[[Template core/global/global/includeMeta is throwing an error. This theme may be out of date. Run the support tool in the AdminCP to restore the default theme.]] Spring naar bijdragen

Hoe zie jij je eigen toekomst?


EJD

Recommended Posts

  • Forumlid
Ik zie om heen vaak juist het tegenovergestelde in verschillende bedrijven.

Met die stok telkens achter de deur blijken de meeste werknemers opeens een stuk gemotiveerder, minder schade's en manco's te hebben. Ook zijn ze omgerekend naar uur/kilometer in verhouding (bij vergelijkbaar werk) productiever en, last-but-not-list, veel "gezonder" dan een werknemer in vaste dienst.

Pure werkgevers bullshit

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Reacties 618
  • Created
  • Laatste reactie

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Posted Images

  • Forumlid
Hoe bedoelt u niets gevraagd? Waarover?

Heb dat artiekel niet zo gauw gevonden, maar denk dat ze wat personen hebben geintervieuwed. Hoe anders komen ze erachter dat de temp beter is?

Ben zelf ook als temp aan t werk geweest, de meeste lachen je uit terwijl ze zelf net niks kunnen.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
Heb dat artiekel niet zo gauw gevonden, maar denk dat ze wat personen hebben geintervieuwed. Hoe anders komen ze erachter dat de temp beter is?

Ben zelf ook als temp aan t werk geweest, de meeste lachen je uit terwijl ze zelf net niks kunnen.

Ho .., wacht even.

Ik denk dat ik u verkeerd begrepen heb. U gaf aan dat ik een verkeerde link zou hebben gegeven, en u hebt naar een artikel gezocht.

Dacht u soms dat ik een link had willen plaatsen naar een artikel wat aangeeft dat tijdelijke krachten "beter" zouden zijn dan vaste krachten, ofzoiets?

Dan kan ik de link wel even verklaren. Ik gaf de link naar een bekende software-leverancier van pakketten voor administratie en boehouding en financiële verslaggeving. Uit zo'n pakket kun je dan meteen ook allerlei (financiële) informatie halen over verschillende bedrijven. Op die manier kun je dan dingen vergelijken, vooral als je toevallig ook nog het inzicht hebt in verschillende bedrijven, die WEL toevallig hetzelfde (soort) werk doen.

Dat bedoelde ik met de link en mijn reactie op Runnerron. Dat ik niet zomaar wat roep, maar veel dingen uit eigen ervaring haal. Als de input (het intikken en verwerken van de gegevens) in zo'n pakket op een exact dezelfde manier plaatsvindt, en je kunt dan toch verschillende bedrijven naast elkaar leggen, dan kun je verschillen in bedrijven onderscheiden.

En dan weer terug naar wat ik wilde zeggen. Die gegevens geven MIJ de overtuiging dat ik een werkgever durf te adviseren dat hij beter af is met tijdelijke krachten - die telkens een stok achter de deur hebben - dan met vaste krachten. Vooral als die vaste krachten ook nog eens een dienstverband hebben van soms wel 10, 20 of 30 jaren. Vaak verdienen die vaste krachten (in verhouding veel teveel. Of in ieder geval kosten ze vaak hetzelfde als de tijdelijke krachten, maar ze geven veel minder opbrengst tegen hun kosten. De tijdelijke krachten zijn over het algemeen productiever en dat ze (zo)veel meer schade zouden rijden blijkt een fabeltje. Tenminste op basis van die cijfertjes.

Alles in verhouding natuurlijk, maar tijdelijke krachten springen er doorgaans toch beter uit. En dan praat ik niet over iemand van een UZB die een paar dagen (of weken) aan de slag gaat bij telkens een ander bedrijf, maar over krachten die 3 contracten krijgen en na een paar maanden weer voor 3 (jaar) contracten terugkomen.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

Ja, en wat is mijn visie op Nederland transportland en hoe zie ik mijn eigen toekomst in dat gebeuren? Gematigd positief voor de sector, negatief voor een groot deel van de int. chauffeurs.

De NL chauffeur is gezien de tarieven die voor het vervoeren van goederen betaald worden te duur. Dat ligt er niet zozeer aan dat het chauffeurssalaris niet in de pas loopt met vergelijkbare beroepen maar zit ‘m in de tarieven die door de bank genomen zo’n 20% te laag zijn. Verhoog je vrachtprijzen zul je dan zeggen maar zo eenvoudig ligt dat niet. De verlader bepaalt wat ie kwijt wil voor het vervoeren van z’n producten en de transporteurs hebben daar maar op in te spelen. Dat werkt overigens in alle sectoren zo, de klant bepaald waar hij “inkoopt”, of dat nu diensten of goederen zijn. En hoe doet de transporteur dat dan, besparen? Door te snijden in z’n kosten en aangezien een trekker, de diesel en zaken als verzekeringspremies overal zo’n beetje op hetzelfde niveau liggen kan er alleen nog maar op personeelskosten bezuinigd worden met als resultaat dat veel NLcabines nu bevolkt worden door mensen uit landen waar de loonkosten een stuk lager liggen. Klote maar je doet er niets meer aan. Ook de bedrijven die daadwerkelijk in Oost Europa gevestigd zijn hebben ondertussen een stevige vinger in de pap gekregen en dat zal alleen nog maar meer worden. Ze rijden vandaag de dag met knap materiaal in het rond, hebben de afgelopen jaren veel geleerd (en hun chauffeurs ook) en navigatiesystemen zorgen ervoor dat ze zonder problemen van A via B naar C kunnen komen. En daar bijna iedereen tegenwoordig digitaal rijdt is het voordeel wat de meeste chauffeurs uit de analoge tachograaf wisten te halen ook verdwenen. Kort gezegd: iedere chauffeur roeit met dezelfde riemen en doet weinig meer voor elkaar onder. Ook gaat er steeds meer over het spoor en tegen die tarieven en transit-tijden is niet tegenaan te rijden.

Alleen maar kommer en kwel? Nee, NL chauffeurs zullen er altijd zijn en blijven. In het binnenlands vervoer (juist daar), in de Benelux én internationaal maar dan in gespecialiseerd werk, een tendens die nu al zichtbaar is. In het geconditioneerde groupagevervoer bijvoorbeeld zal in mijn ogen voor de NL chauffeur altijd een goede boterham te verdienen zijn. Of ladingen waar de chauffeur ook de op zijn wagen gemonteerde kraan moet bedienen op de laad en losadressen. Ooit al eens zo’n ding op een Poolse trekker gezien of er een Roemeen mee zien werken?

Tja, en hoe speel ik zelf op de veranderingen in? Heb enige tijd geleden al flink gesneden in het eigen wagenpark met als resultaat dat er nu nog 8 eigen trekkers lopen, de rest is charter. En verdient EJD na de “reorganisatie” nu wat? Ja en nee. Aan charters hou je altijd wat over, het uitcharteren van lading levert ook wat op en zelfs de eigen wagens zijn, na aftrek van alle(!) kosten nog net winstgevend. Alleen, de hoeveelheid tijd die het eigen wagenpark opslokt en de risico’s die je loopt (schades, bekeuringen, stoepje niet gezien dus band kapot) afgezet tegen de opbrengsten maken dat ook EJD eens is gaan kijken naar de mogelijkheden om wat meer over te houden. Of gewoon te stoppen met de eigen wagens want nu draai ik daar nog net geen verlies mee maar de stijgende dieselprijs gaat op korte termijn het resultaat negatief beïnvloeden.

Begin deze maand is er een chauffeur met pensioen gegaan en ik wilde aanvankelijk de trekker verkopen en er een charter voor in de plaats zetten. Charter is er, een Roemeens span. En ja, het is niet vergelijkbaar met een NL charter maar al met al doet die chauffeur erg z’n best en verloopt alles volgens planning. En die vrijgekomen trekker heb ik niet verkocht, daar stapt vanaf a.s. maandag een Pool op. Een Pool die zich tijdens z’n sollicitatiegesprek in het Engels en Duits zeer goed verstaanbaar kon maken en toen we hem lieten aankoppelen en rijden liet zien dat hij chauffeur is en niet iemand die alleen maar een groot rijbewijs heeft. De man in kwestie rijdt overigens niet voor een appel en een ei, een goede Poolse chauffeur weet ook wat ie waard is. Netto scheelt het in vergelijking met een NL chauffeur wel wat en bruto des te meer. Eind augustus stapt er hier nog een andere chauffeur op en ook die vrijgekomen plek wil ik middels een goedkopere werknemer invullen. Vervolgens kijk ik tot eind van dit jaar hoe de resultaten van de eigen wagens zich gaan ontwikkelen en blijkt dat de opbrengsten gelijk blijven tegen lagere kosten, dus het rendement verbetert dan laat ik alles zo. Blijkt echter dat ondanks gebruikmaking van goedkoper personeel het rendement niet verbetert dan stopt EJD met eigen wagens en zal er niets anders opzitten dan collectief ontslag voor het personeel aan te vragen en alleen nog maar met charters door te gaan. Het is overigens niet mijn bedoeling om iedereen hier door Polen of weet ik het wat te vervangen, dat is iets wat ik niet wil en wat mij als persoon ook tegen staat.

Ook ik als ondernemer zal, net zoals het grootste deel van de Nederlandse chauffeurs mijn bakens wat moeten verzetten om in het transport mijn geld kunnen blijven verdienen. Alleen zal iedereen z’n eigen plan moeten trekken en in moeten spelen op de markt want als we met z’n allen nog langer wachten vrees ik dat het te laat wordt.

Overigens: iedereen dank voor de input in dit topic. ;)

bewerkt door Knoalster
op verzoek lettergrootte aangepast
Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

Ben zelf ook als temp aan t werk geweest, de meeste lachen je uit terwijl ze zelf net niks kunnen.

Nu ik deze zin van u nog eens bekijk ..

Eigenlijk geeft u precies aan wat "mijn" ervaring is. De "ouderen" met een (lang) vast dienstverband vinden vaak dat ze "alles al weten" en dat "niemand hun meer iets hoeft te vertellen of te leren" ... ze "doen het namelijk al jaaaaaren op die manier" ... De fut raakt er gewoon op den duur toch een betje uit en hun kostje is gekocht .. Ze hebben immer toch een vast dienstverband en piekeren er ook niet (meer) over om eens bij een ander bedrijf te gaan werken. Maar dat ze het nu nog steeds zo naar hun zin hebben .. ? De sleur zit er gewoon in. En vaak weten ze op iedereen wat te "mopperen", bij de één is het "zus" beter, bij een ander bedrijf hebben ze "zó" veel beter geregeld. En dan denk je wel eens: "Joh .., sodemieter dan asjeblieft eens een poosje op! Ga eens een poosje werken bij dat andere bedrijf .., probéér eens een keer wat! Daar wordt je nooit dommer van!" Maar ze blijven lekker hangen in hun luie hangmat van het vaste dienstverband met "zoveel" dienstjaren bij steeds hetzelfde bedrijf, tot aan hun pensioen of VUT. Veel te bang om "wat te verliezen" .., maar als je ze soms hoort praten moet het alleen overal maar beter kunnen zijn dan waar ze NU blijkbaar al al die jaren zitten.

En dat is dan ook vaak het probleem met die mannen .... ze "zitten hun tijd nog uit" .. tot hun pensioen. De sjeu is er gewoon af .., maar alle productiviteit, motivatie, uitdaging en schik in het werk is al jaren verdwenen.

Ik ben de naam vergeten, maar las hier ergens een bijdrage van iemand die dat (jammer genoeg voor zichzelf) PERFECT omschreef. Triest .., maar ik dacht op dat moment .. zo kan ik er , met het grootste gemak en met naam en toenaam, minimaal nog wel een stuk of 50 aanwijzen.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
Alles in verhouding natuurlijk, maar tijdelijke krachten springen er doorgaans toch beter uit. En dan praat ik niet over iemand van een UZB die een paar dagen (of weken) aan de slag gaat bij telkens een ander bedrijf, maar over krachten die 3 contracten krijgen en na een paar maanden weer voor 3 (jaar) contracten terugkomen.

Na 3 maanden weer terugkomen? Ik ken een situatie waar 5 vervoerders hetzelfde werk doen voor een groot supermarkt bedrijf. En 1 vervoerder had er een handje van om ook voor de goede chauffeurs na 3 contracten een verplichte pauze van 3 maanden in te lassen. Die betreffende chauffeurs zag je echter binnen 2 weken alweer in een andere auto met een andere naam erop.

En dat zie ik als een enorme fout, want juist op de ervaren chauffeurs, die dag in hun ritten stipt op tijd rijden, wordt het meeste verdiend.

Maar ik heb ook begrip voor uw wereld Karel, waar de spoeling van chauffeurs die het werk aankunnen wat dikker is. Het internationaal vervoer bevind zich ergens in een luxe positie door de grote groep NL chauffeurs die beschikbaar zijn. Maar wat EJD als zegt, met NL chauffeurs (in loodienst) valt er geen goede winst te maken.

@EJD: bedankt voor de uiteenzetting, komt eerlijk op me over. En transport is nu 1x geen liefdadigheid....

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
Helder' date=' duidelijk en eerlijk verwoordt EJD. :ok:

Het is misschien niet hoe we het willen, maar wel hoe het gaat.

Hendrik[/quote']

Sluit me hier bij aan EJD.......jammer dat het zó moet,maar uiteindelijk houdt het ergens een x op natuurlijk hé;)

Grs Wijnand

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
Na 3 maanden weer terugkomen? Ik ken een situatie waar 5 vervoerders hetzelfde werk doen voor een groot supermarkt bedrijf. En 1 vervoerder had er een handje van om ook voor de goede chauffeurs na 3 contracten een verplichte pauze van 3 maanden in te lassen. Die betreffende chauffeurs zag je echter binnen 2 weken alweer in een andere auto met een andere naam erop.

En dat zie ik als een enorme fout, want juist op de ervaren chauffeurs, die dag in hun ritten stipt op tijd rijden, wordt het meeste verdiend.

Daar kan ik dus niet over oordelen.

Ik heb niet alle soorten vervoer(-ders) in m'n pakketje zitten. Het klopt dat ik veel meer georiënteerd ben op het internationale vervoer.

En het leuk e van mijn werk met cijfertjes is dat ik vaak de gezichten achter de cijfertjes niet ken, laat staan hun gezinnen of gezinssituatie. Vergelijk het een beetje met deelnemen aan een forum als dit. je moet het doen met de letters die iemand opschrijft en van daaruit probeer je jezelf soms wel eens een beeld te vormen, maar je moet het doen met de stukjes die iemand schrijft en 'm daar op beoordelen.

Zo werkt dat bij mij vaak met cijfertjes en getalletjes. Op enig moment vorm je jezelf dan een bepaald beeld op het resultaat van wat cijfertjes. En heel vaak als ik dan een vervoerder daar mee confronteer, of vraag om mij een een kenteken bij een bepaalde naam te geven, dan zegt-ie; "Man, dat kan helemaal niet dat één van m'n beste en meest ervaren chauffeurs. Die cijfertjes die kloppen niet! ja .., natuurlijk .., hij heeft ook wel eens wat .., maar het is altijd duidelijk met het verhaal wat hij erbij heeft. dat klopt gewoon altijd.". En "Ja ..., natuurlijk gaat er bij Jaap wel eens vaker een weekend in zitten met dure uren omdat ritten wat uitlopen of tegenzitten, maar daar kan hij zelf nooit wat aan doen. Ik ben juist blij dat-ie het wil doen". Of "Ja .. logisch toch als je al 35 jaar in het vak zit dat je wel eens wat vaker ziek bent als een ander .., of je dag eens niet hebt?!".

Terwijl je dan even zoekt naar datum in dienst en er iemand van dezelfde leeftijd uitpikt die in z'n 2e contract loopt, die vele malen beter presteert. Natuurlijk vraag je dan wel aan de ondernemer eerst of die persoon vergelijkbaar werk doet, of je laat 'm zelf een naam of kenteken noemen.

Dus heel vaak kloppen de cijfertjes niet met de beleving die zelfs de werkgever heeft van z'n eigen (vaste, ervaren club) mensen. Dat geeft regelmatig hele interessante discussies.

Al met al dus voor mij de reden om hier die kant van het verhaal over de vaste en tijdelijke contracten ook even te belichten. En wel op deze manier. ;)

En daarmee precies weer terugkomend op het verhaal van EJD. Ik weet hoe moedig het moet zijn om op enig moment jezelf te realiseren dat het roer gewoon finaal om moet. Petje af voor zo'n beslissing.

Hier op het forum wordt heel wat afgeschreven en geouwehoerd over "bazen", maar ik weet hoe betrokken veel werkgevers in het transport bij hun personeel zijn. Dat komt hier maar zelden tot uitdrukking. Maar ja .., als je vindt dat je baas het best aardig doet, dan ga je ook niks op een forum schrijven. Zo werkt het meestal. Beslissingen om te stoppen met (eigen) chauffeurs - of flink te snijden in het bestand aan nederlandse werknemers - gaan veel vervoerders echt niet in de kouwe kleren zitten. Die nemen de meesten echt niet zomaar.

Veel hikken daar zelfs veel te lang tegenaan, zelfs zolang dat het uiteindelijk te laat is.

Moedige beslissing dus van EJD en heel open om dat hier neer te schrijven. :ok:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
Ik zie om heen vaak juist het tegenovergestelde in verschillende bedrijven.

Met die stok telkens achter de deur blijken de meeste werknemers opeens een stuk gemotiveerder, minder schade's en manco's te hebben. Ook zijn ze omgerekend naar uur/kilometer in verhouding (bij vergelijkbaar werk) productiever en, last-but-not-list, veel "gezonder" dan een werknemer in vaste dienst.

Werkgever zeker?

Werknemers denken er namelijk heel anders over. Dat trucje met 3 contracten en dan 3 maanden weg wordt door weinig werknemers gewaardeerd.

Ik heb ook bij een werkgever gewerkt die wel het beste voor had met zijn personeel, dus gewoon 3 tijdelijke contracten en dan vast. Dat merkte je aan alles. Weinig ziekteverzuim, men liep duidelijk een stap harder en het was niet:"Het bedrijf en ik."

Het was:"Wij."

Dat werkt een stuk prettiger.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
Dat klopt.

Niets staat de werknemers ook in de weg om (tijdelijk) bij een ander bedrijf te gaan werken. Ik noem de WW als vangnet als werknemers niet zo snel iets kunnen vinden, zodat ze in ieder geval niet zonder bron van inkomsten zitten. Maar ging er vanuit dat u wel begreep.

Ja, de banen liggen in de transport ook voor het oprapen....

Niet dus en dat weten dat soort werkgevers maar al te goed. Bij mijn werkgever is het 3 tijdelijke contracten en dan vast, want, zo zei de transportmanager, dan zijn mensen veel meer bij het bedrijf betrokken.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
Na 3 maanden weer terugkomen? Ik ken een situatie waar 5 vervoerders hetzelfde werk doen voor een groot supermarkt bedrijf. En 1 vervoerder had er een handje van om ook voor de goede chauffeurs na 3 contracten een verplichte pauze van 3 maanden in te lassen. Die betreffende chauffeurs zag je echter binnen 2 weken alweer in een andere auto met een andere naam erop.

En dat zie ik als een enorme fout, want juist op de ervaren chauffeurs, die dag in hun ritten stipt op tijd rijden, wordt het meeste verdiend.

Maar ik heb ook begrip voor uw wereld Karel, waar de spoeling van chauffeurs die het werk aankunnen wat dikker is. Het internationaal vervoer bevind zich ergens in een luxe positie door de grote groep NL chauffeurs die beschikbaar zijn. Maar wat EJD als zegt, met NL chauffeurs (in loodienst) valt er geen goede winst te maken.

@EJD: bedankt voor de uiteenzetting, komt eerlijk op me over. En transport is nu 1x geen liefdadigheid....

Dat inderdaad. In de supermarktdistributie gaan chauffeurs zo bij een ander verder.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
Ja, de banen liggen in de transport ook voor het oprapen....

Ja hoor, er is werk zat.

Alleen moet de Nederlandse chauffeur erop bedacht zijn hoe "duur" hij z'n huid wil verkopen en aan wie.

Niet dus en dat weten dat soort werkgevers maar al te goed.

Het zal vooral een risico-inschatting betreffen.

En de Nederlandse chauffeur zou ook de situatie van een andere kant kunnen bekijken. Namelijk voor de uren dat hij productief is kan hij gerust z'n huid duur verkopen, dan zou hij gerust misschien nog wel wat "duurder" mogen zijn. De bottleneck zit 'm nou precies in de tijd dat hij NIET productief is, maar volgens allerlei (CAO-)regeltjes en ingeslopen gewoonten TOCH doorbetaald moet/wil worden.

Ook die werkgever vindt het niet (altijd) leuk om met die contracten te (moeten) werken. Maar hij toch (zoveel mogelijk) met Nederlandse chauffeurs wil blijven werken, moet hij toch zijn risico's als in eerste gaan inperken. Eén van die (super grote) risico's is als een chauffeur bijvoorbeeld langdurig ziek wordt. Ik weet wel, daar kiest die chauffeur natuurlijk niet voor, maar zijn werkgever die blijkbaar dan toch met "dure" Nederlandse chauffeurs wil blijven werken, kiest daar zeker NIET voor.

Bij ziekte moet een chauffeur 2 jaar worden doorbetaald, als het tegen zit 3 jaar. Neem dan voor het gemak even 50.000 per jaar wat die zieke werknemer kost, terwijl er geen productiviteit tegenover staat. Tel uit je "winst". Probeer daar maar eens een berekeningetje op los te laten (met de huidige rendementen) hoeveel chauffeurs er dan een stapje harder moeten lopen en NIET ziek moeten worden in zo'n club om dat te compenseren. Ziekte heeft niemand in de hand (laten we daar even van uit gaan), maar OOK die werkgever niet. Dus voor hetzelfde geld zit iemand net in een vast contract en dan wordt diegene ziek ........ Daar gaat 50.000 euro voor het eerste jaar. Voor het tweede jaar nog eens 50.000 erachteraan dan zit je op 100.000 euro. Een kapitaalje wat op de schouders van de resterende "gezonde" chauffeurs in het clubje komt te rusten om er extra bij terug te moeten gaan verdienen. Terwijl ze al schreeuwend zo duur waren t.o.v. een Pool of andere Oost- of Midden-Europeaan.

Betreft het een werknemer met een (jaar-) contract, dan is dat risico al nooit groter dan MAXIMAAL (!!) een jaar, dus maximaal 50.000 euro. Zo simpel werkt een risico-analyse op dit gebied.

Je kunt dus wel met Nederlandse chauffeurs (blijven) werken, maar dan moet er gezocht worden beperking van risico's. Ofwel steeds minder (door-)betalen op momenten dat iemand NIET productief is.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
Ja hoor, er is werk zat.

Alleen moet de Nederlandse chauffeur erop bedacht zijn hoe "duur" hij z'n huid wil verkopen en aan wie.

Je kunt dus wel met Nederlandse chauffeurs (blijven) werken, maar dan moet er gezocht worden beperking van risico's. Ofwel steeds minder (door-)betalen op momenten dat iemand NIET productief is.

Of de Nederlandse chauffeur vraagt zich af hoe "duur" hij z'n huid kan verkopen..... Prinsjesdag komt er weer aan!!

Dus, de Nederlandse chauffeur als wegwerpartikel?? Als ie geld oplevert mag ie blijven, kost ie geld mag ie opdonderden?

In jou ogen toch alleen maar cijfertjes zonder een gezicht??

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
Ja hoor, er is werk zat.

Alleen moet de Nederlandse chauffeur erop bedacht zijn hoe "duur" hij z'n huid wil verkopen en aan wie.

Het zal vooral een risico-inschatting betreffen.

En de Nederlandse chauffeur zou ook de situatie van een andere kant kunnen bekijken. Namelijk voor de uren dat hij productief is kan hij gerust z'n huid duur verkopen, dan zou hij gerust misschien nog wel wat "duurder" mogen zijn. De bottleneck zit 'm nou precies in de tijd dat hij NIET productief is, maar volgens allerlei (CAO-)regeltjes en ingeslopen gewoonten TOCH doorbetaald moet/wil worden.

Ook die werkgever vindt het niet (altijd) leuk om met die contracten te (moeten) werken. Maar hij toch (zoveel mogelijk) met Nederlandse chauffeurs wil blijven werken, moet hij toch zijn risico's als in eerste gaan inperken. Eén van die (super grote) risico's is als een chauffeur bijvoorbeeld langdurig ziek wordt. Ik weet wel, daar kiest die chauffeur natuurlijk niet voor, maar zijn werkgever die blijkbaar dan toch met "dure" Nederlandse chauffeurs wil blijven werken, kiest daar zeker NIET voor.

Bij ziekte moet een chauffeur 2 jaar worden doorbetaald, als het tegen zit 3 jaar. Neem dan voor het gemak even 50.000 per jaar wat die zieke werknemer kost, terwijl er geen productiviteit tegenover staat. Tel uit je "winst". Probeer daar maar eens een berekeningetje op los te laten (met de huidige rendementen) hoeveel chauffeurs er dan een stapje harder moeten lopen en NIET ziek moeten worden in zo'n club om dat te compenseren. Ziekte heeft niemand in de hand (laten we daar even van uit gaan), maar OOK die werkgever niet. Dus voor hetzelfde geld zit iemand net in een vast contract en dan wordt diegene ziek ........ Daar gaat 50.000 euro voor het eerste jaar. Voor het tweede jaar nog eens 50.000 erachteraan dan zit je op 100.000 euro. Een kapitaalje wat op de schouders van de resterende "gezonde" chauffeurs in het clubje komt te rusten om er extra bij terug te moeten gaan verdienen. Terwijl ze al schreeuwend zo duur waren t.o.v. een Pool of andere Oost- of Midden-Europeaan.

Betreft het een werknemer met een (jaar-) contract, dan is dat risico al nooit groter dan MAXIMAAL (!!) een jaar, dus maximaal 50.000 euro. Zo simpel werkt een risico-analyse op dit gebied.

Je kunt dus wel met Nederlandse chauffeurs (blijven) werken, maar dan moet er gezocht worden beperking van risico's. Ofwel steeds minder (door-)betalen op momenten dat iemand NIET productief is.

Dus jonge mensen moeten chauffuers maken Die nooit ziek worden Altijd ja en amen zeggen

Moet een aansluiting hebben voor de computer.Leef je uit.Kan alleen maar zeggen doe je best

Huub

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
In jouw ogen toch alleen maar cijfertjes zonder een gezicht??

Ja ..., wat moet ik daar op zeggen ..

Op het moment dat er van mij verwacht wordt dat er een aantal opties en inschattingen worden onderbouwd waardoor een ondernemer TOCH nog een mogelijkheid ziet om met Nederlandse dure chauffeurs te blijven werken, dan moet ik het daar mee doen. Ik ga dan niet eerst alle chauffeurs enquèteren wat die denken van hun CAO of uurloon. Haha ..., dat lees ik hier wel .. :p

Je zou ook meteen kunnen concluderen: "Man .., tent sluiten of failliet laten gaan, en met een schone lei en een bedrijf in Polen of Hongarije opnieuw beginnen". En als een bedrijf jaar op jaar dik winst draait en niet meer weet wat ze nou weer eens voor gekkigheid moeten bedenken om van hun geld af te komen, dan hebben ze mij (ook) niet nodig.

Dus ja ..., cijfertjes vooral.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
Je zou ook meteen kunnen concluderen: "Man .., tent sluiten of failliet laten gaan, en met een schone lei en een bedrijf in Polen of Hongarije opnieuw beginnen".

Dus ja ..., cijfertjes vooral.

De voordelen van het bedrijfsleven, mogelijk gemaakt door hun vriendjes in Brussel. :hamer:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
De voordelen van het bedrijfsleven, mogelijk gemaakt door hun vriendjes in Brussel. :hamer:

Voorlopig heeft alleen de consument en een heel apparaat aan (Euro-)ambtenaren vooral baat bij "de vriendjes in Brussel".

En een bedrijf beginnen in Polen getuigt voor een ondernemer van net zoveel lef als bijvoorbeeld een bedrijf beginnen in Nieuw-Zeeland of Nigeria. In beide gevallen kan er sprake zijn van een vooruitziende blik die profijt brengt, doch ook een verschrikkelijke kater en een financieel fiasco. Als een Nederlandse ondernemer in het vervoer uitwijkt naar een ander EU-land heeft het vooral toch te maken met "zoveel mogelijk proberen te behouden wat opgebouwd is". Een soort noodgreep/noodsprong gedwongen door de omstandigheden.

Maar ik begrijp dat het u nogal dwars zit allemaal.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Gast jan putter
Helder' date=' duidelijk en eerlijk verwoordt EJD. :ok:

Het is misschien niet hoe we het willen, maar wel hoe het gaat.

Hendrik[/quote']

Ik heb hem ooit is gevraagd welke taal hij sprak met zn slaven

Precies zo ik gedacht had........In derdaad een top ondernemer :ok:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gast
Reageer op deze discussie...

×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Forum voorwaarden