[[Template core/global/global/includeMeta is throwing an error. This theme may be out of date. Run the support tool in the AdminCP to restore the default theme.]] Spring naar bijdragen

Ervaring met boordcomputers


rene_x

Recommended Posts

  • Forumlid

goedendag allemaal,

ik ben bezig met een onderzoek voor een distributiebedrijf dat mogelijk met boordcomputers wil gaan werken. Nu is het nogal moeilijk in contact te komen met vrachtwagenchauffeurs om eens mee te rijden, aangezien veel bedrijven niets met de stagelopers van de concurrent te maken willen hebben.

Aangezien het hier wel een gezellig forum is (heb al vele verhalen gelezen :D), en nu zou ik graag willen weten wat jullie ervaring is met boordcomputers. Scheelt het jullie (of het bedrijf) tijd of moeite? Vinden jullie het fijn om mee te werken? Wat vind je dan vooral fijn aan het werken met boordcomputers?

Als je je ervaring met me wilt delen (GRAAG!), kun je dan meteen het type en/of de fabrikant van de boordcomputer erbij posten?

Alvast ontzettend bedankt!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

Hallo.

bij ons op het bedrijf werken we met een transics BC.

op zich werk ik er graag mee, maar het heeft ook veel nadelen.

zoals het steeds intypen wat je aan het doen bent.

het neemt veel plaats in op het dashbord (niet intresant als je inter rijd en de plaats kan gebruiken)

de verkeerde info die je krijgt kwa rij en rust tijden tov je digitacho.

en natuurlijk de controle die je baas heeft over alles wat je doet eens gaan plassen en ze moeten het weten want na 4min begint da ding te rinkelen.

Als je door problemen langer dan bvb 15minuten aan het aan/afkopelen bent moet je steeds een OverTime sturen

dan heb je nog het probleem als je smsjes verstuurt met het ding je soms lang kan wachten op een reply.

en ik vindt zo een BC niet echt persoonlijk. toch liever de gsm.

de voordelen

als je ergens een probleem hebt kan je handsfree in contact komen met planner om te helpen.

je hebt er gps op calculator verbruiksmeter etc etc.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

Bij ons wordt gebruik gemaakt van de carcube.Ja ik vind het wel wat.

Niet meer uitlezen van de module die de vorige boordcomputer had.Je kan direct het uren verloop zien,berichten verzenden/onvangen van/naar planning.Er zit navigatie op en de loonstaten zijn makkelijk te lezen.

Vanaf oktober heb ik geen dagstaten meer invullen.Voor het bedrijf waar ik voor rij dan he.Alleen nog maar aanmelden, en knop in drukken wat je aan het doen ben.

Laden/lossen/pauze/rust/tanken/crosdocken/wachten/standplaats/wasstraat/

garage/ ik zal er gerust nog wel een vergeten.

Dat ding ziet de rest.Waar je laad/lost/tankt enz,

Ja het is wel handig.Ik heb er geen bezwaar tegen dat ze weten waar ik zit.Ook is het handig dat er meldingen binnen komen als er weer eens een weg of dijk afgesloten is.Of een grote verkeerscontrole:D

Nadeel

Hij accepteert maar 1 chauffeur op 1 auto.Dat zal niet altijd overal

handig zijn.Dus toch maar een urenverantwoordingsstaat (leuk woord voor scrabble) mee.Ook voor het geval van storing.Je weet maar nooit.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

bij mijn vorige werknemer, had ik ook een boordcomputer,

je hebt inderdaad minder schrijfwerk, en als ze het goed doen,

zit je hele rit in die computer, hoef je alleen maar te bevestigen,

waar je bent geweest, en manco invullen.

het nadeel is dat je werkgever dat ding kan instellen hoe die dat wenst.

bijv, 10 min voor aan of af koppelen, 20 min voor je wasbeurt,

1 uur laden of lossen, enz, enz,

de rest als je er langer overdoet is onverantwoorde tijd,

en die tijd wordt NIET betaald, zou je niet genoeg pauze hebben gemaakt,

wordt die daar bijgeteld, want je moet pauze pakken volgens rijtijdenwet,

want die wordt er zondermeer eraf gehaald,

de planning zorgde er wel voor dat je geen pauze kunt pakken,

dus als je een goede chauffeur bent, snij je jezelf iedere keer weer

in je vingers,

als je een mentaliteit hebt van ze zien maar, kreeg je de planning

over je heen.

en ook door die boord computer, dat ze na opslaan,

het bestand kunnen veranderen, 1 maand aan tvt uren misgelopen.

gewoon opgemaakt aan niet gepauzeerde uren,

dus theoretisch toch pauze gemaakt, en geen afschriften krijgen.

mijn idee: boordcomputer werkt, zoals de baas werkt.

hij kan zo'n ding laten instellen hoe hij dat wil.

bij ons was de tijd 2 minuten, als je die niet verantwoord,

was de tijd onverantwoord, dus in de file meteen invoeren,

en na 20 minuten weer, want als je dan een uur file rijden had,

kreeg je maar 20 minuten betaald, mits je iedere 20 weer file invoerd.

Barf

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

Ik heb eveneens bij mijn vorige werkgever een boord comp gehad. Deze was van Groenenveld.

We hielden de ritten zowel schriftelijk als digitaal bij. Voor de chauffeur was het dus eigenlijk een extra handeling die je "verplicht" moet bijhouden tot op de minuut. Vul je het een keer niet of niet op tijd in, werd het gezien als ""onverantwoorde tijd"" en (officieel) ook niet betaald. Het bedrijf gaat binnen een jaar geheel over op digitaal en dan word je dus daadwerkelijk op je werk/rij uren betaald, tot op de minuut toe. Vergeet je dan een keer de boord comp. inte stellen, is het onverantwoorde tijd en dus niet betaald!!

In de boord comp moet je alles bij houden. aan/afkoppelen, rust, file, op/afzetten (containeres), tanken, wasssen, reperatie, reinigen, aankomst/vertrek, laad/lostijd, en zo kan ik nog wel even doorgaan.

Je bent ook volgbaar met gps, maar gelukkig kijken ze daar niet zo heel strak als je een keer 25 minuten koffie drinkt ipv 15 minuten.

Conclusie..

Een boordcomp is secuur, voordeel voor de werkgever(financieel+planning), lastig (denk aan 2 km file, aanvinken, 5 minuten later uitvinken. 10 km verderop zelfde liedje), men weet waar je zit, hoelaat je ergens kan zijn en dit doorspelen aan de klant. (als je dus dan later komt dan dat men vermeld heeft, moet jij verantwoorden waarom je later bent dan kantoor zegt.), na ...minuten stilstaan (file,stoplicht,brug,spoor,enz enz) moet je opnieuw de route aanmelden. Bijkomend nadeel voor de chauffeur is dat je uiteindelijk betaald word volgens de boord comp. dus een dag van 13 uur en 46 minuten, is dan ook uitbetaald voor die tijd, en niet meer!

Bijkomend voordeel voor de chauffeur, telefoon met berichtenservice, europeese navigatie (mogelijk voor alle EU landen/scandinavie) duidelijke verkeersinfo via navigatie, en ook tijdig van te voren, tot 100 km. Hier kan je een alternatieve vrachtwagen route kiezen met zelf instelbare "omrij" kilometers

Ikzelf was niet echt blij met de boord comp. enkel en alleen omdat je teveel moest bij houden en je regelmatig snel uitstapt bij een klant en dus dat ding vergeet.

Eind van de maand kreeg je bij je loonstrook een uitdraai van alles wat jij die week gedaan heb.

Geef mij maar gewoon ouderwets dagstaten invullen :D

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

heb een aantal jaar bij vos gewerkt die werkte met ics boxen die zijn onmogelijk zonder handleiding te bedienen met een eigen systeem lovos

bij mijn huidige baas heb eeen transics quatro is zeer eenvoudig te bedienen incl navigatie systeem maar dat werkt nog niet optimaal

hij heeft het weer afgekeken bij vepex die werkt er ook mee dus inzetbaar van 14 tot zeer veel autoos

gr erik

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

Iedereen ontzettend bedankt alvast voor jullie meningen. Ik krijg normaal alleen maar te horen hoe geweldig de boordcomputers wel niet zijn, terwijl ik nu eindelijk eens de nadelen hoor van die dingen :) Als anderen nog op- of aanmerkingen hebben, blijf het posten! Hier kan ik heel veel mee!

Wel 1 klein vraagje naar Dieselke:

de verkeerde info die je krijgt kwa rij en rust tijden tov je digitacho.

Jij noemde dit als nadeel. Is de boordcomputer wel gekoppeld aan je digitach?

bij mijn huidige baas heb eeen transics quatro is zeer eenvoudig te bedienen incl navigatie systeem maar dat werkt nog niet optimaal

Welke problemen heb je ondervonden ermee dan? :)

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
bij mijn vorige werknemer, had ik ook een boordcomputer,

je hebt inderdaad minder schrijfwerk, en als ze het goed doen,

zit je hele rit in die computer, hoef je alleen maar te bevestigen,

waar je bent geweest, en manco invullen.

het nadeel is dat je werkgever dat ding kan instellen hoe die dat wenst.

bijv, 10 min voor aan of af koppelen, 20 min voor je wasbeurt,

1 uur laden of lossen, enz, enz,

de rest als je er langer overdoet is onverantwoorde tijd,

en die tijd wordt NIET betaald, zou je niet genoeg pauze hebben gemaakt,

wordt die daar bijgeteld, want je moet pauze pakken volgens rijtijdenwet,

want die wordt er zondermeer eraf gehaald,

de planning zorgde er wel voor dat je geen pauze kunt pakken,

dus als je een goede chauffeur bent, snij je jezelf iedere keer weer

in je vingers,

als je een mentaliteit hebt van ze zien maar, kreeg je de planning

over je heen.

en ook door die boord computer, dat ze na opslaan,

het bestand kunnen veranderen, 1 maand aan tvt uren misgelopen.

gewoon opgemaakt aan niet gepauzeerde uren,

dus theoretisch toch pauze gemaakt, en geen afschriften krijgen.

mijn idee: boordcomputer werkt, zoals de baas werkt.

hij kan zo'n ding laten instellen hoe hij dat wil.

bij ons was de tijd 2 minuten, als je die niet verantwoord,

was de tijd onverantwoord, dus in de file meteen invoeren,

en na 20 minuten weer, want als je dan een uur file rijden had,

kreeg je maar 20 minuten betaald, mits je iedere 20 weer file invoerd.

Barf

Ligt dit niet aan die werkgever dan?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Gast Dikke_benz

Boordcomputer heeft voor en nadelen. Ik heb zonder gereden waarbij ik ongeveer 325.000x gebeld werd waar ik was, hoe laat ik waar was en dat ik eerst klant 3 moest lossen voor klant 2 en stond ik bij 3 voor de deur, moest ik toch terug naar 2, etc, etc, etc. Later ook een boordcomputer, stuurden ze berichten, maar moest je stoppen om die te lezen en beantwoorden. Meer nadelen zijn dat je soms een dubbele administratie bij moet houden of dat je het gevoel hebt dat de planning over je nek meekijkt wat je doet.

Als het systeem goed ingesteld en gebruikt word (dus ook evt reistijd in kunnen geven, wanneer die betaalt word, net als papieren voor en na de rit), kan het voor zowel chauffeur als bedrijf een voordeel zijn. Daarbij moet het bedrijf zijn chauffeurs vertrouwen en de chauffeur het bedrijf!!

Er zijn bij ons chauffeurs die het gewoon verrekken om het apparaat goed te bedienen, dus voor de P&O afdeling een crime om te verwerken. Wanneer het wel goed gebruikt wordt, is het nog geen 5 minuten werk om alle uren te controleren van een week. De dwarse chauffeurs hebben ze een officiele waarschuwing gestuurd en toen dat niet hielp 160 uur betaald voor een periode, naar aanleiding van de officiele waarschuwing en sindsdien staan ze er strakker op dan wie ook :D

Nog even overbodig misschien: Ik ben chauffeur, maar totaal geobsedeerd door techniek, pc's en telematica :ja:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
Iedereen ontzettend bedankt alvast voor jullie meningen. Ik krijg normaal alleen maar te horen hoe geweldig de boordcomputers wel niet zijn, terwijl ik nu eindelijk eens de nadelen hoor van die dingen :) Als anderen nog op- of aanmerkingen hebben, blijf het posten! Hier kan ik heel veel mee!

Wel 1 klein vraagje naar Dieselke:

Jij noemde dit als nadeel. Is de boordcomputer wel gekoppeld aan je digitach?

Welke problemen heb je ondervonden ermee dan? :)

ik heb nog een geluk dat ik nog met de papieren schijf rijd. maar veel van m'n collega's rijden al met de digicard. en zij klagen er toch over dat de tijden niet overeen komen. de fout ligt wel nog bij het bedrijf waar ik voor werk. ze hebben de tijd blijkbaar nog niet gevonden om de tacho en de BC aan elkaar te linken. voor de rest heb ik ook ondervonden dat die BC wel eens durft vast lopen. het duurt soms een tijdje eer ik m'n activiteit kan intoetsen. heb ondertss al een 2de BC gekregen en beide het zelfde probleem gehad.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

wij rijden nu ruim een jaar met de transics quattro en die bevalt goed

geen urenstaten meer en dat ding houdt het allemaal bij.

in het begin nog dagstaten naast de transics gehad, maar dat maakte niet echt veel verschil uit.

ik ben er tevreden mee.

die sms'jes dat is zwaar kl....

veels te veel downtime met wachten op antwoordt.

nu zijn dat wel allemaal wachturen, maar efficient is het niet.

een telefoon is directer en veel sneller.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

bij ons hebben we eerst gewerkt met groeneveld bc maar die worden er nu allemaal uitgeflikkert en vervangen door carcube en die voldoet mij prima want je bent van veel nutteloze telefoontjes af wat de planning kan je tracken. de carcube is erg snel te begrijpen duidelijke symbolen spreken voor zich.:tu:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
Ligt dit niet aan die werkgever dan?

ja dat ligt inderdaad aan de werkgever,

maar ik had het erin gezet, het computersysteem werkt zoals de baas het wil

en die denk als ik van alle chauffeurs nu eens een half uur kan pakken,

moet je op het einde van het jaar eens kijken,

heeft die zijn eigen vacantie geld terug verdiend.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

nadeel!!!!

De Carcubes kunnen de stroompiek bij een starthulp niet erg waarderen.

Om deze piek te voorkomen moet men voor dat de startkabels aangesloten worden, alle grote stroomverbruikers aan zetten.Starthulp uitvoeren, kabels los maken en daarna de stroomverbruikers uitzetten.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
Iedereen ontzettend bedankt alvast voor jullie meningen. Ik krijg normaal alleen maar te horen hoe geweldig de boordcomputers wel niet zijn, terwijl ik nu eindelijk eens de nadelen hoor van die dingen :) Als anderen nog op- of aanmerkingen hebben, blijf het posten! Hier kan ik heel veel mee!

Wel 1 klein vraagje naar Dieselke:

Jij noemde dit als nadeel. Is de boordcomputer wel gekoppeld aan je digitach?

Welke problemen heb je ondervonden ermee dan? :)

dat je blackbox af wijkt ten opzichte van je digitale tacho komt omdat je blackbox pas rijden gaat registreren als je sneller dan 20 km of een bepaalde afstand hebt afgelegd.

je tacho al als je maar een halve meter vooruit rijdt.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

bij ons bedrijf hebben we sinds begin dit jaar een compleet nieuw systeen met een touchscreen scherm.

daarin staan alle stops die wij moeten maken.

bij aankomst op los of laadadres moeten wij dan de stop aan klikken en op aankomst klikken.'

bij vertrek stop kunnen wij dan vervolgens die tijd weer opsplitsen in bv wachten of melden en lossen of laden.

ik vind het een perfect systeem. verder zit er navigon NCK5 op en dat is navigatie maar daar staan veel te oude kaarten op.

dat probleem word als het goed is dit jaar nog opgelost door middel van update naar laatste kaarten

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
Iedereen ontzettend bedankt alvast voor jullie meningen. Ik krijg normaal alleen maar te horen hoe geweldig de boordcomputers wel niet zijn, terwijl ik nu eindelijk eens de nadelen hoor van die dingen :) Als anderen nog op- of aanmerkingen hebben, blijf het posten! Hier kan ik heel veel mee!

Wel 1 klein vraagje naar Dieselke:

Jij noemde dit als nadeel. Is de boordcomputer wel gekoppeld aan je digitach?

Welke problemen heb je ondervonden ermee dan? :)

Neem maar contact met me op: www.marklampe.nl

dan kunnen we een afspraak maken, trouwens ben nog op de Rai geweest, een halve hal vol telematica.... Daar zie je door de bomen het bos niet meer!

Gr,

Mark

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

bij ons gebruiken wij nachon en dat is windows in het klein met touch screen.

Ik vind het een goed systeem en het is heerlijk stil me cabine:D geen gebel van waar ben je? ze kunnen zien waar ik rij en we werken uitsluitend met een berichten systeem en geen sms!! ik kan zien of de planning de berichten heeft gelzen of niet.zodra er een groen vinkje staat dan heeft de planner alles gelezen.

En we werken ook met ritnrs die kan je aanklikken in het vakje planning en daar staat alles in over je rit die je gaat doen. zelfs kan de klant een digitale handtekening zetten zodat de afdeling facturering gelijk gelijk de rekening kan sturen;).Als ik aan het einde van de week thuis kom(dus niet op de zaak neem de auto mee naar huis ieder weekend) dan doe ik einde rit en meld me af en al me urenregistratie word naar kantoor verstuurd en op maandag verwerkt en klopt altijd.

Er zit ook navigatie op maar die werkt nu even niet:mad: maar word aan gewerkt.

voor de rest ben ik dik tevereden over dit systeem en heb er totaal geen probleem mee dat ze kunnen zien waar ik ben is ook een stukkie veiligheid voor jezelf.

Ik rij nu zelf met nog 9 andere autos met een wissellaadbak auto en dit systeem is nog in de testfase, de rest van me collegas rijden met carrier web maar daar heb ik geen ervaring mee.

groeten cor.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

Allemaal nogmaals bedankt voor de informatie. Ik heb alles genoteerd en zal het zeker meenemen in mijn onderzoek :D!!!

Als er nog meer ervaringen enzo zijn, laat het alsjeblieft weten. Je kan je niet voorstellen hoe belangrijk deze informatie voor mij is :)

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
Allemaal nogmaals bedankt voor de informatie. Ik heb alles genoteerd en zal het zeker meenemen in mijn onderzoek :D!!!

Als er nog meer ervaringen enzo zijn, laat het alsjeblieft weten. Je kan je niet voorstellen hoe belangrijk deze informatie voor mij is :)

Mooi maar ik kan me niet herrineren al met je gemailt of gesproken te hebben...

Succes met de verwerking!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

reageer je nu om te reageren? of deed ik iets verkeerd....?:confused:

Ik ben me er niet bewust van hoor......:o

Ik ben vanmening dat als je iets wilt weten dat er dan zoiets als "hoor en wederhoor" moet plaatsvinden anders kun je niet tot een objectief oordeel komen.

Maar schijnbaar kunnen bepaalde mensen dat juist heel goed, en daar door krijg je dan een eenzeidige visie.

Succes met het onderzoek en de ervaringen

Link naar opmerking
Deel via andere websites

reageer je nu om te reageren? of deed ik iets verkeerd....?:confused:

hij heeft 31-10 het bericht geplaatst,ik denk dan als je vind dat je er een goeie toevoeging/aanvulling op hebt dan reageer je toch zo snel mogelijk? Of zie ik het nu verkeerd.

Je weet toch niet hoeveel mails hij gehad heeft?Jou uitspraak komt bij mij over dat zijn onderzoek niet compleet is zonder jou mening hierover

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gast
Reageer op deze discussie...

×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Forum voorwaarden