[[Template core/global/global/includeMeta is throwing an error. This theme may be out of date. Run the support tool in the AdminCP to restore the default theme.]] Spring naar bijdragen

Brussel pakt fraude met tachograaf aan


Gast routier

Recommended Posts

Gast routier

BRUSSEL - Fraude met de tachograaf moet moeilijker worden. Ook de administratieve rompslomp met het registratieapparaat kan minder, waardoor bedrijven mogelijk tot 515 miljoen euro per jaar besparen.

Dat staat in een voorstel van de Europese Commissie, het dagelijks bestuur van de Europese Unie, dat dinsdag wordt gepresenteerd. De commissie wil dat er meer gebruik wordt gemaakt van nieuwe technische mogelijkheden zoals gps.

In de EU hebben zes miljoen vrachtwagens en bussen een tachograaf, die de rijtijden en rustpauzes registreert.

bron:telegraaf.nl

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
Dat wordt nog wat!!

wordt je straks via gps gecontrolleerd.

1 mn te lang gereden of te kort pauze gemaakt krijg je de bekeuring automatisch in huis.

handig dat gps systeem, heb je ook geen controlles onderweg meer nodig.

Ze staan niet stil in Brussel.

Het zijn moderne mensen daar in Brussel Kan een chauffeur nog wat van leren.Hoe het niet moet

Huub

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

dat GPS volgen heeft met de administratieve rompslomp te maken in nix met controles oid. Als de digitale tachograaf een gps-module heeft kan deze automatisch bv 1x per dagen worden uitgelezen door de werkgever en deze gegevens worden dan in een bestand op de pc gezet. Dit gaat dan zowel over kaartgegevens als tacho-gegevens. Zo kan de werkgever precies zien hoeveel rijtijd dat er bv in die week nog beschikbaar is.

Systeem werkt bij ons ook sinds een paar maanden en werkt er makkelijk. Scheelt een hele hoop extra werk ivm tacho uitlezen etc.

En diegenen die denken dat de controlerende instanties dit gaan gebruiken hebben vast iets te verbergen, en dat is geen 1 min. teveel rijden:zegtniets:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Administrators

Als ze dat ding er nu eens gewoon uitflikkeren......?

Geen tacho = geen fraude. Scheelt ook een hoop controles/ administratieve rompslomp!

Ja sorry hoor. Maar onderhand is er door al die politieke wil om ons te controleren een onwerkbare situatie ontstaan.

De wet bepaald onderhand waar en wanneer je moet "slapen", weekend mag houden, ze bepalen ook al hoeveel je mag werken.....

28 dagen mag je je bewijs bij je voeren, 365 dagen mag het op de zaak... Waar gaat het nu eigenlijk nog om?

Want ze hebben het o zo goed met ons voor!

Ach, laat ook maar....ik hoef nog maar 21 1/2 jaar. (in Noorwegen is de pensioenleeftijd 67)

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
Nee, ik heb een halfjaar geleden al ergens gelezen(een of ander truckers blad) dat de transport bedrijfen hun auto`s dan op afstand kunnen uitlezen ipv op de thuis basis want dat kost allemaal tijd, maar als je een beetje verder denkt zou het zomaar eens kunnen gebeuren dat de BAG bij je langs komt rijden om de maut te controlleren en dan ook gelijk maar even de rij en rust tijden mee neemt.

Dat gebeurt nu al in Duitsland Zelfs ze kunnen jou rij en rust tijden zien Maar daar mogen ze nog geen gebruik van maken.Meestal staan ze langs de weg of ze rijden jou voorbij En als het niet in orde is wordt je aan gehouden

huub

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

Mijn mautbox heeft GPS mijn boordcomputer heeft GPS mijn telefoon heeft GPS denk je nu echt dat ze nu GPS in de tacho nodig hebben om je te controleren?

Op zich is dat allemaal best goed afgeschermd.

Men heeft echt niet zomaar toegang tot deze gegevens. Natuurlijk kunnen we dan meteen verwijzen naar het schandaal in Engeland waar diverse politici en mensen van het Koninklijkhuis al jaren bleken te worden afgeluisterd door een boulevardblad. Maar gelukkig is dat nog steeds fraude en is het misbruiken van GPS-signalen nog steeds niet toegestaan. Het is zelfs zo dat de eigenaar zijn eigen gevens mbt het Toll-collect kastje NIET kan opvragen. Zo weet ik van een vervoerder waar een vrachtwagen werd gestolen en dat er vanalles is geprobeerd om via Toll-collect de positie van het gestolen voertuig te bepalen. Maar de gegevens werden NIET vrijgegeven. En ook een zaak met een meisje wat was weggelopen of verdwenen, zelfs de Officier van Justitie kreeg - na toestemming van de ouders - geen toegang tot de GPS-gegevens van haar mobiele telefoon(-provider).

Zaak lijkt dus vooral dat onze belangenbehartigers niet zitten slapen bij de afspraken die gemaakt worden. Zodat helder wordt omschreven waartoe GPS-signalen (alleen) mogen worden gebruikt.

Net zoals met de invoering van de analoge tachograaf (in Nederland) is vastgelegd dat de registraties niet gebruikt zouden mogen worden voor beboeting (achteraf) van bijvoorbeeld snelheidsovertredingen. Maar alleen voor de controle op Rij- en rusttijden.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
het is dan wel makkelijker om cabotage op te sporen!

ff kijken waar je allemaal geweest bent, en hoppa volgen maar.

dat zou gelijk het einde betekenen van het hier continu laten werken door buitenlandse bedrijven van hun goedkope mensen.

Maar het probleem is Duitsland denkt er anders over.

Het is niet voor niks dat er zo veel Hollandse transport bedrijven Cabotage in Duitsland rijden

Dat was vroeger zo En nu nog.

Huub

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
het is dan wel makkelijker om cabotage op te sporen!

ff kijken waar je allemaal geweest bent, en hoppa volgen maar.

Een dergelijke controle is bijvoorbeeld in Zweden als onvoldoende beoordeeld door een Rechter.

Getuige een artikel wat hierover eerder op de site van Truckstar en op dit forum ( << klik !! < ) gevonden kon worden. Ik weet trouwens niet of het Openbaar Ministerie tegen deze uitspraak nog in beroep is gegaan.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
wat een nederlandse rechter er van vindt!

Van cabotage bedoelt u?

Ik denk niets!

Tenzij u ergens kunt vinden in welke wet Nederland, op welke wijze, Verordening 1072/2009 heeft geïmplementeerd.

this is nederland man!, not sweden!

Daarom!

Vooralsnog kan ik alleen vinden dat Nederland het "tijdelijke karakter" van cabotage nog handhaaft, zoals vastgelegd in eerdere EU-verordeningen. Zonder de aanscherpingen op basis van de tijdelijke herschikking (max 3 ritten binnen 7 dagen) van 21 oktober 2009. En over wat dan volgens de Nederlandse wetgeving als het "tijdelijke karakter van cabotage" moet worden verstaan, daarover zal een Nederlandse Rechter dus ook volledig in het duister moeten tasten.

Ik verwacht dat een Nederlandse Rechter zich zal baseren op wat de Nederlandse Overheid in "staand beleid" en wetgeving hierover heeft vastgelegd. En dat is niets concreets tot aan de afgesproken volledige vrijstelling in de gehele EU per 01-01-2014 (als ik het goed heb). En dat is dus het "gereedschap" waar een Nederlandse Rechter het mee moet doen. Niet meer en niet minder, voor zover ik het nu kan overzien.

En het FNV zal tot dezelfde slotsom gekomen zijn, anders hadden ze allang een procedure aangespannen. En niet haar heil gezocht in een publiciteitscampagne met vage beschuldigingen en verdachtmakingen (zoals we kunnen lezen in het Butter-topic).

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
Dat gebeurt nu al in Duitsland Zelfs ze kunnen jou rij en rust tijden zien Maar daar mogen ze nog geen gebruik van maken.Meestal staan ze langs de weg of ze rijden jou voorbij En als het niet in orde is wordt je aan gehouden

huub

Vraag me dan af hoe ze die controlekaart er ongezien ingooien tijdens het rijden:cool:. Voor het downloaden van de tachograaf moet je nog steeds een bedrijfskaart, werkplaatskaart of controlekaart in de tachograaf plaatsen, anders krijg je geen data uit de tachograaf. Nu zullen er wel denken hoe ze dan op afstand downloaden vanuit het bedrijf. Er wordt dan vanuit de thuisbasis contact gezocht met de tachograaf waarbij er dan ook gecontroleerd word door de tachograaf of dit bedrijf wel de juiste bedrijfskaart heeft.

Zodra deze controle juist is kan er pas gedownload worden op afstand. Ik denk eerder dat ze via de gegevens van de mout kijken hoelang je gereden heb en bij twijfel ze je dan aanhouden en dan naar je tachograaf of kaart zullen kijken.

Jan

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
Vraag me dan af hoe ze die controlekaart er ongezien ingooien tijdens het rijden:cool:. Voor het downloaden van de tachograaf moet je nog steeds een bedrijfskaart, werkplaatskaart of controlekaart in de tachograaf plaatsen, anders krijg je geen data uit de tachograaf. Nu zullen er wel denken hoe ze dan op afstand downloaden vanuit het bedrijf. Er wordt dan vanuit de thuisbasis contact gezocht met de tachograaf waarbij er dan ook gecontroleerd word door de tachograaf of dit bedrijf wel de juiste bedrijfskaart heeft.

Zodra deze controle juist is kan er pas gedownload worden op afstand. Ik denk eerder dat ze via de gegevens van de mout kijken hoelang je gereden heb en bij twijfel ze je dan aanhouden en dan naar je tachograaf of kaart zullen kijken.

Het gaat allemaal vie de gegevens van het mout gedoe.De tijd en alles staat er bij

Alleen ze mogen er geen gebruik van maken

Huub

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
Ze staan niet stil in Brussel.

Het zijn moderne mensen daar in Brussel Kan een chauffeur nog wat van leren.Hoe het niet moet

Huub

Het lijkt mij dat de tachograaf (De oude en de nieuwe digitacho ) niet in Brusssel uitgevonden zijn.

Dan moet je toch bij Kienzle en VDO zijn, daar zitten denk ik de knappe koppen die dat allemaal uitvinden.

En dan de boer op, naar Brussel van jongens kijk eens wat wij bedacht hebben, dat kan veel geld opleveren voor de bedenkers en voor de controleerende instanties

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
En dan de boer op, naar Brussel van jongens kijk eens wat wij bedacht hebben, dat kan veel geld opleveren voor de bedenkers en voor de controleerende instanties

U snapt het hele spelletje.

Lobbyen noemen ze dat: `Lobbyen` is het systematische, strategische en georganiseerde streven om één of meer actoren van (politieke) besluitvorming te beïnvloeden ( << klik !! < ).

Dat is heel intensief en "knap" werk. Mensen krijgen daar ook voor betaald en zijn daarvoor permanent gestationeerd in (bijv.) Brussel, dáár waar de EU-besluitvorming plaatsvindt. Allerlei "monsterverbonden" worden dan gesloten om een bepaalde wet of regeling ingevoerd of aangepast te krijgen. Hier een etentje, daar een borreltje, een (vakantie-)reisje op kosten van de lobbyist onder het mom van een fabrieksbezoek, etc.

Maar vooral, zoals u terecht aangeeft: "Jullie (de politiek, of de werkgevers, of de vakbonden, of de milieubeweging, name it) wilden toch wat aan dat-en-dat "probleem" gaan doen? Welnu ..., kijk eens wat voor apparaat wij bedacht hebben en kunnen maken .. Verzinnen jullie daar nu eens een richtlijn of verordening omheen - die in alle EU-landen moet gaan gelden - zodat "ons apparaatje" verplicht wordt."

Zo gaat dat gewoon. Bij zo'n voorstel waar we het hier in dit topic over hebben, zullen ook zeker de lobby-mensen van telefoonmaatschappijen betrokken zijn. Voor hen is immer ook wat te verdienen. Er zal immers toch weer minimaal extra een simkaartje met een abonnementje verkocht kunnen gaan worden bij elk apparaatje.

:angel:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Gast routier

21 juli 2011

De Europese Commissie maakt het gebruik van de digitale tachograaf eenvoudiger.

Tegelijk wil Brussel de controle op rij- en rusttijden met de tachograaf effectiever maken. Voor het Europese wegvervoer zullen de zojuist aangekondigde maatregelen een besparing opleveren van naar schatting een half miljard euro per jaar.

De digitale tachograaf wordt in de toekomst met behulp van satellieten uitgelezen. Via dit systeem kan nauwkeurig worden bijgehouden waar het voertuig zich bevindt. Dat hoeven vervoerders en hun chauffeurs niet meer handmatig te doen, hetgeen volgens de Commissie vervoerders jaarlijks al 350 miljoen euro aan administratieve handelingen bespaart.

Door het gebruik van satellieten wordt de controle op naleving van de rij- en rusttijden vergemakkelijkt. Het is Brussel er niet alleen om te doen het gebruik van de tachograaf te vereenvoudigen, maar ook om manipulatie van het apparaat te bemoeilijken. De digitale tachograaf werd in 2006 ingevoerd voor alle nieuw geregistreerde vrachtauto's van meer dan 3,5 ton totaalgewicht en voor touringcars met meer dan negen zitplaatsen. Daarvan rijden er nu naar schatting zes miljoen rond in de Unie.

bron:nieuwsbladtransport.nl

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gast
Reageer op deze discussie...

×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Forum voorwaarden