[[Template core/global/global/includeMeta is throwing an error. This theme may be out of date. Run the support tool in the AdminCP to restore the default theme.]] Spring naar bijdragen
  • 0

Ander werk - Tachoschijven inleveren ?


Heidekneuter

Vraag

  • Forumlid

Hallo mede-weggebruikers,

1 augustus aanstaande verander ik van baan. Nog niet zeker wat, maar ik wil hier wel graag weg.

Omdat ik internationaal wil gaan rijden, wil ik toch graag me zaakjes voor elkaar hebben. Je bent immers ver van huis als er iets mis is...

Vraag 1: Als ik bij mijn huidige werkgever vertrek, dan hoor ik mijn tachoschijven in te leveren voor de administratie van het bedrijf. Maar dan kan ik me laatste 28 dagen toch niet tonen ?

Vraag 2: Hoor ik dan de schijven van de laatste 28 dagen bij me te houden? of krijg ik hier een 'verklaring' voor ?

Tevens bied ik me per 1 aug. aan :ja:.

Wout

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Recommended Posts

  • 0
  • Forumlid

Je moet je over de laatste 28 dagen verantwoorden, dus zul je ook over die laatste 28 dagen je tachograaf schijven bij je moeten hebben. Na die 28 dagen moet je ze bij je oude werkgever inleveren voor zijn administratie.

Laat je niet onder druk zetten van je oude werkgever en alvast je schijven inleveren, want dan kun jij een probleem krijgen.

Henk.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid
Je moet je over de laatste 28 dagen verantwoorden, dus zul je ook over die laatste 28 dagen je tachograaf schijven bij je moeten hebben. Na die 28 dagen moet je ze bij je oude werkgever inleveren voor zijn administratie.

Laat je niet onder druk zetten van je oude werkgever en alvast je schijven inleveren, want dan kun jij een probleem krijgen.

Henk.

Inderdaad Henk, en mocht je ze toch gelijk in moeten leveren, je werkgever zal heus wel een kopieerapparaat hebben denk ik....

@ Heidekneuter, waarom al je oude schoenen weggooien

voordat je nieuwe hebt ?

Mee eens, eerst ander werk daarna opzeggen:ja:

Succes met je nieuwe baan!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid
Ben het met Freddie eens Het zijn persoonlijke documenten dus bij je houden.

Maar nu het volgende. Krijg je als je stopt met werken eigenlijk een einde dienstverklaring mee?

Ik bedoel hoe verantwoord je de tijd die je evt hebt tussen 2 banen in?

Je dienstverklaring (van het IVW als het goed is) moet je inleveren bij je ontslag. je kunt dan een ontslagbrief vragen waarop je laatste werkdag staat vermeld, althans zo is het bij mij ook gegaan. Bij je nieuwe werkgever krijg je dan weer een nieuwe dienstverklaring met een begindatum. Zo kun je het gat verklaren aan de betreffende controleur.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid
Inderdaad Henk, en mocht je ze toch gelijk in moeten leveren, je werkgever zal heus wel een kopieerapparaat hebben denk ik....

Mee eens, eerst ander werk daarna opzeggen:ja:

Succes met je nieuwe baan!

Duidelijk dat jij nog geen rijbewijs hebt en ook nog niks van de theorie hebt gehad, dat is prima, maar af en toe hang je wel een beetje te veel de wijsneus uit naar mijn mening.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid

Een werkgeversverklaring is een NL iets .... voor zover ik op de hoogte ben (kan zijn dat dit inmiddels is veranderd)

Nog nooit heb ik een kopie van einde dienst meegekregen, maar misschien kun je hier wel om vragen ... 't kan geen kwaad immers.

Ga je naar het Eigen vervoer (of kom je er vanaf) dan krijg je geeneens een Werkgeversverklaring!!!

Daarnaast als je het helemaal niet vertrouwd kun je zo een werkgeversverklaring zelf invullen en downloaden van het internet ... zo waterdicht is dat document dus niet echt.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid
Duidelijk dat jij nog geen rijbewijs hebt en ook nog niks van de theorie hebt gehad, dat is prima, maar af en toe hang je wel een beetje te veel de wijsneus uit naar mijn mening.

wat zegt die hier verkeerd dan .

hij citeert hier ook anderen die deze mening hebben .

en tussen hem en jou zit maar 5 jaar verschil .

en volgens mij zit jij ook nog in het leerproces om chauffeur te worden .

ieder mag zijn mening hebben toch .

gr piet

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid
niet moeilijk doen, gewoon voor de niet gewerkte dagen tussen het ene en het andere dienstverband een vakantiebriefje laten maken.

dus de dagen tussen baasie A en baasie B, verantwoorden met een vakantiebrief.

in nederland heb je idd een werkgeversverklaring, maar in de rest van europa niet, en leg dan maar eens uit aaan die franse gendarme wat er aan de hand is.

een vakantiebriefje accepteert hij gewoon zonder gezeur, want wat de franse gendarme niet kent dat kent hij niet!

Als je bv op 31 April stopt bij baas A, en begint op 1 Juli bij baas B, wie verstrekt er dan aan jouw het 'vrijbriefje, en ondertekend deze, dus ook punt 11'?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Administrators

Waar zijn we nu eigenlijk mee bezig....?:stom:

Je moet dus vlgns de wet OOK de tijd waarin je niet een werkgever hebt kunnen documenteren?

Is de wet niet een beetje te ver doorgedraaid?:confused::confused:

Ik zou gewoon ALLE schijven van de oude werkgever inleveren en met een schone lei (en met een arbeidscontract/arbeidsverklaring van de nieuwe baas) een nieuw leven beginnen.

Inderdaad zoals het al eerder vermeld is: hoe zou het dan moeten als bv een herintreder na jaren van de wagen, weer opnieuw op de wagen zou gaan? Hij/zij heeft toch ook een gat in de tijdsverantwoording.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid

Ik denk dat de wetgever er geeneens echt rekening mee heeft gehouden dat er enige tijd tussen twee banen in kan zitten (Zelfs zonder uitkering of ander bewijsbaar (geen)inkomen) ....

Maar ik kan mij ZEER goed voorstellen dat TS wil weten hoe hij dit het beste kan aanpakken.

De tachograafschijven zijn inderdaad een persoonlijk document ... die zul je dus gedurende de 28dagentermijn bij je moeten houden.

Aan de andere kant zit de werkgever die ze graag in zijn bezit wil hebben ..... het niet 'tijdig' inleveren kan dus van invloed zijn op je loonbetaling danwel eindafrekening. De werkgever zou kunnen besluiten dat hij pas tot betaling overgaat als hij alle schijven in zijn bezit heeft.

En zo vreemd is dat nou ook weer niet. De boetes voor het niet op orde hebben van je administratie zijn natuurlijk torenhoog.

Maar jij als (ex)werknemer wil natuurlijk zo snel als mogelijk je eindafrekening binnen hebben ... nog eens plus 28dagen (meer) moet je ook maar kunnen overbruggen dus.

Inderdaad hoe pakken de werkgevers dit aan op het forum???

Of gokt iedereen het er maar op?

Misschien de eerste 4 weken niet naar het buitenland bij je nieuwe werkgever???

In NL werken we immers niet met een 'vakantieverklaring' ...

&&& Hoe werkt dat bij chauffeurs die voor (verschillende) uitzendbureau's werken ... en ook naar het buitenland gaan?

Die hebben ook geen werkhistorie die compleet op elkaar aansluit ....

En van uitzendbureau A naar uitzendbureau B daar zal ook wel geen 'vakantiebrief' voor worden geschreven?

Kortom er zijn nog veel meer chauffeurs die hun werkhistorie over de afgelopen 28 dagen niet geheel sluitend kunnen krijgen.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid
Ik denk dat de wetgever er geeneens echt rekening mee heeft gehouden dat er enige tijd tussen twee banen in kan zitten (Zelfs zonder uitkering of ander bewijsbaar (geen)inkomen) ....

Is inderdaad toch belachelijk de de chauffeur z'n eigen onschuld moet bewijzen? Wat is er zo vreemd aan dat een chauffeur tussen 2 banen in bijvoorbeeld een wereldreis gaat maken. Is iets dat mensen in andere beroepen soms ook doen...

De werkgever zou kunnen besluiten dat hij pas tot betaling overgaat als hij alle schijven in zijn bezit heeft.

Simpelweg: daar heeft hij het recht niet toe. Die schijven moet de chauffeur 28 dagen bij zich houden, dus kan de werkgever om die reden loonbetaling niet opschorten. En als hij zekerheid wil, kan de werkgever toch vast vragen om kopieen oid, totdat hij de echte schijven in bezit krijgt? En als de werkgever het probleem compleet wil vermijden, moet hij de laatste 28 dagen de chauffeur maar "digitaal" laten rijden.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid

Ik heb de vraag zojuist neergelegd bij het IVW.

Eens afwachten wat zij hierop te vertellen hebben.

Ritten naar het buitenland kan ik niet voorkomen, omdat we voornamelijk 1- en 2 daagse ritten duitsland rijden.

Je weet hoe dat gaat daarzo. ben 3 weken terug voor het eerst meegereden... zit net 10 minuten te sturen.. B.A.G.. stakkers...

gewoon ff 30 piekies aftellen en doorkachelen..

Maar toch, moet je wel de administratie voor elkaar hebben.. zeker als je een eind van huis bent..

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid

Hahahaha, wat een grappenmakers zeg... werkelijk..

Zie hier de reactie van IVW:

Geachte heer,

Formeel wordt het patronaal attest (vakantiebriefje) alleen opgemaakt, als er sprake is van verlof of ziekte. Dit is in het geval dat u omschrijft, niet aan de orde.

In Nederland is een patronaal attest niet vereist en is de uitleg van uw situatie voldoende.

Hoe ze hiermee in het buitenland omgaan, is ons niet bekend. Misschien is het handig dat u iets meeneemt waaruit blijkt dat u van werkgever bent veranderd.

Heeft u nog vragen? Dan kunt u altijd contact opnemen met ons informatiecentrum. U vindt de contactgegevens hieronder.

Hoogachtend,

Informatiecentrum

IVW/Handhavingsbeleid en Innovatie

Inspectie Verkeer en Waterstaat

Duss... met andere woorden: We weten het niet.. wacht maar tot je word gepakt, dan merk je het vanzelf wel.

Lekker toch ?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid
Zie hier de reactie van IVW:

(..)

Duss... met andere woorden: We weten het niet.. wacht maar tot je word gepakt, dan merk je het vanzelf wel.

Lekker toch ?

In feite hebben ze wel gelijk.

Maar het geeft wel aan hoe triest het is gesteld binnen Europa. Zelfs de wettige controleurs/handhavers in Nederland kunnen een chauffeur nog niet de juiste voorlichting geven. Impliciet geeft men dus aan dat je als chauffeur vogelvrij bent zodra je de grens over bent.

En dan te weten dat (hogere) mensen van de IVW meerdere malen met hun buitenlandse collega's uit de diverse EU-landen een paar dagen bij elkaar zitten om juist DIT soort zaken te bespreken en af te stemmen.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid
Waar zijn we nu eigenlijk mee bezig....?:stom:

Je moet dus vlgns de wet OOK de tijd waarin je niet een werkgever hebt kunnen documenteren?

Is de wet niet een beetje te ver doorgedraaid?:confused::confused:

Ik zou gewoon ALLE schijven van de oude werkgever inleveren en met een schone lei (en met een arbeidscontract/arbeidsverklaring van de nieuwe baas) een nieuw leven beginnen.

Inderdaad zoals het al eerder vermeld is: hoe zou het dan moeten als bv een herintreder na jaren van de wagen, weer opnieuw op de wagen zou gaan? Hij/zij heeft toch ook een gat in de tijdsverantwoording.

Dat met een schone lei beginnen gaat alleen maar op wanneer je nog oudewetse schijven gebruikt.

Tegenwoordig rijdt ????% met een digitag.

Als je dan stopt bij een bedrijf dat het niet zo nou neemt met de werktijden, zou ik eerst maar eens 28 dagen vakantie nemen, of je de laatste 28 dagen netjes gedragen.

Of op je ontslagbewijs je ex-werkgever verantwoordelijk houden voor de overtedingen van de laatste 28 dagen.

Die het weet mag het zeggen

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid
Dat met een schone lei beginnen gaat alleen maar op wanneer je nog oudewetse schijven gebruikt.

Tegenwoordig rijdt ????% met een digitag.

Als je dan stopt bij een bedrijf dat het niet zo nou neemt met de werktijden, zou ik eerst maar eens 28 dagen vakantie nemen, of je de laatste 28 dagen netjes gedragen.

Of op je ontslagbewijs je ex-werkgever verantwoordelijk houden voor de overtedingen van de laatste 28 dagen.

Die het weet mag het zeggen

Jij hebt gelijk Want de meeste staan er niet bij stil.

En zeker je ontslag bewijs bij je hebben

En zorgen dat je wergevers verklaring af getekent is En ook bij jou hebben

Huub

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Administrators
Dat met een schone lei beginnen gaat alleen maar op wanneer je nog oudewetse schijven gebruikt.

Tegenwoordig rijdt ????% met een digitag.

Ja, maar TS praat over tachoschijven, ben daar dus van uit gegaan

Als je dan stopt bij een bedrijf dat het niet zo nou neemt met de werktijden, zou ik eerst maar eens 28 dagen vakantie nemen, of je de laatste 28 dagen netjes gedragen.

Of op je ontslagbewijs je ex-werkgever verantwoordelijk houden voor de overtedingen van de laatste 28 dagen.

Die het weet mag het zeggen

De overtreding, (op schijf of digitach) voor welke baas dan ook is begaan door de chauffeur!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gast
Beantwoord deze vraag...

×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Forum voorwaarden