[[Template core/global/global/includeMeta is throwing an error. This theme may be out of date. Run the support tool in the AdminCP to restore the default theme.]] Spring naar bijdragen
  • 0

frustratie voor het rookverbod.


jemason

Vraag

  • Forumlid

hoe ervaren jullie het volgende .

mijn werkgever had 5 nieuwe auto s gekocht .

werden geleverd in augustus ,en had de ouwe trekkers voor in jullie ingeleverd .

dus ivb met dit gebeuren werd ik en andere collega springer .

nu kwam dit voor het bedrijf ivb met vakantie goed uit (volgens mij gepland)

nu moet ik weg met een auto waarvan de chauffeur niet rookt .

hij komt bij mij en zeg ''in mijn auto wordt niet gerookt ''

ik ken er niet tegen ,die rooklucht in mijn auto als ik terug kom .

ik zeg tegen hem ,'dan is het beste dat je maar niet op vakantie ga .

kijk ik zal dus er altijd rekening mee houden ,ga echt niet 10 min voor pauze maken een shaggie oproken .

maar ik bedoel te zeggen ,de naam van de firma staat op de deur , niet zijn naam .

een hoop trammelant tot op het kantoor van de directeur toe.

ik zeg tegen de directeur , als hij met mijn auto weg moet .

zeg ik toch ook niet ''je moet wel roken hoor, ik kan er niet tegen als ik de rooklucht niet ruik .

iedereen probeert rekening te houden met een ander zijn gewoonte ,neem ik aan .

maar als ze gelijk op hun achterste poten staan van .''in mijn auto .''.

moet er wel bij zeggen ,we lagen mekaar niet ,maar dat doet aan mijn standpunt niks uit .

er staat volgens mij nog een naam van de firma op en dat is de eigenaar nog altijd .

was lang voor het rookverbod ,ben benieuwd hoe dat nu gaat .

gr piet

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Antwoorden 93
  • Created
  • Laatste reactie

Top Posters For This Question

Top Posters For This Question

Posted Images

Recommended Posts

  • 0
  • Forumlid

Maar, samengevat zijn het de ex rokers die het hardst schreeuwen hier! :p Angelique heeft nooit gerookt en typt er 2 regels over en dat was het.

Gelukkig heb ik een vaste auto, heb ik vrij dan heeft mijn auto dat ook. Niets aan de hand en geen gemekker. :D

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid

Persoonlijk vind ik roken en de hele cult daaromheen diep triest, mensen beginnen te roken omdat het "stoer" is met de vriendjes en vriendinnetjes erbij. De eerste sigaret is bij 99% zelf zeer vies, maar toch gaan ze door, omdat het stoer is. Vervolgens krijgt het lichaam een nicotineverslaving en komt men er niet meer vanaf. Gevolg; 1. Hoge kosten, sommigen roken wel een pakje per dag. reken dat maar uit per jaar, kan je leuk van op vakantie!!!! 2. Het is slecht voor je gezondheid. 3. de meeste gaan er niet beter van ruiken. 4. je wordt minder productiever doordat men altijd even snel van het werk gaat om te paffen. En het "nodig" hebben zit echt tussen de oren, ook dat men er gelukkig van wordt, het zogenaamd "ontspannend" werkt of dat men het lekker vind. Het is een pure psychologische kwestie. Mijn vader rookte tot 10 jaar geleden als een ketter, soms tot wel een pakje shag per dag. Van de een op de andere dag gestopt en volgehouden, en daarna nooit meer tabak aangeraakt. Het is gewoon een proces waar je doorheen moet maar als je er eenmaal doorheen bent voel je je veel beter en gezonder.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid

voor post 69 kevin .

ik hou best rekening met niet rokers waar ik ben .en was mijn vergelijking niet goed neer gezet .sorry dan

maar dit is een auto van het bedrijf .en niet van de persoon zelf.

dus als hij dit van mij eist ,eis ik dat van hem , maar dat mag ik niet doen .

maar als je mijn eerste posting lees gaat het om de manier waar op het gezegd word .

dit was bij een klein bedrijf waar iedereen mekaar kent.en ook de gewoontes van ieder

kijk als er honderd auto s zijn dan kun je niet weten wie er op komt .

maar als je niet eens de gelegenheid krijg om wat te vragen aan de chauffeur .

maar hij komt gelijk op je af stuiven ''in mijn auto word niet gerookt ''

dit kan ook op een normale manier ,en je zegt dan dat hij dan beter niet op vakantie kan gaan .

dan escaleert de boel ,misschien een foute opmerking van mijn kant .

post 82 scania 975.

kijk en dit vind ik dus de goede oplossing een ,''stikker niet roken ''dan weet je het gelijk .

en zal ik in je auto ook niet roken ,het is niet zozeer dat ik moet roken .

maar gewoon dat het op een normale manier gezegd word .

of de kans om te overleggen maar gelijk op je af stormen met ''mijn auto .'

ja dan '

routier.

niemand hoeft mee te genieten van mijn verslaving hoor .

en ik wil best met iedereen rekening houden .

als je de mond gegund word tenminste .

.

gr piet

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid
Persoonlijk vind ik roken en de hele cult daaromheen diep triest, mensen beginnen te roken omdat het "stoer" is met de vriendjes en vriendinnetjes erbij. De eerste sigaret is bij 99% zelf zeer vies, maar toch gaan ze door, omdat het stoer is. Vervolgens krijgt het lichaam een nicotineverslaving en komt men er niet meer vanaf. Gevolg; 1. Hoge kosten, sommigen roken wel een pakje per dag. reken dat maar uit per jaar, kan je leuk van op vakantie!!!! 2. Het is slecht voor je gezondheid. 3. de meeste gaan er niet beter van ruiken. 4. je wordt minder productiever doordat men altijd even snel van het werk gaat om te paffen. En het "nodig" hebben zit echt tussen de oren, ook dat men er gelukkig van wordt, het zogenaamd "ontspannend" werkt of dat men het lekker vind. Het is een pure psychologische kwestie. Mijn vader rookte tot 10 jaar geleden als een ketter, soms tot wel een pakje shag per dag. Van de een op de andere dag gestopt en volgehouden, en daarna nooit meer tabak aangeraakt. Het is gewoon een proces waar je doorheen moet maar als je er eenmaal doorheen bent voel je je veel beter en gezonder.

geld dat niet voor elke verslaving dan .

krat bier per dag is het zelfde .:D:D

gr piet

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid

Roken (op de werkplek) blijft vaak een interessante discussie opleveren.

Ik begrijp denk ik best waarom Jemason dit topic opende. Volgens mij ging het ook vooral om de manier waarop iets gezegd of gevraagd wordt.

Eigenlijk is dat met bijna alle onderwerpen vaak zo. Het spreekwoord is niet voor niets: Het is de toon die de muziek maakt.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid

Pfff wat een drukte maken sommige er toch van zeg. Net of er de doodstraf op staat als er gerookt wordt.

Ik maak mn karretje schoon voor de vakantie en erna ook, dus ook gordijnen even in de wasmachine. En ik heb echt nergens last. Als de asbak maar leeg is want dat is het goorste.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid
Een heel ander verhaal word het wanneer je terug komt van je vakantie en er zitten een stuk of wat brandgaten in je nieuwe stoel van net geen veertien dagen oud.....

En als je dan vraagt wie er met die auto heeft gereden geeft ook niemand thuis.

:hamer:

Eigenlijk, dit topic nog eens doorlezend, kom ik weer terug op een wat ouder idee van mezelf.

Zo'n 15 à 20 jaar terug ben ik eens aan het stoeien geweest met een idee om uitwisselbare cabines in te gaan voeren. Ik heb daar verschillende malen over zitten filosoferen met wat mensen van een vrachtwagenfabrikant maar er zaten (destijds) nog TE VEEL haken en ogen aan. Men moet zich bedenken dat de electronica in die tijd nog lang niet zo'n vlucht had genomen als nu inmiddels het geval is.

Het idee bestond er eigenlijk uit dat de cabine van een vrachtwagen een soort uitwisselbare unit zou worden. En dan moet u denken aan een "hut" die je vanaf de voorkant van een auto met een vorkheftruck van het chassis af pakt en op een "bok" wegzet. Chauffeur B moet vervolgens met dat chassis (onderstel) op pad, men pakt met de heftruck de cabine die hoort bij Chauffeur B, plaatst hem eenvoudig op het chassis (kliksysteem of zoiets) en sluit (net als met een oplegger) de lucht en electronica aan. Klaar!

Bedenk wel dat ik vanuit de belevingswereld van een chauffeur redeneerde destijds en dat ik me goed kon voorstellen wat de toekomst ging brengen met steeds wisselende chaufeurs op een wagen. Daarnaast besefte ik dat het (vrijwel) onmogelijk zou zijn om in de toekomst de vaste chauffeur bij z'n vaste wagen te houden. Alleen al omdat de chaufeur MINDER uren zou gaan maken en de wagens vanwege de efficiency eigenlijk steeds meer zouden moeten worden ingezet.

Omdat ik gruwde bij de gedachte dat ik dan m'n bed zou moeten gaan delen met "iemand anders". Als ik m'n cabine eens rustig rond keek, viel me toch telkens op hoeveel spulletjes er "persoonlijk" waren. Nooit kon ik me voorstellen dat ik gelukkig zou kunnen worden bij een systeem zoals (ik begrijp) bij bijvoorbeeld Simon Loos volop is ingevoerd. De zoon van een kennis van me rijdt daar. Het enige wat hij weet als hij gaat beginnen is hoe laat hij aanwezig moet zijn. Alles wat "persoonlijk" is, dat zit in het koffertje wat hij mee van huis neemt naar z'n werk.

En daar komt dan zoiets als wel, of juist niet roken in een cabine nog eens een keer bij. Zoals uit deze discussie hier toch weer blijkt kan het (moeten) delen van een cabine/vrachtwagen nogal eens tot heftige discussies en rode nekken leiden binnen een bedrijf en tussen collega's onder mekaar.

Uiteindelijk is er van het idee niks terecht gekomen, zoals u om u heen iedere dag kunt zien en meemaken. Maar ik denk toch (achteraf) nog steeds dat ik voor veel chauffeurs een begin van een oplossing had voor veel irritatie bij het moeten wisselen of soms het delen van de wagen.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid
Ach er zijn er een paar die het niet begrijpen, ik heb een stikker in de auto met verboden te roken, het is wettelijk ook niet toegestaan, dus als er iemand in "mijn" auto wil roken dan moet hij dat doen. Wat er vervolgens gebeurd is helemaal zijn pakkie an, ik kom maandag bij de auto constateer dat er gerookt is, draai om en ga naar huis, dien een klacht in bij de daarvoor bestemde instantie en bel om 8:30 mijn werkgever.

De betreffende chauffeur draait op voor schoonmaakkosten, mijn snipperdag, vracht te laat bij klant (kan er erg hard intikken bij ons) niet inzetbaarheid van de auto etc.

Ik verdom het om bij iemand te gaan vragen of hij niet wil roken, hij kan naar mij komen en vragen of hij mag roken, antwoord is nee. Freddie heeft het al eens gevraagd :DMijn werkgever steld mij in mijn gelijk, hij heeft geen andere keus, overigens hebben bij ons de mensen op kantoor die roken vrijwillig afstand gedaan van ik dacht 5 ATV dagen om buiten te kunnen gaan roken onder werktijd, dat was niet verplicht maar ze hadden de keus, niet meer roken of dat, daar bij heeft iedereen bij Vos de kans gehad om op kosten van het bedrijf van het roken af te komen een jaar of 3 geleden.

Ik vindt dat er bij ons best een streng rookbeleid is maar volkomen wettelijk en zeer terecht, overigens is ons alcohol beleid net zo streng zo niet strenger "non tolerance".

Is niet op iedere vestiging gelijk..................

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid
Doe ik ook.

Ondanks dat het voorschrift (handboek chauffeur) is bij ons dat er niet gerookt word in de auto's, zeker niet in de auto's waar dat met 7 'niet-roken en plaatjes' aangegeven staat, zoals in die van mij.

Dat er dan lui zijn die daar menen het schijt aan te moeten hebben is zeer bedroevend. Maar het zegt voor mij genoeg over zo'n persoon.

Totale minachting en respectloos. Maar dat is schijnbaar een beetje trend aan het worden de laatste jaren. Overal, onderweg, in de maatschappij, overal kom je het tegen. Triest, maar goed, het is niet anders.

Een heel ander verhaal word het wanneer je terug komt van je vakantie en er zitten een stuk of wat brandgaten in je nieuwe stoel van net geen veertien dagen oud.....

En als je dan vraagt wie er met die auto heeft gereden geeft ook niemand thuis.

:hamer:

Ik was 14 dagen geleden erg blij dat je buurman rookt:D.

Zelf ben ik een roker en in de voorbije weken heb ik een aantal keren een auto gehad waarvan de chauffeur niet rookte. Ik moet eerlijk bekennen dat ik een hele week niet roken in de auto me niet lukt. Wel rook ik met mate en ik gebruik sowieso geen asbakken in de auto.

Nu ik weer even in de wegenbouw aan de slag ben komt het ook voor dat ik auto's meekrijg van chauffeurs die niet roken. Ik rook ongeveer 1 sigaret in de drie á vier uur en plan dat sigaretje wel buiten de auto! En als ik op een avond ga trainen rook ik nog minder. Zelfsbeheersing en discipline zeg maar.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Administrators
Eigenlijk, dit topic nog eens doorlezend, kom ik weer terug op een wat ouder idee van mezelf.

Zo'n .../knip/ ...et delen van de wagen.

Dat is wel de makkelijkste manier Karel, ieder zijn/haar eigen hok:ja:

Dit kan ook een mogelijke oplossing zijn in de 48-uur discussie, al is die aardig verstomd geloof ik. Maar vriend de Rooy uit Son had toch ooit al zoiets gedaan met afneembare slaapcabines? Andere chauffeur, andere slaapcabine op de dagcabine en klaar!

Technisch zal dit tegenwoordig het probleem niet meer zijn denk ik, kostentechnisch wel!! Al die cabine's die weekend of vakantie staan te houden zijn niet productief, dus kosten geld! Heeft ieder bedrijf ruimte voor die dingen, etc.

En om er nog eens een bij te halen: misschien kan de chauffeur die cabine zelf wel betalen, "is toch zijn ruimte?"

Dus het idee is mooi, maar de kans vrij klein helaas...

Maarten

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid
Persoonlijk vind ik roken en de hele cult daaromheen diep triest, mensen beginnen te roken omdat het "stoer" is met de vriendjes en vriendinnetjes erbij. De eerste sigaret is bij 99% zelf zeer vies, maar toch gaan ze door, omdat het stoer is. Vervolgens krijgt het lichaam een nicotineverslaving en komt men er niet meer vanaf. Gevolg; 1. Hoge kosten, sommigen roken wel een pakje per dag. reken dat maar uit per jaar, kan je leuk van op vakantie!!!! 2. Het is slecht voor je gezondheid. 3. de meeste gaan er niet beter van ruiken. 4. je wordt minder productiever doordat men altijd even snel van het werk gaat om te paffen. En het "nodig" hebben zit echt tussen de oren, ook dat men er gelukkig van wordt, het zogenaamd "ontspannend" werkt of dat men het lekker vind. Het is een pure psychologische kwestie. Mijn vader rookte tot 10 jaar geleden als een ketter, soms tot wel een pakje shag per dag. Van de een op de andere dag gestopt en volgehouden, en daarna nooit meer tabak aangeraakt. Het is gewoon een proces waar je doorheen moet maar als je er eenmaal doorheen bent voel je je veel beter en gezonder.

Je lult gemakkelijk Kevin,,,,Of:je hebt nooit gerookt,,Of:je rookt wel en hebt geen behoefte om te stoppen.

Jij noemt t een psychologisch proces waar je doorheen moet,ik noem het een verslaving:http://nl.wikipedia.org/wiki/Verslaving en ik weet welk "proces"je vader doorheen gemoeten is,uit eigen ervaring.

Vraag eens aan je vader of hij in de spiegel wil kijken en jou eerlijk wil vertellen wat hij heft doorgemaakt nadat hij was gestopt.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
Gast jan putter
Een verslaving? Een ziekte noem ik het!

Gelukkig kan ik voor me zelf bepalen dat ik minder wil roken en het dan ook doe. Maar de gedachte aan stoppen maakt me gek!

Gewoon er mee stoppen het stelt niks voor.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid
Dat is wel de makkelijkste manier Karel, ieder zijn/haar eigen hok:ja:

Dit kan ook een mogelijke oplossing zijn in de 48-uur discussie, (..)

Klopt Allebei.

De 48 urige werkweek was toen nog niet bekend. Er hing alleen wat in de lucht en er werd over gepraat. Met de kennis van nu zou het zeker alleen maar een extra positief punt zijn.

Wat het idee wel wat vastere voet aan de grond gaf, was de aanstaande invoering van Richtlijn 96/53. Hierdoor werden (eindelijk) de maten van voertuigen binnen de EU geharmoniseerd en gestandaardiseerd. Waardoor ieder voertuig in principe dezelfde cabinelengte mocht gaan voeren. Topsleepers op ultrakorte cabines waren niet nodig meer en werden uitgefaseerd.

Technisch zal dit tegenwoordig het probleem niet meer zijn denk ik, kostentechnisch wel!!

Precies, de techniek is geen sta in de weg (meer) gebleken. Vaste verbindingen tussen de cabine en een chassis (zoals schakelstangen) zijn veelal door nieuwe technieken (automaten) niet meer vereist.

De prijs, was ook al over nagedacht zou in eerste instantie maximaal 25.000 Hfl ( zo'n 11.500 € )mogen bedragen. Maar zou goedkoper kunnen worden omdat, bij navolging door andere voertuigmerken, er vrij gevestigde en nieuwe cabinefabrikanten zouden kunnen ontstaan. Concurrentie in de cabinebouw waardoor de prijs en keuze gevarieerder kon gaan worden.

En om er nog eens een bij te halen: misschien kan de chauffeur die cabine zelf wel betalen, "is toch zijn ruimte?"

Dat was wel mijn gedachte. Weliswaar in iets andere bewoordingen dan u nu brengt.

Door de investering in een eigen bedrijfsmiddel (een cabine) zou iedere loonchauffeur als het ware de beslissing kunnen maken om belastingtechnisch (deels) als zelfstandig ondernemer te worden aangemerkt. Daardoor zou de chauffeur in aanmerking kunnen komen om op (een zelf aan te merken deel) van zijn inkomen van de diverse fiscale "ondernemers- en kleinschaligheidsvrijstellingen" gebruik te maken.

Een nieuwe sterke impuls (we hadden in 1993/1994 ook een flinke crisis) zou het gevolg zijn. En een tussenvorm tussen de eigen rijder (met een geheel eigen wagen) en een loondienstchauffeur zou ontstaan.

De gedachte was destijds vooral dat er in de tijd waarin wij nu leven grofweg eigenlijk alleen nog maar 2 soorten transportbedrijven zouden zijn. Hele grote, waar de chauffeur gewoon alles moest slikken wat hem werd opgedragen en welke auto hij (mee-)kreeg. Een auto die hij ook waarschijnlijk nog eens moest delen met collega's. En daarbij helemaal niks te vertellen zou hebben. Slikken of stikken. Daarnaast nog een tweede groep hele kleine bedrijven (max 10 auto's) en eigen rijders. Het hele middenveld van middelgrote bedrijven zou het niet halen, de pijp aan Maarten geven of overgenomen worden in de slag naar schaalvergroting. Zo was de gedachte wel een beetje.

En juist op dat middenveld mikte ik met mijn idee. De "wat kleinere" vervoerder waar de chauffeur geen "werknemer-nummer-zoveel" was, maar soort'vakbekwame "mede-firmant" van de onderneming waaraan hij zich ter beschikking stelde met zijn eigen "cabine". Deels vallend in alle geneugten en zekerheden van het werknemerschap als loondienst chauffeur en voor een zelf te kiezen deel als "zelfstandig ondernemer" van de vele fiscale voordelen daaraan verbonden.

;)

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid
Er gaat bij mij een lampje branden, heb jij dit ooit besproken binnen de Vos group :confused:

Ik sluit zeker niet uit dat het (ook) daar ter sprake is gekomen/gebracht .. :p

Maar waarschijnlijk zal dat geweest zijn via Fleetsales van een vrachtwagenmerk/importeur. Dus niet door mij persoonlijk.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid

:ok: Ik vind het anders een prima idee van Karel.....en technisch lijkt er mij ook niet 123 een belemmering te zijn....

Maar het zal wel een' utopie' blijven, want het prijskaartje hiervan zal wel weer mee gaan spelen en de boventoon voeren:(

Tot die tijd maar zoveel mogelijk rekening houden met elkaar en gewoon zuinig zijn op andermans spullen;)

:ja: Ik rook ook,maar hou wel rekening met collega's ( raam altijd open etc etc)

Gr Wijnand

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid
Dat heb je zelf in de hand, je hebt de wet achter je staan. Denk jij nou werkelijk dat dit van Vos afkomt, nee hoor hier heb ik zelf voor gevochten, en ik ken zat collega's in Oss die er hun mond niet over open durven doen en gewoon aanrijden.

Maar dat er wel rekening met je gehouden wordt dat zie je wel aan dat bericht wat ik van de planning kreeg, in dit geval zat ik al aan de 40 uur dus had geen recht om een snipperdag te eisen, zo als meestal als ik zo iets heb, dus het kost mezelf een dag maar dat heb ik er voor over.

Kijk. ik kan goed voor mezelf opkomen en in ''mijn'' auto wordt niet gerookt...... En ik rijd ook niet met auto's waar in gerookt wordt.

Maar ''men'' heeft dus niet onder controle dat er niet gerookt wordt in sommige auto's en dat stoort me wel.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gast
Beantwoord deze vraag...

×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Forum voorwaarden