[[Template core/global/global/includeMeta is throwing an error. This theme may be out of date. Run the support tool in the AdminCP to restore the default theme.]] Spring naar bijdragen

Meer gebruik maken van de 3 uur en 9 uur rust.


groteboer

Recommended Posts

  • Forumlid

Regelmatig vertrek ik nogal eens op Zondag middag naar Frankrijk.

Om 14.00 uur had ik mijn 45 uur weekend rust ( door thuis komst Vrijdag 17.00uur).

Waar het nu over gaat is rond 14.00-14.15 uur ga ik naar mijn Truck op Zondagmiddag

meld mijn aan met mijn digipas en rij vervolgens enkele minuten rond en ga weer naar Huis

maak een rust van minimaal 3 uur.

Vertrek rond 17.15 uur naar Frankrijk maak nog een pauze in Belgie, en rij vervolgens door tot middernacht maak dan 9 uur rust.

En op Maandagochtend zit de eerste nachtrust van 11 uur erop.

3uur en 9 uur mag je rekenen als een nachtrust van 11uur.

Jan Groteboer.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

Waar het nu over gaat is rond 14.00-14.15 uur ga ik naar mijn Truck op Zondagmiddag

meld mijn aan met mijn digipas en rij vervolgens enkele minuten rond en ga weer naar Huis

maak een rust van minimaal 3 uur.

:confused: Waarom zou je enkele minuten rond gaan rijden en dan weer naar huis gaan? Moet je ´m voor een dock zetten of iets dergelijks?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Gast jan putter
Regelmatig vertrek ik nogal eens op Zondag middag naar Frankrijk.

Om 14.00 uur had ik mijn 45 uur weekend rust ( door thuis komst Vrijdag 17.00uur).

Waar het nu over gaat is rond 14.00-14.15 uur ga ik naar mijn Truck op Zondagmiddag

meld mijn aan met mijn digipas en rij vervolgens enkele minuten rond en ga weer naar Huis

maak een rust van minimaal 3 uur.

Vertrek rond 17.15 uur naar Frankrijk maak nog een pauze in Belgie, en rij vervolgens door tot middernacht maak dan 9 uur rust.

En op Maandagochtend zit de eerste nachtrust van 11 uur erop.

3uur en 9 uur mag je rekenen als een nachtrust van 11uur.

Jan Groteboer.

:ok: ik zou om 17.14 gaan rijden omdat je 46 minuten pauze moet maken,en jou blackbox per kwartier rekend :D

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

Ik kan wel gelijk gaan rijden ,maar zit met het probleem dat je niet voor 22.00 uur de Franse grens over mag.

Bij een normale werkweek van maandag tot en met vrijdag mag je

3x 9uur nachtrust + 1x 11 of ( 3+9) uur.

Ga je op zondag weg tot vrijdag moet 3x9 uur nachtrust + 2 x 11 0f ( 2x 3+9)uur.

Wanneer je rijd denk je wanneer pak ik mijn 11 uur rust,vandaag morgen maar voor vrijdagavond moet dit wel 2x gebeuren, en je mag die dag dan niet meer dan 13 diensturen hebben.

Wat ik hier mee laat zien dat je op een simpele wijze direkt je 3 uur rust kunt inbouwen en moet dit over het geheel zien voor de aan komende week.

Jan Groteboer.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

Dat is inderdaad ook een mogelijkheid ik had hier nog niet aan gedacht bedankt voor de tip.

Waar het verder over gaat is,in mijn werk heb ik nogal eens te maken met lange laad of los uren 2,5 of 3 uur is geen uitzondering.

Wanneeer ik ergens 2,45 uur heb gelost en probeer dan om nog even de 3 uur vol te krijgen (klok moet dan wel op rust staan).

Ander voorbeeld;;

Chauffeur heeft zijn lading afgeleverd ,er is nog geen volgende lading bekend na 2,5 uur komt er bericht voor volgende lading probeer dan dit af te ronden op ruim 3 uur en je heb weer 3 uur rustijd overdag.

Bij 11 uur rust moet je ook binnen de 13 diensturen blijven, terwijl je hiermee de 3 uur overdag rustig je 15 diensturen mag maken.

Jan Groteboer.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 2 weeks later...
Gast sindaco
ook in een normale week van maandag tot vrijdag moet je 2x 11 uur hebben, een veel gemaakte fout is dat er te vlug geredeneerd wordt dat als je vrijdag thuis komt maar 1x 11 uur moet hebben, maar je moet voor zaterdag morgen .... uur (afhankelijk van de begintijd vrijdag) ook weer 11 uur gerust hebben :ja:

dat klopt maar je kunt rustig 3 x 9 maken en 1 x 11...( van maandag t/m vrijdag ).

en wat je zegt klopt helemaal, alleen moet je dan goed opletten dat je vrijdag's maar 13 diensturen hebt. ( als je dus 1 x 11 uur gemaakt hebt. )

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Gast sindaco

Periodes van rust

Periode van Dagelijkse Rust

Periode van dagelijkse rust is een ononderbroken periode waarin een chauffeur zijn tijd vrij mag

besteden. Echter wanneer er tijd wordt besteed aan ander werk, ongeacht het type werk, mag het

niet worden beschouwd als rusttijd.

Een chauffeur moet een periode van dagelijkse rust nemen in elke periode van 24 uur aan het einde

van de van de vorige dagelijkse rusttijd of de wekelijkse rusttijd. Een periode van dagelijkse rust van

11 uur of meer wordt een standaard periode van dagelijkse rust genoemd.

bron : sensosoft.nl

zoals ik dit lees en ger het waarschijnlijk ook bedoeld gaat het om het woordje einde.

je dagelijkse rust mag best samenvallen met je wekelijkse rust, maar omdat je vanaf vrijdagochtend aan een nieuwe 24 uurs periode begint na het einde van de vorige dagelijkse rust moet de 2e 11 uur dan nog steeds binnen die 24 uur vallen en hou je dus voor de vrijdag maar 13 uur over om te werken.

ook ik ben benieuwd naar het antwoord.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

Hartelijk dank voor de vele leuke reacties, had niet gedacht dat er zoveel mensen hierop zouden reageren.

We wachten nog wel even op de reatie van het IVW.

Ben nog wel benieuwd wat jullie van de kern van het verhaal vinden, in mijn werk heb ik nogal eens veel

voordeel om overdag gebruik te maken van deze 3 uur rust + 9 uur.

Gezien de lange laad en lostijden , die nogal eens voorkomen.

Of dit voordeel ook voor andere mensen van toepassing is.

Jan Groteboer.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
Het blijft zo maar akelig stil vanuit de kant van de IVW.:(

Nog steeds geen reactie......wacht het nog effen af en zal er opnieuw een mail aan wagen

Terwijl ik vorige week tijdens de adr cursus toch te horen kreeg, dat wij ons beter bij hun konden melden omdat zij alle antwoorden hadden. Maar ja het duurt even en dan maar hopen dat je ook wat krijgt. :angel:

Henk

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Gast sindaco

tiet zat hebben die lui

nou ik heb er weer gebruik van gemaakt afgelopen week.

mooi 3 uur op mijn laadadres aan het dok kunnen staan om 2 uur eerder thuis te zijn.:ok:

anders had ik nog een 11 moeten maken.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
dat was toch 26 weken???

of wij zijn gek, of het is een schrijffout.

De 48 uur geldt over 16 uur gemiddeld, na goedkeuring van de chauffeur te verlengen tot 26 weken.

Beetje net als die tussenregeling van 55 uur die alleen gold als de chauffeur daarmee instemde.

Over maximaal 12 uur werken per dag: dit zijn toch netto werkuren? Zodat je aan diensturen al gauw boven de 13 uren komt. Gezien de staffel pauzes.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
Zoals u kunt lezen is het niet toegestaan om een arbeidstijd te hebben van 15 uur, wij nemen aan dat hiermee uw eerste vraag beantwoord is.

Dat was ook niet bepaald de essentie van de vraag. Maar zo heb je dus nog geen antwoord gehad op de vraag.

Voor chauffeurs is voorlopig de rijtijden nog meer van belang dan het arbeidstijdenwet. Bij controle onderweg zul je vermoedelijk alleen op de eerste gecontroleerd worden.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
Dat dacht ik ook al.

Wat ze nou precies bedoelen weet ik niet, maar als ze morgen iedereen gaan controleren op het overschrijden van een diensttijd van 12 uur hebben ze een score van 100% :D

En net zoals je zegt....hoe staat een CAO in verhouding met de wetgeving zoals aangegeven door de IVW?

...........Bij een diensttijd tussen de 13,5 en 16,5 uur aftrek van 2 uur pauze :p..............

Volgens mij klopt het vrij aardig wat ze antwoorden Pierre,in t arbeidstijden, http://www.rijksoverheid.nl/documenten-en-publicaties/brochures/2010/09/02/specifieke-regels-arbeidstijden-wegvervoer.html besluit voor het vervoer,niet te verwarren met het rijtijden, besluit staat i.d.d dat je maar 12 arbeids uren mag maken.

Daar komen dan je pauze uren bij,bij een max diensttijd van 15 uur zou je dan 3 uur pauze kunnen maken,omdat de diensttijd de tijd is tussen begin en einde werk,inclusief pauzes.

In het arbeids tijden besluit staat dat je, na een arbeids tijd van 6 tot 9 uur,minimaal 30 min pauze moet houden en bij een arbeidstijd van meer dan 9 uur is dat 45 min.

Als je dus 12 uur gewerkt hebt,en 45 min pauze gemaakt hebt,en 11 uur dagelijkse rust zit je al behoorlijk tegen de 24 uur.:D

Het begrip diensttijd kent men niet in het arbeids tijden besluit,dat is de som van alle uren die je tussen twee dagelijkse rusttijden maakt.

Als chauffeur hebben wij net alleen met het rijtijden besluit maar ook met het arbeids tijden besluit te maken.

Groeten Peter.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
Als je dus 12 uur gewerkt hebt,en 45 min pauze gemaakt hebt,en 11 uur dagelijkse rust zit je al behoorlijk tegen de 24 uur.:D

Het begrip diensttijd kent men niet in het arbeids tijden besluit,dat is de som van alle uren die je tussen twee dagelijkse rusttijden maakt.

Als chauffeur hebben wij net alleen met het rijtijden besluit maar ook met het arbeids tijden besluit te maken.

Daar zit dus het hele punt Peter, in ons beroep heb je op 12 arbeidsuren zowieso vaak 2x45 minuten pauze nodig gezien de rijtijdenwet. Daar komt nog bij dat de CAO eist dat je op 14 diensturen 2 uur pauze neemt en dan nog 12 arbeidsuren overhoudt.

Degene die de vraag bantwoord heeft weinig voeling met de praktijk, die ziet werkdagen van 12 uur als absurd lang en gaat er vanuit dat je altijd wel 11 uur nachtrust hebt. Maar zo is het niet.....

Om even te speculeren over het juiste antwoord: Ik denk wel dat je gebonden bent aan de 13 diensturen op vrijdag als je ma, di en wo boven de 13 uur zat en slechts 9 uur nachtrust had, donderdag binnen de 13 uur bleef en 11 uur nachtrust had, dan zul je voor de werkdag op vrijdag nog steeds binnen 24 uur de 11 uur rust moeten hebben, ook al valt dat "toevallig" samen met de weekendrust.

Maar als je zegt dat gezien de weekendrust de nachtrust niet meer van belang is, dan mag je op vrijdag nog 15 uur diensttijd hebben. De medewerkers van het IVW moeten het ons maar vertellen. Zij horen het te weten!!!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
Daar zit dus het hele punt Peter, in ons beroep heb je op 12 arbeidsuren zowieso vaak 2x45 minuten pauze nodig gezien de rijtijdenwet. Daar komt nog bij dat de CAO eist dat je op 14 diensturen 2 uur pauze neemt en dan nog 12 arbeidsuren overhoudt.

Degene die de vraag bantwoord heeft weinig voeling met de praktijk, die ziet werkdagen van 12 uur als absurd lang en gaat er vanuit dat je altijd wel 11 uur nachtrust hebt. Maar zo is het niet.....

Om even te speculeren over het juiste antwoord: Ik denk wel dat je gebonden bent aan de 13 diensturen op vrijdag als je ma, di en wo boven de 13 uur zat en slechts 9 uur nachtrust had, donderdag binnen de 13 uur bleef en 11 uur nachtrust had, dan zul je voor de werkdag op vrijdag nog steeds binnen 24 uur de 11 uur rust moeten hebben, ook al valt dat "toevallig" samen met de weekendrust.

Maar als je zegt dat gezien de weekendrust de nachtrust niet meer van belang is, dan mag je op vrijdag nog 15 uur diensttijd hebben. De medewerkers van het IVW moeten het ons maar vertellen. Zij horen het te weten!!!

Het streven van iedere normaal denkende chauffeur is natuurlijk om zoveel mogelijk diensturen te kunnen maken en daarin zo weinig mogelijk rust te hoeven afschrijven,ik heb dat ook altijd zo gedaan,:cool: het z.g. "uurtje factuurtje systeem":D:D

De wet denkt daar soms iets anders over,en de H.H. van de I.V.W. gaan altijd uit van de wet(helaas):angel:

En ik ga er van uit dat je wekelijkse rust bedoelt?:ja::ja:

Greetz Peter.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
Mijn streven (en ik ben toch echt een normaal denkend mens, denk ik :D) is om met zo weinig mogelijknuren mijn kost te verdienen, maar dat wordt onmogelijk gemaakt door die weldenkende mensen die in de regering zitten, mijn uurloon is namelijk te laag om het met 37 uur in de week rond te komen

Daar ben ik het volkomen mee eens Ger,:ja::ja: maar velen hebben het volgende standpunt:als ik dan toch van huis ben moet ik ook maar zo veel mogelijk werken.

Op zich is daar niks mis mee,ligt eraan wat voor werk je doet,als je iedere avond thuis bent denk je er anders over dan dat als je de hele week van huis af bent.

Maar wat ik bedoel is dat iedereen van alle gemaakte werkuren zo weinig als mogelijk pauze afschrijft,en daar is ook niks mis mee.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

Afgelopen maandag was het gelijk raak.

Aangekomen op losadres om 11.45 uur,afspraak lossen om 13.00 uur.

Auto om 12.00 uur op losplek gezet om 13.00 lossen en rond 15.00 leeg.

En de eerste 3uur rust zat er alweer op voor deze week.

Jan Groteboer.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
Je ziet het niet goed, je mag namelijk je nachtrust maar 3x in een week inkorten tot 9 uur, dus volgens mij en volgens vele mag je dan op vrijdag maar 13 diensturen hebben, dus ook als je op zaterdag moet werken mag je vrijdag maar 13 uur hebben, we willen alleen hebben dat IVW dat bevestigd om alle discussie uit te schakelen.

Daar ga ik ook vanuit ;) Was om aan te geven dat het een beetje vreemd is in het voorbeeld van Pierre dat je in het begin van de week je 3x9 al verbruikt hebt . Want als het niet uitmaakt waarom vrijdag dan stoppen met 15 uur??:D Maar goed we wachten de bevestiging wel af.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gast
Reageer op deze discussie...

×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Forum voorwaarden