[[Template core/global/global/includeMeta is throwing an error. This theme may be out of date. Run the support tool in the AdminCP to restore the default theme.]] Spring naar bijdragen

Zwerfafval doorn in oog vrachtwagenchauffeur


mark

Recommended Posts

  • Forumlid

Den Haag, 1 november 2007, Vrachtwagenchauffeurs ergeren zich aan zwerfafval langs de weg. Dat blijkt uit onderzoek onder ruim 850 chauffeurs door Stichting Nederland Schoon in samenwerking met Transport en Logistiek Nederland en Les Routiers. Vrachtwagenchauffeurs zien zwerfafval vooral als gevaar voor de veiligheid op de weg, mede doordat rommel op en langs de weg onveilig rijgedrag veroorzaakt. Ook ziet driekwart van de deelnemende chauffeurs zichzelf als meer verantwoordelijke weggebruikers dan automobilisten.

De vrachtwagenchauffeur

Een schone en nette cabine heeft de voorkeur van maar liefst 95% van de chauffeurs. Om de cabine netjes te houden, gaf 87% van de chauffeurs aan een afvalbakje/-zakje in de cabine te hebben. De meeste chauffeurs (71%) gaven aan nooit iets uit het raam te gooien, 85% gaf dan ook aan dat zij vinden dat zij een voorbeeldfunctie hebben op de weg. Niet alle vrachtwagenchauffeurs zijn netjes: tweederde van de respondenten antwoordde dat ze wel eens collega-vrachtwagenchauffeurs iets uit het raam hebben zien gooien. Maar het aantal vrachtwagenchauffeurs dat bestuurders of passagiers van personenauto’s iets uit het raam ziet gooien ligt aanzienlijk hoger (86%). De meerderheid (84%) van de respondenten vindt het zeer ergerlijk als mensen afval uit het raam of in de berm gooien. Hiernaast vinden de meeste chauffeurs ook dat het een gevaar voor de veiligheid op de weg is (82%) en onveilig rijgedrag veroorzaakt (78%).

Onvoldoende afvalbakken

Bijna de helft van de chauffeurs gaf aan dat er op sommige plekken meer afvalbakken geplaatst moeten worden. Deze worden volgens meer dan de helft (56%) van de vrachtwagenchauffeurs niet vaak genoeg geleegd, ook zouden deze in het weekend of op feestdagen vaker geleegd moeten worden, vindt 53%.

Aanleiding voor het onderzoek

Naar aanleiding van een onderzoek naar het gedrag van de automobilist ten aanzien van zwerfafval, vond initiatiefnemer Nederland Schoon het belangrijk om vrachtwagenchauffeurs de kans te geven om hun mening te geven, aangezien zij de meeste tijd op de weg doorbrengen.

Over het onderzoek

Het onderzoek werd uitgevoerd door Nederland Schoon in samenwerking met Transport en Logistiek Nederland en Les Routiers namens de partners van het Impulsprogramma Zwerfafval, VNG, VNO/NCW en VROM. 854 vrachtwagenchauffeurs werkten mee aan het schriftelijke onderzoek. Het vragenformulier werd ontwikkeld met kwesties als veiligheid, milieu en ergernissen op de weg als centraal thema.

bron: tln.nl

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

Zo hoort het Frank.

Nou zal ik eens iets opbiechten.

Toen ik nog jong was kieperde ik alles uit het raam, dacht er gewoon niet over na:o. Totdat tijdens een ritje naar Marseille een maat van mij meereed.

Wij stopte op bij een parkeerplaats in Frankrijk, misschien 200 km voor Marseille. Was 1 van die hele grote met restaurant en alles erop en er aan.

Het was s'ochtens om een uur of 9, en er waren een stuk of 8 mensen in oranje kleding aan het opruimen, papierbakken leegmaken enz.

Wij lopen naar het restaurant en ik drink een blikje cola leeg.

Net voor de deur is het leeg, en ik gooi het een halve meter naast een prullemant op de grond, terwijl die mensen een paar meter verder alles opruimen.

Gewoon automaties.

Mijn maat krijgt de slappe lach en dan vraagt hij mij,"waarom gooi je het niet in de prullebak?".

Daarna nooit meer iets uit het raam geflikkerd of op de grond gegooid.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

Ik heb een plastic zak in de auto (gewoon een tasje wat je krijg als je iets koopt bij een tankstation) en die gebruik ik voor mijn afval. Als ik op de containerterminal kom dan leeg ik die zak of gooi hem helemaal weg.

Daar naast de blokken staan ook afvalbakken ... jammer dat die bijna altijd vol zitten, maar dat is op zich ook weer een goed teken want dan worden ze wel gebruikt.

Wat ik nog wel uit de auto gooi ... zijn stukjes tomaat die je in een broodje gezond vind ...brrrrrr... vies hoor! Daar lusten de meeuwen op de Delta zelfs geen brood van! (zonder gekheid die beesten vreten dat niet).

Wel grappig om te lezen dat meerdere mensen toch netjes zijn op hun leefmilieu IN de cabine EN erbuiten.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
Om de cabine netjes te houden, gaf 87% van de chauffeurs aan een afvalbakje/-zakje in de cabine te hebben

Ik heb al best wat auto's van collega's mogen besturen, en de meesten zien er best netjes uit, maar een afvalzakje of - bakje ben ik pas 1x tegen gekomen....

Trouwens, is het al iemand opgevallen dat die zogenaamde vangnetten voor afval lang de weg, altijd aan de verkeerde kant staan?

Wil je netjes je afval in dat net gooien vanuit je raam, staat dat ding aan de passagierskant :confused:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Gast Trucklily
Ik heb al best wat auto's van collega's mogen besturen, en de meesten zien er best netjes uit, maar een afvalzakje of - bakje ben ik pas 1x tegen gekomen....

Mijn ervaring met bakjes is dat die altijd omvallen. Dat je geen afvalzakjes tegenkomt is toch een goed teken? Dat betekent dat de chauffeur netjes zijn eigen rommel opruimt alstie naar huis gaat, ik zeg toppertje!!! :p

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
Misschien als tip een engelsman ff in laten stappen?:sjalom:

Nou, ik ken iemand die als die zo'n auto mee moet nemen, de deur opendoet, en alles er zo uitkiept, op het terrein van de baas.

Maar ja, wat wil je als je het al 10-tallen malen gemeld hebt, en het steeds weer gebeurd. Heb je met auto's zonder vaste chauffeur hè :(

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Toch zijn er ook zat 'collega's' die er een potje van maken.

Vanmorgen op een autohof, nog een flesje met een gele substantie op de parking zien staan. :eek:

Dan weet ik wel genoeg!Barf

Bang dat ze 50 cent voor de wc moeten betalen, dus wel ja, gooi maar op de parking!:mad:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik vind het een slechte zaak dat geen enkel merk een prullebak in de cabine maakt die niet om kan vallen en waar je normale pedaalemmerzakjes in kan doen.

Er is geen enkele chauffeur die niet dagelijks iets weg te gooien heeft.

Dat zou helemaal niet verkeerd zijn...Zag laatst bij het kruidvat een speciale autoafval-bak maar die past dus niet achter de stoel van je vrachtwagen (helaas).....

Ik heb zelf altijd een rol pendaalemmerzakjes bij me, daar gaat ook de inhoud van me asbak in. Zie het zo nu en dan gebeuren dat ze bekertjes en lege flessen uit het raam gooien (beetje jammer)........

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Gast Bert-Vossie

Het enige dat ik naar buiten gooi is brood(voor de volgels), maar dan wel zo dat het ver genoeg in de berm terecht komt zodat ze niet doodgereden worden.

Voor de rest gaat alles in de afvalbak/zak.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

ik heb altijd een rol kleine pendaalemmer zakjes mee van de aldi. die zijn niet doorzichtig en er zit een trekbandje in. Zakje vol, bandje dicht trekken en in de afvalbak gooien. Ik hang het zakje altijd aan de asbak van de bijrijder. Asbak open, zakje ertussen en de asbak weer dicht. Blijft mooi hangen en ik heb er geen last van :tu:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gast
Reageer op deze discussie...

×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Forum voorwaarden