[[Template core/global/global/includeMeta is throwing an error. This theme may be out of date. Run the support tool in the AdminCP to restore the default theme.]] Spring naar bijdragen

loodsen in de vrachtwagen


Ron Bronsveld

Recommended Posts

  • Forumlid

Bijrijder tegen dodehoekongevallen

De Fietsersbond pleit voor een experiment met de herintroductie van de bijrijder op vrachtwagens, om het groeiend aantal dode hoekongevallen tegen te gaan. De bond stelt zich een soort loods voor, vergelijkbaar met de loodsen die grote schepen veilig de haven binnenloodsen. (01-11-2007) wit2.gif

nix.gif

Deze loodsen zijn personen die aan de rand van de bebouwde kom in de vrachtauto stappen en de chauffeur helpen veilig door de drukke steden te rijden. De Fietsersbond komt met deze suggestie omdat ondanks de verplichte dodehoekspiegel in 2003 het aantal dodelijke slachtoffers weer op hetzelfde hoge niveau is als voor de verplichting. In 2006 kwamen 19 fietsers om het leven doordat zij door een rechtsafslaande vrachtwagen over het hoofd werden gezien.

De afgelopen week overkwam dat twee vrouwen in Alkmaar en Haarlem, van respectievelijk 73 en 46 jaar oud. De Fietsersbond en het onderzoeksinstituut SWOV vermoeden dat deze toename vooral komt komt door de verminderde attentie bij chauffeurs en fietsers. In de jaren 2002 en 2003 daalde het aantal dodehoekongevallen fors, tot respectievelijk 6 en 7. Deze reductie werd waarschijnlijk bereikt door de voortdurende berichtgeving over deze problematiek.

De loodsen zouden vooral ingezet moeten worden in gemeenten waar nu veel dodehoekongevallen voorkomen. In Amsterdam bijvoorbeeld vielen dit jaar alweer 3 dodelijke slachtoffers. Het zoveel mogelijk weren van vrachtauto's in de binnensteden is natuurlijk de beste oplossing, maar dat gaat niet van de ene op de andere dag. Chauffeurs geven zelf ook aan, dat zij het moeilijk vinden in bepaalde drukke gebieden op zoveel dingen tegelijk te moeten letten. De bijrijder kan de chauffeur daarbij helpen. De vrachtwagenloodsen zouden een onderdeel kunnen vormen van de opleiding tot chauffeur of via gesubsidieerde banen georganiseerd kunnen worden.

De Fietsersbond heeft het Ministerie van Verkeer en Waterstaat en de Tweede Kamer gevraagd dit voorstel serieus te onderzoeken en spoedig een experiment te starten. Tevens zal de bond de vrachtwagenloods bepleiten bij besprekingen met gemeenten over oplossingen voor de dodehoekproblematiek.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

Misschien een simpelere oplossing voor de fietsersbond. Leer zelf eens uit je doppen te kijken en houd eens rekening met overige chauffeurs en bekijk het eens van de zijde van de tegenpartij. Als je er zo voor pleit dat de dode hoek gevaarlijk is dan weet je dat er een dode hoek is. Kun je dan iet zelf al rekening houden met die fenomeen wat niet nieuws is en al vele tientallen jaren bestaat. Iets wat overigens door verschillende technieken al prima word aangepakt. Het kan inderdaad altijd beter. Maar verkeer is nog steeds een samenspel en ik heb het gevoel dat de fietsersbond weer eens alleen heerser wil spelen.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Nou als die dodehoek spiegel niks heeft geholpen en nog steeds 19 doden per jaar opleverd dan denk ik ook dat de fietsers niks bij geleerd hebben de laatste jaren door zich wat meer in te leven in het verkeer.

En tuurlijk 19 doden zijn er 19 teveel , maar in % denk ik dat het slemiel weinig is t.o.v. aantal deelnemende fietsers in het verkeer.

Denk dat er ook maar een bond moet komen die wat meer de chauffeurs beschermen gaan , lijkt wel of wij truckers telkens het onder spit moeten delven .

Als er een ketting botsing is dan is het eerste wat ze roepen is er zijn een x aantal vrachtwagens bij betrokken , maar nooit hoeveel personen wagens.

Schuldvraag meestal eerst die vrachtwagen maar als het anders is dan word dat niet gezegt, nee mensen als men goed luisterd naar oom agent dan gebeuren op de autosnelweg de meeste ongelukken op de linker baan.

Nou daar mogen wij niet komen meer tegenwoordig met zoveel inhaal verboden vandaag de dag.

Die pennenlikkers achter dat burootje moeten maar eens een keer een andere bril opzetten en eens echt de realiteit bekijken hoe het allemaal zit.

gr. martin

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Wa mij beter lijkt is dat de fietsers eens een cursus krijgen wat een chauffeur wel en niet kan zien.Ik maak het vaker mee dat ze van alle kanten aan mij voorbij proberen te komen.Af en toe hoe ik mijn hart vast stelletje#$&^%.Een loods aan boord,hoe moet dit dan in de praktijk?:confused:

Mvg Marcel.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

als dit door gaat zie ik een gat in de markt.

ik neem direct ontslag en ga in de betuwe een kantoor opzetten

en als jullie dan een drop of zover ze er zijn stad in willen kunnen jullie mij bellen.

brengt misschien meer op als 48 uur werken

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

:mad:Zoals al werd verteld hebben de fietsers in de loop der jaren ook niks geleed en de fietsersbond ook niet.

En ja misschien moet er wel een stichting komen die het voor ons opneemt.

Als je in de distributie zit kom je vaak in centra's en moet dan aan alle kanten ogen hebben, en of een loods er aan bijdraagt? Tja ik betijfel het.

Wie gaat dat betalen:confused:

Nee gewoon vanaf de lagere school al een kind wegwijs maken met het overig verkeer en met name de vrachtwagen.

organiseer in steden 1 keer per jaar een dag waarop men kan kennis maken met het chauffeursvak om zo te kunnen zien wat we wel en wat niet kunnen zien.

Een vinger is gauw uitgestoken maar gebeurt vaak te snel en als dan achteraf blijkt dat men het mis heeft hoor je hier inderdaad niks van.

Al die kantoorpikken moeten maar eens een week doen wat wij nu doen maar waarschijnlijk houden ze het geen hele week vol.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

Bij mij in het dorp wordt WEL verkeersles gehouden met een vrachtwagen erbij. Deze les wordt meestal door mijn schoonvader gegeven. Hij leert de kinderen om oogcontact te maken met de chauffeur. Als ze dan oogcontact hebben, steken de kinderen de duim op ter bevestiging.

Ik vindt dat een pracht principe. Elk jaar als die les weer geweest is, krijg ik in de regio een hele boel duimen de hele dag. En dat is best leuk, eens iets anders dat middelvingers en verwensingen.

groetjes Ray

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

Ik zou het ook niet volhouden.

Als ik er lang genoeg zou zitten kwamen de muren op me af en nu zie ik hele dag strepen voor me kilometers lang HAHAHA

Nah ik hun werk ook niet op zo'n duf kantoor, of er moet wel een heeeeel lekker .... .... tegenover je zitten:D
Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

Dit zou standaard een verplichting moeten worden voor elke gemeente dorp en stad.Men moet weten waar men kan gaan staan en zo roch gezien worden.

Ook de verlichting van de fiets is erg belangrijk nu in deze donkere maanden waar je als fietser al niet altijd opvalt.

Kortom de vingers worden naar ons gewezen maar verander eerst maar eens iets waardoor fietsers zich beter zichtbaar maken.

Bij mij in het dorp wordt WEL verkeersles gehouden met een vrachtwagen erbij. Deze les wordt meestal door mijn schoonvader gegeven. Hij leert de kinderen om oogcontact te maken met de chauffeur. Als ze dan oogcontact hebben, steken de kinderen de duim op ter bevestiging.

Ik vindt dat een pracht principe. Elk jaar als die les weer geweest is, krijg ik in de regio een hele boel duimen de hele dag. En dat is best leuk, eens iets anders dat middelvingers en verwensingen.

groetjes Ray

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

Jaaa briljant idee!!

Onuitvoerbaar, maar briljant... :D:D

Die loodsen moeten natuurlijk wel een gedegen opleiding genieten (€€€€€!!!!).

Ze moeten natuurlijk wel naar opleiding betaald worden (€€€€€€!!!!).

Ze moeten wel een mobiel pingeval bij hebben (€€€€€!!!).

Ze moeten wel taxigeld krijgen als je ze toevallig aan de andere kant van de stad weer uit de auto zet (€€€€€€!!!!).

Neeee, briljant plan!

Misschien dat een TV spot (zijn ze ook zo goed in immers??) met de praktijk in beeld, meer zin heeeft.... :confused:

Maar het beste is natuurlijk nog gewoon een fietsersrijbewijs invoeren... toch?????

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gast
Reageer op deze discussie...

×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Forum voorwaarden