[[Template core/global/global/includeMeta is throwing an error. This theme may be out of date. Run the support tool in the AdminCP to restore the default theme.]] Spring naar bijdragen

hoeveel transportbedrijven blijven er in het noorden over


Gast jaxflikl

Recommended Posts

weer een paar grote opdrachtgevers gaan het vervoer over water doen .weer 6800 riten weg . wat blijft er nog over allen ritten rond de kerk .

de chauffeurs die bij ons uit het noorden komen laden hebben er niet veel vertrouwen meer in .

ik weet niet wie dit onder mijn naam geplaats heeft ?

bij ons in de kantine lag mijn leptop ik was er mee de site aan het bekijken toen ik weer een paar vrachtwagens moest laden er blijft er een achter zal het verhaal er wel op gezet hebben.

dus vanaf nu gaat de kantine op slot .

bewerkt door jaxflikl
heb ik niet geplaats
Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
weer een paar grote opdrachtgevers gaan het vervoer over water doen .weer 6800 riten weg . wat blijft er nog over allen ritten rond de kerk .

de chauffeurs die bij ons uit het noorden komen laden hebben er niet veel vertrouwen meer in .

Ja Het Noorden Vroeger was het probleem klein

Nu in deze tijd wordt het een groot probleem

Waarom is Vos er voor jaren terug weg gegaan

Omdat hij er geentoekomst meer in zag

Het Noorden heeft veel landbouw grondt

Daar zal iets mee moeten gebeuren

De Papier fabrieken zijn veel weg

En voor werk zullen de mensen moeten verhuizen

waar wel werk is Amsterdam Rotterdam Utrecht

Nom maar op

huub

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Of ze moeten de brandstof in het noorden goedkoper maken, dan kunnen ze in het westen werken. :D

Ik hoorde dat de vlasteelt bijna uit nederland is verdwenen, dus stop met wiet telen, en ga over op vlasteelt. heb je gelijk weer wat te transporteren. :ja:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
Of ze moeten de brandstof in het noorden goedkoper maken, dan kunnen ze in het westen werken. :D

Ik hoorde dat de vlasteelt bijna uit nederland is verdwenen, dus stop met wiet telen, en ga over op vlasteelt. heb je gelijk weer wat te transporteren. :ja:

Wat ben jij een misselijke kwal!

Hoogmoed komt voor de val.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
weer een paar grote opdrachtgevers gaan het vervoer over water doen .weer 6800 riten weg . wat blijft er nog over allen ritten rond de kerk .

de chauffeurs die bij ons uit het noorden komen laden hebben er niet veel vertrouwen meer in .

Dit is een erg duidelijk topic.:mad:

Waar gaat dit in vredesnaam over??????

Beetje duidelijker graag ,meestal maak ik nog wel iets van dat gebrabbel uut 't Noord'n maar hier kan ik echt niks van maken.:bey:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Wat ben jij een misselijke kwal!

Hoogmoed komt voor de val.

Misschien moet je het ietsje piesje minder serieus opvatten. :rolleyes:

De Topic starter start met een verhaal, zonder bron vermelding oid.

En om dan op elke verhaal maar serieus in tegaan.....

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Gast trekvogel 1
Dit is een erg duidelijk topic.:mad:

Waar gaat dit in vredesnaam over??????

Beetje duidelijker graag ,meestal maak ik nog wel iets van dat gebrabbel uut 't Noord'n maar hier kan ik echt niks van maken.:bey:

als je de nieuwsberichten en een keer een goede krant leest ? inplaats van de telegraaf had je kunnen lezen dat de suiker fabriek zijn c0ntainer vervoer van suiker per binnenschip gaat doen .

plus nog twee andere verladers .doen ook mee . en er zijn al plannen om suikerbieten ook weer meer met binnenvaart te gaan doen in de komende jaren .

maar als je niets leest weet je ook niets .

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Er zijn ook nog mensen die buitenland rijden.

Ik heb er niks van gehoord op de duitse en franse radio

maar ook niet gelezen in duitse of franse kranten,

Niet iedereen is distributie boer of zandkipper chauffeur.

dus een verwijzing naar desbetreffende artikel is op zich niks mis mee.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
Het enige wat ik er over gelezen heb is dat de Suiker Unie overweegt om de bieten met een schip naar de fabriek te vervoeren. Maar dan nog verdwijnen ritten niet helemaal, want die bieten zullen toch echt naar het schip toe moeten.

Dat wordt bij de fabriek in Stampersgat (eigenlijk Dinteloord) ook gedaan. Omdat er nog maar 2 fabrieken meer zijn, worden de afstanden steeds groter. Plus als ze alles over de weg laten komen, staan er in no-time dikke files voor de fabriek en krijgen ze ook nooit op tijd alle bieten weg bij de boeren.

Welke papierfabriek is er weg dan? de Kappa-fabrieken staan er nog in Nieuwe Schans, Pekela (2 of zelfs 3), Hoogezand, Coevorden en Hoogeveen. Relatief gaan er meer failliet in het noorden, dan elders. Maar in absolute aantallen zal het elkaar allemaal niet zoveel maken. In het midden en zuiden vallen er ook genoeg om.

Het is net als in de natuur: Survival of the fittest. Alleen de sterkste overleeft.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

Hmm, als Cosun de bieten per schip gaat aanvoeren dan hebben juist de transporteurs die de langere ritten doen er last van.

Denk je echt dat ze voor ritten korter dan 2 uur al die ellende gaan uithalen om dat spul in een boot te krijgen?

Probleem is juist dat ze bieten laten verwerken bij de "conculega" in Duitsland en België vanuit de gebieden die transport-technisch erg lastig zijn te laden. Maar dat laten verwerken bij anderen kost ook veel geld, en ze rekken de capaciteit van de beide fabrieken steeds verder op zodat ze die zelf kunnen ontvangen.

Maar vooral: ZELF DE DURE SUIKER VERKOPEN !!!!!!!!!!!!!!!!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
Dat wordt bij de fabriek in Stampersgat (eigenlijk Dinteloord) ook gedaan. Omdat er nog maar 2 fabrieken meer zijn, worden de afstanden steeds groter. Plus als ze alles over de weg laten komen, staan er in no-time dikke files voor de fabriek en krijgen ze ook nooit op tijd alle bieten weg bij de boeren.

Welke papierfabriek is er weg dan? de Kappa-fabrieken staan er nog in Nieuwe Schans, Pekela (2 of zelfs 3), Hoogezand, Coevorden en Hoogeveen. Relatief gaan er meer failliet in het noorden, dan elders. Maar in absolute aantallen zal het elkaar allemaal niet zoveel maken. In het midden en zuiden vallen er ook genoeg om.

Het is net als in de natuur: Survival of the fittest. Alleen de sterkste overleeft.

Dikke files? Voor die vrachtwagens die de bieten van overver halen? Dat lijkt me niet, die zijn zo lang met een vracht bezig dat dat amper uitmaakt, lijkt me.

In Hoogkerk staat volgens mij ook nog een papier/kartonfabriek.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
weer een paar grote opdrachtgevers gaan het vervoer over water doen .weer 6800 riten weg . wat blijft er nog over allen ritten rond de kerk .

de chauffeurs die bij ons uit het noorden komen laden hebben er niet veel vertrouwen meer in .

als je de nieuwsberichten en een keer een goede krant leest ? inplaats van de telegraaf had je kunnen lezen dat de suiker fabriek zijn c0ntainer vervoer van suiker per binnenschip gaat doen .

plus nog twee andere verladers .doen ook mee . en er zijn al plannen om suikerbieten ook weer meer met binnenvaart te gaan doen in de komende jaren .

maar als je niets leest weet je ook niets .

Heeft iemand eigenlijk een linkje of een krantenartikel zodat we precies weten waar het over gaat?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
eureka karel

Dank U.

Minister Schultz van Haegen noemde de invoering van de merknaam 'the Blue Road' een belangrijke eerste stap naar een verdere integratie in de binnenvaart.

Aha .., als er een minister van Verkeer en Waterstaat betrokken is bij zoiets is het toch vaak een voorbode dat zo'n inititief weer een langzame dood sterft. Oké, er zullen de nodige centjes aan subsidie in gaan zitten. Maar de initiatieven op dit gebied zijn de afgelopen 20 jaar niet meer te tellen. De meesten liepen (voorlopig) op niets uit en er werd ook nooit meer iets van gehoord.

Wat dacht u van "distrivaart", of kijk eens op DEZE site ( << klik < ) of het "kraanschip" uit 2006 ( << klik !! < ).

Het klinkt alleen lekker sexy voor een verlader om daarmee in één adem te worden genoemd. En dat is voornamelijk ook de drijfveer om mee te doen aan zo'n initiatief: maatschappelijk verantwoord ondernemen en de carbon footprint.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
vraagt de man die alles vinden ken op internet .

Ja, sorry.

Haha .., wellicht een beetje "moeheid". Zoals hier boven beschreven geef ik zulke berichten altijd weinig aandacht. Hooguit pffff .... en dan blader ik weer door. Heb wat dat betreft al zoveel van die hemelbestormende ideeën gelezen, meegemaakt en bestudeerd.

;)

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
Dank U.

Aha .., als er een minister van Verkeer en Waterstaat betrokken is bij zoiets is het toch vaak een voorbode dat zo'n inititief weer een langzame dood sterft. Oké, er zullen de nodige centjes aan subsidie in gaan zitten. Maar de initiatieven op dit gebied zijn de afgelopen 20 jaar niet meer te tellen. De meesten liepen (voorlopig) op niets uit en er werd ook nooit meer iets van gehoord.

Dat ben ik helemaal met u eens. Als die schepen dan ook echt een groot aantal vervoersbewegingen per weg kunnen vervangen, dan kan het lonen. Maar als aan beide zijden de vracht toch weer op een vrachtwagen moet, dan wordt het een duur verhaal.

Doet me denken aa het heugelijke feit dat deze week in op het radio nieuws was: de Betuweroute wordt meer gebruikt dan vorig jaar. Maar nog steeds niet genoeg om rendabel te werken. Nu 500 ritten per week, 800-900 ritten om rendabel te zijn oid.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

Ik moest even zoeken, want ik wist niet of het artikel op internet stond of dat ik het op een andere manier onder ogen had gehad:

Ingezonden: ‘Het wordt stil op kleine kanalen'

Op enig moment komt er een uiting van teloorgang naar buiten. Teleurstelling over veranderingen, die rigoureus lijken en wellicht onomkeerbaar zijn.

Door Henry Mooren - 9 april 2010

Als er boven een artikel staat: ‘Veghel wordt bereikbaar voor 1500-tonners', roept dat onherroepelijk reacties op. Maar niet vergeten moet worden dat er in plaats van 2010 bijvoorbeeld 1993 had kunnen staan, want plannen om de vaarweg tussen de Maas en Veghel te verruimen en gedeeltelijk te verplaatsen zijn al tamelijk oud. En dat geldt ook voor het Wilhelminakanaal en het Kanaal Wessem-Nederweert. Incidenteel zijn er verruimingen geweest, zoals tussen sluis I in Oosterhout en sluis II bij Tilburg, overigens alweer bijna veertig jaar geleden, bij de sluis van Panheel, bij Helmond en tussen sluis II en Veghel met een nieuwe sluis in Schijndel. Laatstgenoemde realisatie was in 1996.

Natuurlijk is het niet leuk als de concurrentie toeneemt, maar durven we de realiteit onder ogen te nemen? Wat is de ontwikkeling in de binnenvaart en, zeker niet onbelangrijk, waar kiezen ontvangende en verladende bedrijven voor? Als we enkele kleine vaarwegen in Nederland bestuderen zien we dramatische ontwikkelingen. Het Noord-Willemskanaal tussen Groningen en Assen ligt er vrijwel verlaten bij met één of twee schepen per dag. Hetzelfde geldt voor de Hoogeveense Vaart. De Flevopolders worden hoofdzakelijk aangedaan door schepen met bouwstoffen voor Emmeloord, Lelystad en Almere.

Goederen van de agrarische sector gaan vrijwel volledig over de weg. Het Noord-Hollandskanaal tussen Amsterdam en Purmerend kent nauwelijks nog goederenvervoer. Veel bedrijven verlieten de afgelopen 25 jaar de boorden van de Ringvaart om de Haarlemmermeerpolder, het Spaarne, de Oude Rijn bij Leiden en Katwijk en de Amstel tot Uithoorn. Tarwe naar de Sleutels, suikerbieten naar Halfweg, koper naar Delft, graan laden in Burgerveen, het is geschiedenis.

En hoe verging het de binnenvaart, hoe is de samenstelling van de vloot? Een explosieve schaalvergroting, en zoals nu blijkt tegen de verdrukking in. Op een enkele Neokemp, een schip voor de mislukte distrivaart en tientallen Canal-du-Nordschepen na, zijn er de laatste veertig, vijftig jaar geen schepen meer gebouwd beneden 1000 ton. Wist u dat nog maar circa zes procent van de totale Europese vlootcapaciteit in de droge lading wordt gedragen door schepen van 1000 ton of minder? En wist u dat de gemiddelde leeftijd van deze schepen ruim vijftig jaar is? Zij zijn grotendeels onderhouden en nog volop inzetbaar, maar evengoed kwetsbaar in het economische geweld van de grote geldjagers, de hoge hypotheken en de werkdag van 24 uur. Het is niet de verwachting dat in korte tijd kleine schepen worden gebouwd. Daarvoor zijn de totale aanschaf- en exploitatiekosten gewoonweg te hoog.

Even terug naar Veghel. Er is veel bedrijvigheid, zowel in de productiesfeer als in handelsactiviteiten. Langs de Zuid-Willemsvaart, in de Oude haven en in de Industriehaven zijn veel ondernemingen die in beperkte of in ruime mate gebruik maken van de vaarweg. Daar moeten we zeer zuinig op zijn, maar we mogen niet vergeten dat de beleidsbepalers van de bedrijven aan een vaarweg graag in de toekomst kijken. En wat Veghel betreft vormen de recente realisatie van de A50 tussen Eindhoven en Oss, de uitbreiding van de A2 en de parallel aan de Zuid-Willemsvaart lopende N266 niet te onderschatten bedreigingen.

Helaas kunnen we in ruim 500 woorden niet alle ontwikkelingen aangeven. Maar afwachten is een slechte optie.

Bron: Vaart ( << klik !! < )

Bijkomend nadeel voor de binnenscheepvaart is dat bedrijven tegenwoordig "met de rug naar het water gekeerd staan". Om precies te begrijpen wat daarmee bedoeld wordt, zou u eens met een motorbootje langs de bedrijven moeten varen. Voor zover bedrijven nog aan het water liggen zijn de kades vaak helemaal niet onderhouden. En als men op het terrein met een vrachtwagen komt spreekt men vaak: ga maar naar "achter", naar de kade. Vaak treft men daar dan een verzamelplaats van rommel aan, waaruit al snel blijkt dat de kade niet snel meer gebruikt zal kunnen worden voor enige vorm van (binnen-)scheepvaart.

Ook waar hier in dit topic de nadruk wordt gelegd op het vervoer van suikerbieten:

In de zestiger jaren van de vorige eeuw zijn er in Limburg en Oost-Brabant laadplaatsen voor de suikerbieten gebouwd. Van hieruit werden de suikerbieten per schip en/of per trein naar de fabrieken in West-Brabant en Groningen vervoerd. In 2008 werd de laatste laadplaats in Born (Limburg) gesloten. Het vervoer van de suikerbieten gebeurt door deze sluiting voor 100% via wegvervoer naar de fabrieken in Dinteloord, West-Brabant en naar Appeldorn en Jülich in Duitsland.

Bron ( << klik !! < )

Het wegvervoer is vaak veruit het meest efficient. Ook al worden er, hier en daar, zwaar gesubsidieerd natuurlijk af en toe wel speldenprikjes uitgedeeld. Of in inder geval een poging daartoe.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Voor zover mijn beperkte informatie strekt varen binnenschepen op rode diesel en met een bunkerverklaring. Dus de diesel kost een behoorlijk stuk minder dan de diesel voor het wegtransport. Verder gaan de bruggen open zodra er ook maar een schip in zicht komt, zowel beroeps als pleziervaart. Als we deze voordelen nu eens allemaal af zouden schaffen en gewoon belasting zouden heffen over elke gevaren kilometer, beetje maut en spitsbelasting erbij enzo. In hoeverre blijft de de binnenvaart dan nog lonend? Of concurerend?:(

mvg Eric :bey:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Waar is dat dan? Ik rij momenteel 4x per dag van de stort in Groningen naar de Vam in Wijster. Moet bij Groningen 2x het kanaal over. En die bruggen gaan gewoon open voor elk bootje. Bij tijden is zo'n praam nog 300 meter weg en komt dan met een slakkegang aangevaren. En elk binnevaartschip kan gewoon doorvaren, brug is gewoon open. Ik woon zelf in Donkerbroek, aan de Turfroute. Die bruggen gaan ook gewoon open zodra zo'n plezierpraam op de toeter blaast.

mvg Eric :bey:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
Waar is dat dan? Ik rij momenteel 4x per dag van de stort in Groningen naar de Vam in Wijster. Moet bij Groningen 2x het kanaal over. En die bruggen gaan gewoon open voor elk bootje. Bij tijden is zo'n praam nog 300 meter weg en komt dan met een slakkegang aangevaren. En elk binnevaartschip kan gewoon doorvaren, brug is gewoon open. Ik woon zelf in Donkerbroek, aan de Turfroute. Die bruggen gaan ook gewoon open zodra zo'n plezierpraam op de toeter blaast.

mvg Eric :bey:

AHA, ben jij dat. :D

Die brug bij Waterhuizen is ook een drama. Net zo als die bij de Stainkoel'n. :hamer::hamer::hamer:

Ook die brug bij het Julianaplein gaat open als er zo'n plezierboot komt. Spits of niet, die brug gaat open. Al loopt het verkeer van alle kanten vast boeit niet.

Neem dan de Fonnejachtbrug bij Garijp. Sinds de verdubbeling gaat die nog 2 keer per dag open, volgens mij. Rond 9.30 en rond 14.30. Dan zijn het alleen maar plezierbootjes die het verreken om hun mast plat te leggen. Laat zulke gasten maar wachten.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gast
Reageer op deze discussie...

×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Forum voorwaarden