[[Template core/global/global/includeMeta is throwing an error. This theme may be out of date. Run the support tool in the AdminCP to restore the default theme.]] Spring naar bijdragen

Hoe zie jij je eigen toekomst?


EJD

Recommended Posts

  • Forumlid
Ik werk bij een groot gezond bedrijf, (..)

Juist grote en gezonde bedrijven zullen er natuurlijk alles aan doen om de (loon-)kosten in de hand te houden, zodat ze in de toekomst ook nog steeds groot en gezond kunnen BLIJVEN.

Dat heeft niks te maken met "bang" zijn, maar alleszins met de realiteit onder ogen zien en over de toekomst (durven) nadenken.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Reacties 618
  • Created
  • Laatste reactie

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Posted Images

  • Forumlid
Juist grote en gezonde bedrijven zullen er natuurlijk alles aan doen om de (loon-)kosten in de hand te houden, zodat ze in de toekomst ook nog steeds groot en gezond kunnen BLIJVEN.

Dat heeft niks te maken met "bang" zijn, maar alleszins met de realiteit onder ogen zien en over de toekomst (durven) nadenken.

En ook bij een groot gezond bedrijf moet je presteren om na tijdelijk(e) contracten(en) een vast contract te krijgen.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
En ook bij een groot gezond bedrijf moet je presteren om na tijdelijk(e) contracten(en) een vast contract te krijgen.

Hmmm ..., waarom zou men tijdelijke contracten nog laten overlopen in vaste contracten?

Vanuit een bedijf bezien kan ik nog niet zoveel zaken bedenken die zoiets noodzakelijk maken.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
Hmmm ..., waarom zou men tijdelijke contracten nog laten overlopen in vaste contracten?

Vanuit een bedijf bezien kan ik nog niet zoveel zaken bedenken die zoiets noodzakelijk maken.

Dan ga je toch het probleem krijgen dat de betere chauffeurs al binnen de 3 tijdelijke contracten gaan lopen naar de concurrent. Het geintje van 3 tijdelijke contracten en dan wieberen is snel bekend in het wereldje.

Bovendien moet je rekenen dat van de nieuwe mensen die komen voor een halfjaarcontract, de helft prima voldoet en de andere helft binnen de 6 maanden 3 schades rijdt en regelmatig te laat rond is.

Wat ik bij Appel zie is dat een aantal een vast contract krijgt bij redelijk functioneren.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
Dan ga je toch het probleem krijgen dat de betere chauffeurs al binnen de 3 tijdelijke contracten gaan lopen naar de concurrent. Het geintje van 3 tijdelijke contracten en dan wieberen is snel bekend in het wereldje.

Toch durf ik daar oprecht vraagtekens bij te zetten.

Een samenwerking werknemer-werkgever komt nooit van alleen maar één kant. Op enig moment zal er best wel een bepaald evenwicht zijn waarom iemand zich aan een bepaald bedrijf "verhuurd". Mogelijk de manier waarop men met elkaar omgaat, het werk wat leuk is, de centjes die iedere maand correct zijn, misschien het materiaal waarmee gewerkt wordt. Zo zijn er vele factoren in "transportland" waardoor niet alleen de werkgever "blij en dankbaar" moet zijn dat een bepaalde kracht bij hem werkt, maar ook de werknemer die "blij en dankbaar" is dat hij/zij bij een bepaald bedrijf mág werken ...

Als (het uitzicht op) een vast contract het enige is wat een "band" schept, is mijns inziens de balans al uit het evenwicht geslagen. Dus ik zie de negatieve effecten niet zo van een voortdurend tijdelijk dienstverband. Het zorgt voor een bedrijf in ieder geval dat de (financiële) "risico's" scherper in kaart kunnen worden gebracht en voortvarender kan worden bijgestuurd wanneer omstandigheden zich daartoe aandienen.

Daarnaast kan er door de werknemer, indien nodig, altijd een beroep worden gedaan op ons fantastische stelsel van sociale zekerheden.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

Natuurlijk moet het van 2 kanten komen. Van de ene kant de chauffeur die z'n werk goed doet. En van de andere kant de werkgever die hem dan beloont met een vast contract.

En "snel in kunnen spelen op veranderingen" is geen probleem voor de chauffeur. Die veranderingen vallen namelijk onder bedrijfsrisico. Als het wat rustiger is kunnen toch eerst al de chauffeurs terug van 60 uur in de week naar 45 uur, even geen vacatures meer invullen etc.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
Als het wat rustiger is kunnen toch eerst al de chauffeurs terug van 60 uur in de week naar 45 uur, even geen vacatures meer invullen etc.

In veel bedrijven is dat geen optie.

Niet voor het bedrijf, maar zeker ook niet voor de chauffeurs die gewend zijn om iedere maand een bepaald bedrag binnen te brengen. Dus wanneer het op die manier wordt "opgelost" door (over-)uren terug te brengen doe in feite iedereen zichzelf tekort. Dan beter een aantal mensen een paar maanden (bijvoorbeeld) in de WW tegen een goede uitkering. En de rest tegen het normale aantal uren aan het werk.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
In veel bedrijven is dat geen optie.

Niet voor het bedrijf, maar zeker ook niet voor de chauffeurs die gewend zijn om iedere maand een bepaald bedrag binnen te brengen. Dus wanneer het op die manier wordt "opgelost" door (over-)uren terug te brengen doe in feite iedereen zichzelf tekort. Dan beter een aantal mensen een paar maanden (bijvoorbeeld) in de WW tegen een goede uitkering. En de rest tegen het normale aantal uren aan het werk.

En dan tijdelijke contracten als oplossing? In mijn branche levert dit voor de werkgever ook weer hele lastige dilemma's op. Iemand wordt in mei aangenomen (mooi net voor de vakantieperiode) met een halfjaar contract. Werknemer presteert op het randje, maarja in november zit je voor de kerstdrukte, dus toch maar verlengen.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
En dan tijdelijke contracten als oplossing? In mijn branche levert dit voor de werkgever ook weer hele lastige dilemma's op. Iemand wordt in mei aangenomen (mooi net voor de vakantieperiode) met een halfjaar contract. Werknemer presteert op het randje, maarja in november zit je voor de kerstdrukte, dus toch maar verlengen.

Ik denk, bij gebleken geschiktheid, aan de maximale termijn van 3 jaar en 3 contracten. Daarna 3 maanden WW, om indien gewenst weer opnieuw voor zo'n zelfde periode te gaan.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

Dus ik zie de negatieve effecten niet zo van een voortdurend tijdelijk dienstverband.

Heb jij een eigen woning?

Dat wil ik namelijk ook en om een hypotheek te kunnen krijgen heb ik een vast contract nodig!

Ik zie de mindere kanten van het niet hebben van een vast contract dus wel ... kopen kan ik namelijk op dit moment nog niet.

Ik krijg de financiëring namelijk niet voor elkaar.

En echt ik heb dus een flatje op het oog.

Bij diverse geldverstrekkers geweest .... A) of je hebt een hele flinke hoeveelheid eigen geld ... B) vast contract!

En dan heb ik het dus over een HELE flinke hoeveelheid eigen geld en dat heb ik dus niet.

Ik denk, bij gebleken geschiktheid, aan de maximale termijn van 3 jaar en 3 contracten.

Daarna 3 maanden WW, om indien gewenst weer opnieuw voor zo'n zelfde periode te gaan.

Dat soort bedrijven ken ik dus ook en ik zou er om die reden ook NIET willen werken!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
Heb jij een eigen woning?

Dat wil ik namelijk ook en om een hypotheek te kunnen krijgen heb ik een vast contract nodig!

Vraag je nou aan Karel of je bij hem in kunt trekken:D

Maar serieus, in een hele hoop situaties heb je gewoon een vast contract nodig.

Pas werd op het forum al genoemd dat je voor adoptie een gegarandeerd inkomen nodig hebt. Waarbij al werd aangenomen dat een chauffeur toch geen geschikte adoptievader zou zijn.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
Ik denk, bij gebleken geschiktheid, aan de maximale termijn van 3 jaar en 3 contracten. Daarna 3 maanden WW, om indien gewenst weer opnieuw voor zo'n zelfde periode te gaan.

Ik ben het vaak met je eens Karel, maar hier haal je toch een punt aan waarvan ik zeg: NEE

Als mijn werkgever mij na drie tijdelijke contracten niet in vaste dienst wil hebben stap ik op en kom ik ook niet meer terug, want dan gaat hij in mijn ogen niet serieus met z'n personeel om.:mad:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
Heb jij een eigen woning?

Dat wil ik namelijk ook en om een hypotheek te kunnen krijgen heb ik een vast contract nodig!

Ik zie de mindere kanten van het niet hebben van een vast contract dus wel ... kopen kan ik namelijk op dit moment nog niet.

Ik krijg de financiëring namelijk niet voor elkaar.

En echt ik heb dus een flatje op het oog.

Bij diverse geldverstrekkers geweest .... A) of je hebt een hele flinke hoeveelheid eigen geld ... B) vast contract!

En dan heb ik het dus over een HELE flinke hoeveelheid eigen geld en dat heb ik dus niet.

Dat soort bedrijven ken ik dus ook en ik zou er om die reden ook NIET willen werken!

Vraag je nou aan Karel of je bij hem in kunt trekken:D

Maar serieus, in een hele hoop situaties heb je gewoon een vast contract nodig.

Pas werd op het forum al genoemd dat je voor adoptie een gegarandeerd inkomen nodig hebt. Waarbij al werd aangenomen dat een chauffeur toch geen geschikte adoptievader zou zijn.

Ik ben het vaak met je eens Karel, maar hier haal je toch een punt aan waarvan ik zeg: NEE

Als mijn werkgever mij na drie tijdelijke contracten niet in vaste dienst wil hebben stap ik op en kom ik ook niet meer terug, want dan gaat hij in mijn ogen niet serieus met z'n personeel om.:mad:

En je roept hier altijd dat je zo´n best pensioen hebt.:p

:D Ik zeg; Scherp........Vlijmscherp wel te verstaan!:p

Laten ze het toch is simpel houden; 1 jarig contract met proef van een maand.......

Daarna gewoon vaste dienst:ja::cool:

Oja,schrap gelijk die A-B-C- schalen en min. 5% erbij.......

:rolleyes: Al die regels zijn best leuk bedoeld,maar je ziet door de C.A.O. bomen( lees regels) het bos niet meer:ja::(

"More is Less" zullen we maar zeggen;)

Grs Wijnand

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
Heb jij een eigen woning?

Dat wil ik namelijk ook en om een hypotheek te kunnen krijgen heb ik een vast contract nodig!

Maar serieus, in een hele hoop situaties heb je gewoon een vast contract nodig.

Daar geloof ik niets van en ik ben het dus ook met beiden niet eens.

Dan zou er dus geen enkele zelfstandige in aanmerking komen voor veel zaken, zoals o.a. een eigen woning? Dat is absoluut niet zo. Men kijkt WEL naar een iets langere referentieperiode, bijvoorbeeld het gemiddelde inkomen over de afgelopen 3 jaar en de redenen waarom er eventueel "gaten" zitten tussen werkzame periodes. Alhoewel dat tegenwoordig ook al sinds ruim een jaar van toepassing is op mensen met een vast dienstverband.

Dat soort bedrijven ken ik dus ook en ik zou er om die reden ook NIET willen werken!
Als mijn werkgever mij na drie tijdelijke contracten niet in vaste dienst wil hebben stap ik op en kom ik ook niet meer terug, want dan gaat hij in mijn ogen niet serieus met z'n personeel om.:mad:

Dat is van u beiden uw goed recht.

Of zoals een kennis van me altijd zegt tegen de werknemers/chauffeurs: "Niemand van jullie is verplicht om nu speciaal bij mij te komen of te blijven werken. Even goede vrienden".

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
ach karel, als je een bedrijf hebt dan gelden er opeens hele andere regels voor dit soort zaken, meestal soepelere regels!

(..)

ja de huiskamer van de baas is zijn prive kantine vandaar.

Oké, ik wist niet dat het zo werkte bij u in Emmen.

Voor de zelfstandige timmerman, de paar eigen rijders etc. die ik ken om mij heen, werkt dat niet zoals u vertelt. Maar dat is dan ook in de Randstad en omgeving. Ik ging er vanuit dat de eisen die gelden voor het aanvragen van een lening of hypotheek in het hele land ongeveer hetzelfde waren.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
nee hoor karel dat werkt overal zo in heel nederland.

als ondernemer kun je jezelf een arbeidscontract geven bij je eigen bedrijf waarmee je aan alle eisen voldoet ;);)

Nou moet u me niet gaan proberen dingen te vertellen die niet bestaan.

Een arbeidscontract voor een zelfstandig ondernemer bestaat niet. Die moet met de cijfers (verlies- & winstrekening, balans) van de afgelopen 3 jaar op de proppen komen.

En zo'n administratie van zo'n ondernemer ia zo doorzichtig als wat. Waardoor ik ook meteen dat Markro- of Sligroverhaal van u naar het rijk der fabelen durf te verwijzen. Het zijn de eerste zaken die een boekhouder eruit vist voordat de belastingaangifte naar de inspecteur gaat. Knoeiers en knutselaars daargelaten. Maar de eerste de beste boekhouder of belastinginspecteur zal daar meteen z'n aandacht op richten en uit een crediteurenlijst juist zulke leveranciers pikken en de bijbehorende nota's controleren.

Geen enkele serieuze ondernemer - hoe klein het bedrijf ook - of boekhoud-/administratiekantoor zal daarvoor het risico lopen om een kruisje achter de naam te krijgen bij de belastingdienst. Het is algemeen bekend dat je met zulke zaken meteen door de mand valt, net zoals kasgeld altijd een eerste punt van aandacht zal zijn en het gebruik van een eventuele "auto van de zaak".

Maar goed, ik dwaal af. De beoordeling door (bijvoorbeeld) een financiële instelling van het inkomen van (kleine) zelfstandigen wijkt niet af van de beoordeling van het inkomen van iemand met welk soort arbeidsovereenkomst dan ook. Het gaat om de huidige situatie en een referentie over de afgelopen periode. Dit om een inschatting te kunnen maken met betrekking tot de financiële draagkracht van de persoon of gezinssituatie in kwestie. En een bepaalde continuïteit in het inkomen.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
karel, hoe kan het dan dat een curator nooit iets vind, en dat alle spullen en centjes weg zijn bij een bv.

dat word toch op een of andere manier administratief verantwoord?

Zonder dat sprake is van malversaties kan een onderneming toch gewoon over de kop gaan.

In de situaties waar ik twijfel, ben ik altijd benieuwd naar de kundigheid van de curator of de moeite die hij wil doen om de onderste steen boven te halen. Mogelijk speelt de factor "tijd" vaak ook een rol of de WIL bij de curator, de kennis van het vakgebied rondom het failliet of eventuele andere belangen die een curator nastreeft.

En er zijn gelukkig wel degelijk curatoren die onfrisse zaken aan het licht brengen hoor. Maar in sommige gevallen moet je wel een bepaalde neus hebben en kennis om zaken te doorzien.

Maar dat zal ons weer terugbrengen bij hoe wij onze toekomst eigenlijk zien ....

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
Juist grote en gezonde bedrijven zullen er natuurlijk alles aan doen om de (loon-)kosten in de hand te houden, zodat ze in de toekomst ook nog steeds groot en gezond kunnen BLIJVEN.

Dat heeft niks te maken met "bang" zijn, maar alleszins met de realiteit onder ogen zien en over de toekomst (durven) nadenken.

Het ligt er wel aan wat voor transport je doet. Ik zie mijn werkgever, zeker voor het binnenlandwerk nog geen oostblokkers aannemen. En zolang ze bij ons zelfs een reiskostenvergoeding betalen ben ik ook niet bang dat dat snel zal veranderen.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
Hmmm ..., waarom zou men tijdelijke contracten nog laten overlopen in vaste contracten?

Vanuit een bedijf bezien kan ik nog niet zoveel zaken bedenken die zoiets noodzakelijk maken.

Motivatie. Als een bedrijf jou een vast contract geeft voel je je eerder betrokken bij een bedrijf en dat maakt je onbewust productiever. Mensen zullen minder snel geneigd zijn zich ziek te melden bijvoorbeeld.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
Ik denk, bij gebleken geschiktheid, aan de maximale termijn van 3 jaar en 3 contracten. Daarna 3 maanden WW, om indien gewenst weer opnieuw voor zo'n zelfde periode te gaan.

Ja, daar is de WW niet voor bedoeld. En er zijn al zat werkgevers die dat doen. Maar er zijn ook zat chauffeurs die bij zo'n bedrijf terecht niet willen werken.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
Heb jij een eigen woning?

Dat wil ik namelijk ook en om een hypotheek te kunnen krijgen heb ik een vast contract nodig!

Ik zie de mindere kanten van het niet hebben van een vast contract dus wel ... kopen kan ik namelijk op dit moment nog niet.

Ik krijg de financiëring namelijk niet voor elkaar.

En echt ik heb dus een flatje op het oog.

Bij diverse geldverstrekkers geweest .... A) of je hebt een hele flinke hoeveelheid eigen geld ... B) vast contract!

En dan heb ik het dus over een HELE flinke hoeveelheid eigen geld en dat heb ik dus niet.

Dat soort bedrijven ken ik dus ook en ik zou er om die reden ook NIET willen werken!

En dat inderdaad, wil je een huis kunnen kopen, dan heb je een vast contract nodig.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
En dat inderdaad, wil je een huis kunnen kopen, dan heb je een vast contract nodig.[/quote

Hoeft niet Als de werkgever er aan mee werkt is het niet nodig

Er zijn ook werkgevers Met een huis kopen krijg je even een vast contract.En als het huis gekocht is vervalt het weer Je moet er wel voor tekenen

En vergeet niet het gaat veel naar jou in komen.

huub

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
Motivatie. Als een bedrijf jou een vast contract geeft voel je je eerder betrokken bij een bedrijf en dat maakt je onbewust productiever. Mensen zullen minder snel geneigd zijn zich ziek te melden bijvoorbeeld.

Ik zie om heen vaak juist het tegenovergestelde in verschillende bedrijven.

Met die stok telkens achter de deur blijken de meeste werknemers opeens een stuk gemotiveerder, minder schade's en manco's te hebben. Ook zijn ze omgerekend naar uur/kilometer in verhouding (bij vergelijkbaar werk) productiever en, last-but-not-list, veel "gezonder" dan een werknemer in vaste dienst.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
Ja, daar is de WW niet voor bedoeld.

Dat klopt.

Niets staat de werknemers ook in de weg om (tijdelijk) bij een ander bedrijf te gaan werken. Ik noem de WW als vangnet als werknemers niet zo snel iets kunnen vinden, zodat ze in ieder geval niet zonder bron van inkomsten zitten. Maar ging er vanuit dat u wel begreep.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

Lekker hoor, die tijdelijke contracten zijn ooit bedoeld om te kijken wat voor vlees men in de kuip heeft.

Kijk waar ze tegenwoordig voor gebruikt (misbruikt) worden:mad:

Als je het niet meer naar de zin hebt bij je werkgever kun je wel weg, maar je krijgt nergens geen vast contract meer.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gast
Reageer op deze discussie...

×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Forum voorwaarden