[[Template core/global/global/includeMeta is throwing an error. This theme may be out of date. Run the support tool in the AdminCP to restore the default theme.]] Spring naar bijdragen

FNV gaat niet akkoord met normeringsregeling bij Versteijnen


Gemusejager

Recommended Posts

  • Forumlid
Los je in een half uur en heb je een uur staan wachten heb je je pauze erop staan én je krijgt daarvoor nog deels betaald ook. T

Ben ik met je eens hoor, zaterdagmiddag heb ik 35 minuten bij de garage gestaan, maar kon gewoon in de cabine een boek lezen, dus 20 minuten pauze geschreven.

Wat ik nu voortaan ga doen, is de eerste beste baliemedewerker/portier die me opdraagt op de parking te gaan staan wachten, uitdagen om samen een iq test te maken. Als hij wint mag hij me laten wachten, als ik win mag ik gelijk lossen. Kan ik laten zien dat ik geen domme chauffeur ben:D

Pas maar op, d'r zijn ook baliemedewerkers met een Havo diploma:D

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Reacties 72
  • Created
  • Laatste reactie

Top Posters In This Topic

  • Forumlid

Normering: Wat mag wel en wat niet?

icon-news.gifNieuwsbrief icon-rss.gifRSS

Tags: Digitale tachograaf controles vrachtwagenchauffeurs chauffeurs

Door: Han Vallenduuk

Gepubliceerd op 21 juni 2011 12:26

Een groot aantal bedrijven worstelt met normering. De vakbond vindt het een vies woord, terwijl ze het wel in de CAO hebben afgesproken. Wat er nu wel en niet mag heeft transportadvocaat Han Vallenduuk op zijn website gezet.

7245_150.jpgSteeds weer lezen wij dat vakbonden hebben geconstateerd dat een bepaalde vervoerder - nu weer een in Tilburg - een normeringsregeling toepast. Dat wordt met lichtelijk afgrijzen in de pers vermeld. In plaats dat vakbonden hun verantwoordelijkheid nemen en hun eigen CAO naleven door de normeringafspraken genoemd in art. 26 lid 3 met bedrijven rond maken, spreken ze hun schande er over uit. Bedrijven weten niet zo goed wat nu wel en niet kan. Kennelijk zijn ook werkgeversorganisaties huiverig om hun leden te vertellen, waar de ruimte dan wel ligt. Vandaar een lijstje van tien regels, naar beste weten opgesteld. Zekerheidshalve deel ik mee dat aan deze gratis informatie geen rechten kunnen worden ontleend. Toegepast op een individueel geval of organisatie zou mogelijk anders geadviseerd kunnen worden.

De tien regels:

- Spreek het woord ‘normeren' of ‘normering' niet uit. Als er een vakbondsbestuurder of kaderlid in de buurt is moet je helemaal het puntje van je tong afbijten.

- Het N-woord mag alleen worden gebruikt als de vakbond conform artikel 26 lid 3 TLN-CAO heeft ingestemd met de normering. Aangezien vakbonden al meer dan 30 jaar niet meer hebben ingestemd, kan het woord nog steeds niet worden gebruikt.

- Spreek uitsluitend over ‘standaardiseren' of het ‘checken van parameters', te weten de gegevens die uit uw computerregistratie te voorschijn komen.

- Spreek nooit af dat er per uur een vaste aftrek plaats vindt BIJ wacht- laad- en lostijden. Evenmin dat de wachttijd boven een bepaalde tijd wordt gedeeld tussen u en de chauffeur. Onthoudt, dat als er een CAO van kracht is, dat uw afspraak met de chauffeur (mondeling of schriftelijk) nietig is.

- Wat u wel mag doen, heeft de Hoge Raad op 8 februari 2002 uitgesproken: "Wanneer één bepaalde werknemer voor werkzaamheden die ook door collega's worden verricht, stelselmatig (wezenlijk) meer uren schrijft dan deze collega's, dan dringt de gedachte zich op dat er iets mis is. Omdat het bij internationale chauffeurs uit de aard der zaak onmogelijk is om hetgeen niet door de tachograaf wordt geregistreerd te controleren, is onvermijdelijk dat naar andere wegen wordt gezocht om een zo objectief mogelijke maatstaf te hebben voor het uitvoeren van de controle. Ervaringsgegevens zijn daarvoor het meest voor de hand liggende middel."

- De eis van FNV die de zaak tot aan de Hoge Raad uitvocht. omdat deze meende dat zulks normering heet is van tafel geveegd.

- Controleren aan de hand van tachograafschijven of boardcomputeruitdraai vergeleken met de ens van andere chauffeurs is dus toegestaan.

- Spreek nooit over ‘schrappen'; de CAO staat wel ‘corrigeren' toe. Artikel 26 lid 2b bepaalt zelfs dat er een verplichte registratie van uitgevoerde correcties is. Onder lid 2c staat dat op de urenverantwoordingsstaat tenminste ook een kolom ‘correcties' moet staan.

- Let ook op het verband met art. 29 lid 2b dat gaat over overuren. Er staat kort gezegd dat (over-)uren die zijn ontstaan door eigen schuld of toedoen van de werknemer niet als overuur worden vergoed. Elk gecorrigeerd uur is bij overuren altijd een overuur.

- Tenslotte: In principe bepaalt de werkgever begin en einde van de arbeidstijd en de daarin te nemen pauze. Niet de werknemer. Alle pauzes van 15 minuten, kunnen er aan mee werken dat de chauffeur na laden of lossen 4½ uur aaneengesloten rijtijd zonder zware boetes in het buitenland kan verrichten. Alle aaneengesloten rusttijden van 3 uur in de loop van de werkdag geeft de chauffeur in de periode van 24 uur recht op een verkorte rusttijd van 9 uur. Als planners opdracht geven om tijdens wachttijden pauze te gaan houden, hebben ze daar het volste recht toe. De werkgever is immers ook verantwoordelijk voor de boete.

Bron: Vallenduuk Advocaten

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
Normering: Wat mag wel en wat niet?

icon-news.gifNieuwsbrief icon-rss.gifRSS

Tags: Digitale tachograaf controles vrachtwagenchauffeurs chauffeurs

Door: Han Vallenduuk

Gepubliceerd op 21 juni 2011 12:26

Een groot aantal bedrijven worstelt met normering. De vakbond vindt het een vies woord, terwijl ze het wel in de CAO hebben afgesproken. Wat er nu wel en niet mag heeft transportadvocaat Han Vallenduuk op zijn website gezet.

7245_150.jpgSteeds weer lezen wij dat vakbonden hebben geconstateerd dat een bepaalde vervoerder - nu weer een in Tilburg - een normeringsregeling toepast. Dat wordt met lichtelijk afgrijzen in de pers vermeld. In plaats dat vakbonden hun verantwoordelijkheid nemen en hun eigen CAO naleven door de normeringafspraken genoemd in art. 26 lid 3 met bedrijven rond maken, spreken ze hun schande er over uit. Bedrijven weten niet zo goed wat nu wel en niet kan. Kennelijk zijn ook werkgeversorganisaties huiverig om hun leden te vertellen, waar de ruimte dan wel ligt. Vandaar een lijstje van tien regels, naar beste weten opgesteld. Zekerheidshalve deel ik mee dat aan deze gratis informatie geen rechten kunnen worden ontleend. Toegepast op een individueel geval of organisatie zou mogelijk anders geadviseerd kunnen worden.

De tien regels:

- Spreek het woord ‘normeren' of ‘normering' niet uit. Als er een vakbondsbestuurder of kaderlid in de buurt is moet je helemaal het puntje van je tong afbijten.

- Het N-woord mag alleen worden gebruikt als de vakbond conform artikel 26 lid 3 TLN-CAO heeft ingestemd met de normering. Aangezien vakbonden al meer dan 30 jaar niet meer hebben ingestemd, kan het woord nog steeds niet worden gebruikt.

- Spreek uitsluitend over ‘standaardiseren' of het ‘checken van parameters', te weten de gegevens die uit uw computerregistratie te voorschijn komen.

- Spreek nooit af dat er per uur een vaste aftrek plaats vindt BIJ wacht- laad- en lostijden. Evenmin dat de wachttijd boven een bepaalde tijd wordt gedeeld tussen u en de chauffeur. Onthoudt, dat als er een CAO van kracht is, dat uw afspraak met de chauffeur (mondeling of schriftelijk) nietig is.

- Wat u wel mag doen, heeft de Hoge Raad op 8 februari 2002 uitgesproken: "Wanneer één bepaalde werknemer voor werkzaamheden die ook door collega's worden verricht, stelselmatig (wezenlijk) meer uren schrijft dan deze collega's, dan dringt de gedachte zich op dat er iets mis is. Omdat het bij internationale chauffeurs uit de aard der zaak onmogelijk is om hetgeen niet door de tachograaf wordt geregistreerd te controleren, is onvermijdelijk dat naar andere wegen wordt gezocht om een zo objectief mogelijke maatstaf te hebben voor het uitvoeren van de controle. Ervaringsgegevens zijn daarvoor het meest voor de hand liggende middel."

- De eis van FNV die de zaak tot aan de Hoge Raad uitvocht. omdat deze meende dat zulks normering heet is van tafel geveegd.

- Controleren aan de hand van tachograafschijven of boardcomputeruitdraai vergeleken met de ens van andere chauffeurs is dus toegestaan.

- Spreek nooit over ‘schrappen'; de CAO staat wel ‘corrigeren' toe. Artikel 26 lid 2b bepaalt zelfs dat er een verplichte registratie van uitgevoerde correcties is. Onder lid 2c staat dat op de urenverantwoordingsstaat tenminste ook een kolom ‘correcties' moet staan.

- Let ook op het verband met art. 29 lid 2b dat gaat over overuren. Er staat kort gezegd dat (over-)uren die zijn ontstaan door eigen schuld of toedoen van de werknemer niet als overuur worden vergoed. Elk gecorrigeerd uur is bij overuren altijd een overuur.

- Tenslotte: In principe bepaalt de werkgever begin en einde van de arbeidstijd en de daarin te nemen pauze. Niet de werknemer. Alle pauzes van 15 minuten, kunnen er aan mee werken dat de chauffeur na laden of lossen 4½ uur aaneengesloten rijtijd zonder zware boetes in het buitenland kan verrichten. Alle aaneengesloten rusttijden van 3 uur in de loop van de werkdag geeft de chauffeur in de periode van 24 uur recht op een verkorte rusttijd van 9 uur. Als planners opdracht geven om tijdens wachttijden pauze te gaan houden, hebben ze daar het volste recht toe. De werkgever is immers ook verantwoordelijk voor de boete.

Bron: Vallenduuk Advocaten

Ja Herman Ik weet niet of je lid van een bond bent.

Zoiets zet je er toch niet neer Wat moeten de leden van de bonden of bond wel niet denken.

En een bestuurder heeft weer een week nodig om het goed te praten

Huub

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

Fijn dat Vallenduuk zijn verdedigingsstrategie weggeeft. We leren ook van hem dat normeren illegaal is zolang er een CAO van toepassing is en standaardiseren hetzelfde is als normeren. De werkgever zoveel mogelijk zijn mond moet houden over het onderwerp (vreemd dat Vallenduuk dat niet doet en alles gewoon op zijn website zet). Die Hoge Raad uitspraak alleen in uitzonderingsgevallen geldt als een werknemer het wel heel bont maakt. Met andere worden als er bij 2 werknemers geschrapt wordt dan telt die uitspraak al niet meer. Kortom: iedereen die geschrapt wordt, wordt dat onrechtmatig en kan daarover zijn beklag doen. Er staat volgens mij ook een foutje in het Vallenduuk verhaal. Tijdens wachttijd kan een planner geen opdracht gegeven tot het maken van een onbetaalde pauze. Dat kan slechts als hij daartoe de opdracht heeft gegeven voor aankomst op het losadres.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
Fijn dat Vallenduuk zijn verdedigingsstrategie weggeeft. We leren ook van hem dat normeren illegaal is zolang er een CAO van toepassing is en standaardiseren hetzelfde is als normeren. De werkgever zoveel mogelijk zijn mond moet houden over het onderwerp (vreemd dat Vallenduuk dat niet doet en alles gewoon op zijn website zet). Die Hoge Raad uitspraak alleen in uitzonderingsgevallen geldt als een werknemer het wel heel bont maakt. Met andere worden als er bij 2 werknemers geschrapt wordt dan telt die uitspraak al niet meer. Kortom: iedereen die geschrapt wordt, wordt dat onrechtmatig en kan daarover zijn beklag doen. Er staat volgens mij ook een foutje in het Vallenduuk verhaal. Tijdens wachttijd kan een planner geen opdracht gegeven tot het maken van een onbetaalde pauze. Dat kan slechts als hij daartoe de opdracht heeft gegeven voor aankomst op het losadres.

Ik vind het gek dat het nu pas naar buiten komt Er zijn bedrijven die het al jaren doen

Zelfs bedrijven bij daar weet het FNV alles van.

Dus met andere woorden op bonden of bond hebben zitten slapen.

Huub

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

Bond slaapt en slaapt niet. Ze weten het wel, willen er ook wel wat aan doen maar staan machteloos als chauffeurs het accepteren. Daarom vind ik die normeringsregeling bij Versteijnen eigenlijk helemaal niet zo slecht. Via met de bonden/OR goedgekeurde normering zijn de meeste chauffeurs beter af dan met de huidige willekeur.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

Zo hij is weer thuis. Wel afgelopen week op mijn Iphone dit topic in de gaten gehouden,maar reageren via dat ding is me te moeilijk.

Afgelopen week is er ook twee maal overleg geweest tussen de OR en directie hoe nu verder te gaan met deze situatie.

De uitkomst is wat ons betreft dat wij inhoudelijk niet verder ingaan op de voorstellen in dit topic omdat wij volgens onze mening nog steeds in onderhandeling zijn met de FNV.

Wij menen dat wij professioneler om dienen te gaan met dit soort zaken dan de manier waarop FNV dat gedaan heeft.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
hoe bedoel je dat?

mag het fnv geen persbericht doen uitgaan dat men het niet eens is met de normering?

en dat men bang is dat de individuele chauffeur dat geld gaat kosten?

is toch gewoon nieuws, maar ja als je het gelijk van het begin al zieltjes winnen noemt of propaganda voor mijn part.

aan de ene kant word er zo vaak geroepen dat de bonden niks doen, en nu laten ze zien dat wel degelijk iets doen, is het weer niet goed.

dus berichten van het fnv over andere bedrijven die gaan erin als zoete koek, maar owee als het over je eigen bedrijf gaat, dan mag het opeens niet en is het propaganda.

en je kunt als or met de directie overleggen tot je een ons weegt, zolang het fnv de poot stijf houd gebeurt er niks.

dus hoe dan ook je bent tot elkaar veroordeelt, en in die situatie is modder gooien naar elkaar niet bevordelijk.

ook het zeggen dat je proffesioneler opstelt dan het fnv, laat nu juist het tegenovergestelde zien.

want nu gooi je de deur dicht voor het fnv, terwijl je zonder het fnv niks kunt

wie is er dan dom, ja zelfs proffesioneel dom bezig???

geen persoonlijke aanval op jou corne, maar mijn commentaar op de algehele zaak!!!

Ik heb niet gezegd dat de deur dicht is. Is heb gezegd dat omdat wij van mening zijn dat wij nog steeds in onderhandeling zijn met het FNV er verder niet inhoudelijk op ingegaan word.

En met het onprofessionele van het FNV doel ik op het schrijven van halve waarheden en info die niet klopt. Maar ook dat zal met de tijd duidelijk worden.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 2 weeks later...
  • Forumlid

Weet je wat grappig was? Dat de FNV alle leden die werkzaam zijn of waren een brief hebben gestuurd met heel het verhaal erop met daaronder een acceptgirootje eronder voor een lidmaatschap. Ik heb hier expres niet gereageerd want had geen behoefte, want ik weet heus wel hoe het eraan toe gaat bij ons bedrijf. Ben niet tegen de bond dat zeker niet maar vond dit wel een trieste actie, want ze hadden het op duizenden manieren kunnen oplossen ipv onnodig met modder te gooien.

Corne jullie hebben het goed gedaan en veel inzet getoond :ja:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
Weet je wat grappig was? Dat de FNV alle leden die werkzaam zijn of waren een brief hebben gestuurd met heel het verhaal erop met daaronder een acceptgirootje eronder voor een lidmaatschap. Ik heb hier expres niet gereageerd want had geen behoefte, want ik weet heus wel hoe het eraan toe gaat bij ons bedrijf. Ben niet tegen de bond dat zeker niet maar vond dit wel een trieste actie, want ze hadden het op duizenden manieren kunnen oplossen ipv onnodig met modder te gooien.

Corne jullie hebben het goed gedaan en veel inzet getoond :ja:

En hoeveel leden zijn er bij het F.N.V.

En hoeveel leden in de O.R.Raad

En wat willen de chauffeurs zelf.

Heb ook het gevoel dat de waarheid niet gezegd wordt

Er maken meer bedrijven gebruik van Al jaren.

huub

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
En hoeveel leden zijn er bij het F.N.V.

En hoeveel leden in de O.R.Raad

En wat willen de chauffeurs zelf.

Heb ook het gevoel dat de waarheid niet gezegd wordt

Er maken meer bedrijven gebruik van Al jaren.

huub

Die Huub,

met zijn geloven heeft hij zelf nog nooit de waarheid gesproken....:D

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 1 month later...
  • 2 months later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gast
Reageer op deze discussie...

×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Forum voorwaarden