[[Template core/global/global/includeMeta is throwing an error. This theme may be out of date. Run the support tool in the AdminCP to restore the default theme.]] Spring naar bijdragen
  • 0

gps


Herman

Vraag

  • Forumlid

LONDEN - Een Tsjechische vrachtwagenchauffeur heeft drie dagen in de cabine van zijn voertuig geslapen, nadat hij door zijn satellietnavigatiesysteem een smal landweggetje op was gestuurd en zich had klemgereden.

1186916+s(120!x120!)

Dit meldde de Britse krant The Times vrijdag. In het Engelse graafschap Devon is er een smal landweggetje dat wordt gebruikt als sluipweg tussen de snelwegen A379 en A38.

Satellietnavigatiesystemen houden er echter geen rekening mee dat er een pijpleiding laag over de weg voert.

Toen de 45-jarige Tsjech probeerde te keren, reed hij zich hopeloos klem. Zijn vervoersbedrijf weigerde echter een dure 'reddingsoperatie' te betalen.

Omwonenden ontfermden zich over de Tsjech en gaven hem te eten. Uiteindelijk kon iemand met een tractor de vrachtwagen (15 meter lang, 40 ton) weer vlottrekken.

© ANP

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Recommended Posts

  • 0
Zijn vervoersbedrijf weigerde echter een dure 'reddingsoperatie' te betalen.

Wat wou zijn werkgever dan?:confused:

Net zo lang wachten tot die chauffeur verteerd is, en het voertuig weggeroest?:D

Duurt even, maar zo komt het voertuig natuurlijk ook weer weg!:p

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid

ach de jonge chauffeurs van tegenwoordig in nl vertrouwen ook blind op navigatie.

hoe vaak lees je wel niet in de krant de er weer een zich klem gereden heeft?

ze zijn er bij ons bedrijf ook laptopje mee en tomtom maar een fatsoenlijke kaart homaar:confused:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid

Precies, heb een kennis die ook dacht dat hij geen kaatr nodig had. BVelt hji me op om 'm te helpen van een industrieterrein af te komen.

Zijn tom-tom gaf alleen maar aan rechts af. Heeft effe geduurd voor hij het in de gaten had.

Tom-tom = dom dom

Dan maar liever een Falk van een paar tientjes dan een gps van een paar honderd euro. Zonde geld.

BTW: Heb zelf ook geen navi. Gewoon met de kaart, werkt altijd zelfs als er geen satelietverbinding is...

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0

De Tjech kreeg eten en drinken?

Die heeft toch normaal een keuken met voorraad voor 3 maanden onder de oplegger hangen?

Zit je vast op een landweggetje moet je ook nog es dat gore Engelse eten aannemen, dubbel gestraft dusBarf

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
Gast kaolboerke

Ik geloof dat die mannen in de Rotterdamse haven wel eens ooit wat langer stil gestaan hebben dan drie dagen.Volgens mij 6 weken....

Zou dit ook geweest zijn omdat ze de gps niet meer vertrouwden?

En ook toen kregen ze voedsel van de Rotterdamse vrouwtjes.

Ik geloof niet dat wanneer ik in Tsjechië klem zit onder een viadukt of verkeerd rijd dat mensen mij voedsel komen brengen.

1 Voordeel,ik kom daar de laatste tijd niet meer zo veel....

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid

ik rij al 8 jaar met gps , ik zou het niet meer willen missen , heb wel een kaart bij , maar daarmee is alles gezegt , heb ze mee , en wie nog niet gewerkt geeft met een gps zou beter zwijgen dan , want ik wil u het wel eens zien doen op een kaart kijken in de nacht , ik zal wel lekker naar mijn schermpje kijken zonder tijdverlet of gevaar voor ergens op te rijden.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid

Een navigatie systeem is een mooi HULP middel, maar feilloos zullen ze nooit worden. Dit komt door de vele veranderingen die er dagelijks overal worden doorgevoerd.

Koop je de laatste update van navigatie kaarten, kan je er al vanuit gaan dat ze al oud zijn. Dus hulp middel, ja. Blind vertrouwen, nee....

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
Gast Trucklily

Ik heb wel een tomtommetje in de auto, altijd makkelijk als je al ongeveer in de buurt bent. Zo midden in de nacht zijn er vaak weinig mensen om te vragen midden in de polder en verdomd als het niet waar is, die tomtom zet me toch vaak precies voor de deur af.

Maar het globaal ergens naartoe rijden doe ik nog steeds op de kaart.

Ik ben dus voor een combi van beiden :D

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
Ik geloof dat die mannen in de Rotterdamse haven wel eens ooit wat langer stil gestaan hebben dan drie dagen.Volgens mij 6 weken....

Zou dit ook geweest zijn omdat ze de gps niet meer vertrouwden?

En ook toen kregen ze voedsel van de Rotterdamse vrouwtjes.

Ik geloof niet dat wanneer ik in Tsjechië klem zit onder een viadukt of verkeerd rijd dat mensen mij voedsel komen brengen.

1 Voordeel,ik kom daar de laatste tijd niet meer zo veel....

Als ze daar in de UK een gewoonte van gaan maken om alle Tjechische truckers die 3 dagen stil staan eten en drinken te gaan brengen kunnen ze het leger wel gaan inzetten. Die Tjech word nog es beloond voor zijn stommiteiten ook. Als wij dat doen worden we opgepakt en komen we voor het gerecht, truck word in beslag genomen en Vallenduuk kan het allemaal weer goed gaan praten.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid
De navi heeft het soms wel echt bij het verkeerde eind ....

Deze stond 15 jaar geleden ook zo in het stratenboek van de Shell en nog steeds denk ik.

Tik maar Willem Barentszstraat 11, Rotterdam Albrandswaard in je navigatie, dan zul je wel goed uitkomen. :rolleyes:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid

» Navigatie speciaal voor trucks image-339.jpgTot voor kort waren bestuurders van een vrachtauto, bus en bestelauto aangewezen op navigatiesystemen die eigenlijk voor personenvoertuigen zijn ontwikkeld. In samenwerking met kaartaanbieder Navteq introduceert VDO Dayton nu een inbouwnavigatiesysteem speciaal voor de vrachtauto en andere grote voertuigen.

De systeemsoftware van de PC 5200 TSN is compleet vernieuwd en aangepast aan de specifieke eigenschappen van het voertuig, zoals hoogte, breedte, gewicht en asdruk. Bij het berekenen van de route wordt met deze eigenschappen rekening gehouden. De afmetingen van het voertuig worden vergeleken met hoogtebeperkingen bij tunnels en maximale belastingen van bruggen en dergelijke, die allemaal in de gegevens van de kaart zijn opgenomen. Bovendien is de routeberekening aangepast aan de rijspecificaties van grote voertuigen. Hiervoor zijn voertuigspecificaties toegevoegd aan de kaartweergave en de berekening van aankomsttijden is hieraan aangepast. Indien mogelijk worden omkeermanoeuvres voorkomen.

Maten en gewichten

Bij het opstarten van het systeem voert de bestuurder lengte, breedte, gewicht, asdruk en de soort lading van zijn voertuig in het navigatiesysteem in. Op basis van deze gegevens berekent het systeem alleen de routes die geen problemen voor het voertuig opleveren. Deze informatie hoeft slechts één keer te worden ingevoerd en wordt telkens gecontroleerd als het navigatiesysteem wordt opgestart. Zo kan bijvoorbeeld het gewicht van de lading of de gevaarlijke stoffenklasse eenvoudig worden aangepast voor de terugreis nadat het voertuig opnieuw is geladen. Zodra de voertuiggegevens en de bestemming zijn ingevoerd, wordt de elektronische routebegeleiding automatisch gestart. VDO Dayton heeft standaard een TMC-ontvanger in het systeem geïntegreerd. Hiermee wordt de bestuurder van verkeersinformatie voorzien en kan hij bij files eventueel een alternatieve route kiezen. Ook bij het berekenen van deze alternatieve route worden de specifieke gegevens van het voertuig weer meegenomen, zodat de bestuurder niet over bijvoorbeeld te smalle wegen of bruggen wordt geleid.

Parkeerplaatsen

Tegenwoordig hebben aanbieders van digitale kaartgegevens de voertuigpecifieke beperkingen en speciale points of interest voor beroepschauffeurs zoals parkeerplaatsen, restaurants en benzinestations al in hun kaarten opgenomen. Op plaatsen waar maximale hoogten voor bruggen of asdrukwaarden nog niet beschikbaar zijn, maakt het navigatiesysteem van VDO Dayton gebruik van conventionele navigatiegegevens voor personenauto’s die automatisch voor deze gebieden beschikbaar zijn. Aan de hand van twee symbolen op het navigatiesysteem kan de bestuurder zien of zijn route al volledig op basis van de juiste voertuiggegevens is berekend. De PC 5200 TSN is bovendien voorzien van een speciale module voor het aangeven van rij- en rusttijden. Met deze functie ontvangt de bestuurder niet alleen op tijd een waarschuwing dat zijn rustperiode bijna begint, maar kan hij bovendien op de routebeschrijving aflezen waar hij zich ongeveer bevindt als zijn eerste rustpauze moet beginnen. Op deze manier kan hij van tevoren plannen bij welke parkeerplaats of welk restaurant hij kan stoppen. DAF gaat als eerste met de PC 5200 TSN werken. Hiermee heeft DAF dé primeur te pakken waarmee de chauffeur de enige juiste route kan kiezen afgestemd op de afmetingen en lading van de truck. Problemen op de route zoals beperkte hoogtes van viaducten, te smalle wegen, en vele andere truck gerelateerde zaken worden zo op eenvoudige wijze voorkomen.

Ook TV-ontvangst

Het apparaat is gebaseerd op de navigatiecomputer PC 5200 van VDO Dayton, die verschillende prijzen heeft gewonnen. Naast navigatie biedt dit systeem ook een aansluitmogelijkheid voor een achteruitrijdcamera en multimedia-mogelijkheden zoals een digitale tv-ontvanger. Het systeem is leverbaar met een volledige range aan monitoren tot 7 inch, inclusief de nieuwste multimediasystemen VRM6100 en 6200, die ook de mogelijkheid hebben tot het aansluiten van een extra scherm in de slaapcabine. Het nieuwe navigatiesysteem wordt geleverd met een SD-kaart op basis waarop de wegen en speciale bestemmingen in Europa zijn opgeslagen. Op dit moment zijn grote delen van Frankrijk en Duitsland al in kaart gebracht. De overige landen volgen binnenkort.

Bron: vdo Dayton

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gast
Beantwoord deze vraag...

×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Forum voorwaarden