[[Template core/global/global/includeMeta is throwing an error. This theme may be out of date. Run the support tool in the AdminCP to restore the default theme.]] Spring naar bijdragen

Hoe zie jij je eigen toekomst?


EJD

Recommended Posts

  • Forumlid

Inmiddels heeft de opdrachtgever weer contact gehad met de vervoerder.

De contactpersoon laat weten dat, zoals het er nu naar uitziet, de voorkeur uitgaat naar de expediteur. Dit vanwege de Nederlandse vestiging van de expediteur, zodat eventuele taalbarrieres met de Tjech uit de weg worden gegaan. Het inschakelen van die Tjech laten ze vanwege de publieke opinie en eventuele acties van vakonden liever over aan een ander. Daarnaast kan de expediteur ook in een ruimer aanbod van diensten voorzien.

De contactpersoon bij de opdrachtgever benadrukt nogmaals de jarenlange, goede relatie met de vervoerder. Maar laat tegelijkertijd wel weten dat er snel beslist moet worden. Hij wil de expediteur niet aan het lijntje houden en ook de directie van de contactpersoon bij de opdrachtgever kijkt over zijn schouder mee. Ze willen de rustige vakantieperiode gebruiken als overgangsperiode en kunnen het zich als grote verlader niet permitteren dat, in voorkomend geval, zometeen opeens vrachten zouden blijven liggen. Na de vakantieperiode, per 1 september zou de samenwerking met de expediteur dan van start moeten gaan.

Ook wordt nogmaals benadrukt dat de vervoerder voor de expediteur dan "gewoon" de kortere ritten kan blijven doen. Graag zelfs, wat de opdrachtgever betreft. Maar de vervoerder moet wel snel laten weten wat hij nu wil.

De vervoerder realiseert zich dat dit een prachtig verhaal is van die opdrachtgever, maar dat de expediteur de kortere ritten echt niet 1-op-1 zal doorzetten naar de vervoerder.

De (andere) chauffeurs van de vervoerder kunnen dan weliswaar de kortere ritten blijven doen, maar de expediteur zal een provisie gaan rekenen van 10%. Per saldo voor de vervoerder dus, op dezelfde ritten, na 1 september een tariefsverlaging van 10%, zodra hij zijn nota's aan de expediteur moet gaan sturen. Waardoor deze kortere ritten met zijn huidige Nederlandse chauffeurs opeens ook niet meer rendabel kunnen worden uitgevoerd. Ook beseft de vervoerder dat hij dan - via de expediteur - nog eens minimaal 2 weken langer op zijn geld zou moeten gaan wachten.

Goede raad is duur .....................

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Reacties 618
  • Created
  • Laatste reactie

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Posted Images

  • Forumlid
Neen.

Maar u als eigen rijder (ik weet niet hoelang u al meeloopt) kunt deze beschrijving van A tot Z volgen en ook wel uittekenen, denk ik ....

Ik ben maar doom. En kan het volgen.Heel Europa wordt zo uit gespeelt.

Maar er komt een einde aan.En dan. Op nieuw begingen.

Mijn groot vader heeft mij geleert Heb je een bedrijf gebruik je boeren verstand

Doe je het niet gaat het mis

Huub

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

De vervoerder zit inmiddels toch wel met de situatie in z'n maag.

Hij is immers ZELF, enkele weken geleden, met een grote broek aan naar de opdrachtgever gestapt dat de tarieven aangepast moesten worden. Het contract met de opdrachtgever voorziet immers ook in de mogelijkheid om tussentijds de tarieven te wijzigen. Maar dat het allemaal deze wending zou gaan nemen had hij niet verwacht.

In plaats van de gevraagde tariefsverhoging zou het er nu op aan kunnen lopen dat hij per 1 september niet alleen voor die Italië-chauffeur(s) bij UWV ontslag kan gaan aanvragen, maar eigenlijk meteen wel voor nóg een man of 10. Indien de opdrachtgever nu doorgaat op de ingeslagen weg met de expediteur.

Voor de zekerheid heeft de vervoerder ook de bedrijfsadvocaat ingeschakeld, om te kijken of dat zo allemaal wel kan.

De bedrijfsadvocaat heeft het overeenkomstenrecht er eens op nageslagen. En komt tot de conclusie dat de opdrachtgever volledig in zijn recht staat. De gespekken over de tussentijdse tariefsaanpassing zijn geïnitieerd door de vervoerder zelf. De opdrachtgever stelt de vervoeder NIET voor een voldongen feit, maar onderhandelt over mogelijke oplossingen. En in het slechtste geval zorgt de opdrachtgever er ook nog voor dat, indien ze verder in zee gaan met de expediteur, de vervoerder niet van de één op de andere dag geen ritten meer zou krijgen.

De vervoerder moet dus zijn knopen nog maar eens goed natellen, want de opdrachtgever handelt volstrekt rechtmatig en correct.

Wederom ..., goede raad BLIJFT duur .......................

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
en hoe stom ben je eigenlijk als werkgever als je dit acepteert, ik zou dan liever zo een klant kwijt dan rijk zijn.

je kunt altijd nog je bedrijf inkrimpen of opheffen als het niet uit kan.

Die oplossing gaf u al in uw post nr 332 en mijn daaropvolgende reactie in post 333.

Concreet komt u met weinig nieuws: ontslag aanvragen bij UWV dus.

goh nog nooit meegemaakt dat een chauffeur zoveel macht had binnen een bedrijf.

Of het nu om een chauffeur gaat of een ander soort werknemer, in wat voor soort bedrijf dan ook, een functie die verlies oplevert voor een bedrijf zal overal (en in ieder bedrijf) in de aandacht staan.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

Het verhaal van Karel is ongeveer hetzelfde alsdat vroeger al eens aan de kaak kwam bij een kalverhandelaar en zijn transporteur.

Transporteur komt vragen om een gulden per te vervoeren kalf meer.

Handelaar zegt na enig overleg heel eenvoudig, je mag het doen vanaf nu voor een gulden minder per te vervoeren kalf.

Wil of kan je dat niet, dan zijn er genoeg die het wel voor dat geld willen en kunnen doen.

Mag je raden wat die transporteur toen deed. Juist hij deed het voor die gulden minder, want anders had ie bijna al zijn auto´s stilstaan. En dan kom je weer uit op het probleem van wedden op 1 paard.

Gr Ab

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
als mijn baas bij mij komt met het hele verhaal zoals jij beschrijft, dan zou ik zeggen, dat ik wel dat minder mooie werk wil doen en laat die opdrachtgever maar verrekken.

De ontwikkelingen gaan snel. En inmiddels duizelt het de vervoerder een beetje.

Eén van zijn planners heeft de vervoerder zojuist gevraagd of hij Gijs (de chauffeur uit post 323) nog heeft gesproken. Ja, vorige week. Nee .., niet vorige week donderdag toen Gijs terugkwam van z'n gebruikelijke rit Italië, maar afgelopen weekend nog? Nee dus.

Nou, die planner wel. Gijs heeft afgelopen weekend op een festival gesproken met een Eigen Rijder die hij ook al jaren kent van onderweg. En die vertelde dat hij benaderd was door de expediteur waar hij al jaren voor trok. Die expediteur kreeg misschien een bak Italië werk erbij en daarvoor was ook een Duitse vervoerder voor benaderd en ook nog een Tsjech die ze allebei wel kenden , omdat die ook in hetzelfde werk zat.

En hoewel Gijs niet altijd het achterste van z'n tong laat zien, had hij bij de opdrachtgever, waar z'n baas al 30 jaar voor reed, ook al iets opgevangen de afgelopen weken. van het één was het ander gekomen en Gijs had inmiddels een aanbieding van die Duitse vervoerder op zak, voor als dat Italië werk door zou gaan. De afgelopen jaren was Gijs wel meer benaderd vanwege zijn ervaring in het werk door die Duitser, maar nu leek het serieus. De Auto in het weekend bij huis, de luxe wagen om heen en weer te rijden naar de zaak kon eruit, dat bespaarde wat. Gijs zou kunnen gaan rijden voor vast geld bij die Duitser en de zwager van Gijs was boekhouder en die had zondagavond even een beetje zitten rekenen dat Gijs er netto helemaal niet zo veel op achteruit zou gaan ten opzichte van z'n huidige CAO-loon.

Nou interesseerde dat geld Gijs eigenlijk helemaal zoveel nog niet, want hij had thuis niemand meer om voor te zorgen en z'n vrouw werkte nog wat in een verzorgingstehuis. Waar Gijs wel van gruwde was het idee dat hij straks misschien wel rondjes om de kerk zou moeten gaan draaien op z'n ouwe dag. Waarom een ouwe boom nog gaan verplanten na bijna 40 jaar achter het stuur de Alpen over?

De vraag van Gijs aan de planner was dus: "wat is eventueel mijn opzegtermijn, zus en zo is er aan de hand, dat-en-dat heb ik gehoord .. en ik denk dat "wij" moeten gaan stoppen met de ritten Italië. Zou ik bij wijze van gunst en mijn trouwe loopbaan bij de firma, eventueel al weg mogen per 1 september?". Oh ja ... en eigenlijk nam Gijs het de vervoerder waar hij al zolang werkte een beetje kwalijk dat-ie nooit eens over een "regeling" was komen praten. Want z'n oren zaten ook niet verstopt, hij was zowat de enige nog op het Italië-werk die nog altijd netjes volgens CAO betaald had gekregen. Hij kon ook wel begrijpen dat het eigenlijk niet uitkon, want zijn baas zou echt geen honderden €uro's meer krijgen voor dezelfde rit als andere vervoerders.

Zowel de planner, als de vervoerder was nu met stomheid geslagen en voelde de wereld even onder zich wegglijden ....: GIJS ???? Die altijd met het CAO-boekje vooraan stond ??? Bij onze Duitse collega-vervoerder .. ?? Voor vast geld .. ?? Alleen maar om nog een paar jaar z'n "eigen" werk te blijven doen .. ????? ONZE GIJS .. ????

Ja! En volgens Gijs (tegen zijn planner dan) zouden 2 andere oudere, vaste collega's ook wel geïntresseerd zijn om de overstap naar die Duitser te maken, als het allemaal door zou gaan. Maar niet per 1 september meteen, omdat die Duitser eerst nog even wat moest "schuiven" met de beschikbare wagens.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
kom nou karel begin niet met sentimenten te strooien, die laat je in andere discussies ook achterwege.

Helemaal mee eens.

Niets verder gekomen dus, de beschreven situatie lijkt zich dus aardig op te lossen. Vooral het "probleem" rond Gijs lijkt vooral door Gijs zelf aardig geregeld. Met een dwarse kop heeft de planner Gijs meteen een bevestiging gevraagd en die lijkt redelijk rechtsgeldig.

De vervoerder heeft zich ook weer aardig herpakt en ziet geen enkele belemmering meer om de opdrachtgever te bellen dat hij eruit is.

Alles blijft zoals het is, geen expediteur en omdat hij geen rekening meer hoeft te houden met Gijs, worden de Italië ritten door de vervoerder ZELF uitgecharterd aan de Tjech.

Wat Gijs nu precies bij die Duitse vervoerder gaat doen op 1 september, dat moet die Duitser maar samen met Gijs uitzoeken.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
conclusie zoals ik al zei, gijs had beter rond de kerk kunnen gaan rijden en zich niet moeten laten chanteren door loon in te leveren.

Volgens mij kunt u ook lezen. En dan ziet u dat die "chantage" (in uw woorden) van Gijs totaal (nog) niet aan de orde was/is gekomen.

rondjes om de kerk, en is ter voorbereiding op zijn naderende pensioen elke avond thuis bij de vrouw.

"Rondjes om de kerk" is bij die betreffende vervoerder gewoon, net als iedereen, van maandag tot vrijdag van huis. Alleen niet voorbij de Alpen of Pyreneeën.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
in je eerste verhaal zei je dat de chauffeur loon moest inleveren omdat hij anders zijn mooie werk kwijt raakte

Voor alle herlderheid HIER ( << klik !! < ) de quote van de beschreven situatie (let vooral nog op de laatste zin van de quote die u aanhaalt), met daarbij uw reactie.

Vervolgens geef ik nog wat meer achtergronden bij de beschreven situatie.

dat jij later die chauffeur de naam gijs meegeeft, het zij zo

U bedoelt dat als u had geweten dat het over "onze" Piet ging, dat dan de kaarten voor u heel anders hadden gelegen. Dan had u misschien wel geadviseerd om de chauffeur vooraf met de situatie te confronteren en zijn mening te vragen en het in dat geval geen chantage genoemd?

;)

het gaat toch om de poen karel of niet dan.

Nog even en u begint net zo te praten als veel werkgevers doen ............ :p

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
Niet zo somber. Er zal altijd werkgelegenheid tegen een fatsoenlijk salaris zijn.
Maar niet meer voor véél chauffeurs denk ik EJD. Er komen steeds meer goedkope krachten (je kent ze) deze kant op en met een tom tom schijnen ze ook te kunnen werken ;).Daarom ben ik al aan het kijken om iets anders te gaan doen binnen of buiten het transport na zo'n 25 jaar.
Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
@Karel65

Wat als 'Gijs' plotseling voor lange tijd ziek word?

Waar vind je zo snel een zelfde sukkel met dezelfde ambities en privé-situatie?

Hoe bedoelt u dat precies?

Of de onderneming met een probleem zou zitten en die ritten niet meer gedaan zou krijgen?

U maakt (net als Gijs) een volledig verkeerde inschatting van de situatie. Als Gijs 5 jaar geleden had gezegd dat hij ontslag zou nemen, dan had bij de onderneming de vlag al uit gegaan. Ook al had men dat niet zo nadrukkelijk aan Gijs willen laten merken.

Dus eenzelfde "sukkel" hoeft echt niet gevonden te worden. Met een beetje pech zal er vast wel weer een collega van Gijs zich aanmelden, die graag de laatste jaren een beetje wat rustiger aan wil gaan doen. En dat is dan ook meteen het moment dat de inderneming daar niet voor moet bezwijken. Maar gewoon de ritten moet blijven uitbesteden, waardoor er WEL zeker is dat er wat van overblijft.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
toekomst in het transport.

geen

Er is zeker wel toekomst in het transport.

Het ligt er alleen een beetje aan hoe we dat zien. Als we het dan alleen over transport hebben met "eigen wielen" en daarbij een Nederlands "poppetje" achter het stuur, dan is er inderdaad over de langere afstanden weinig toekomst.

Het was dan ook al jaren geleden dat bedrijven dat in moesten zijn en tijdig schakelen. Proberen niet geld te verdienen MET transport, maar AAN transport (door het te laten uitvoeren door anderen die het tegen lager kosten kunnen). Veel bedrijven hebben veel te lang gewacht met het verzetten van de bakens en blijven (nu) nog te lang doormodderen met eigen dure chauffeurs.

Ik las gisteren nog een discussie over Vos op dit forum van vorig jaar. Daarin schrijft Scania974 dat ze namens de OR de "angst" hadden uitgesproken dat Vos een soort "bevrachtingskantoor" zou gaan worden. En ja .., onder Wim Vos is te lang "gegokt" op eigen wielen en eigen (Nederlandse) chauffeurs. Uiteindelijk lijkt Vos, zij het op het randje, te gaan halen en toch nog een toekomst in het transport te kunnen opbouwen.

edit: Ik kan de discussie zo snel niet terugvinden. Het ging om de discussie waarin Bert(-vossie) triest genoeg moest meedelen dat hij "erbij zat" bij degenen die ontslag kregen.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

Ik wil toch nog even iets rechtzetten.

Met name de post van Haven van Antwerpen nog eens nalezend zou de indruk kunnen ontstaan als Gijs op dat aanbod van die 40 uur zou ingaan, dat-ie Gijs dan een "sukkel" zou zijn. Of anderzijds dat het bedrijf een soort van "oneerbaar voorstel zou doen".

Dat is niet zo. Zo'n rondje doet iemand gemiddeld in een dag of 3. Ritje Engeland ervoor, of erna. Maandag een beetje "piemelen" in de buurt en Vrijdags weer nog een "kort ritje om de kerk" erachteraan. Dus zo moet dat voorstel van die 40 uur ook bezien worden.

Gijs heeft (op z'n ouwe dag) namelijk een broertje door aan ritjes "om de kerk". En op de één of andere manier loopt het bij Gijs ook altijd net niet zoals bij de meeste anderen. Gijs krijgt het altijd precies voor mekaar om dat ritje Noord-Italië zó uit te smeren dat er minimaal een dag extra inzit ten opzichte van de jongere collega's. En een bekende uitspraak van Gijs is daarbij "Al dat gejakker, dat hoeft van mij niet meer. Ik ben aan het werk, ik ben niet op de vlucht". En met als z'n ervaring is er ook nèt geen vinger achter te krijgen dat Gijs de boel loopt te besodemieteren ofzo. Alleen bij Gijs lukt het altijd nèt niet (meer) ..., wat bij ieder ander eigenlijk altijd nog nèt WEL lukt.

Z'n uren kloppen overgens altijd perfect, daar is NIETS op aan te merken. Liever 9 of 8,5 rijuur op een dag en dat hij op tijd bij een goeie kroeg staat, want ze zullen Gijs niet "fucken" dat-ie ergens langs een snelweg of op een industrieterrein aan z'n uren zit en daar moet overnachten. Zo ervaren is-ie wel .. je kunt maar beter op safe spelen en niet gokken, dat doe in het casino in Monaco maar niet op je werk ..

Dat is voor z'n jongere collega's .., die het allemaal nog niet echt snappen hoe het werkt .... ;)

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
Toch is het jammer dat op deze manier de indruk gewekt wordt dat alle oudere werknemers "sloom" worden.

Dat is jammer, dat ben ik met u eens.

Makkelijker is vanachter de cijfertjes te werken, zonder ergens een waardeoordeel aan te hoeven hangen in dergelijke termen. Dat hoef ik gelukkig ook niet, dat is zaak van de werkgever en zijn werknemer.

Ik kan ermee volstaan: de wagen van Gijs komt structureel en gemiddeld € 100,- per week tekort (zo'n € 5.000,- per jaar). Uitcharteren aan een (buitenlandse) collega-vervoerder levert het bedrijf € 200,- enkele reis, zeg gemiddeld € 15.000,- per jaar op. (we houden het even simpel, want het gaat om meerdere ritten per week).

Hoe zou u dit oplossen wanneer u de werkgever was van "Gijs".

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
Ik zou "Gijs" een beetje echter de broek aanzitten. Paar keer bellen "hoe ver ben je?", "je collega haalde dat wel vorige week":D

Gijs (en z'n wagen) is van alle gemakken voorzien, de planning kan nog net niet zien of Gijs met de pink van z'n linkerhand in z'n neus zit te peuteren of met z'n ringvinger. ;)

Track en Trace uitdraaien op allerlei manieren, waarbij duidelijk is op welke laad- of losplaats er wordt uitgedraaid ... Gijs heeft altijd net een uurtje of 2 méér nodig als een collega. Zelfs bij een T2-tje voor Zwitserland (minimaal een half uur extra), waar dat ook onderweg gemaakt mag worden, of gelijk welke andere activiteit er ook vergeleken wordt, bij Gijs zit het nou nooit eens mee ...

Iedere week gewoon structureel, minimaal 4 (over-)uren verschil op een vergelijkbaar "rondje".

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
Gijs (en z'n wagen) is van alle gemakken voorzien, de planning kan nog net niet zien of Gijs met de pink van z'n linkerhand in z'n neus zit te peuteren of met z'n ringvinger. ;)

Track en Trace uitdraaien op allerlei manieren, waarbij duidelijk is op welke laad- of losplaats er wordt uitgedraaid ... Gijs heeft altijd net een uurtje of 2 méér nodig als een collega. Zelfs bij een T2-tje voor Zwitserland (minimaal een half uur extra), waar dat ook onderweg gemaakt mag worden, of gelijk welke andere activiteit er ook vergeleken wordt, bij Gijs zit het nou nooit eens mee ...

Iedere week gewoon structureel, minimaal 4 (over-)uren verschil op een vergelijkbaar "rondje".

Wat is de reden dat die meer nodig heeft

Ik was vroeger ook niet snel.Maar had wel nooit schade En was altijd op tijd

En de 10 rij uren kwam ik niet boven.En waar 80 KM stond rijden ik ook 80 KM

In Frankrijk rijden ik altijd maar 4 uur En een uur Rust Nooit problemen gehad

En kon ik niet op tijd zijn Was de oorzaak vaak de planning.En dat hoorden ze wel niet graag

Ik zeg altijd Gewoon bij de les blijven Vergeet niet Het kan een moordwapen zijn.

En moet er gejaagt worden Dat doen ze maar in de bossen.Maar niet bij mij

Of ze moeten de rit geven die het wel doet.

Huub

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gast
Reageer op deze discussie...

×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Forum voorwaarden