[[Template core/global/global/includeMeta is throwing an error. This theme may be out of date. Run the support tool in the AdminCP to restore the default theme.]] Spring naar bijdragen
  • 0

Ervaringen van beginnende chauffeurs


mdt85

Vraag

  • Forumlid

Ik zou hier graag ervaringen willen lezen van beginnende chauffeurs.

Hoe heb jij de eerste 1-6 maanden ervaren , waar moet je nog aan wennen waar kijk je nog tegen op etc..

Ik heb gezocht op het forum maar kon geen ervaringen vinden van beginnende chauffeurs , mochten deze er wel zijn post dan aub de link.

Thx!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Recommended Posts

  • 0
  • Forumlid

Excuus was iets te enthousiast met mijn vraag ;)

Hallo allemaal ,

Ik begin over 2 weken met mijn "chauffeursopleiding" een droom die ik al lang heb en nu eindelijk waar kan gaan maken , ik heb het forum al diverse keren bekeken en al de nodige informatie hier kunnen vinden , goed dat er een forum als dit bestaat.

Ik ben gewoon benieuwd naar ervaringen van beginnende chauffeurs , hoeft niet perse de eerste 6 maanden te zijn maar gewoon de beginnende periode.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid

ik ben 14 febr. begonnen. mooi werk, fijne collega's. op de weg valt het me mee hoe galant de meeste vrachtwagenchauffeurs naar elkaar zijn, enkele uitzonderingen daargelaten. ook valt het regelmatig mee hoe meewerkend de gewone automobilist jegens ons is. echter zijn er ook die ondanks hun roze pasje niks snappen van het verkeer. regelgeving zoals de digitacho is goed mee te werken. heb het wel allemaal zelf uit moeten vinden hoe het werkt. dat wordt met het lessen dus niet behandeld.

overigens leer je in de eerste week beter rijden dan alle lessen bij elkaar. ook amsterdam binnenstad is een goeie oefening. helaas leer je daar ook al snel aso-rijden.....

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid

Leuk dat je dat aanhaalt van `alles zelf uit moeten zoeken`. Ik heb op de opleiding ook niet echt geleerd hoe je bv een CMR in moet vullen, hep da allemaal zelf en met hulp van collega`s geleerd...

En het rijden moet je gewoon veel doen, leer je idd meer mee dan bij het lessen:bey:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
Gast schrootmalloot
ik ben 14 febr. begonnen. mooi werk, fijne collega's. op de weg valt het me mee hoe galant de meeste vrachtwagenchauffeurs naar elkaar zijn, enkele uitzonderingen daargelaten. ook valt het regelmatig mee hoe meewerkend de gewone automobilist jegens ons is. echter zijn er ook die ondanks hun roze pasje niks snappen van het verkeer. regelgeving zoals de digitacho is goed mee te werken. heb het wel allemaal zelf uit moeten vinden hoe het werkt. dat wordt met het lessen dus niet behandeld.kampers

overigens leer je in de eerste week beter rijden dan alle lessen bij elkaar. ook amsterdam binnenstad is een goeie oefening. helaas leer je daar ook al snel aso-rijden.....

Ben uit de groupage internationaal gekomen,en ja dat was wel ff een behoorlijke omschakeling naar het schrootrijden..

Na 5 jaar ben ik erachter gekomen dat deze mannen altijd haast hebben,en collegialiteit is ver te zoeken.. Behalve bij onze eigen chauffeurs dan wij helpen elkaar altijd.. Maar sta je bij een schrootboer om te lossen er zijn altijd van die halsen die toch ff proberen er voor te duiken(oh stond jij ook te wachten dan?!) Nee l.l ik sta hier op de bus te wachten..Of ze koppelen hun hanger zo lekker af dat jij loopt te kloten om je bak van je hanger te krijgen...En van dat soort dingetjes waar ik wel eens moe van word...

Mis buitenland nog wel eens hoor...En waar ik ook niet kan aan wennen zijn die kampers,je zegt ze waar ze moeten gaan staan op de werft en prompt gaan ze lekker midden op de werft staan hun handel te lossen(kampers zijn net katten,geheugen van 7 seconden en weer opnieuw beginnen...:D

En ook op sloopklussen dat machinisten containers op de meest onmogelijk bereikbare plekken neerzetten,het liefst met een tonnetje of 20 ijzer er in...Ja en ik rij met een bloemenauto,heb wel 510 pk..Maar ja op 1 as aangedreven doe je daar heel weinig mee.. Maar voor de rest vermaak ik me wel hoor...In de groupage heb je ook van die dingen...

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0

in de containers net zo, zo niet misschien wel erger:ja:

en toch zou ik zelf niet ander werk willen doen, ze stuiven me maar voorbij, willen ze voordringen en ben in vrolijke stemming, prima als hij daar gelukkig van word, is er weer een gelukkig persoon bij gekomen:D

ben ik het even zat omdat het al 3 keer eerder is voorgekomen te kort achter elkaar krijgen ze dat snel genoeg te horen, je hoef niet altijd het kaas van je brood te laten eten

maar het is al eerder verteld, blijven vragen, niet voor schamen, want chauffeurs hebben liever dat je een paar keer komt vragen hoe sommige dingen werken, dan wanneer je net doet of je het al weet en fouten ga maken, dus ook niet stressen ga je ook fouten door maken.

succes ermee:ok:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid
Ben uit de groupage internationaal gekomen,en ja dat was wel ff een behoorlijke omschakeling naar het schrootrijden..

Na 5 jaar ben ik erachter gekomen dat deze mannen altijd haast hebben,en collegialiteit is ver te zoeken.. Behalve bij onze eigen chauffeurs dan wij helpen elkaar altijd.. Maar sta je bij een schrootboer om te lossen er zijn altijd van die halsen die toch ff proberen er voor te duiken(oh stond jij ook te wachten dan?!) Nee l.l ik sta hier op de bus te wachten..Of ze koppelen hun hanger zo lekker af dat jij loopt te kloten om je bak van je hanger te krijgen...En van dat soort dingetjes waar ik wel eens moe van word...

Mis buitenland nog wel eens hoor...En waar ik ook niet kan aan wennen zijn die kampers,je zegt ze waar ze moeten gaan staan op de werft en prompt gaan ze lekker midden op de werft staan hun handel te lossen(kampers zijn net katten,geheugen van 7 seconden en weer opnieuw beginnen...:D

En ook op sloopklussen dat machinisten containers op de meest onmogelijk bereikbare plekken neerzetten,het liefst met een tonnetje of 20 ijzer er in...Ja en ik rij met een bloemenauto,heb wel 510 pk..Maar ja op 1 as aangedreven doe je daar heel weinig mee.. Maar voor de rest vermaak ik me wel hoor...In de groupage heb je ook van die dingen...

:D:D:D:D:D

Het is ook overal het zelfde:p, bij ons gaat het niet anders.

Vind ook wel dat het gejaag in de zeecontainers nogal een stukie erger is. Maar het is maar net hoeveel je je dat aantrekt.

op de kaaien in A`werp kun je elke 5 minuten matten als je dat zou willenLOL

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid

Toch heeft het containerwerk wel iets, heb het ruim 7 jaar gedaan waaronder ook nog een jaar of 4 Reefers vln op A`werp en heb er nooit een hekel aan gehad.

Mja, de `containerboeren` (m/v) hebben toch een beetje een naam en da`s niet geheel voor niks....

Maar kunnen we het niet beter over positieve aspecten van ons werk hebben anders kriupt die jongen nooit meer achter het stuur:D

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
Zozo ....

Zit u al zo lang niet meer op het "buitenland" .. ? De lange afstand is dan zeker verleden tijd? :rolleyes:

het werkt bij ons een beetje anders, en is een vaste ploeg met een Alfhapas, en die heb ik niet, en die mis ik niet zo.

van de week aangegeven dat ze me best naar Dld ofzo mogen sturen hoor, ik ga graag de grens over, alleen ik zit al hele dagen in de haven, en 1 haven vind ik wel genoeg, ken ermee lezen en schrijven meestal:D

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
Gast schrootmalloot
Zozo ....

Zit u al zo lang niet meer op het "buitenland" .. ? De lange afstand is dan zeker verleden tijd? :rolleyes:

U lijkt wel een oude schoolmeester...Qua uitspraken enzo..

Of zit ik er nu helemaal naast...:D

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid

Hij heeft altijd opgelet tijdens zijn schoolgaande jaren, dit in tegenstelling met de meeste leden/chauffeurs alhier....:D:D

Zijn ouders zagen al vroeg dat een gedegen opleiding alleen maar in zijn voordeel werkt, net zoals bij die yank....:angel:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid
Ik zou hier graag ervaringen willen lezen van beginnende chauffeurs.

Hoe heb jij de eerste 1-6 maanden ervaren , waar moet je nog aan wennen waar kijk je nog tegen op etc..

Ik heb gezocht op het forum maar kon geen ervaringen vinden van beginnende chauffeurs , mochten deze er wel zijn post dan aub de link.

Thx!

Da's ver terug in de tijd hoor ;)

Zo'n 16 jaar zelfs ... dus helemaal precies herinneren doe ik het niet meer.

Maar het eerste halfjaar dus :

Ik heb het zeker moeilijk gehad om überhaupt aan een baan te komen destijds.

Aan echt inwerken deden ze in die tijd ook niet .. tenminste waar ik ben terecht gekomen.

Mijn eerste baan moest ik achter de andere chauffeurs aan rijden .. die zouden mij laten weten waar we gingen laden en hoe het daar bij die opdrachtgever werkte.

Ja, ik heb best in de zenuwen gezeten .. zeker weten. Want je wilt het toch goed doen!

Ik weet nog goed dat ik de eerste weken van te voren mijn adressen alvast de avond van te voren ging op zoeken .. hoe te rijden etc.

Maar al doende leer je het vak. En wennen moest ik met name aan het toepassen van de Rij&Rustijden.

... theorie Rij&Rusttijdenwet en hetgeen in de praktijk gebeurt.

Ik wilde in eerste instantie de Theorie dus de wet precies goed toepassen.

Daar ben ik snel vanaf gestapt want je komt dikwijls niet goed uit. Al snel stond de tachograaf dus altijd op pauze! En werd 10 minuten voor het doc opgetrokken naar minimaal 15 minuten.

Documenten etc leer je ook m.i. voornamelijk in de praktijk.

De lesstof was destijds in ieder geval gewoon te gering ...

Voorbeeld van de vrachtbrieven ... en dat was het ... in de lessen voor het chauffeursdiploma/onderdeel Administratie.

Waar je in de praktijk op moet letten leerde je al doende. Zo ook Grensdocumenten ... een klein foutje van de verlader en je stond uren extra aan de grens (zwitersland/italie). Ik geloof dat er een plaatsnaam vergeten was of zo .. heeft dus uren extra gekost!

Ik weet niet of het nu ook nog zo is ... maar vroeger werd je gewoon in het diepe gegooid en leerde je al doende en natuurlijk door naar het luisteren van tips en verhalen van de oudere garde! Echt als je het niet weet, of je bent ergens niet zeker over === VRAGEN!!!

Dat scheelt tijd ... en je hoeft zelf niet nog eens het reeds bestaande wiel uit te vinden.

En je wordt vanzelf behendiger in het vak, niet alleen met het rijden ... maar ook de rest dus.

Op een gegeven moment wordt het gewoon een tweede natuur.

En van je fouten leer je ... = oa dus die documenten, die voor het chauffeursdiploma geeneens behandeld zijn.

En gewoon het plannen van je rit ... dat die soepeler verloopt, da's ook ervaring!

Ook handig en waaraan ik veel heb gehad .. is het hebben van een werkgever die in diverse soorten vervoer zit.

Zo leer je dus verschillende vormen van transport kennen en dat is gewoon goed voor je algehele ervaring ... en daarbij om te leren weten welke vorm van Transport je het meeste ligt/trekt.

Voor mij is dat dus uiteindelijk Tankvervoer gebleken.

Maar ik heb met verschillende soorten vrachtwagens & opleggers gereden; van gewone kastenwagens, zeilentrailers, koelwagens/reefers, zeecontainers, platte open trailers en kippers ... Dat was allemaal leuk en iedere vorm van transport heeft zijn eigen haken&ogen zo te zeggen.

Wat de een het einde vind .. vind de ander absoluut geen donder aan (of ze vinden het te gevaarlijk).

Uiteindelijk vind je je draai wel ergens.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
Gast mebo 07

Ja, zo ging het bij mij ook ongeveer zo'n 30 jaar geleden.Wilde graag chauffeur worden maar ook toen al kwam je er zonder ervaring moeilijk tussen.Maar op een dag werd er een chauffeur gevraagd voor een afzet container auto met kabel systeem(had zo'n ding in de verte wel eens gezien:D), ik gebeld en zou maar even langs komen.Zo gezegd zo gedaan, zit wat met de man te praten en onderwijl verteld hij dat hij nog een paar sollicitanten had met ervaring in dat werk,laatste vraag "wanneer kun je beginnen" , waarop ik direct antwoorde met "morgen",was werkloos vandaar.Nou gesprek afgerond met "ik bel je nog wel" ik dacht ja dat zal wel, maar 2 uur later was ik al aangenomen alleen op het feit dat ik direct kon beginnen, dat was ook de bedoeling want ik zou de volgende dag direct met hem mee rijden om het te leren. Hij reed met een DAF type weet ik niet eens zeker meer maar dacht een 2000, dubbel klutsen werd gevraagd en er zat zo'n raar rood knopje aan de pook.Goed na een halve dag de boel afgekeken te hebben moest er ook af en toe een container af en opgezet worden,ook dat lukte aardig en zoals dat gaat in een bedrijf met drie auto's, moest de derde ook zo snel mogelijk rijden n zo reed ik na ander halve dag alleen weg.De eeste dag moest ik ergens de weg op draaien en wacht tot er niks meer aankwam, ik trek de weg op schakel een , nog een keer en de derde keer schakelde ik mis...............geen versnelling meer te vinden. Kon net aan een parkeer plaatsje bereiken, zweet van m'n voorhoofd gewist en opnieuw probleemloos weggereden, het is me nooit meer gebeurd, wel het mis schakelen maar niet dat ik stil viel (je word vanzelf iets brutaler, iets steviger roeren in de bak:D)Doe het werk nog steeds met plezier, het is en blijft toch een beetje een apart iets dat "containeren" ,je moet het in je hebben en er gevoel voor hebben anders word het niets.Ik leid nu zelf regelmatig jonge chauffeurs op in deze materie en dan denk ik onder het uitleggen wel eens of ik zelf ook op die dingen let, maar je kijkt gewoon en ziet dat het goed zit. ik kan ze er alles van vertellen en zolang als het volgens het boekje gaat is er niks aan de hand,de problemen beginnen pas als de container er half naast hangt, of dat het niet gaat zoals het moet , dan komt het aan op inzicht en ervaring.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid
Hij reed met een DAF type weet ik niet eens zeker meer maar dacht een 2000, dubbel klutsen werd gevraagd en er zat zo'n raar rood knopje aan de pook.

Aha .., "de fietsbel"!

Dan had u inderdaad met deze Füllerbak wel zo'n beetje de vuurdoop.

Wel interessant om te lezen dat u altijd toch wel een beetje bent blijven kabelen. Een goede kennis van me verwoordde dat altijd als volgt: "het eerste half jaar denk je waar ben ik in vredesnaam aan begonnen. En dan vervolgens kan het 2 kanten op. Of je snapt het nog steeds niet en je zoekt een baan, of er "knapt iets in je hoofd" en je vindt het gewoon leuk werk en blijft erin hangen."

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0

Bij mij zo'n beetje: schrikken van bepaalde plaatsen waar je achteruit moet, in loodsen e.d. Met zweet op het voorhoofd. Dingetjes vergeten. Denken dat iets niet past terwijl het wel past. Met rijden dan. Dat was beetje mijn eerste half jaar. Groeten

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid

Vaak te snel willen, en bang zijn om te laat te komen.. Yep..

Veel vragen aan de collegas doet altijd goed. Vragen kost niks, en menig elite-chauffeur is happy om je wat dingen uit te leggen.

Heb ik ook veel van geleerd.. Niet alleen hoe je de zooi kunt bedonderen, maar ook handige truukjes.. met aankoppelen, laden, overnachten, etc.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gast
Beantwoord deze vraag...

×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Forum voorwaarden