[[Template core/global/global/includeMeta is throwing an error. This theme may be out of date. Run the support tool in the AdminCP to restore the default theme.]] Spring naar bijdragen

Code 95 ( Werkgevers wachten lekker af)


kiepenboer

Recommended Posts

  • Reacties 60
  • Created
  • Laatste reactie

Top Posters In This Topic

  • Forumlid
Nee, Heb er niks aan gehad.

Zo verschrikkelijk saai is dat. Maar heb er wel 7 uur mee verdiend.

En daar gaat het om. Jammer van die dag en die paar honderd euro..........

Dat bedoel ik nou met poppenkast, wat ik eerder schreef.

Zelf heb ik inmiddels de volgende ervaring opgedaan: ik ben onlangs op cursus geweest voor veetransport, dat leek me wel wat, omdat ik dan afentoe een ritje met vee kan doen. Daarvoor moet je aan het eind van de dag een officieel examen doen. Daarvoor ben ik geslaagd. Maar helaas had de rijschool vergeten om mij op te geven voor de code 95 bijscholing. De cursusdag telt dus niet mee, al heb ik wel het diploma gehaald. Hoe krom kan het zijn?! En het kromste is, dat het dezelfde organisatie is, die het examen afnam en die de bijscholing bijhoudt, namelijk het CCV.

Helaas er was niets meer aan te doen, volgens de rijschool.

Als compensatie mag ik nu wel gratis een andere cursus voor de bijscholing bij hen doen. Maar het kost me wel weer een dag, die ik vrij had kunnen zijn, of waarop ik had kunnen werken.

En nog zoiets kroms: als ik was gezakt, maar ik was wel aangemeld, had de cursus wel meegeteld voor de bijscholing. Je mag de cursus zelfs 4x doen, als je wil, en telkens zakken, dan heb je toch 28 uur bijscholing en moet je alleen nog een dag praktijk.

Gekker kan het niet zijn.

Dus is het in mijn ogen pure geldklopperij, waar alleen de rijscholen blij van worden.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 3 months later...
  • Forumlid

HIER EEN KOPIE VOOR WBT DE NASCHOLING, OF DIT BETREKKING HEEFT OP DE CODE 95 IS ONDUIDELIJK, HET STAAT ER NAMELIJK NIET MET TOENAAM VERMELD....

En het geeft meteen antwoord op de vraag hoe het zit als je na de cursus ontslag neemt.

Artikel 43 Scholing algemeen

Ingeval scholing anders dan bedoeld in artikel 44 wordt gevolgd in opdracht van de werkgever en/of op grond van

een aan de functie verbonden wettelijke verplichting, dienen aan de werknemer de cursuskosten, het examengeld

en de reiskosten (volgens de in dat jaar geldende fiscale maximum netto kilometervergoeding) te worden vergoed.

Voorts zal de werkgever de cursustijd, die overdag wordt gevolgd op de doordeweekse dagen, vergoeden. Deze

uren tellen niet mee bij de bepaling van het aantal overuren.

Artikel 44

het periodiek in stand houden van het ADR-certificaat op verzoek van de werknemer, zal de werkgever de

cursuskosten, het examengeld en de reiskosten (volgens de in dat jaar geldende fiscale maximum netto

kilometervergoeding) vergoeden. Voorts zal de werkgever de terzake bestede cursustijd met een maximum van 40

loonuren (à 100%) vergoeden. Deze uren tellen niet mee bij de bepaling van het aantal overuren.

B) Vergoeding certificaat vorkheftruck

Voor het behalen en periodiek in stand houden van het certificaat vorkheftruck in opdracht van de werkgever en/

of het periodiek in stand houden van het vorkheftruckcertificaat op verzoek van de werknemer, zal de werkgever

de cursuskosten, het examengeld en de reiskosten (volgens de in dat jaar geldende fiscale maximum netto

kilometervergoeding) vergoeden. Voorts zal de werkgever de terzake bestede cursustijd met een maximum van 40

loonuren (à 100%) vergoeden. Deze uren tellen niet mee bij de bepaling van het aantal overuren.

Artikel 45 Studiekostenregeling

De werkgever heeft de mogelijkheid terzake van de in de artikelen 43 en 44 genoemde kosten voor aanvang van

de opleiding een studiekostenregeling aan z’n werknemers voor te leggen.

Deze studiekostenregeling verplicht de werknemer:

- bij ontslagname van de werknemer binnen een jaar na het behalen van het diploma/certificaat:

75% van de kosten van de genoten opleiding terug te betalen;

- bij ontslagname van de werknemer binnen twee jaar na het behalen van het diploma/certificaat:

50% van de kosten van de genoten opleiding terug te betalen;

- bij ontslagname van de werknemer binnen drie jaar na het behalen van het diploma/certificaat:

25% van de kosten van de genoten opleiding terug te betalen.

]

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

Eigenlijk zijn ze wel krankzinnig geworden daar in den Haag, of Brussel.

Lees iedere dag dat er zoveel ongelukken zijn, dat terwijl iedere chauffeur constant naar school moet om een hoop gezwam te leren.. Het is inderdaad geld klopperij, niks anders. Veiligheid heeft er niks mee te maken in mijn opinie.

Waarom moet bv dat takkewijf:D dat altijd op chauffeurs scheld als ie staat te lossen bij haar favoriete supermarkt geen code goed gedrag volgen?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
Eigenlijk zijn ze wel krankzinnig geworden daar in den Haag, of Brussel.

Lees iedere dag dat er zoveel ongelukken zijn, dat terwijl iedere chauffeur constant naar school moet om een hoop gezwam te leren.. Het is inderdaad geld klopperij, niks anders. Veiligheid heeft er niks mee te maken in mijn opinie.

Waarom moet bv dat takkewijf:D dat altijd op chauffeurs scheld als ie staat te lossen bij haar favoriete supermarkt geen code goed gedrag volgen?

Daar is ze te slim voor

Huub

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
Artikel 43 Scholing algemeen

Ingeval scholing anders dan bedoeld in artikel 44 wordt gevolgd in opdracht van de werkgever en/of op grond van

een aan de functie verbonden wettelijke verplichting,

Dit dekt de lading vwb Code 95........ omdat dit wettelijk verplicht is.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
Eigenlijk zijn ze wel krankzinnig geworden daar in den Haag, of Brussel.

Lees iedere dag dat er zoveel ongelukken zijn, dat terwijl iedere chauffeur constant naar school moet om een hoop gezwam te leren.. Het is inderdaad geld klopperij, niks anders. Veiligheid heeft er niks mee te maken in mijn opinie.

Waarom moet bv dat TAKKEWIJf:D dat altijd op chauffeurs scheld als ie staat te lossen bij haar favoriete supermarkt geen code goed gedrag volgen?

omdat ze getrouwd is met een bosjesman.:D.

gr piet

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
als iedereen nou gewoon wacht met inschrijven en het laatste half jaar gaat beginnen. Kunnen de rijscholen het werk niet aan en moeten ze wel maatregelen treffen dat je gewoon door kunt rijden zonder bijscholing. gelijk ff laten merken dat die hele code 95 de prullebak in kan omdat het grote onzin is!

Dan heb jij een probleem. JIJ moet zorgen dat jij je code 95 voor elkaar hebt! :ja: Je werkgever moet alleen betalen.

Ook een scholingsovereenkomst is niet aan de orde. Mag gewoon niet bij code 95.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Kunt u uitleggen waar dat uit volgt?

Want ik kan dat zo niet vinden.

Klopt. Dit is nog niet geregeld, en een punt van discussie in de aankomende cao-onderhandelingen.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
Klopt. Dit is nog niet geregeld, en een punt van discussie in de aankomende cao-onderhandelingen.

Hmm .., ik stelde de vraag aan gewaardeerde mede-forummer Spieker. Hij heeft de vraag wel gelezen, maar vond het blijkbaar niet interessant genoeg om te beantwoorden.

Het klopt wat u zegt, daarover is nog geen duidelijkheid.

Ik stelde de vraag aan Spieker omdat dit nu precies de stoere uitspraken zijn die ik veroordeel, omdat ze nergens op gebaseerd zijn. Je zal hier maar meelezen op dit forum, maar niet al te veel deelnemen aan de discussies. En zo'n ferme uitspraak doen tegen je werkgever, onder het mom van "Spieker zal het wel weten, want die geeft telkens aan dat-ie kaderlid is bij de bond".

Sta je dan even mooi voor lul bij je baas als je meteen "terug in de hoek gezet wordt" dat zoiets helemaal nog niet geregeld is .......

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

Alle Nederlandse/Duitse chauffeurs bij HSF hebben de 35 uren er al op zitten. Ik ook. Of het nut had, maakt een ieder voor zichzelf uit. Maar het gaat om die code en daar kun je niet omheen. Of je het er mee eens bent of niet. Ik ben er in ieder geval voorlopig vanaf. HSF geeft trouwens een deel van de subsidie terug aan de chauffeurs die de cursus hebben gevolgd.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

Weet je waar ik een beetje bang voor ben....

Je gaat nu een hele generatie chauffeurs krijgen die hun werk gaan doen volgens het geleerde in de code-95 rommel. Allemaal ongein bedacht vanachter een burootje door kantoorpikkies.

De doorgewinterde chauffeur die al een x aantal jaar op de baan zit zal hopelijk de bijscholing voor lief nemen want het is immers verplicht maar een dag na de gevolgde cursus het werk weer op een normale manier oppakken met hooguit een kleinigheidje van de cursus nog in het achterhoofd.

Neem als voorbeeld het topic over de motorrem. Fabriekanten doen al jaren hun best een zo rendabel mogelijke motorrem o de auto`s te maken en dan komt er zo`n pipo van een opleiding je vertellen da je die ni mag gebruken:eek:.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
Weet je waar ik een beetje bang voor ben....

Je gaat nu een hele generatie chauffeurs krijgen die hun werk gaan doen volgens het geleerde in de code-95 rommel. Allemaal ongein bedacht vanachter een burootje door kantoorpikkies.

De doorgewinterde chauffeur die al een x aantal jaar op de baan zit zal hopelijk de bijscholing voor lief nemen want het is immers verplicht maar een dag na de gevolgde cursus het werk weer op een normale manier oppakken met hooguit een kleinigheidje van de cursus nog in het achterhoofd.

Neem als voorbeeld het topic over de motorrem. Fabriekanten doen al jaren hun best een zo rendabel mogelijke motorrem o de auto`s te maken en dan komt er zo`n pipo van een opleiding je vertellen da je die ni mag gebruken:eek:.

En dat de chauffeur om de 5 jaar nieuwe verkeers regels leert En een test af legt heb ik geen probleem mee Voor veel is het zelfs goed Wanr er zijn er genoeg die de verkeers regels niet kennen.

Zelfs ik heb het nog gedaan Was er wel blij mee

En de meeste kunnen nog niet remmen Om een noot Rem te maken komt meer bij kijken als je denkt

Zijn altijd chauffeurs die het beter weten.Maar dat is overal zo

Huub

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik stelde de vraag aan Spieker omdat dit nu precies de stoere uitspraken zijn die ik veroordeel, omdat ze nergens op gebaseerd zijn. Je zal hier maar meelezen op dit forum, maar niet al te veel deelnemen aan de discussies. En zo'n ferme uitspraak doen tegen je werkgever, onder het mom van "Spieker zal het wel weten, want die geeft telkens aan dat-ie kaderlid is bij de bond".

Sta je dan even mooi voor lul bij je baas als je meteen "terug in de hoek gezet wordt" dat zoiets helemaal nog niet geregeld is .......

Dat kan ik beamen. Maar het is iets wat ik dagelijks zo veel tegen kom.

Ook onder mijn eigen collega's. De 1 weet zus beter, de ander weet zo beter.....

Enfin, vaak klopt van deze 'goedbedoelde' adviezen vaak geen hol, terwijl men daar wel een ander fout mee informeerd.

Veelal zet ik hun dan op het rechte pad, puur omdat ik sommige zaken wel beter weet, puur en alleen omdat ik mij via o.a. de diverse serieuze kanalen op bijv. internet beter laat informeren.

Ook op deze site, maar ook andere kun je vaak het nieuws en de waarheid achterhalen.

En daarom ben ik vaak beter op de hoogte dan die roeptoeters die de bel wel hebben horen luiden, maar niet weten waar de klepel hangt.

Kortom, het probleem wat je aankaart is mij bekend, en moeilijk te stoppen.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Alle Nederlandse/Duitse chauffeurs bij HSF hebben de 35 uren er al op zitten. Ik ook. Of het nut had, maakt een ieder voor zichzelf uit. Maar het gaat om die code en daar kun je niet omheen. Of je het er mee eens bent of niet. Ik ben er in ieder geval voorlopig vanaf. HSF geeft trouwens een deel van de subsidie terug aan de chauffeurs die de cursus hebben gevolgd.

En hoe lost men dat in Nijmegen met het Poolse personeel op...:(

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
En hoe lost men dat in Nijmegen met het Poolse personeel op...:(

Vergeet niet de meeste polen die in Nederland wonen Gaan wel een maal in de week naar school om Nederlands te leren Volgens mij zijn ze dat verplicht.

En het wordt niet meer betaald door de Gemeente of de staat Alles eigen rekening En te recht ook

Huub

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Vergeet niet de meeste polen die in Nederland wonen Gaan wel een maal in de week naar school om Nederlands te leren Volgens mij zijn ze dat verplicht.

En het wordt niet meer betaald door de Gemeente of de staat Alles eigen rekening En te recht ook

Huub

Zucht......vergeet je niet dat een inburgeringscursus niets te maken heeft met een code95 scholing...

Wat wil je nu met deze stelling duidelijk maken...

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Gast Freddepet
Alle Nederlandse/Duitse chauffeurs bij HSF hebben de 35 uren er al op zitten. Ik ook. Of het nut had, maakt een ieder voor zichzelf uit. Maar het gaat om die code en daar kun je niet omheen. Of je het er mee eens bent of niet. Ik ben er in ieder geval voorlopig vanaf. HSF geeft trouwens een deel van de subsidie terug aan de chauffeurs die de cursus hebben gevolgd.

Wij, uit de vestiging Ruurlo, zijn volgend jaar aan de beurt.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
Zucht......vergeet je niet dat een inburgeringscursus niets te maken heeft met een code95 scholing...

Wat wil je nu met deze stelling duidelijk maken...

Dat ze de Nederlandse taal moeten kennen. Willen ze in Nederland Code 95 doen Anders moeten ze naar polen.

De inburgeringscursus is niet verplicht Maar wordt wel aan geraden.Anders verloopt de verblijfsverguning naar 5 jaar. En voor veel is dat een probleem

Wil jij als buitenlander een cursus volgen Moet je wel de Nederlandse taal kennen

En terecht ook

Huub

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
En dat de chauffeur om de 5 jaar nieuwe verkeers regels leert En een test af legt heb ik geen probleem mee Voor veel is het zelfs goed Wanr er zijn er genoeg die de verkeers regels niet kennen.

Zelfs ik heb het nog gedaan Was er wel blij mee

En de meeste kunnen nog niet remmen Om een noot Rem te maken komt meer bij kijken als je denkt

Zijn altijd chauffeurs die het beter weten.Maar dat is overal zo

Huub

Het kost me toch enige moeite je post te ontcijferen...... Zal wel aan mij liggen:angel:.

Wat die verkeersregels betreft, de nieuwe regels behoor je ook te kennen als je alleen maar rijbewijs B hebt en enkel op zaterdag om boodschappen gaat.

En ik neem maar ff aan dat je het over een noodstop hebt:ja:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
Wij, uit de vestiging Ruurlo, zijn volgend jaar aan de beurt.

Oh ik dacht dat de collega's van van Donkelaar en Bussink in september begonnen waren. Veel succes dan. EHBO en het nieuwe rijden was wel interessant. Ik weet nu tenminste hoe ik iemand moet reanimeren. Niet onbelangrijk vind ik, als je bijvoorbeeld een collega hiermee kunt helpen.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Gast Freddepet
Oh ik dacht dat de collega's van van Donkelaar en Bussink in september begonnen waren. Veel succes dan. EHBO en het nieuwe rijden was wel interessant. Ik weet nu tenminste hoe ik iemand moet reanimeren. Niet onbelangrijk vind ik, als je bijvoorbeeld een collega hiermee kunt helpen.

Wij beginnen volgend jaar pas, maar is ook niet erg, Vorig jaar hebben we met zijn alleen al een dag doorgebracht in Lelystad, beetje rondjes rijden op die testbaan..... was wel leuk. We hebben net de papieren terug moeten sturen....

Vanavond eerst een feestje vieren geloof ik.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
Wij beginnen volgend jaar pas, maar is ook niet erg, Vorig jaar hebben we met zijn alleen al een dag doorgebracht in Lelystad, beetje rondjes rijden op die testbaan..... was wel leuk. We hebben net de papieren terug moeten sturen....

Vanavond eerst een feestje vieren geloof ik.

Yep het jaarlijkse personeels feest. Meestal wel gezellig. Zolang er maar niet te veel over HSF en het werk gelult wordt.;)

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gast
Reageer op deze discussie...

×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Forum voorwaarden