[[Template core/global/global/includeMeta is throwing an error. This theme may be out of date. Run the support tool in the AdminCP to restore the default theme.]] Spring naar bijdragen

Ravage door explosie tankauto


Porto

Recommended Posts

  • Forumlid

bron: http://www.telegraaf.nl/binnenland/9733982/__Ravage_door_explosie_tankauto__.html?p=9,1

REUSEL - De ontploffing van een tankwagen bij een metaalbedrijf in Reusel (Noord-Brabant) heeft maandagmiddag schade veroorzaakt aan vier bedrijfspanden en een woning in de omgeving. De explosie werd veroorzaakt door laswerkzaamheden aan de tankwagen.

De lasser is met zwaar letsel op genomen in het ziekenhuis in Tilburg. Een tweede persoon liep door de schrik hartklachten op en werd ook naar het ziekenhuis gebracht. Een woordvoerder van de brandweer heeft dat gemeld. Het bedrijf en de werknemer verkeerden in de veronderstelling dat de tankwagen leeg was maar er zat nog brijvoer in dat brandbaar gas ontwikkelt.

Ruiten en roldeuren van panden in de buurt sneuvelden door de klap, aldus de brandweer. Een groot stuk van de tank vloog over een woning, beschadigde het dak en kwam in de tuin terecht.

De Arbeidsinspectie onderzoekt het ongeval.

Op TO staat nog een filmpje met de bulkauto na de explosie:

http://www.transport-online.nl/site/transportnieuws/index.php?news=8327

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

Ik weet dat er over of onderdrukklepjes op zitten, maar voor een explosie is dit te klein.

Een vries stop in een motorblok is ongeveer te grote van een stuiver tot een vijf gulden muntstuk dit hangt van de grote van de motor af.

Mijn idee hier over is dan om een dergelijks iets op een tank of bulk te maken ongeveer te grote van ongeveer 1 vierkante meter b.v.b op een plek wat niet gevaarlijk is voor zijn omgeving (dat men weet als hij klapt dat het daar gebeurt)op voeder bulken bij boeren zit een maangat dit is niet alleen voor onderhoud als het mis gaat klapt deze als het goed is ook weg.

Verder je moet altijd controle uitvoeren en eventueel spoelen en inderdaad stikstof in de ruimte pompen kan ook zo iets voorkomen.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

Ik ga er van uit dat de tank/bulk ongeveer 5 kub per vak is.

Heb zelf mee gemaakt dat een 6 kubs voeder bulk van polyester explodeerde met ongeveer 1 kub veevoeder (brok) er in hier bij vloog toch het maangat open.

Met de techniek en materiaal van tegenwoordig is er mogelijkheid dat er speciale breekbouten kunnen gemaakt worden of er zelfs al zijn die zo iets mogelijk maken of op een bepaalde plaats een zwakker punt plaatsen zodat hij op een gecontroleerde plaats klapt, dit moet mogelijk zijn maar zal wel te duur zijn denk ik.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
een explosie houd je niet tegen, geloof me.

overdruk is een ander verhaal daar kun je maatregelen tegen nemen, maar een explosie eg nie :ja:

Dit was geen overdruk maar echt een explosie de vul pijp was van staal en wij vonden later een m8 bout die beschadigt was in de brok deze heeft dus een vonk veroorzaakt.

Natuurlijk is een explosie niet tegen te gaan wat ik bedoel is dat het op een gecontroleerde plaats gebeurt het zij naar boven of naar beneden zodat hij niet als een granaat uit elkaar klapt.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

Als je teveel druk opbouwt in een mengvoederoplegger (vanaf circa 1,5 bar), zal er een rubber die een 1 van de deksels afsluit er tussen uit klappen.

Bij een explosie is het gewoon de weg van de zwakste schakel op dat moment, en daar het zo snel gaat heb je kans dat als je al voorzieningen inbouwt dat deze terplekke wellicht niet eens (goed) functioneren.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
Als je teveel druk opbouwt in een mengvoederoplegger (vanaf circa 1,5 bar), zal er een rubber die een 1 van de deksels afsluit er tussen uit klappen.

Bij een explosie is het gewoon de weg van de zwakste schakel op dat moment, en daar het zo snel gaat heb je kans dat als je al voorzieningen inbouwt dat deze terplekke wellicht niet eens (goed) functioneren.

Je zegt het nu al de zwakste schakel dit kan dus een van te voren aangebracht punt zijn als voorziening, dan weet je waar hij knalt en nu is het afwachten waar deze zwakke schakel zit.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

REUSEL - De eigenaar van de tank die maandag in Reusel ontplofte neemt extra veiligheidsmaatregelen. Eigenaar LAVI zegt dat niet te doen na de ontploffing van maandag, maar naar aanleiding van een eerder incident.

Toen ontplofte een tank op zijn eigen terrein. Wanneer en hoe dat is gebeurd, wil hij niet zeggen. De eigenaar zegt dat hij extra beveiliging op de tanks zet om de druk in de tank te regelen. Op die manier kan zich geen gas meer ophopen zoals waarschijnlijk maandag is gebeurd.

Explosie

Maandag explodeerde de tankwagen van LAVI toen die bij metaalbedrijf Kuijpers in Reusel stond. De wagen ontplofte tijdens laswerkzaamheden. Waarschijnlijk is een restje aardappelschillen in de tank gaan rotten waardoor veel gas is ontstaan.

Bron: Omroep Brabant

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
Slingerschotten zitten altijd in tanks voor vloeistof anders is er gewoon niet met te rijden.

Hier niet hoor. Zeker die met levens middelen rijden zijn vaak 1 tank, zoals melk of orange juice. Dat ivm het schoon maken. Ze noemen die hier "smooth bore tankers"

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
Slingerschotten zitten altijd in tanks voor vloeistof anders is er gewoon niet met te rijden.

Valt best mee. Gewoon je verstand, en gevoel gebruiken.

Je wilt niet weten hoeveel van die mestopleggers er rijden zonder slingerschotten. Is wel bijna een ton aan laadvermogen wat je in levert.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
Teddybeer

quote_icon.png
Origineel gepost door
trucker johan
viewpost-right.png

Slingerschotten zitten altijd in tanks voor vloeistof anders is er gewoon niet met te rijden.

Valt best mee. Gewoon je verstand, en gevoel gebruiken.

Je wilt niet weten hoeveel van die mestopleggers er rijden zonder slingerschotten. Is wel bijna een ton aan laadvermogen wat je in levert.

geloof dat johan toch gelijk wil dus dit is oneindig...

Maar in een levensmiddelen (non adr) tank zit bijna nooit een slingerschot en in zo een ontplofte tank misschien 1. Je moet gewoon zoveel mogelijk vol (of leeg) rijden of anders met verstand.

Blijft kut voor die mensen die het gebeurd is.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

Ben toch blij te horen dat er toch wel systemen zijn die dit op vangen.

Verder heb ik alleen ervaring uit het verleden met het rijden van een 6 kub mesttank voor achter een landbouw tractor als je dan 1/2 of 3/4 vol zat moest je toch wel op je tellen passen met 45 km/u zonder schotten.

Mijn vak gebied is tegenwoordig koel-vries carrosserie gebeuren .

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gast
Reageer op deze discussie...

×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Forum voorwaarden