[[Template core/global/global/includeMeta is throwing an error. This theme may be out of date. Run the support tool in the AdminCP to restore the default theme.]] Spring naar bijdragen

Hoe zie jij je eigen toekomst?


EJD

Recommended Posts

  • Reacties 618
  • Created
  • Laatste reactie

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Posted Images

  • Forumlid
Ik zie oostblokkers nog geen supermarkten bevoorraden. :cool: Dus wat dat betreft zit ik mijns inziens wel goed bij mijn huidige werkgever. Daarbij is het een groot bedrijf en ze betalen netjes. We krijgen zelfs reiskostenvergoeding. :ok:

Je moest eens weten hoeveel er dagelijks nu al naar NL Supermarkten rijden

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Administrators

MIJN toekomst?

Zie die somber tegemoet.

Mijn werk zal nooit over gaan, schoolbussen moeten er blijven rijden en met de sneeuwschuiver..... ach 6 mnd per jaar sneeuw.

Maar ivm achterlijke achteruitgang van mijn schouders en knieen (artrose = slijtage) zie ik een bestuurlijke functie niet meer zitten tot mijn pensioen.

Misschien dat ik nog ergens op kantoor een stoel vind, maar dat zie ik er nog niet van komen, we hebben maar een klein bedrijf.

Omscholing? 45 jaar, waarvan bijn a25 (inter)nationaal chauffeur, waarvan bijna 15 jaar eigen baas....?

Heb een mavo op c/d niveau en een niet afgemaakte havo....

Zal wel op een soort van deeltijd afkeur uitdraaien.

Het transport in zijn algemeen, in Noorwegen?

Dat zal, zeker op lokaal en regionaal niveau wel blijven bestaan. Achter gebleven infrastructuur van zowel de weg als spoorbaan resulteren mede door de grootte van het land in kleinschalige distributie punten.

Zelfs Schenker zit er weer over te denken om het vervoer VAN het spoor te halen ivm de slechte kwaliteit hiervan. In dit geval zal er op nationaal vervoer wel een leuke depot-hub kunnen onstaan.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
Helemaal niet! Kijk maar eens in Etten-Leur! Daar heeft men ook een Duitse huisvervoerder, dus het begin is er!

Maar goed, back on topic bitte...

´s Lands grootste kruidenier rijdt ook al een tijdje met Oost-Blok vrienden. Niets mis mee, komen alleen niet op tijd (spoorboekje AH), vinden de weg niet altijd ( kan ook niet anders want routebeschrijving is Nederlands :D ) en kunnen niet communiceren met het winkelpersoneel.

Ik spreek uit ervaring, heb zelf 12 jaar wagens gelost en geladen bij Appie toen ik daar nog werkte.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Gast routier
´s Lands grootste kruidenier rijdt ook al een tijdje met Oost-Blok vrienden. Niets mis mee, komen alleen niet op tijd (spoorboekje AH), vinden de weg niet altijd ( kan ook niet anders want routebeschrijving is Nederlands :D ) en kunnen niet communiceren met het winkelpersoneel.

Ik spreek uit ervaring, heb zelf 12 jaar wagens gelost en geladen bij Appie toen ik daar nog werkte.

En toch blijven ze er wel mee werken? Uiterst vreemd dan!

Vind je het erg dat ik dit stamtafelpraat vind?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
En toch blijven ze er wel mee werken? Uiterst vreemd dan!

Vind je het erg dat ik dit stamtafelpraat vind?

Vind ik niet erg nee. Zij besteden al het vervoer uit aan charters, alhoewel die groep ook steeds kleiner wordt, dus hebben weinig te maken met het aannamebeleid van de chauffeurs. Op den duur kan men daar wel eisen aan stellen, absoluut .

Maar er zijn hier op het forum een aantal leden die voor DCT rijden of gereden hebben, misschien weten zij hier iets meer over te vertellen hoe het momenteel gaat daar. De laatste ervaring die ik heb stamt alweer van 4 jaar geleden.

Zie alleen steeds meer wagens hier in het Zuiden rijden van een bepaalde firma uit Nijmegen die toendertijd voor het grootste deel Poolse chauffeurs in dienst had. Kan me niet voorstellen dat deze mannen nu vervangen zijn door Nederlanders.

Wat natuurlijk wel kan is dat deze mannen nu een beetje beter ingeburgerd zijn.

Nu On-topic. Zie mijn eigen toekomst niet al te rooskleurig in.

Veel onzekerheid op dit moment ivm vastigheid van het werk. Als je bij een multi-national in dienst bent, telt er maar 1 ding en dat is (grote) winst maken.

Laat dat nu net niet het geval zijn, door de ogen van een aandeelhouder bekeken, dus iedereen houdt zijn hart vast als de nieuwe winstcijfers bekend worden gemaakt.

Het werk zal altijd gedaan moeten worden alleen zal het in de toekomst waarschijnlijk gedaan worden door ZZP-ers. Zijn flexibeler en goedkoper :zegtniets:

Ach de toekomst zal het uitwijzen.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

De jeugd heeft de toekomst zegt men altijd, dus een oude vent zoals ik, ziet zijn werkzame einde rap naderen, zeker in het transport.

Ook in een ander beroep zit geen toekomstperspectief, omdat naast je (hogere) leeftijd ook de slechte gezondheid een negatieve factor is, die slechte gezondheid komt niet door te sporten, maar door jaren in het transport te werken en 3 zware ongevallen te hebben overleefd en te leven met een spierziekte en suikerziekte.

Maar een toekomst is er wel, ik denk hierbij aan andere leuke dingen in ons leven, zoals kinderen, kleinkinderen, vakanties en hobby s.

Negatief denken (over andere mensen of werk of geld) doen er al genoeg, positief blijven denken is moeilijker dan negatief denken, het levert alleen meer op, voor jezelf.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Gast sindaco

voor mezelf is het nog maar 3,5 jaar max voordat ik er uit kan en de afgelopen 17 jaar waren prima en ook nu heb ik na mijn ww door faillisement weer een goede werkgever gevonden en ondanks dat ik deelcontracten heb slaap ik geen minuuu slecht en maak me geen zorgen over de toekomst.

op een of andere manier valt het plaatje na verloop van tijd weer op zijn plaats en misschien heb ik veel geluk, maar als de sector je niet bevalt dan moet je wat anders zoeken.

voor mezelf is er geen vuiltje aan de lucht en ik ga nog steeds opgewekt naar mijn werk.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

Ik zit er over na te denken om van de auto af te gaan en te kijken of er andere mogelijkheden zijn in het transport.

Aangezien ik voor de Nederlandse chauffeurs de kansen steeds kleiner zie worden en blij ben dat Stefan door gaat leren in plaats van op de auto want ik zie over een paar jaar geen tekort maar een overschot aan Nederlandse chauffeurs.

Ik weet nog niet in welke richting ik het wil gaan zoeken maar het kan zo maar eens zijn dat ik misschien nog wel dit jaar een switch ga maken :ja:.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Gast shompie

Ik loop ook al weer een tijdje mee in het (rotte) wereldje van het transport, ik heb nog steeds plezier in de dingen die ik doe. Nu ben ik gelukkig in de positie om alleen maar dingen te doen die ik leuk vind tegen een prijs die ik goed vind. Als ik wil werken heb ik werk (ik zit nooit ongewild thuis).

Ik ben van mening dat het de komende jaren in het transport alleen maar drukker word voor chauffeurs, mede door de vergrijzing en mede door de toename van doorvoer in de nederlandse havens. Of dit met nederlandse transporteurs en met nederlandse chauffeurs gebeurd weet ik niet, ik kan helaas niet in de toekomst kijken. Dit ligt er ook aan of men de nederlandse jongeren nog gemotiveerd kan krijgen om dit mooie vak te gaan uitoefenen.

Ik zie mezelf in ieder geval over 10 jaar nog hetzelfde doen en ik hoop met hetzelfde plezier als wat ik nu heb.

Maar dat er de komende jaren veel gaat veranderen is een ding wat zeker is.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
Heb dat altijd gezegd, eigen vervoer is het beste.

Heb ook voor twee veevoeder bedrijven gereden, en een bedrijf dat stalen gebouwen maakte, ik leverde ze af. Die had 1 vrachtwagen.

Het is meer relaxed, er hoeft geen vracht gevonden te worden, een vracht waar honderden anderen ook naar kijken. En ze verdienen het geld niet alleen met transport, maar vooral met het verkopen van hun product.

Deze stelling geld niet in Europa.

Mischien ken je garnalenhandel Heiploeg nog.

Ook allemaal eigen vervoer en zelfs de trucks ondergebracht in een aparte BV; "Heitrans".

De garnalen worden ingekocht in Nederland, gaan dan naar Marokko en komen gepeld weer terug naar Nederland. Voor de truck die de garnalen lost staat weer een lading gepelde garnalen klaar. Vol heen en vol terug. Allemaal eigen vervoer. En toch kiest men tegenwoordig voor goedkope buitenlanders.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
En toch blijven ze er wel mee werken? Uiterst vreemd dan!

Vind je het erg dat ik dit stamtafelpraat vind?

Routier, niet alle stamtafelpraat is leugens, die praat van "die polen gaan allemaal terug naar huis" dat was niet gelogen....

Dat was waar.

Er kwamen alleen Moldaviers, Bulgaren, Roemenen en zuid-Amerikanen voor terug.

:ok:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
Deze stelling geld niet in Europa.

Mischien ken je garnalenhandel Heiploeg nog.

Ook allemaal eigen vervoer en zelfs de trucks ondergebracht in een aparte BV; "Heitrans".

De garnalen worden ingekocht in Nederland, gaan dan naar Marokko en komen gepeld weer terug naar Nederland. Voor de truck die de garnalen lost staat weer een lading gepelde garnalen klaar. Vol heen en vol terug. Allemaal eigen vervoer. En toch kiest men tegenwoordig voor goedkope buitenlanders.

Dat is niet meer zo. Heitrans brengt de garnalen naar Zeebrugge en van daar gaan ze met de boot naar Marokko tegenwoordig.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
Naar aanleiding van de vele discussies over banen die verdwijnen en het krapper worden van de arbeidsmarkt voor de Nederlandse chauffeur ben ik benieuwd hoe de forummers met de veranderingen omgaan, hoe men de eigen toekomst ziet en hoe men z'n levensstandaard op hetzelfde niveau kan houden.

Ben benieuwd. ;)

Mijn toekomst ... tankies blijven vullen ... totdat de olie op is ;)

Nee, ik ben van mening dat ik in de goede tak van transport zit. Wat ik hiermee bedoel is mijn vrees dat in andere vormen van transport, zoals bijvoorbeeld in de zeecontainers en/of internationaal rijden, eerder chauffeurs zullen worden uitgewisseld voor goedkopere chauffeurs.

Ik beschik niet over een voorspellende glazenbol, maar denk dat het internationale werk voor Westerse (te dure) chauffeurs enorm zal afnemen en die tendens heeft zich reeds jaren geleden al ingezet. Er zijn minder wagens met nl chauffeurs dan voorheen ... die internationaal rijden, en zeker diep internationaal.

Maar ook op het nationale vlak zie je grote veranderingen ... en dan wel met name binnen Duitsland en België ... waar 'buitenlandse' bedrijven binnenlands werk verrichten. Moet je eens rondrijden in de haven van Antwerpen = hoeveel zeecontainers daar nu door ex-oostblokkers worden vervoerd en heus niet alleen naar het buitenland (dwz buiten belgie) HEEL veel daarvan is puur binnenlands werk!

De verlader gaat het alleen om het prijskaartje ... niets meer, niets minder.

Laten we eerlijk zijn voor ons beroep hoef je nou eenmaal niet zo erg veel te kennen, geleerd te hebben ... al denken wij zelf van wel.

We behoren hoe dan ook tot de ongeschoolde beroepen .. ondanks CODE95 (voorheen het chauffeursdiploma) en die "vrijwel" (laat ik het voorzichtig zeggen) ongeschoolde vakkrachten zijn gemakkelijk te vervangen door goedkopere arbeidskrachten!

Het moet allemaal zo goedkoop mogelijk en het enige waardoor een chauffeur met een leuk inkomen thuis kan komen is op basis van de uren die we draaien. Ja, dan kan je met een leuk bedrag thuiskomen!

Ga je kijken naar je bruto-uurloon (basisloon) dan zijn we een van de lager betaalde beroepen in NL.

Maar het verschil in lonen tussen de oude landen van de EU en de nieuwe is nog veel te groot ... er zijn dus altijd nog ruim voldoende goedkope arbeidskrachten. De Polen (zo zegt men) gaan nu liever terug naar Polen ... maar er staan nog zeer veel goedkope arbeidskrachten te popelen om hier voor een voor hun hoger salaris te gaan werken.

Die concurrentiestrijd verliezen wij hoe dan ook!

Nu kun je wel zeggen van ONZE kwaliteit is hoger ... maar iedere persoon met grootrijbewijs kan een vracht van A naar B brengen!

Via C - D of S desnoods. Feit blijft dat ons beroep vrij eenvoudig is te beoefenen!

Reden voor mij destijds om nationaal te gaan rijden ... voordat meer chauffeurs zouden inzien dat internationaal de kans op werk blijven houden in de komende 10 jaar niet zo heel erg groot is.

Ik?

Ik doe dit werk omdat ik het leuk vind. En inmiddels ben ik chauffeur in hart & nieren en zal dat blijven ook!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
Mijn toekomst

(.....)

Ik doe dit werk omdat ik het leuk vind. En inmiddels ben ik chauffeur in hart & nieren en zal dat blijven ook!

Dat zijn wel veel chauffeurs die het werk graag doen En het vrije leven is er al lang van af Ik vind wel dat je de waarhied zegd.Waar veel ook niet tegen kunnen

Een pool of oostblok chauffeur heeft het zelfde als een Nederlandse chauffeur Alleen hij hoeft er niet zo veel voor te doen.Want in mijn tijd waren het veel die waren baker of kook of tuinman of slager geweest

Even de papieren in hun land in orde maken En konden maar het westen toe Zelfs nog geen verblijf vergunning En zo de vrachtwagen op Bij Vos werden de chauffeurs aan de grens om gewisseld De hollandse chauffeur kon het binnenslands werk op knappen.En wie ging er tegen in Niemand Het was niet alleen bij Vos Maar meer bedrijven.En nu zijn er bedrijven die de binnenlanse markt op gaan

En we kunnen er moeilijk over doen allemaal Maar het gaat om de Centen Er moet winst gemaakt worden En gebeurd het niet Dan loopt het slecht af.Voor de chauffeur en de aarbieder.Kijk maar is in de fabrieken

Die zijn ook Inter wat mensen aan gaat En de meeste verstaan elkaar niet Dat is er het mooie er van

huub

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gast
Reageer op deze discussie...

×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Forum voorwaarden