[[Template core/global/global/includeMeta is throwing an error. This theme may be out of date. Run the support tool in the AdminCP to restore the default theme.]] Spring naar bijdragen

Hoe zie jij je eigen toekomst?


EJD

Recommended Posts

  • Forumlid

Naar aanleiding van de vele discussies over banen die verdwijnen en het krapper worden van de arbeidsmarkt voor de Nederlandse chauffeur ben ik benieuwd hoe de forummers met de veranderingen omgaan, hoe men de eigen toekomst ziet en hoe men z'n levensstandaard op hetzelfde niveau kan houden.

Ben benieuwd. ;)

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Reacties 618
  • Created
  • Laatste reactie

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Posted Images

Gast routier

Pfffffff, daar vraag je wat EJD! Wel een goede vraag, en een interresant discussiepunt.

Enerzijds denk ik dat er toekomst is, aan de andere kant voel ik mij steeds meer en meer aan de kant gezet,en voorzie ik donkere wolken.

De eerst komende paar jaren zie ik zeker geen positiviteit, maar ik denk dat er over 10 jaar wel weer het 1 en ander voor ons veranderd is.

Dat ik voorlopig geen positiviteit zie voor de komende periode spreekt voor zich: de E.U. is groeiende, en we zijn er nog lang niet!

Momenteel zijn de enige landen die echt baat hebben bij de eenwording, de oost-europeesche landen.

Iets wat ik ze niet misgun, maar ik ben mij er terdege van bewust dat de groei van hun welvaart een lange adem heeft.

Pas al deze landen op het niveau als het onze zijn, zie ik weer toekomst perspectieven.

Nadeel: tegen die tijd ben ik de 40 zeker gepasseerd, met alle gevolgen van dien.

Ook zie ik het wel gebeuren dat de 'lange ritten' steeds minder worden.

Intermodaal is de toekomst, en momenteel zien we dat al steeds meer opkomen.

Hoeveel overslag-terminals zien we de laatste jaren opdoemen?

Er moet zo min mogelijk over de weg vervoert worden, en zoveel mogelijk per zee en binnenvaart.

En daar komt ook nog eens de trein bij, die ook een steeds uitgebreider netwerk krijgt.

Dus op de lange ritten gaat steeds meer werkgelegenheid verloren.

Ook voor de oostblokker, want eens zijn ook zij duurder dan het intermodaal en ro-ro vervoer.

De langere ritten (en dat kan dan al België of Duitsland zijn) worden dan echt een zeldzaamheid, en alleen voor spoedvrachten nog haalbaar.

En door een steeds uitgekiender logistiek systeem, zal net als in de autoindustrie alles bevoorraad moeten worden door een first in-first out systeem.

En als de scheepvaart en het spoorvervoer hier goed in zijn, kan er toch een constante belevering plaats vinden, zonder spoed, maar toch on-time.

Dat heeft dan dus het gevolg dat er voor de chauffeur in het algemeen weinig rest dan regio-werk.

Bijv. in Delft laden, en Rotterdam inleveren, waar dan ook.

Dus de echte charme van het werk gaat steeds minder worden.

Jammer uiteraard, maar je kan er niemand de schuld aangeven.

Sterker nog, een uitgekiend logistiek systeem is misschien wel noodzakelijk.

Denk alleen maar aan het feit dat energie (lees brandstof) steeds schaarser en duurder gaat worden.

Wat betreft de arbeidsomstandigheden zal het er ook niet erg rooskleuriger van worden.

Het wegvervoer is relatief duur, en zal alleen maar duurder worden.

En daarom zie ik financieel weinig vooruitgang in de toekomst.

Een paar jaar geleden hebben we er in een jaar tijd ongeveer 5% bijgekregen.

En dat zie ik voorlopig echt niet meer gebeuren.

En toch slaat men daar denk ik een verkeerde slag.

De chauffeur zal altijd nodig blijven, zalong de wagens en het verkeer niet geautomatiseerd zijn.

Maar men moet wel investeren in personeel.

Er is laatst een onderzoek gedaan, en daaruit blijkt dat maar 1& van de jongeren geinterreseerd is, in een baan in de transporsector.

En dat moet je niet willen. De jongere van tegenwoordig weet wat er te halen is, en wordt steeds mondiger.

Maar hoe dat komt laat zich wel raden: de sector is niet 'sexie' genoeg. en daar laat men een steek vallen.

De sector moet met de tijd meegaan, en net als in andere sectoren moeten zorgen voor een goede mix tussen werk en prive tijd.

Er zijn sectoren waar bijvoorbeeld kinderopvang aanwezig is.

Je kan er om lachen, maar zaken als deze worden steeds belangrijker, gezien het feit dat je het als 1-verdiener niet meer kan bolwerken.

Opa en oma worden alsmaar vitaler, en zitten steeds minder op het kroost van de kinderen te wachten.

Net zoals een korting bijv. op een sportvereniging via de zaak.

En zo kan ik nog wel even doorgaan.

Goed, misschien vallen zulke dingen wel te regelen in de toekomst.

Maar nog maals, ook daar gaat een lange tijd overheen.

Heus, ik zie wel een positieve toekomst, maar die voorzie ik de eerst komende 10 jaar zeker niet!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Gast peter-opc

Nu,EJD ik zou zeggen vertel jij je eigen toekomst visie eerst maar eens.

Je bent anders ook altijd goed gebekt met je antwoorden.

Wij wachten af?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

@Peter: bedoel je mijn eigen toekomst of mijn visie op de toekomst van de NL chauffeur in het algemeen? Overigens wil ik dat antwoord, juist omdat ik zelf werkgever ben pas over een aantal dagen posten als je dat goed vindt, dit om mogelijke werkgever/werknemer discussies te vermijden.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

Hoe zie jij je eigen toekomst?

Die vraag vind ik net ff te prive om hier op het forum te bespreken. Eerlijk gezegd:D

Over de gehele beroepsgroep gesproken heeft Routier al heel wat punten besproken: overstappen op multimodaal vervoer, brandstoffen die schaars worden, etc.

Voorlopig zie ik nog dat transport te goedkoop is. Bedrijven in de foodsector besluiten steeds vaker om op minder locaties te produceren/opslag te hebben/te orderpicken en een hele hoop producten worden dagelijks gependeld tussen diverse vestigingen.

Dat is dus goed voor de werkgelegenheid. Op de lange termijn zie ik nog wel een systeem verschijnen waar vervoerseenheden automatisch (dus zonder chauffeur) over de weg verplaatst wordt tussen depots. En er alleen nog een "bestuurder" is die op enige afstand met een joystickje wagens rangeert via bluetooth oid. Errug leuk voor mensen die van computerspelletjes houden. Maar dit is lange termijn werk, kan pas als het hele verkeer op hoofdwegen geautomatiseerd wordt.

Voor kleine zendingen heb ik nog een ander idee: een krattenbaan. Ondergronds graaf je een sleuf waardoor bijvoorbeeld standaard 60x40x23 cm kratten verzonden kunnen worden. Dit alles voor zendingen tot 100 kratten, anders zou het systeem overbelast raken. Bij het verzendstation heb je een afstapel machine nodig, bij de ontvanger een opstapel machine. En klaar is Kees.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Administrators

Goede vraag!

Meestal ben ik wat laks in die dingen, en kijk nooit zo ver vooruit... leef niet met de dag, maar ook niet steeds met de gedachte bij 2021 zeg maar.

Maar de huidige ontwikkelingen staan ook niet stil, en baren me best wel eens zorgen eerlijk gezegd. Het is bijna alleen nog kommer en kwel in de media, bijv. het Griekenlandverhaal en de pensioenenproblematiek om eens wat te noemen.

Heel lang heb ik gedacht om 'later' te gaan leven van AOW, pensioen, een paar polissen die ik zelf heb lopen en desnoods m'n huis (deels) opeten. Als je dan het nieuws zo eens volgt, zie je het één met het ander verdampen zo langzaam aan... Maar goed, vooralsnog is me dat nog te ver weg om me écht zorgen over te maken.

De nabije toekomst: qua werk zit ik in de distributie niet zo dicht bij het gevaar als de lange-afstand-rijder, maar blijft dit zo??

En blijft dit zo: wil ik dit werk nog minimaal 21 jaar blijven doen? Eerlijk gezegd niet! Als oude man van 65 nog met deuren op de nek lopen zeulen, of pallets laminaat met een handpompwagen naar een particulier brengen is niet het beste werk. Als ik dat dan nog kan.

Vandaar dat ik ogen en oren open houd, en ook best wel m'n voorkeuren heb. Alleen zijn er meer kapers op de kust voor een 'luxebaantje'.

Vorig jaar wezen praten bij een bedrijf, en net afgewezen bij gebrek aan een vakdiploma. Inmiddels dat diploma gehaald, maar nu is daar het werk een beetje minder. Blijf het wel volgen, maar mijn leeftijd gaat me ook tegenwerken zo onderhand!

Ook buiten het transport kijk ik wel. Sterker: heb een sollicitatie lopen op een heel ander soort baan. Wil daar nu niet verder over uitweiden: ik heb alleen nog maar een bevestiging van die sollicitatie. Al schat ik de kans vrij klein in zelf, het is een baan van "ruim 36 uur/week" waarbij het aanvangssalaris naadloos aansluit bij mijn huidige salaris (D5). Dus dat zou een hele mooie zijn! Heb ik nog een dag over om eens een ritje te doen ook:p

Dus ja... maar eens rustig afwachten wat de tijd gaat brengen! Ik denk dat aan de ene kant je je niet blind moet staren op het chauffeursvak, alleen kom je er niet makkelijk van af. Of door het salaris, of door die diesel in je bloed, of door de betrekkelijke vrijheid, of door....

Maarten

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

Heel toevallig een artiekel gelezen vorige week.

Het eigen vervoer groeit hier behoorlijk. De grote bedrijven die voor derde vervoeren kunnen steeds slechter aan goede chauffeurs komen, omdat ze zo slecht betalen.

Onze dispatcher (planner) werd ook geintervieuwed. Hij sprak over het vaak te laat leveren door een derde vervoerder wat flink geld kan kosten.

Het verloop is ook vrijwel nihil met eigen vervoer, ze betalen beter, hebben goed materiaal want er is gewoon veel meer geld.

Ook schades en het "verdwijnen" van 1 karton tot meerdere palletten is vrij gewoon met een buiten staander.

Het vol automaties rijden zie ik voorlopig nog niet gebeuren, teveel dat fout kan gaan, en de verzekerings maatschappij is uit eindelijk de baas.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Gast routier
Heel toevallig een artiekel gelezen vorige week.

Het eigen vervoer groeit hier behoorlijk. De grote bedrijven die voor derde vervoeren kunnen steeds slechter aan goede chauffeurs komen, omdat ze zo slecht betalen.

Onze dispatcher (planner) werd ook geintervieuwed. Hij sprak over het vaak te laat leveren door een derde vervoerder wat flink geld kan kosten.

Het verloop is ook vrijwel nihil met eigen vervoer, ze betalen beter, hebben goed materiaal want er is gewoon veel meer geld.

Ook schades en het "verdwijnen" van 1 karton tot meerdere palletten is vrij gewoon met een buiten staander.

Het vol automaties rijden zie ik voorlopig nog niet gebeuren, teveel dat fout kan gaan, en de verzekerings maatschappij is uit eindelijk de baas.

Ik denk meer dat je nu omschrijft hoe het er nu voor staat bij jouw!;)

Maar de vraag is, hoe jij de toekomst voor je ziet.

Wellicht is het eigen vervoer over 10 jaar ook weer totaal anders etc. etc.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

Heb dat altijd gezegd, eigen vervoer is het beste.

Heb ook voor twee veevoeder bedrijven gereden, en een bedrijf dat stalen gebouwen maakte, ik leverde ze af. Die had 1 vrachtwagen.

Het is meer relaxed, er hoeft geen vracht gevonden te worden, een vracht waar honderden anderen ook naar kijken. En ze verdienen het geld niet alleen met transport, maar vooral met het verkopen van hun product.

Ook zijn er transport bedrijven die voor een bedrijf rijden, maar daar word ook vaak een bod gedaan door een ander, lees goedkopere.

Oh, mijn toekomst... ieder forumlid zend mij iedere maand 1 euro, of maakt gebruik van de speciale aanbieding, een heel jaar voor slechts 17 euro.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
Het eigen vervoer groeit hier behoorlijk. (..)

hebben goed materiaal want er is gewoon veel meer geld.

Ik denk meer dat je nu omschrijft hoe het er nu voor staat bij jouw!;)

Maar de vraag is, hoe jij de toekomst voor je ziet.

Ik schreef hier ook al wat over in een reactie van mijn hand.

Deze trend is hier namelijk ook gaande. Al wordt getracht om dat te camoufleren in de statistieken. In het eigen vervoer MAG transport wat kosten, want daar wordt het gezien als een soort service-artikel. De beroepsgoederenvervoerder moet van het enkele transport (over-)leven, maar wordt vaak uitgeknepen tot op het bot. Logisch dat deze vervoerder zijn heil gaat zoeken in lagere kosten, waardoor er uiteindelijk wordt ingeleverd op service.

Dus ik denk dat Corydon een serieus stukje "toekomst" schetst ...............

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
Dus ik denk dat Corydon een serieus stukje "toekomst" schetst ...............

Als de auto's maar een aantal dagen per week of alleen een bepaald deel van de dag nodig zijn, dan kan een transportbedrijf natuurlijk goedkoper werken. Ook is het hebben van weinig auto's relatief duur: je hebt wel uitlees apperatuur voor de bestuurderskaart nodig, je moet onderhoud en banden op kleinere schaal inkopen etc. Daarom zie ik in Nederland geen grote terugkeer naar eigen vervoer.

Natuurlijk is het eigen vervoer zo sterk verminderd dat er ooit weer een tegenreactie zal komen. Daar niet van. Maar kent iemand concreet bedrijven die toch weer terug zijn gegaan naar eigen vervoer?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

In het eigen vervoer zijn de kosten belangrijk, maar geen hoofdzaak.

Ook is de bataling een stuk beter, we hebben hier wel een minium loon, maar daar werkt bijna niemand voor, het is nu ongeveer 7 dollar, ongeacht leeftijd hioeveelheid kinderen enz. Wij maken zo een 30% meer dan de meeste chauffeurs, plus krijgen andere dingen ook betaald, zoals lossen en laden, en zeer belangrijk, de verzekeringen 100% betaald, voor de hele familie.

Dat is zeer uitzonderlijk hier.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
Maar kent iemand concreet bedrijven die toch weer terug zijn gegaan naar eigen vervoer?

Jazeker.

Dat zijn geen schokkende namen hoor, tenminste niet die ik nu even hier zo zou gaan oplepelen. Die ik ken, zijn vooral kleinere bedriijven die toch weer zelf een bestelwagen of vrachtwagen aanschaffen. Of zelfs een paar. Niet in een keer het hele ladingpakket weghalen bij het beroepsgoederenvervoer, maar ik zie het wel gebeuren om me heen.

Dealers en vrachtwagenfabrikanten kunnen daar ook steeds beter op in spelen. Met full-serviceovereenkomsten, waarbij de dealer voor een bepaald vast bedrag alle rompslomp overneemt. Men moet er bijwijze van spreken alleen nog maar zelf diesel in gooien en een chauffeur op te zetten. De afgelopen crisis heeft dat proces alleen maar versneld, terwijl je aners zou verwachten. Veel mensen in het eigen vervoer werden gedwongen om nieuwe voertuigen aan te schaffen, vanwege de Euro-5 normen in binnensteden. Ze mochten er gewoon niet meer komen met Euro-3 of minder.

Ik ken veel bedrijswagendealers die de afgelopen 2 jaar het meerendeel van hun omzet NIET haalde uit de verkoop aan beroepsvervoerders, maar juist de eigen vervoerder heeft hen op de been gehouden.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

Beantwoorden we nu wel goed op de vraag van TS?

Lijkt me dat EJD vraagt hoe we het voor ons zien hoe we onze eigen huidige (werk)situatie in de toekomst zien met onze eigen ideëen over hoe zich dat verder gaat ontwikkelen, of toch in ieder geval over hoe je dat graag zou willen. Realistisch gezien dan:p

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
Lijkt me dat EJD vraagt hoe we het voor ons zien hoe we onze eigen huidige (werk)situatie in de toekomst zien met onze eigen ideëen over hoe zich dat verder gaat ontwikkelen, of toch in ieder geval over hoe je dat graag zou willen. Realistisch gezien dan:p

Daar hebt u wel gelijk in. Dat was eigenlijk de vraag.

Ik zie voor mezelf in de toekomst nog wel weggelegd dat ik mezelf zou gaan verhuren als zelfstandig chauffeur.

Misschien desnoods nog wel met een auto als eigen rijder, maar liever niet. Gewoon als vakbekwame ZZP-er en ik denk (weet) dat daar heel veel vraag naar is. Zoals ik inschat zal die vraag in de toekomst alleen maar groter worden. Het leuke daaraan is dan dat je vooral het soort werk dan maar voor het uitkiezen hebt. Je hebt de kans om veel afwisseling in het werk te brengen. Net zoveel als je zelf maar wilt.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

Dat is een goeie vraag EJD.

Zolang mijn werkgever en de opdrachtgever tevreden zijn met elkaar en ik en mijn collega's geen rare fratsen uithalen die die samenwerking in gevaar brengen zie ik het gewoon positief in.De winkels en de supermarkten die onder de Sligro vallen zullen toch hun spullen wel willen hebben.Ik zie qua werk ook helemaal geen reden om iets anders te zoeken,dit bevalt me prima.

Ik zie de toekomst dus wel positief in.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

me vriend en ik zien de toekomst rooskleurig in.

we hebben bijna alle zaakjes bij elkaar om samen een transportbedrijf te beginnen.

Nu alleen nog kijken welke vrachtwagens willen. me vriend wilt zoiezo scania's aanschaffen.

dat is zon beetje onze toekomst die we hebben :D

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
me vriend en ik zien de toekomst rooskleurig in.

we hebben bijna alle zaakjes bij elkaar om samen een transportbedrijf te beginnen.

Mag ik vragen wat jullie startkapitaal is oftewel, hoeveel hebben jullie bij elkaar gespaard?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

nou ik spaar al sinds me 15e voor eigen zaak en me vriend spaart ook al een tijdje en me vader had nog een spaarrekening ook nog geopend en erop gespaard.

we hebben al best wel een hoge startkapitaal maar om het hier neer te zetten wat we hebben vindt ik nogal beetje privacy. sorry hoor:rolleyes:

ingeval tis al genoeg om op te zetten en houden nog genoeg over om 4 of 5 wagens aan te schaffen

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
ingeval tis al genoeg om op te zetten en houden nog genoeg over om 4 of 5 wagens aan te schaffen

Dus, met andere woorden: als jullie een beetje scherp inkopen hebben jullie +/- 500.000 euro bij elkaar gespaard want dat zal de aanschaf en het overbruggen van de eerste twee maanden van 5 Scania trekkers (6 cylinders en geen v8) kosten.

Of je hebt een ton, wat je als je gaat leasen nodig zult hebben om de eerste twee maanden door te komen.

On-topic: goed om te lezen dat je je eigen toekomst in het wegtransport zonnig tegemoet ziet. ;)

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
me vriend wilt zoiezo scania's aanschaffen.

Ik ben best wel benieuwd wat voor werk jullie gaan doen en om hoeveel auto's het dan gaat die jullie nodig hebben.

Door het hele land heb ik nogal wat contacten. En ik denk dat ik wel iemand bij jullie in de buurt weet waar je een stuk of 10 auto's mag uitzoeken. Het merk en de chauffeurs mag u dan zelf uitkiezen.

Maar het ligt er natuurlijk een beetje aan wat voor soort werk jullie gaan doen.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
Hoogst waarschijnlijk: De oostblokkers op onze auto's, en wij?

Wij doen seizoens werk bij de telers om onze uitkeringen te behouden:bey:

Ik zie oostblokkers nog geen supermarkten bevoorraden. :cool: Dus wat dat betreft zit ik mijns inziens wel goed bij mijn huidige werkgever. Daarbij is het een groot bedrijf en ze betalen netjes. We krijgen zelfs reiskostenvergoeding. :ok:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gast
Reageer op deze discussie...

×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Forum voorwaarden