangrijke rol voor de economische groei in Nederland: “Kijk maar naar wat er rond Schiphol gebeurt. Daar strijken de wereldspelers neer met hun logistieke- en marketing afdelingen om hun belangen in Europa te waarborgen. Dat levert een enorme hoeveelheid hoog gekwalificeerd werk op.” Om de distributie van de goederen door Europa via de weg, het spoor en over het water soepeler te laten lopen, bouwt Vos momenteel vier eigen hubs in Europa.

Wetenschap

Dan is het natuurlijk de vraag hoe Vos Logistics van een wegvervoerder op het niveau van een high tech-dienstverlener komt. Simpel, daar zijn universiteiten en hogescholen voor. Terwijl de politiek in Den Haag vergadert over ronkende plannen over kenniseconomieën, schrijft Vos Logistics al 10 jaar software in samenwerking met de universiteit van Nijmegen. “Tja, daar waren ze nogal medisch gericht. Radboud en zo. Mooi hoor. Maar ze wilden ook de logistiek en de ict in en daar hebben we gebruik van gemaakt. Op de campus in Nijmegen werken onze mensen en die van de universiteit al jaren samen in het maken van software-oplossingen op logistiek gebied. Software om bijvoorbeeld onze eigen goederenstromen te beheersen of onze vrachtauto’s in heel Europa per satelliet te volgen. Maar ook software voor onze klanten. In Nijmegen worden exclusief management en logistieke cursussen voor onze mensen en onze klanten gegeven. Ja, we lopen op dit gebied behoorlijk voorop.” Dat laatste is in Den Haag nog niet geheel doorgedrongen: “Ik heb het de minister van onderwijs laatst nog eens gevraagd: ‘Is logistiek ook een van de speerpunten van de kenniseconomie?’ ‘Ja’, was het antwoord, maar tot dusver hebben we geen cent gezien. We betalen alles zelf.”

Het stoeien met wetenschappers is volgens Vos niet ongevaarlijk: “We zijn feitelijk bezig om bestaande logistieke theorieën in de praktijk te brengen. We praten al jaren over de meest geavanceerde technieken, maar wij zijn die systemen nu werkelijk aan het bouwen. Het gevaar bestaat dat je dan boven je markt komt te hangen. Zeker als je met wetenschappers aan de slag gaat, is die verleiding erg groot. Dat heb ik ook moeten leren. Dat je altijd met twee benen op de grond moet blijven door continu de wensen en problemen van je klanten te peilen en oplossingen te bieden die ze meteen kunnen toepassen.”

post-11632-1394783882,516_thumb.jpg

Cultuurschok

Maar wie een organisatie die stoelde op diesel en rubber wil omkatten naar een hoogwaardige logistieke ict-omgeving, stuit op personele problemen. Wim Vos trekt bij deze vraag eerst een wenkbrauw op. Je hoort hem denken: ‘Als ik vind dat we de koers moeten veranderen, dan gebeurt dat toch gewoon?’ Maar The Boss is ook open: “Het is inderdaad voor sommigen een cultuurschok geweest. Ik heb het ook moeten leren. Vooral de laatste twee jaar zijn mij de ogen open gegaan. Kijk, we hadden hier ontwikkelaars die prachtige logistieke oplossingen voor ons en onze klanten bedachten. En vervolgens mochten anderen dat uitvoeren. Dat werkt niet goed en zeker niet snel genoeg. Ik ben de laatste jaren heel erg bezig met het zoeken van mensen die zowel kunnen ontwikkelen als kunnen implementeren. Die zijn schaars, maar het gaat wel. Ik ben er van overtuigd dat dit soort mensen dé toekomst van dit bedrijf gaan maken. We verlangen dat onze chauffeurs steeds breder inzetbaar worden. Die worden in ons eigen trainingscentrum niet alleen getraind om geen brokken te maken, maar ook hoe ze met ict en klanten moeten omgaan. Dat geldt ook voor onze kantoormensen. Het mooiste zou zijn dat ze drie à vier dagen van de week in de praktijk bezig zijn en dan twee dagen ontwikkelen. Dat doen ze op de universiteit ook en ik denk dat dit voor onze ict-mensen ook een goede verhouding is. En het lukt ons om dit soort mensen aan te trekken. Wegvervoer is dan misschien niet sexy, maar logistiek wel degelijk!”

Kader bij artikel:

VOS LOGISTICS IN CIJFERS

Vrachtauto’s: > 3000

Opleggers: 10.000

Werknemers: 5.000

Vestigingen: 45 in Europa

Magazijnen: 50.000m2

Silo’s: 600

Omzet: € 800 miljoen

Auteur(s): Hans Smit

Bron: BIZZ , jaargang 13 , nummer 4 , datum 26-4-2006

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
Dat is eigenlijk het minder leuke gedeelte, het gaat dan alleen nog maar over ik ben de grootste, mijn wil is wet, en ik geil op publiciteit, helaas is dat hoofdstuk niet geschreven en ik wil niet diegene zijn die het schrijft.

Er zijn er vele die precies weten hoe het in elkaar steekt, en dat hier op het forum ook al vaker hebben verkondigd, laat die dat laatste stuk maar schrijven.

Daar heb je gelijk in.Er is al zoveel gal gespuwd die kant op en om dat opnieuw uit te lokken heeft inderdaad geen zin.Dan moet Bert weer vooraan gaan staan om het tegendeel te gaan bewijzen en ik denk dat hij daar geen zin meer in heeft.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Leuk om al die foto's te zien. En tjee. De trein. Dat was een drama vond ik. In mijn tijd bij Vos op de bulk heb ik ook geen klagen gehad, je kwam overal. Maar toch is dat al wat jaren geleden dat ik daar weg ven gegaan. Nog een maand of acht bij Sabine gereden maar daarna elke 'connectie' met Vos verloren. Daarna meer 'regionaal' gereden met bulk. Maar dat heb ik ook vaarwel gezegd en de laatste jaren in het koel-en vriestransport en dat bevalt me ook prima. Qua bestemmingen vond ik Vos toch wel het leukst.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

[ATTACH=CONFIG]26318[/ATTACH]

.

kijk nou, niks veranderd na al die jaren.

ja dat was een revolutionair ding die volvo van hierboven, chauffeur die kon alleen maar rechtop staan achter het stuur.

mercedes-benz-econic-10.jpg

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

Je moet lid zijn om een opmerking achter te kunnen laten

Account aanmaken

Maak een account aan in onze gemeenschap. Het is makkelijk!

Registreer een nieuw account

Aanmelden

Ben je al lid? Meld je hier aan.

Nu aanmelden