Spring naar bijdragen

Nieuwe Mercedes Actros


Karel65
 Share

Recommended Posts

  • Reacties 405
  • Created
  • Laatste reactie

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Posted Images

  • Forumlid

Ook op de website van Truckstar ( << klik !! < ) de nodige aandacht:

Meer details nieuwe Actros, 22-06-2011

Met de nieuwe Actros heeft Mercedes-Benz een truck neergezet die alle potentie heeft haar voorganger op te volgen als Europa's best verkochte truck.

Van de huidige generatie Actros, de MP3, zijn er meer dan 700.000 verkocht, en is daarmee Europa's best verkochte truck. De nieuwe Actros kan vanaf 1 juli besteld worden, zoals gezegd, in Euro 5 of Euro 6-uitvoering.

World Engine

Mercedes heeft voor de nieuwe Actros samen met motorenbouwer Detroit Diesel een nieuwe motor ontwikkeld, de World Engine. In eerste instantie is alleen de dertien liter-versie leverbaar. Deze heeft vermogens 421 pk, 450 pk en 510 pk, en koppels variërend van 2100 Nm tot 2500 Nm. In Euro zes-uitvoering zal de motor voorlopig alleen met 480 pk leverbaar zijn.

De vijftien liter-versie wordt later gelanceerd. Beide nieuwe motoren zijn zescilinder lijn-motoren; Mercedes-Benz neemt hiermee afscheid van haar V-motoren.

De productie van de nieuwe Actros begint eind september. De huidige Actros zal parallel hier aan ook nog een tijdje gebouwd worden.

Comfort

Er komen zeven cabinevarianten. De cabine met vlakke vloer komt er in vijf varianten met drie cabinehoogtes, inclusief een plat dak. Volgens Duitse berekeningen kan een uitgeruste chauffeur per dag tot twee liter diesel besparen door betere beslissingen tijdens het rijden. Het chauffeurscomfort is onder andere om die reden bij het ontwerpen van de cabine een belangrijk punt geweest.

Iets speciaals is overigens de sleutel van de nieuwe Actros, hoewel de term sleutel eigenlijk geen recht doet aan het multifunctionele apparaatje waarmee je toegang hebt tot de nieuwe Actros. Je kan er ongeveer alles mee, zoals de verlichting rondom checken, het oliepeil checken, of bijvoorbeeld de kachel bedienen als je op bed ligt.

Hoge ogen

Mercedes gooit met de nieuwe Actros hoge ogen, en de verwachtingen - niet in de laatste plaats wat betreft verkoopaantallen - zijn dan ook hooggespannen. Vergeleken met de eerste editie van de Actros, die behoorlijk teleurstelde, lijkt Mercedes zijn zaakjes nu veel beter voor elkaar te hebben. En bij concurrenten zoals MAN en DAF moeten ze zich vandaag toch even achter de oren gekrabt hebben.

Bron : Truckstar

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

Ik kan me nog goed herinneren dat we met een aantal mensen zo'n 25 jaar geleden op een zaterdag naar Nijkerk togen. Daar was een chauffeursdag voor de introductie van een automaat die het leven van een chauffeur nog verder moest gaan verlichten en veraangenamen.

We waren best wel nieuwsgierig en waren benieuwd hoe dat zou rijden. Ik moest er heel erg aan wennen om zo'n versnellingspookje te bedienen. Het voelde heel "apart" aan ... Je moest de koppeling intrappen (logisch) en dan dat pookje naar voren of naar achter duwen, tegen een soort "klik" aan .. en met een beetje geluk werd dan de gewenste versnelling ingeschakeld. Van vooruit naar achteruit gaf nog wel wat problemen (of gewenning) die middag. Dat weet ik nog wel. Je moest echt even geduld hebben en heel rustig blijven. verschillende chauffeurs wilden te snel en dan stond-ie nog in z'n vooruit. En als je dan na een paar keer een beetje zenuwachtig begon te worden dan bleek hij elke keer, als je de koppeling liet opkomen, nog steeds in z'n vooruit te staan.

Soms kwam het het hek wel heel erg dichtbij. En werd er een zucht van verlichting geslaakt als hij eindelijk ook ECHT in z'n achteruit bleek te staan. En achteruit weer wat weggereden kun worden vanaf de omheining.

Volgens mij was dat toen al de EPS. En ik dacht dat het toen Electronisch Pneumatisch Schakelen werd genoemd.

post-11632-1394783871,2333_thumb.jpg

Afijn ..., aan het eind van de middag waren we er met elkaar toch wel aardig uit, dachten we. Leuk geprobeerd van Mercedes, maar dat "automatische, moderne gedoe" dat zou 'm nooit gaan worden. De auto's waren immers al zo modern "tegenwoordig". We hoefden alleen maar aan de Grossraumcabine te denken .... Eigenlijk viel er toch amper meer wat te verbeteren aan zoveel luxe en ergonomie? Hooguit voor Mercedes op de SK misschien nog eens een soort "Globetrotter", net als Volvo. Dat zou dan toch echt wel het summum zijn.

Nee ... , die EPS enzo ..., dat was gewoon een stap te ver ... Veeeel te vèr eigenlijk. Volgens "ons" was de vrachtwagen en de techniek toch echt wel zo'n beetje "uit-ontwikkeld". Al die electronica daar wist de monteur in ons gezelschap toen al bijna geen raad meer mee.

Er was ergens een grens. En we waren het er eigenlijk unaniem over eens dat die grens met al die electronica en luchtventielen voor dat automatisch schakelen ruimschoots werd overschreden.

Het kan verkeren ..... ;)

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
maar mijn eerste indruk is dat het geen straf zal zijn om hie rmee te moeten rijden.

Dat ben ik helemaal met u eens.

Ik ben ook niet zo'n "Mercedes man". Maar sta toch weer versteld van de voortgaande techniek. En ... een prachtige auto als ik alle foto's zo eens bekijk.

Zoals ik hierboven probeer te beschrijven: elke keer toch weer een beetje verbaasd wat er allemaal weer verbeterd kan worden.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

Afijn ..., aan het eind van de middag waren we er met elkaar toch wel aardig uit, dachten we. Leuk geprobeerd van Mercedes, maar dat "automatische, moderne gedoe" dat zou 'm nooit gaan worden. De auto's waren immers al zo modern "tegenwoordig". We hoefden alleen maar aan de Grossraumcabine te denken .... Eigenlijk viel er toch amper meer wat te verbeteren aan zoveel luxe en ergonomie? Hooguit voor Mercedes op de SK misschien nog eens een soort "Globetrotter", net als Volvo. Dat zou dan toch echt wel het summum zijn.

Nee ... , die EPS enzo ..., dat was gewoon een stap te ver ... Veeeel te vèr eigenlijk. Volgens "ons" was de vrachtwagen en de techniek toch echt wel zo'n beetje "uit-ontwikkeld". Al die electronica daar wist de monteur in ons gezelschap toen al bijna geen raad meer mee.

Er was ergens een grens. En we waren het er eigenlijk unaniem over eens dat die grens met al die electronica en luchtventielen voor dat automatisch schakelen ruimschoots werd overschreden.

Volgens mijn denken we nu met z´n allen toch hetzelfde over de huide (vracht)wagens??? Maar moet je eens zien wat er allemaal veranderd is over een jaar of 10....

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
karel ik ben er heilig van overtuigd dat de vrachtwagen nog lang niet technisch is uit ontwikkeld.

men vind steeds meer uit, en de electronica maakt dingen mogelijk, waar we jaren geleden ons om hadden doodgelachen.

neem nou dat systeem dat automatisch ingrijpt als je te dicht op je voorganger rijd.

daar zouden we pakweg 15 jaar geleden ons de tranen uit de broek over gelachen hebben.

maar het systeem is er en het werkt!

en gezien de berichten uit belgië en duitsland van de laatste maanden, met al die doden door kop staart botsingen, zal het niet lang meer duren of dit systeem zal als oplossing daarvoor omarmd worden.

maar een heleboel chauffeurs lachen dit systeem nu al weg door valse onderbuikgevoelens.

want de chauffeur heeft dat niet nodig, das allemaal flauwekul, we rijden altijd met voldoende afstand, en meer van dat soort kreten.

maar waar komen al die doden en gewonden dan vandaan?

als je pakweg 6 jaar geleden tegen je baas en collega's zei dat een automaat wel leuk was, en dat het relaxter en zuiniger reed als handgeschakeld.

dan had je kans dat je met pek en veren van het bedrijf werd afgevoerd.

en kijk nu eens om je heen, de meeste wagens worden nu met automaat afgeleverd.

onbekend maakt onbemind, en de chauffeur is heel conservatief in dat soort dingen.

jammer genoeg wel.

er zijn systemen die het werk van de chauffeur enorm kunnen verlichten, maar de chauffeur wil er niet eens naar kijken, laat staan ermee werken.

en dat verandert pas als ze gedwongen worden om ermee te werken.

en dan pas draait men om als een blad aan een boom.

Klopt neem nu zoiets simpels als de vooruit spiegel .Werd een beetje lacherig over gedaan en verpeste het uiterlijk van de wagen. Maar nu mis ik hem als ik op pad ben met een wagen waar hij niet op zit. Hij bewijst zijn nut met het strak parkeren langs paaltjes en/of auto s :ja:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
Stond dat EPS niet voor Electronic Power Shift Karel ??

Inderdaad Bert, dat komt mij ook zeker niet onbekend voor.

Toen ik zat te tikken kwam gewoon die benaming in m'n hoofd op. Ik weet ook niet waarom, alleen dat stond me voor de geest: "Electronisch Pneumatisch Schakelen". En ik nam de vrijheid om dat ook maar zo vanuit m'n geheugen weg te tikken. Ik schreef bewust: "En ik dacht dat het toen Electronisch Pneumatisch Schakelen werd genoemd."

Haha ..., nu heb ik net eens even de tijd genomen om wat op te zoeken. ( << klik !! < )

En u heeft dus wel zeker gelijk, maar ik heb die Nederlandse vertaling misschien toch ook wel opgevangen. :angel:

In het Duits: ElektoPneumatische Schaltung.

In het Engels: Electronic Power Shift.

Ik denk dat u en ik hierover geen "ruzie" gaan krijgen samen ..... :p;)

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
Dat creme dashboard zou dat standaard zijn?

Yep, stond afgelopen week met een chauffeur te babbelen,aan de zwitserse grens.

Reed nu 3 maand op de nieuwe actros (zo'n gecamoufleerde).

Bij hun bedrijf had mercedes een test auto neergezet, hij was de gelukkige.

Het geluid binnenin was nog minder dan de mp3 uitvoeringen, hij had in de hele auto sensors, en een laptop.

Deze laptop werd 's avonds uitgelezen door mercedes, hoe hij er nu bijstond zo kwam ie op de markt.

Dus ook met gekleurd dashbord, hij was te spreken over de auto, maar er waren wel wat regels waar hij zich aan moest houden.

De auto mocht niet gespaard worden had mercedes gezegd, dus vol het gas erop elke keer.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

Ik ben bijna allergisch voor een Actros maar als baasie nu zou zeggen jij krijgt een nieuwe actros dan zal ik daar geen nee tegen zeggen.Hij ziet er erg mooi uit en als hij rijd zoals hij eruit ziet komt het wel goed met deze benz.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Administrators

Wat ik vanochtend ontdekte op de blog van Iep van der Meer van Truckstar (http://www.iepvandermeer.nl/argeweb/weblog/index.php): er komen twee cabinebreedtes... 2.50 en 2.30 meter. Vraag me daar toch het nut van af!

Men roept altijd dat een smallere cabine makkelijker manouvreert en zo, maar is dat waar? De bak die er achter zit blijft even breed:ja:

Ik heb daar op de blog ook al bijgeschreven dat ik al vele jaren zware distributie doe met een Actros, en die extra ruimte kost mij zeg één keer ergens extra steken per dag om eens wat te noemen. De voordelen van meer ruimte strepen dat ruimschoots weg!!

Bovendien zijn er qua produktie weer meer verschillende onderdelen nodig: ook eerder een nadeel dan een voordeel. Het enige voordeel dat ik hier zelf bij kan bedenken, is dat misschien die oerlelijke Axor geschrapt word??

Wij als chauffeurs hebben weinig baat bij die extra variant denk ik:(

Maarten

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
Wat ik vanochtend ontdekte op de blog van Iep van der Meer van Truckstar (http://www.iepvandermeer.nl/argeweb/weblog/index.php): er komen twee cabinebreedtes... 2.50 en 2.30 meter. Vraag me daar toch het nut van af!

Men roept altijd dat een smallere cabine makkelijker manouvreert en zo, maar is dat waar? De bak die er achter zit blijft even breed:ja:

Ik heb daar op de blog ook al bijgeschreven dat ik al vele jaren zware distributie doe met een Actros, en die extra ruimte kost mij zeg één keer ergens extra steken per dag om eens wat te noemen. De voordelen van meer ruimte strepen dat ruimschoots weg!!

Bovendien zijn er qua produktie weer meer verschillende onderdelen nodig: ook eerder een nadeel dan een voordeel. Het enige voordeel dat ik hier zelf bij kan bedenken, is dat misschien die oerlelijke Axor geschrapt word??

Wij als chauffeurs hebben weinig baat bij die extra variant denk ik:(

Maarten

Net als de aloude SK, die was er ook in 2 breedtes. Ik had een smalle uitvoering, maar daar moest je net zoveel mee steken en manouvreren als een brede cabine (die spiegels he, die staken zowat 2 meter aan beide kanten uit:D). Zou die smalle niet het tussenmodelletje worden tussen de Axor en de brede Actros cabine?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
Een smallere cabine is gewoon goedkoper.

Het enige voordeel daarvan is dus voor de bazen.

Ik denk dat het voordeel vooral bij de fabrikant ligt.

Het heeft dus vooral een verkoop-technische reden. Voor een bredere (of hogere) uitvoering dient altijd een onevenredige meerprijs te worden betaald. Of het nu gaat om een paar centimeter extra plaatstaal, plastic, binnenbekleding en enkele centimeters extra kabelboom, de meerprijs staat in geen enkele verhouding tot de gebruikte extra materialen t.o.v. de lagere of smallere varianten. De hogere of bredere uitvoeringen zijn daarmee ook de winstpakkers voor fabrikant/importeur.

Gewoon slimme verkoop-strategie.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Administrators

Tja, de wederopstanding van de Grossraum:D

Er zal ongetwijfeld een reden voor zijn, waarschijnlijk ook die Dokus en Karel bedoelen: prijstechnisch vooral!

We gaan weer helemaal terug in de tijd: MB, net als DAF destijds met de cabine tm 2500 en va 2800: bijna gelijk, stukkie er tussen en er is een keuze extra! Kun je nog variëren met de hoogte, al dan niet noodzakelijk qua motor, en je bent bij Scania: bij de 3 serie kostte die 7 cm verschil tussen P en R cabine toen fl. 7000.- heb ik mij laten vertellen.

Het lijkt wel politiek:zegtniets:

Maarten

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
Wat ik vanochtend ontdekte op de blog van Iep van der Meer van Truckstar (http://www.iepvandermeer.nl/argeweb/weblog/index.php): er komen twee cabinebreedtes... 2.50 en 2.30 meter. Vraag me daar toch het nut van af!

Je verveelt je echt he:D

Maar ik moet je verder helemaal gelijk geven hoor. Destijds reden we met Atego trekkers en nu oa met Actros trekkers. En bij dezelfde locaties zeker niet meer moeite om op de losplaats te komen.

Rij je rechtdoor, dan maakt de breedte zowieso van de cabine zowieso niets uit (mits smaller dan de bak), en bij het achteruit manouvreren is het veel belangrijker om niet te ver in te sturen, zodat je niet heel vroeg al weer terug moet sturen. Dit scheelt veel meer dan dat 10 cm extra cabine breedte aan die kant uit kan maken.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

Zal idd wel marketing zijn. In de praktijk maakt dat verschil geen fluit uit.

Je komt met een CF echt niet verder dan met een XF. Ik bedoel: dat ene dock. Zo van: met een Cf redt je het nét, maar een XF is te breed. Da's onzin.

Over de Actros; vind het een mooi ding geworden. Postte het ook al op Iepieleaks: hopelijk krijgt ie nu een fatsoenlijke stuurverstelling.

Meer 'neiging' zogezegd. Zal wel geen verstelling zoals Scania zijn, maar toch. Over dat laatste: onbegrijpelijk dat andere fabrikanten dat niet ook in hun auto's zo doen. Het is ongeveer het enige wat je van Scania wél moet overnemen ....... ;)

Concluderend: de lat is door MB weer een beetje hoger gelegd. DAF en Volvo kunnen aan de bak.

-

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

okee,de sk en actros1,was geen toonbeeld van luxe en gemak.

maar de meeste hebben nog nooit in een mp2/mp3 gereden..

Dat klopt!

Mijn persoonlijke ervaring met Mercedes houdt zo'n 25 jaar geleden eigenlijk wel op.

Dus de Acros1 heb ik ook weinig van meegekregen. De LP en de SK waren gewoon zeer degelijke werkpaarden. Weinig op aan te merken. Oké ..., echt ergonomisch waren de cabines niet ingericht. Met de "rechte" dashboarden had je niet echt het "cockpit-gevoel". Maar toen luchtvering nog niet echt gemeengoed was, stonden ze vooral bekend om hun soepele vering en rijgedrag, mede door de lange, paraboolveren. "Nadeel" wat wel altijd is blijven hangen (in m'n gevoel dan) is het wat "zweverige, indirecte" stuurgedrag, het hele grote stuur en het toch wat lawaaierige, klapperende motorgeluid.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

Toen ik de eerste foto's zag, heb ik me serieus afgevraagd, wanneer ze de fabriek in Wörth sluiten...

Het zal wel weer een kwestie van wennen zijn. Net als met de overgang van de SK naar de Actros.

Het interieur lijkt op de foto's wel in orde. Maar ik wil het eerste wel eens in de praktijk zien. Bovendien ben ik erg benieuwd of ze nu wel een fatsoenlijk onderbed leveren en niet weer die te groot uitgevallen plank om je spullen op te leggen, waar ze om een of andere reden een laag schuim opgeplakt hebben en een lap stof eromheen; 60cm.... 30 jaar geleden waren er al auto's met een breder bed!

Over de cabinebreedte kun je discussiëren.Bij ons zijn de actrossen breder, maar wel lager dan de TGS. Moet ik wel zeggen, dat ik bij de Preium minder moeite had met die smalle cabine, dan nu met de TGS.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

Kijk eens goed naar Alberto's en mijn avatar. Waar zit dat bovenbed bij ons dan?

Bovendien is het bovenbed een optie. Bij ons rijden bij Cargo (vh Depotrans) de meeste actros-trekkers zonder bovenbed. Nu hoeven de meesten van hen (gelukkig) niet te overnachten.

Nu zijn er meer merken met dat euvel, dat het onderbed (te) smal is, maar er wel een breed bovenbed inzit. Op dat punt kun je van Renault zeggen wat je wilt: breed onderbed en een hangmat (optie) als bovenbed.

Heb trouwens wel het idee, dat ie hoger is dan de huidige actros. Dus ik ben benieuwd, of dat nog gaat lukken met de hoogte.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gast
Reageer op deze discussie...

×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share


×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Forum voorwaarden