[[Template core/global/global/includeMeta is throwing an error. This theme may be out of date. Run the support tool in the AdminCP to restore the default theme.]] Spring naar bijdragen

Hoe zie jij je eigen toekomst?


EJD

Recommended Posts

  • Forumlid
Oh, maar ik geloof er ook niet in hoor. Geen verlader zal meer willen betalen. Zeker niet in het simpele van A naar B werk. En anders ook niet. Vervoer in is de ogen van de meeste verladers een lastige , niet te vermijden kostenpost.

Ik begreep trouwens dat de mand is de uitzending Klaas de Waardt was van de Vereniging Eigen Rijders Nederland (VERN << klik !! < ).

Beetje "vreemde pet" die dhr de Waardt opzette in de uitzending, als zijn doelgroep eigenlijk bestaat uit Eigen Rijders ..... Maar dhr de Waardt heeft (in overleg met de vabonden) dus een deel van het bedrag uit het ESF-fonds voor scholing weten los te peuteren, wat anders bij de vakbonden in het SOOB-potje terecht zou komen.

En dat bedrag moet dus op. Lukt dat niet dan moet het worden terugbetaald en mag hij de volgende keer waarschijnlijk niet meer serieus meepraten. Zo werken die dingen meestal.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Reacties 618
  • Created
  • Laatste reactie

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Posted Images

  • Forumlid
Ik begreep trouwens dat de mand is de uitzending Klaas de Waardt was van de Vereniging Eigen Rijders Nederland (VERN << klik !! < ).

Beetje "vreemde pet" die dhr de Waardt opzette in de uitzending, als zijn doelgroep eigenlijk bestaat uit Eigen Rijders ..... Maar dhr de Waardt heeft (in overleg met de vabonden) dus een deel van het bedrag uit het ESF-fonds voor scholing weten los te peuteren, wat anders bij de vakbonden in het SOOB-potje terecht zou komen.

En dat bedrag moet dus op. Lukt dat niet dan moet het worden terugbetaald en mag hij de volgende keer waarschijnlijk niet meer serieus meepraten. Zo werken die dingen meestal.

Ja, klopt, die was het inderdaad.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
Ja, klopt, die was het inderdaad.

We hebben het wel veel over het zelfde onderwerpen

Wat ik belangrijk vindt is Wat is Nederland in Europa Wat transport aan gaat

En wat hebben wij nog te zeggen

Wat zijn de gevolgen in 2014 voor de Nederlandse chauffeur.Gaat de chauffeur er op voor uit Of op achter uit.Want vergeet niet over alle E.U.staten is het gelijk.

Zal de Nederlandse chauffeur zich meer moeten richten op duurzaam transport in Europa.

Wat gaat er meer per trein of vliegtuig of per schip Wat nu al vol op aan de gang is

En hoe ver kan Nederland het tegen houden En wat zijn dan de gevolgen.

Huub

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
We hebben het wel veel over het zelfde onderwerpen

Wat ik belangrijk vindt is Wat is Nederland in Europa Wat transport aan gaat

En wat hebben wij nog te zeggen

Wat zijn de gevolgen in 2014 voor de Nederlandse chauffeur.Gaat de chauffeur er op voor uit Of op achter uit.Want vergeet niet over alle E.U.staten is het gelijk.

Zal de Nederlandse chauffeur zich meer moeten richten op duurzaam transport in Europa.

Wat gaat er meer per trein of vliegtuig of per schip Wat nu al vol op aan de gang is

En hoe ver kan Nederland het tegen houden En wat zijn dan de gevolgen.

Huub

Qua wegtransport denk ik niet dat Nederland internationaal een grote speler blijft. Hooguit in bepaalde specialismen. Qua binnenlands vervoer zal het wel een beetje loslopen.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
Ik denk dat een chauffeur (gelukkig) nog steeds niet kijkt naar het salaris van een vakkenvuller. Dan kunnen er echt nog wel een paar "tientjes" van het salaris af.

Ik denk dat een chauffeur, in eerste instantie, kijkt naar de collega's om zich heen.

Ik denk dat die vakkevuller of verzamelaar in de 40 uur echt niet zoveel minder heeft dan die D5 chauffeur

D5 is netto ongeveer 1480 euro per maand op basis van 40u per week

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

D5 is netto ongeveer 1480 euro per maand op basis van 40u per week

D5 is € 2.255,79 per 1 juli.

En dat is nog steeds de basis om een eerlijke vergelijking te kunnen maken. De discussie of voor een D5-chauffeur de pensioenlasten zo zwaar moeten doortellen in het nettoloon is een geheel andere. Het verschil tussen bruto en netto is inderdaad erg fors.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

@ ouwe,

Als ik m'n post nog eens nalees, zou de indruk kunnen ontstaan dat het bruto-netto gat alleen te wijten zou zijn aan de pensioenlasten. Dat is niet zo. En ik ging er eigenlijk van uit dat mijn post in die zin duidelijk was.

We hebben hier in Nederland een fantastisch sociaal stelsen, waar we allemaal aan meebetalen. Dat veroorzaakt mede het grote verschil tussen bruto en netto. Hoe hoger het brutoloon is, hoe groter ook het gat tussen bruto en netto.

Misschien dat deze aanvulling nog even gewenst is. Om te benadrukken dat ik absoluut geen oudere mensen in persoon erop aankijk wanneer ik in een discussie mijn pijlen richt op dit stelsel en de kosten die dat stelsel met zich meebrengen.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

.

In deze discussie schreef ik HIER ( << klik !! < ) o.a. het volgende:

Net zo goed als ik al jaren vind dat één CAO voor de gehele branche moordend werkt. In het CAO-topic heb ik daarover wel eens wat geschreven. Enerzijds zorgt de CAO ervoor dat bedrijven veel te weinig (hoeven) betalen. Denk bijvoorbeeld aan de Fritomgroep die waar maar even mogelijk laat weten dat ze gerust meer kunnen betalen. Maar vanwege het karakter van de CAO laten vakbonden dat liggen voor alle medewerkers van Fritom. Een schande vind ik zoiets.

Op de site van de NIWO ( << kilk !! < ) is vervolgens het volgende te lezen:

Voorspelling op basis van eerste kwartaal 2011

Uit de bedrijfsresultaten die behaald zijn in het eerste kwartaal van 2011, bij een kleinere groep bedrijven, is een raming voor het lopende jaar gemaakt. Op basis van deze cijfers zou de rentabiliteit in 2011 bij bedrijven die binnenlands vervoeren weer iets minder negatief zijn en uitkomen op min 2,0%. Bij bedrijven die overwegend grensoverschrijdend vervoeren zal deze in 2011 uitkomen op min 4,9%.

Positieve rentabiliteitscijfers

De rentabiliteit is gedefinieerd als het netto-overschot in procenten van de gerealiseerde opbrengst. NEA hanteert voor een gezonde bedrijfsvoering een norm van plus 5%, maar dat gemiddelde percentage wordt al jaren niet meer gehaald. Het weergegeven percentage is een gemiddelde, bij afzonderlijke bedrijven lopen de percentages uiteen.

En dan volgt er een grafiek:

post-11632-1394784021,0455_thumb.gif

Droefenis alom dus, zou je zeggen. Armoede troef in het wegvervoer.

Maar het bericht op de NIWO-site gaat verder:

Het gemiddelde bij grote bedrijven vanaf 50 voertuigen die voornamelijk binnenlands opereren bedraagt 3,0% positief ................., grote bedrijven die voornamelijk grensoverschrijdend vervoeren komen uit op gemiddeld 1,2% positief.

Hééé ....., dat valt nog mee dan. Een aantal bedrijven, moet dus helemaal niet zo piepen. En kunnen het zich best permiteren om met de vakbonden om tafel te gaan om voor hun werknemers/chauffeurs een hoger salaris af te spreken. Als het niet zo zou zijn dat de huidige CAO dat verbiedt.

En welke bedrijven zijn dat dan?

Deze positieve cijfers zijn vooral te danken aan het rendement dat behaald is op andere logistieke activiteiten.

Tja .., daar hadden we het al eerder over in deze discussie (o.a. het laatste gedeelte van DEZE << klik !! < post) . Bedrijven die de bakens tijdig hebben verzet en hun marge halen op andere activiteiten dan door het rijden met Nederlandse wagens en chauffeurs. Maar goed .., dat mag geen beletsel zijn om de eigen, Nederlandse chauffeurs die bij dergelijke winstgevende bedrijven nog wel rijden, toch extra te belonen bovenop de huidige CAO-lonen.

En waar laten de bonden dan nog meer geld voor chauffeurs liggen?

Daarnaast noteren bedrijven, actief in de deelmarkten tank/bulk en fysieke distributie in 2010 een positief resultaat van gemiddeld plus 3,5% resp. plus 4,9%.

En dat bedoelde ik dus!!

Daarop baseer ik m'n kritiek op de huidige systematiek van de standaard CAO die voor alle 12.000 bedrijven in Nederland hetzelfde moet gelden. Terwijl diezelfde standaard CAO het ene bedrijf de strot af snijdt en richting een faillissement jaagt. En het andere (grotere) bedrijf lacht zich rot en zou best meer kunnen betalen aan de chauffeurs. Omdat het allang de bakens heeft verzet door flink te snijden in het eigen wagenpark en de eigen Nederlandse chauffeurs, en de kost inmiddels vooral verdient met uitcharteren van werk en andere logistieke diensten. Of bijvoorbeeld in een deelmarkt actief is als fysieke distributie of tank/bulk.

Het gehele NIWO-bericht is HIER ( << klik !! < ) te lezen.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

Daarop baseer ik m'n kritiek op de huidige systematiek van de standaard CAO die voor alle 12.000 bedrijven in Nederland hetzelfde moet gelden. Terwijl diezelfde standaard CAO het ene bedrijf de strot af snijdt en richting een faillissement jaagt.

Het is niet de CAO die bedrijven richting het faillissement jaagt ... maar meer de VERLADER en de bottomprijs waarvoor een vervoerder wil gaan rijden!

Al sinds jaar en dag bepaald met name de verlader het tarief!

D5 bruto max € 12,97 per 1 juli j.l.

M.i. kun je dus niet zeggen dat een chauffeur TE DUUR zou zijn!

De kostprijs van je transport + winstmarge moet je zien door te berekenen aan je opdrachtgevers.

Dat doet ieder gezond bedrijf maar het transport is altijd een vreemde eend in de bijt geweest!

Van oudsher al.

Karel B wenst kennelijk dat chauffeurs voor het minimum bruto uurloon moeten gaan werken!?

Is dat zo Karel?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

Karel B wenst kennelijk dat chauffeurs voor het minimum bruto uurloon moeten gaan werken!?

Is dat zo Karel?

En dat schrijft u na een vlammend en onderbouwd betoog mijnerzijds dat ik de vakbonden verwijt dat ze bij bedrijven al jaren geld laten liggen voor de chauffeurs .... ??

Hoe slecht kan een mens soms begrijpend lezen .......:(

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

Gossie gossie wat vind u het toch leuk om een trap na te geven!

Ik vraag het aan jouw, jouw persoonlijke mening dus!

Jij zegt immers dat de huidige CAO sommige bedrijven financieel de das omdoet.

Dus ... hoe denkt u over de CAO lonen!

Max D5 a 12.97 bruto per uur dus!

Ik heb het hier niet over de vakbonden dus, deze vraag is aan jouw in persoon gesteld!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

Ik heb het hier niet over de vakbonden dus, deze vraag is aan jouw in persoon gesteld!

Ik denk dat in mijn beschrijving duidelijk is, waarom de huidige methodiek van de (standaard) CAO faalt.

Vergelijk het met een rivier waar TLN samen met de vakbonden aan de oever staan. De rivier is in het midden 3 meter diep, dus rekenkundig onderbouwd gemiddeld slechts anderhalve meter.

Vervolgens worden dan de statistieken geraadpleegd: Volgens een onderzoek van het CBS uit 1999 was de volwassen inwoner van Nederland toen gemiddeld 173,5 cm lang ( << klik !! < ).

Nou, klaar! TLN en de vakbonden sluiten een akkoord (CAO) omdat duidelijk en onderbouwd is dat iedere volwassen Nederlander, zonder hulpmiddelen, deze rivier makkelijk te voet kan oversteken ZONDER kopje onder te gaan.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
@ABS: hoe zou het volgens jou dan moeten, rekening houdende met het feit dat je de tarieven niet omhoog krijgt én meenemend dat je de werkgelegenheid voor NL chauffeurs wilt behouden?

Zo lang een Nederlands bedrijf met Nederlandse chauffeurs nog onder de prijs of zwaar onder de prijs rijdt hoeft die negers op te rekenen.En wie het ook rijdt het maakt niet uit.Maar in de kosten kan het veel uit maken.De gedachten dat een hollandse chauffeur de beste is Die tijd is voorbij.

Huub

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
Inderdaad

Karel B ....... gaat niet 100% lijnrecht in op een vraag.

Wat zou u daarvan willen horen?

Als u een beetje mijn berichten leest, zou u weten dat ik aangeef daarover geen uitspraken te kunnen/willen doen. Zie bijvoorbeeld:

Op de eerste plaats heb ik geen recept voor de hele branche.

Juist om niet in de val te trappen dat iedereen dan denkt dat het voor ieder bedrijf, of deelmarkt op eenzelfde manier zou moeten gelden. En dat vertroebelt dan juist de discussie weer en draait mensen een rad voor ogen. En in het CAO-topic hebben we daar al eens een hele onderhoudende discussie over gevoerd. Ik zou u daarnaar kunnen verwijzen.

Wie is trouwens Karel B? Is dat één of andere verdachte crimineel die ergens met een balkje voor de ogen vandaag in de krant staat? Ik zou niet weten wie u daarmee bedoelt .........

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
Wat zou u daarvan willen horen?

Als u een beetje mijn berichten leest, zou u weten dat ik aangeef daarover geen uitspraken te kunnen/willen doen. Zie bijvoorbeeld:

Juist om niet in de val te trappen dat iedereen dan denkt dat het voor ieder bedrijf, of deelmarkt op eenzelfde manier zou moeten gelden. En dat vertroebelt dan juist de discussie weer en draait mensen een rad voor ogen. En in het CAO-topic hebben we daar al eens een hele onderhoudende discussie over gevoerd. Ik zou u daarnaar kunnen verwijzen.

Wie is trouwens Karel B? Is dat één of andere verdachte crimineel die ergens met een balkje voor de ogen vandaag in de krant staat? Ik zou niet weten wie u daarmee bedoelt .........

Pas maar op morgen staan ze op de stoep.En wordt alles in beslag genomen.

Omdat je belasting niet op tijd betaald hebt.?????

Huub

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
@ABS: hoe zou het volgens jou dan moeten, rekening houdende met het feit dat je de tarieven niet omhoog krijgt én meenemend dat je de werkgelegenheid voor NL chauffeurs wilt behouden?

Loondumping is niet het antwoord.

Dat is een ding wat voor mij zeker is.

Dat is voor iedereen de race naar het putje dus!

Ik vind dus die bijna 13 BRUTO per uur NIET te duur ... of duur!

Zeker niet vergeleken bij andere beroepen.

Waarvoor moeten we dan aan de slag? 10 bruto per uur of is dat ook nog ´te duur´ voor de transporteurs?

En waar eindigt die loondumping uiteindelijk?

Gezien de economische situatie in de wereld ... vrees ik echter het ergste!

Maar accoord gaan met een steeds lager bruto uurloon totdat je op het minimum loon zit is m.i. niet het antwoord!

Wellicht ben je ook nog ´te duur´ in verhouding met het minimum bruto uurloon met werknemers uit de nieuwe EU-landen!

Wellicht ... maar daar maar zeer waarschijnlijk van! )-

M.i. een concurrentiestrijd die je internationaal gaat verliezen ... wanneer de VERLADER telkens weer op basis van de laagste prijs zijn vracht gunt.

Net zoals met de vervoerstarieven als het niet voor die km-prijs kan oa ook CAO-loon uitbetalen laat die vracht dan liggen.

En dat geldt dus voor ALLE VERVOERDERS ... als die dat soort vrachten zouden laten liggen ontstaat er dus een tekort ... en zal de verlader het voor de vervoerder gezonde tarief wel moeten betalen.

Nu wordt de kostenkant van het vervoer hoger ; oa diesel, maut etc etc etc ... en dat wordt door de vervoerder verhaald op zijn chauffeurs oa door ´normeren´ ´schrappen van uren´ etc etc etc Dat is voor het gehele transportwezen dus NIET gezond!!!

JA, we zijn dus bezig met de race naar het putje.

En uiteindelijk zal niemand daar baat bij hebben, maar voordat men dit inziet is het dus al voor velen te laat ... die leven dan op een bestaansminimum.

M.i. gaat het om EERLIJKE tarieven en prijzen. Dit houdt de hele economie in stand. Maar men wil winst en MEER winst ... en om ieder jaar meer winst te maken let men meer en meer op de kosten. OOK grote multinationals met miljarden aan winst ... willen het opvolgende kwartaal - jaar meer winst .... en doen doen dit veelal ook door nog verder in de kosten te snijden!

Waar eindigt dit dus m.i. ja in het putje!

Er wordt m.i. teveel aan de korte termijn gedacht ...en na mij de zondvloed!

pfff ... yes, we are in deep shit zou je ook kunnen zeggen.

Waarom ik voor nationaal vervoer heb gekozen ... heeft hiermee te maken. Nationaal heb ik MEER werkzekerheid, ik wil namelijk chauffeur blijven en mij niet genoodzaakt zien om binnen nu en 5 jaar ... (10 jaar?) ... totaal iets anders te moeten gaan doen om mijn brood te verdienen.

Mijn hart ligt echter internationaal (verre ritten - avontuur voor zover dit nog mogelijk is) ... en dat zal ook zo wel blijven.

# Nu heb ik het nu absoluut niet slecht hoor. Ik heb het reuze naar mijn zin ... maar het zou nog beter kunnen!

Mij hoor je niet klagen en wat mij betreft mag die mautkast ingebouwd worden.

OFFTOPIC

De economische crisis zijn we voorlopig nog niet voorbij .... als je de berichten zo leest en de achtergronden (moody´s rating en zo ... ) dan denk ik dat we op het randje van de afgrond zouden kunnen staan.

Qua vervoer ; alles wat niet verkocht wordt, behoeft ook niet vervoerd te worden ... wat dat betreft is het transportwezen een kwetsbare bedrijfstak. Daarbij zijn er teveel ... nou ja, ... mensen met een transportbedrijfje die je nauwelijks een ondernemer mag noemen!

### niet aan jouw gericht zeg ik er voor alle duidelijkheid bij ###

Die zullen inderdaad voor dumpprijzen gaan rijden ... of nemen een retourvracht mee onder de kostprijs per km.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

Juist om niet in de val te trappen dat iedereen dan denkt dat het voor ieder bedrijf, of deelmarkt op eenzelfde manier zou moeten gelden. En dat vertroebelt dan juist de discussie weer en draait mensen een rad voor ogen. En in het CAO-topic hebben we daar al eens een hele onderhoudende discussie over gevoerd. Ik zou u daarnaar kunnen verwijzen.

De CAO is voor het beroepsgoederenvervoer ... en kent diverse functie-loonschalen.

Genoeg variatie dus om iedere functie binnen deze zelfde CAO dus in te delen.

Wie is trouwens Karel B? Is dat één of andere verdachte crimineel die ergens met een balkje voor de ogen vandaag in de krant staat? Ik zou niet weten wie u daarmee bedoelt .........

Omdat ik niet aanneem dat U al 65 jaar bent .... zo goed?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
De CAO is voor het beroepsgoederenvervoer ... en kent diverse functie-loonschalen.

Genoeg variatie dus om iedere functie binnen deze zelfde CAO dus in te delen.

U gaat daarmee dus bewust de discussie uit de weg dat werknemers/chauffeurs een beter salaris zouden kunnen bedingen bij een bedrijf wat (relatief) bovengemiddelde winsten maakt?

Ik vind dat een zwaktebod. Temeer omdat u telkenmale de discussie een kant uitstuurt waaruit zou blijken dat iedere chauffeur maar met minder genoegen zou moeten nemen.

Omdat ik niet aanneem dat U al 65 jaar bent .... zo goed?

Het zal wel aan mij liggen ...... :confused: :confused:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
De CAO is voor het beroepsgoederenvervoer ... en kent diverse functie-loonschalen.

Genoeg variatie dus om iedere functie binnen deze zelfde CAO dus in te delen.

Omdat ik niet aanneem dat U al 65 jaar bent .... zo goed?

Ik wel Karel En krijg iedere maand mijn geld netjes op tijd Wat veel niet zeggen kunnen

Zijn er bij die hun vakantie geld nog niet ontvangen hebben. Is dit de toekomst

Weg met die bedrijven die de zaak zitten te bedoenderen. En over de rug van de chauffeur rijk willen worden.

Huub

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

Hoe zie ik mijn toekomst

Ik had de illusie om rond de 40 jaar "binnen" te zijn , door keihard te werken en een gelukkie in de Staatsloterij ;)

Dit had ik voorgenomen toen ik de schooldeur keihard dichtgooide toen ik 16 jaar was !!

Dat was de leeftijd dat je (goed) geld kon verdienen door veel en lang te werken (enorm veel overuren :ok:)

Echter nu heb ik er spijt van dat ik die schooldeur zo hard heb dichtgedonderd , je wordt u aan alle kanten genaaid waar je bij bij staat !!

Ik ben handig genoeg en kan mij vaak overal wel mee redden .......maar geen diploma/certificaat :mad:

Dus waarschijnlijk zal ik wel nooit van die auto afkomen terwijl ik het daar wel helemaal mee gehad heb,niet echt van die auto maar alle shit erom heen

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gast
Reageer op deze discussie...

×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Forum voorwaarden