[[Template core/global/global/includeMeta is throwing an error. This theme may be out of date. Run the support tool in the AdminCP to restore the default theme.]] Spring naar bijdragen
  • 0

Truck interieur


Gast Bastiaan

Vraag

Gast Bastiaan

Dag mensen,

Mijn naam is Bastiaan en ik ben student industrieel ontwerpen aan de Technische Universiteit Eindhoven.

Mijn team en ik zijn op het moment bezig met een onderzoek voor onze studie over de toekomst van truck interieurs. Om een goed beeld te krijgen van het truckers vak en de indeling van bestaande truck cabines zijn wij op zoek naar truckers die hier een beetje zouden kunnen vertellen over hun eigen cabines. Zaken waar jullie je aan ergeren of juist niet zouden kunnen missen, eigen toevoegingen aan je dashboard, etc.

Wij waarderen elke hulp.

Met vriendelijke groet,

Bastiaan Ekeler

Link naar opmerking
Deel via andere websites

18 antwoorden op deze vraag

Recommended Posts

  • 0

geef mij maar een standaard cabine.. al die prullaria is voor mij overbodig, maar ik versta wel dat men als internationale chauffeur graag wat surpluskes heeft. Voor wie hele dagen en meer dan 400 a 500 km per dag meot rijden versta ik wel dat ze een beetje meer luxe willen, maar ik sta na maximum 1 uur rijden terug stil en kan er dus neit genoeg van genieten naar mijn mening. ook overnacht ik niet in mijn bolide.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid

wat ik voornamelijk mis is een goeie locatie voor een koffie zetter en ruimte om je kleren op te bergen want de 3 kastje boven het raam zit eten enz in en onder het bed zit aan de ene kant de adr kist en in het grote vak de koeling dus houd je een ruimte over van een 40 cm bij 70 cm voor kleren maar dat mag wel wat beter bij de xf 105

gr john

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid

Ja dat vind ik ook, voor de lange afstanden zou wat meer ruimte voor je kleding wel makkelijk zijn. Voor de koffie zetter is er wel wat ruimte beschikbaar maar t kan altijd beter.

Tv tje kan tegenwoordig aan de wand en de magnetron wel ergens boven in de cabine.

Tja verder is eigenlijk alles aanwezig: radio, standkachel, standairco, koelkast en een goed bed..

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid

vooral een goed bed de rest kan je zelf voor zorgen.Misschien een idee.Het bed zo fabriceren dat je via enkele stelschroeven de zaak waterpas kan zetten.Ik bedoel,staat je cabine scheef dan staat je bed ook scheef en voor mij persoonlijk,ik kan dan niet slapen.Het mag natuurlijk niet te omslachtig zijn maar volgens mij moet dat lukken en het verhoogd het slaapcomfort.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0

wat ik erg prettig zou vinden is een lcd scherm van 8 of 10 1nch in het dashboard.

voor een filmpje kijken, laptop op aansluiten, playstation, dodehoek camera etc.

en ik wil die onderruitje in de deur weer terug.

en een koffiejuffrouw :D

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid

Ik ben maar een klein ventje met korte beentjes en heb er nog wel eens last van dat ik moeilijk in en uit kan stappen. Ik moet de stoel vrij ver naar voren zetten en kan dan soms moeilijk met mijn rechter voet tussen de stuurkolom en de stoel door. Verder zou het leuk zijn als het gaspedaal met de stoel zou meeveren, nu komt het bij een hobbel nog wel eens voor dat ik heen en weer hobbel tussen gas los en volgas :D:D:D.

Oh ja, en zet de versnellingspook (handgeschakeld) niet te ver naar achteren, ik krijg nog wel eens last van mijn rechterschouder van het naar 4 en 8 schakelen. Bij Daf staat de pook wat prettiger.

groetjes Captain Krimson

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
Gast Trucklily
Hm, ik heb de stoel niet in de luchtvering, je hebt een veel beter gevoel bij de wagen zonder... auto veert van zichzelf genoeg vind ik.

Inderdaad, was het eerste wat ik zocht in mijn DAFje, hoe die stoelvering uit kon :eek: Ik heb ook van die korte pootjes dussss en inderdaad, ik had ook het idee toen dat ik het gevoel met de auto kwijt raakte. Zouden hierdoor zoveel vrachtauto's op hun kant gaan? Door de veringen van cabine en stoel?

Inderdaad vind ik de cabines niet goed instelbaar voor de verschillende soorten mensen. Zoals Krimson al zegt: versnellingpook, stoel, stuur. Maar ook veiligheidsgordel (ook bijrijderskant!) en de hendel voor de richtingaanwijzer/groot licht. Die zit nu zo ver weg dat ik mijn hand van het stuur moet halen om de richtingaanwijzer aan te moeten zetten.

Prullenbak en bed verdienen ook aandacht.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid
Inderdaad, was het eerste wat ik zocht in mijn DAFje, hoe die stoelvering uit kon :eek: Ik heb ook van die korte pootjes dussss en inderdaad, ik had ook het idee toen dat ik het gevoel met de auto kwijt raakte. Zouden hierdoor zoveel vrachtauto's op hun kant gaan? Door de veringen van cabine en stoel?

.

Ik kan me nog een NOVA achtige uitzending herinneren van 10 à 15 jaar geleden waarin deze conclusie werd getrokken.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid

Een ruime cabine, a la Daf, met veiligheidsgordels die verstelbaar zijn en niet bij de eerste beste keer dat je ze nodig bent, die dingen je strot afsnijden omdat je ze niet kunt verstellen. Dan een cabine die waterpas is te stellen, want de heren straatleggers kunnen perfecte straten maken, ieder hobbeltje krijgen ze toch maar weer op dezelfde plaats terug en de parkeerplaatsen zijn meestal te hellend aangebracht naar de verkeerde kant zodat je vaak met hoofd omlaag ligt te slapen. Verder lichtdichte gordijnen, heb er een hekel aan dat 's nachts mijn cabine hel verlicht is.En ja dan de zaken die al genoemd zijn, standairco, standkachel, koelkast, magnetron, goede radio, prullebak, opbergruimte voor je natte kloffie, voor al dit moois mag je de digitale tacho gratis eruit halen.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
Trouwens, het onderruitje dat Midweek noemde zou aan de rechterkant van de truck geen overbodige luxe zijn. Maar dat zal wel ten koste gaan van de stevigheid van portier/ cabine. Is wel het overwegen waard om eens te onderzoeken lijkt mij.

Alweer onderzoeken, het heeft vroeger zijn dienst al bewezen, toen scania met de 111 super, een zij ruitje had, en dat werkte toen al super.... Maar omdat de trucks er steeds mooier moeten uit zien, is dat ruitje verdwenen....

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid

Ik vind dat in de toekomst ze in europa maar eens iets moeten doen aan de wetgeving tav de toegestane lengte van de auto. Bijv een max aan de laadmeters. (andere kant van de plas)

Als de cabine bijv 1 meter langer mag worden, dan wordt het interieur vanzelf beter. toch?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Administrators
Trouwens, het onderruitje dat Midweek noemde zou aan de rechterkant van de truck geen overbodige luxe zijn. Maar dat zal wel ten koste gaan van de stevigheid van portier/ cabine. Is wel het overwegen waard om eens te onderzoeken lijkt mij.

Ze zijn er toch nog? Volvo FL (ok, uit produktie), Renault .... (type ff kwijt) en Iveco toch ook ?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid
Ze zijn er toch nog? Volvo FL (ok, uit produktie), Renault .... (type ff kwijt) en Iveco toch ook ?

Het nieuwe type Volvo FL en FE zijn te leveren met een onderste zijruit aan de rechterkant.

Dit zit in het distributie plus pakket wat je als een optie kan bestellen.

En aangezien de veiligheidstesten van Volvo zeer hoog zijn, zal het met de stevigheid wel goed zitten denk ik.

Ik ga over ca. 3 weken rijden met een FL, en je hebt er een hoop gemak van vind ik.

Groetjes Rien

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid
Ik mis in elke cabine een prullebak.

Nu moet je alles los in de cabine laten liggen tot je het een prullebak kan gooien(onvelig en niet al te fris), wat bij veel chauffeurs wordt opgelost door alles uit het raam te gooien.

Mij idee is om daarvoor een prullebak met deksel in te bouwen waar normale pedaalemmerzakken in passen.

In mijn MAN zit dus wel een prullenbak:D Af fabriek. Deze hangt rechts van de bestuurdersstoel thv de rugleuning.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid
Ik mis in elke cabine een prullebak.

Nu moet je alles los in de cabine laten liggen tot je het een prullebak kan gooien(onvelig en niet al te fris), wat bij veel chauffeurs wordt opgelost door alles uit het raam te gooien.

Mij idee is om daarvoor een prullebak met deksel in te bouwen waar normale pedaalemmerzakken in passen.

Ook mis ik een plaats waar je fatsoenlijk een natte jas kan ophangen

voor de vuilnis heb ik de ouderwetse plastic zak aan de bijrijdersstoel hangen en alleen schillen gaan het raam uit ivm stank

dat van die natte jas is een goede, de mijne ligt nog te drogen voor de bijrijdersstoel van de regen van gister

het is alleen zo romelig in de cabine

overigens mis ik wel eens een randje cq bakje bij het bed om een bril,horloge of iets dergelijks weg te leggen voor de nacht.

gr de vingers

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gast
Beantwoord deze vraag...

×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Forum voorwaarden