[[Template core/global/global/includeMeta is throwing an error. This theme may be out of date. Run the support tool in the AdminCP to restore the default theme.]] Spring naar bijdragen

omvormer inbouwen in tgx


Gast nqx111

Recommended Posts

Gast nqx111

Ik wil een omvormer van 24v naar 12v inbouwen in mijn man TGX. Weet alleen niet waar ik deze op kan aansluiten. Bij de TGA komt er een dikke stroomkabel binnen achter de zekeringen waar je iets kan op aansluiten maar bij de TGX is dit niet het geval.

Wie weet raad?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
De dealer! Vragen staat vrij, en advies is meestal gratis. En wil je op safe, laat het daar dan ook aanleggen. Je zou niet de eerste zijn die z'n auto staat te blussen na kortsluiting.

Maarten

Of er met een stekelige haardracht vanaf komen omdat ze een flinke opdonder gehad hebben (collega's van mij:D) , kon daarna ook gelijk een nieuwe hoofdzekering laten plaatsen:rolleyes:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

Net als bij de TGA kun je achter de grille rechtstreeks spanning halen,het zit alleen aan de andere kant.Dus niet achter de zekering kast, kijk maar eens aan de chauffeurs kant,daar zit een plastic kap bevestigt met torckschroeven als je die open schroeft zie je daar zo de aan sluiting zitten.

Hoeveel ampere is die omvormer? Je moet er natuurlijk wel een fatsoenlijke kabel voor gebruiken.Ik heb er zelf een kabel van 3m2mm aangezet met een zekering van 20 ampere.

Dan heb je 20x24=480 watt.Volgens onze monteur kan de kabel wel meer hebben.

Groetjes

Bert.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
Net als bij de TGA kun je achter de grille rechtstreeks spanning halen,het zit alleen aan de andere kant.Dus niet achter de zekering kast, kijk maar eens aan de chauffeurs kant,daar zit een plastic kap bevestigt met torckschroeven als je die open schroeft zie je daar zo de aan sluiting zitten.

Hoeveel ampere is die omvormer? Je moet er natuurlijk wel een fatsoenlijke kabel voor gebruiken.Ik heb er zelf een kabel van 3m2mm aangezet met een zekering van 20 ampere.

Dan heb je 20x24=480 watt.Volgens onze monteur kan de kabel wel meer hebben.

Groetjes

Bert.

is dat niet wat veel voor een 24v -> 12v ? als je er nu een 230v op aansluit snap ik dat maar een 12v omvormertje heeft niet zoveel nodig toch?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Persoonlijk vind ik dat je dit ook beter door de dealer kunt laten doen. De tijd dat je zelf wat liep te klooten aan een auto is allang voorbij. Dalijk doe je iets verkeerd en wie weet wat de gevolgen zijn in deze tijd van electronica in de auto's.

Afgezien van dat: de eerste TGA had dacht ik een radio die alleen op 24 volt werkte. Daar kon dus geen vervang radio'tje van 12 volt in. Klopt dat? En is dat nog steeds zo bij de nieuwe TGX?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

Sinds een chauffeur bij ons met het inbouwen van een beeldscherm, later de boordcomputer van een MAN bij ons doorfikte door kortsluiting mogen we niks meer, al het inbouw werk moet worden gedaan door de garage of onze monteur rene.

Ook wel zo verstandig met de vrachtwagens van nu met al die elektronica.

Je brand zo wat door OF uit. :D

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 8 years later...
  • Forumlid
Op 1-6-2011 om 20:15 zei opa bert:

Net als bij de TGA kun je achter de grille rechtstreeks spanning halen,het zit alleen aan de andere kant.Dus niet achter de zekering kast, kijk maar eens aan de chauffeurs kant,daar zit een plastic kap bevestigt met torckschroeven als je die open schroeft zie je daar zo de aan sluiting zitten.

Hoeveel ampere is die omvormer? Je moet er natuurlijk wel een fatsoenlijke kabel voor gebruiken.Ik heb er zelf een kabel van 3m2mm aangezet met een zekering van 20 ampere.

Dan heb je 20x24=480 watt.Volgens onze monteur kan de kabel wel meer hebben.

Groetjes

Bert.

Heeft u een foto van de kast en de aansluiting

bewerkt door Sjef D
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gast
Reageer op deze discussie...

×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Forum voorwaarden