[[Template core/global/global/includeMeta is throwing an error. This theme may be out of date. Run the support tool in the AdminCP to restore the default theme.]] Spring naar bijdragen

Stapje voor stapje onderweg naar Canada


Grumpy

Recommended Posts

  • Forumlid

Beste allen,

Uiteraard, ik heb al even bekeken wat er zoal te vinden valt op dit forum betreft de overtocht naar Canada. Graag geen doorverwijzingen want er zijn voor mij nog genoeg vragen die ik niet beantwoord krijg door het lezen van andere onderwerpen.

Ik zal me even voorstellen, ik ben Leon, 21 jaar jong en ik ben woonachtig in het oh zo zonnige Westland. Eigenlijk ben ik opzoek naar een soort van vrijheid. Wat versta ik onder vrijheid? Nouwja, duizenden kilometers rijden zonder 7 keer per dag in de file te staan. Niet in de stress zitten als de vosa, bag of politie voorbij komt rijden, wetende dat je een kwartier over je tijd heen zit omdat je geen parkeerplekken kan vinden, of omdat deze vol staan. Waar een chauffeur nog echt chauffeur is, op zichzelf aangewezen. Duizenden kilometers door natuur heen rijden ipv bijna alleen maar volgebouwde industrie. Tuurlijk weet ik wel dat je ook hier lange afstanden kan rijden, weken van huis en lekker op jezelf. Alleen vaak kom je dan meteen in armoegebieden terrecht. Teminste, 'armoe'. Het oostblok vind ik niet zo leuk om naartoe te gaan. Bovendien lijkt het me ook wel super dat, als je eenmaal een behoorlijke rit erop heb zitten, dat je nog steeds mensen kan verstaan. Omdat Engels de hoofdtaal is van Canada en Amerika (Goed, je hebt ook een franse gedeelte, maar dat terzijde.) Ik hoef er niet rijk van te worden. Maar deze ervaring wil ik toch wel graag in me visuele dagboekje erbij hebben.

Er zijn behoorlijk wat artikelen te vinden over mensen die daar zitten. Ook zijn er websites over emigratie naar Canada. Maar toch zou ik graag ook eigen ervaringen willen horen. Het is nogal een behoorlijke studie als ik dat allemaal zo eens lees (niet dat ik een slechte leerling ben hoor). Er zijn een aantal vragen waar ik ook antwoord op zou willen hebben. Ik ben niet van plan per direct te vertrekken hoor. Maar voorjaar/zomer 2012 wil ik er toch wel langzamerhand aan beginnen.

Allereerst, de belangrijkste vraag eigenlijk. Hoe begin je zo'n immens project? Ik lees artikelen van mensen die solliciteren via het web. Mensen die naar Canada toegaan om daar te solliciteren en er meteen een vakantie aan vastplakken. Stap 1, de wil en de motivatie om dit te gaan doen is er absoluut, maar nu het geregel, hoe begin je dat? Het vinden van werk, de visums, etc.

Goed, éénmaal werk gevonden. De werkvisum is geregeld. Dan komt het volgende. Je gaat naar Canada en haalt daar opnieuw je vrachtwagenrijbewijs (geldzaken kom ik later nog even op). Als dat allemaal gelukt is en je hebt alles in je zakje zitten begin je met werken. Toch wil ik graag een permanente visum. Ik ben eigenlijk niet van plan om daar een jaar te zitten om vervolgens weer naar Nederland te gaan en duizenden euro's even onder de mat te vegen.

Hoe doe je dat met je zorgverzekering, aangezien je eerst een werkvisum van een jaar krijgt. Blijf je hier in Nederland verzekerd, moet je je daar verzekeren. Of gebeurd dat pas als je een permanente visum ontvangen heb? En hoe gaat dat met je pensioen, bouw je die daar op, of doe je dat hier?

Ik heb toevallig websites bekeken, waaronder 'Dutch West Canadian Connection'. Alleen het ziet er in mijn ogen ietwat simpel uit. Niet professioneel. Ik gaat niet mijn geld uitgeven aan een instantie om vervolgens bedrogen te worden. Dan ga ik liever alles zelf regelen. Hoewel daar wel behoorlijk wat tijd in zou kunnen zitten. Mocht iemand nog een suggestie hebben, ik hoor het graag.

Met vriendelijke groet,

Grumpy (me maten noemen me zo omdat ik wel eens een petje draag met die kabouter van sneeuwwitje erop)

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

Als je solliciteerd en aangenomen wordt bij een bedrijf als H&R of Trans X, heb je alles.

Verzekering, zorgverzekering, pensioenopbouw (daar).

Werkvergunning is per jaar, vind jou baas dat je je werk goed doet, word ie probleemloos verlengd,zoniet bye bye.

Je kunt zelf je PR aanvragen(permanent residence), of dit door een bureau laten doen, komt heel wat bij kijken hoor.

Ook moet je geen strafblad hebben, als je een strafblad hebt kom je Amerika zowiezo niet in.

Ik weet van H&R dat ze solicitaties doen in Engeland.

Voor de rest, lees mn web-log op de pagina waar ik Canada binnenkom, weet je een beetje wat je kunt verwachten;)

Lees net nog even dat je pas 21 bent, zou een probleem kunnen zijn.....ze eisen toch wel min. 2 jaar intern. ervaring.

Zijn erg kritisch op jonkies daar, je zal je moeten bewijzen

Grumpy betekend daar dat je een chagarijn bent, is maar dat je het ff weet.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

Je zit met je vraag(vragen) precies op de goede plek :D Runnerron heeft er ook gezeten en er zit nog iemand hier die er nog steeds zit.Dus die zullen je vast en zeker helpen.Als Amerika een optie is moet je bij Corydon zijn.Dat is onze Joe Es of EE expert.Woont en werkt er al jaren en is ook zeker niet te beroerd om goede adviezen te geven.

Ik wens je heel veel succes met alles.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

Runnerron,

Even op dat Grumpy, ja ik weet dat dat zo is, dat is die kabouter ook. Ik ben in het dagelijks leven altijd wel optimistisch en vrolijk, dus die pet vond ik wel leuk om te hebben hehe. Ja, technisch gezien word ik over 2 weken 21. Zoals ik zei, ik wil dat graag medio 2012 eens aan beginnen. Had m'n rijbewijzen met 5 maanden en tegen die tijd heb ik 3.5 jaar ervaring op de tuut. Toen ik eenmaal m'n henger had begon ik vrijwel meteen internationaal. Dit was hoofdzakelijk Duitsland en Frankrijk. Daarna nog een jaar op Engeland gereden en tussendoor nog ritjes naar Italië. Nu rij ik weer Benelux, Duitsland en Frankrijk. M'n motivatie is goed en als ik eens om m'n heen kijk zie ik dat ik nog één van de weinige jongeren ben die dit vak uit willen oefenen. Ik had beter kunnen doen, zoals veel vrienden van mij. Die genieten een opleiding en zullen met 40 uur net zoveel verdienen als ik met 70 uur. Waar ik m'n opleiding tot chauffeur heb gevolgd, waren 15 van de 20 gasten ermee gekapt. Die dingen naar school met een instelling 'Ik kan niks, dus ik word maar chauffeur'. Erg teleurstellend kan ik je zeggen, het is eigenlijk een vak die moet blijven bestaan, maar waar in de toekomst te weinig mensen voor te vinden zijn. Ik snap ook wel dat veel mensen nu begrijpen dat ze met een opleiding veel verder komen en veel beter kunnen verdienen. Bij mij is het vrachtwagen rijden mijn ding, mijn hobby. In feite een jongensdroom die uitgekomen is. Je hebt het in je of je hebt het niet, daar moeten bedrijven in de toekomst toch wel langzamerhand naar gaan kijken. Jonge mensen zoals ik zijn eigenlijk te toekomst toch? Bewijzen wil ik mezelf natuurlijk wel. En daar ga ik absoluut m'n best voor doen.

Maar ik dacht even dat een werkvergunning pas uitgegeven werd, als jou bedrijf aan kan tonen als hij of zij daar geen mensen van eigen land kan voor kan vinden. Maar dat is een geruststelling, uiteraard wil ik wel m'n PR gaan halen. Ik wil dit wel voor heel wat jaartjes doen (wie weet als het me onwijs goed bevalt wel voor altijd, je weet niet hoe het loopt). Maar het is namelijk niet m'n plan om 8000 euries uit te geven om met een jaar weer terug te komen.

Ik ben jong genoeg, helaas. Maar ik weet wel wat ik wil. En dat is eindeloos door Canada en Amerika cruizen. Lijkt me echt fantastisch.

Edje,

Ja ik door dat ik hier vrij goed zit. Eigenlijk zit ik nooit heel erg druk op de computer. Moet zeggen dat ik zo'n forum wel leuk vind hehe. Natuurlijk zou Amerika ook een leuke optie zijn. Alleen als ik lees dat je aan een loterij mee wilt doen om een green card te bemachtigen omdat je anders na 3 maanden het land weer uit mag, zie ik dat toch eigenlijk niet zo zitten. 'Chauffeur' valt eigenlijk onder de categorie 'laag opgeleide mensen'. Erg jammer, want zonder transport had zelfs het witte huis daar niet gestaan. Ik denk dat het behoorlijk lastig zal worden om daar binnen te komen. Canada ziet er wel wat rooskleuriger uit en ook vanaf daar gaan ze richting 'The USA'. Dus opzich kom je dan weinig tekort toch :)

Maar onwijs bedankt, en Runnerron, ik gaat je weblog na m'n bakkie koffie zeker lezen !

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

Je PR aanvragen kan al gelijk als je aan het werk gaat daar, doe het via een officieel immigratie bureau, kost wel wat maar er komt veel bij kijken, heel je doopcel wordt gelicht.

Je moet het nodige regelen in NL voor je erheen gaat.

Zo moet je in je geboorteplaats een verklaring van goed gedrag halen, ook willen ze alles van je familie weten als je voor een PR gaat.

Een immigratie bureau kan je alvast op de hoogte brengen van dingen die je hier moet regelen m.b.t je PR aanvraag, scheelt je weer een vliegreis heen en weer als je niet alles compleet hebt.

Een perminent Residence verkrijgen duurt (als alles gladjes verloopt) tussen de 1 en 2 jaar.

Als je eenmaal je PR binnen hebt, zit je niet meer aan bedrijven vast die aangesloten zijn bij het ministerie off Labour, en kun je overal werken waar je maar wilt en ben je dus niet meer afhankelijk van een werkvergunning.

Werkvergunningen worden idd alleen verstrekt als er op het vakgebied een tekort is, en dat is nog steeds zo in Canada, ze hebben een groot tekort.

Houd er rekening mee, dat het halen van rijbewijzen en cursussen zo'n 5 a 6 weken in beslag neemt als je alles in 1 keer haalt, dus geen inkomen.

In mijn geval waren we bij H&R wel gelijk verzekerd tegen ziektekosten, maar laat voor de zekerheid je zorgverzekering in NL 3 maanden overlappen.

Je moet genoeg geld mee om drie maanden te kunnen overbruggen en je bent een half jaar verder voordat het financieel een beetje loopt.

Wil je gelijk je PR aanvragen, moet je dat geld uiteraard ook meenemen.

Onkosten vergoeding kennen ze niet in de vorm die wij hebben, die krijg je via de belasting terug eens per jaar (best wel de moeite).

Suc6:bey:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

voor een PR moet je 1092 dagen in Canada zijn geweest (=3 jaar), alle dagen buiten Canada zoals in de states gelden niet, behalve als t voor je werk is. als je al n baan vindt is t dus zorgen dat je bijhoudt wanneer je waar geweest bent. en ja canada vraagt dan naam adres en woonplaats en de reden van je bezoek.

als je baas een goed computerprogramma heeft maakt ie zo een uitdraai van al je trips.

enne t aanvragen van dat PR is echt niet zo moeilijk hoor piece of cake

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
voor een PR moet je 1092 dagen in Canada zijn geweest (=3 jaar), alle dagen buiten Canada zoals in de states gelden niet, behalve als t voor je werk is. als je al n baan vindt is t dus zorgen dat je bijhoudt wanneer je waar geweest bent. en ja canada vraagt dan naam adres en woonplaats en de reden van je bezoek.

als je baas een goed computerprogramma heeft maakt ie zo een uitdraai van al je trips.

enne t aanvragen van dat PR is echt niet zo moeilijk hoor piece of cake

vanaf wanneer is dit dat je 1092 dagen in canada moet geweest zijn ?? wij hadden onze PR reeds na 18 maand, ik denk dat je het verward met het canadees burgerschap , dat is idd 3 jaar of 1092 dagen , en dan gaan ze je paspoort na ook , en als je zegt dat je op de states hebt gereden moet je idd alles junnen bewijzen waar en wanneer je er was , en , die dagen TELLEN NIET MEE in die 1092 dagen , het moet echt 1092 dagen in canada zijn over een periode van 5 jaar, de reden dat ik deed weet is omdat we daar nu info over aan het nemen zijn.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

hey Grumpy

op bijgaande link vindt je veel info

http://www.cic.gc.ca/english/index.asp

succes, enne pas op voor bureaus die je alleen van je geld af willen helpen, en vergeet vooral niet dat je hier per mijl =1.6 knm betaald wordt.

0.40$ per mijl of 0.40$ per km maakt ietsjes verschil op n rit van zeg 4-5000 km

Dutchie

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
vergeet niet om als je naar Canada komt om n bewijs van schadevrij rijden van je nederlandse baas en je eigen verzekering mee te brengen.het liefst in het engels

:ok:Niet het liefst in het engels, maar gewoon in het engels.

Zorg ook dat je over een creditcard beschikt, als je eens een auto wilt huren ofzo.

Er gebeurd bijna niks in Canada zonder creditcard.

Ik weet niet wat of een partybeest je ben maar zorg dat je helemaal schoon bent van drugs, je krijgt de eerste paar dagen gelijk een drugs/alcohol test.

Ook tijdens je werk kun je in ene opdracht krijgen een drugs/alcohol test te doen,dus ruim 24 uur alvborens je te werk gaat geenbiertje.

Een bedrijf als H&R bijv. heeft een zero tolerance wat alcohol/drugs aangaat.;)

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

Oke, komt wel behoorlijk wat bij kijken. Maar voor zover ik weet heb ik niemand in mijn familie die ooit in het crimineel circuit heeft gezeten. Hoewel ik vroeger toen ik klein was wel eens wat uitvrat, gewoon de stomme dingetjes die kleine kinderen eigenlijk doen, ben ik nooit te ver gegaan of in aanraking geweest met de politie. Alcohol, ja dat nuttig ik wel. Ik lust wel graag een biertje in m'n weekenden, maar ik denk niet dat ik de enige ben. Drugs, hmm ik heb wel eens een blowtje op een paar jaar geleden. Alleen ik had daar meer van verwacht dus dat heb ik eigenlijk nooit meer gedaan. Bovendien zie ik mezelf niet zo graag zitten in een afkickkliniek, zwaardere drugs heb ik dus ook nooit gebruikt en die plannen heb ik ook absoluut niet.

Die creditcard is wel makkelijk dus, die komt ook op m'n notitieblad.

Op dit moment heb ik wel een behoorlijk spaarpotje, plus dat m'n auto er ook uitgaat tegen die tijd. Had op standplaats-canada gelezen dat die rijbewijzen inderdaad wel wat tijd kosten en dat het ook een behoorlijke tijd in beslag neemt voordat de knaken jouw kant weer op gaan rollen, dus ik zal zeker voldoende meenemen.

@DutchieinQuebec

Die site heb ik inderdaad gezien ja, daar kan je ook heel veel vinden en die betaling per mijl of kilometer. Dat scheelt inderdaad wel wat ja.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

hey grumpy

als je tijd hebt kijk dan eens op bijgaande link en download daar het pre trip inspectie geval.

handig om te weten en t scheelt je hier 4 of meer lesuren.

bovendien zou het daar ook niet verkeert zijn..:p

https://secure.saaq.gouv.qc.ca/documents/documentation/en/accueil/%2A/%2A/anon?keywords=pre+trip+inspection&type=All

dutchie

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Gast trekvogel 1
Als je het volgens het boekie doet, doe je elke ochtend een halve APK keuring:p

ja en het gras bij de buren is altijd groener .het is over al wat en moet overal werken .

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

Gave ambities! Hoop echt voor je dat je daar halfweg 2012 naar toe kan!

En over dat school verhaal, klopt als een bus, doe de opleiding nu en hebben ons met 5 man van de 20 voor december ingeschreven voor de CCV examens. Het gros zei; ach ik zit wel goed op de loods of als bijrijder, mijn tijd komt wel. De leraar vroeg aan het begin van het jaar waarom we ervoor kozen: Had geen zin in wat anders was ook 75 procent van de reacties. Ze vonden het gek dat de overige 5, inmiddels wel een leuk groepje zo, vrachtwagens geweldig vonden en er razend veel zin in hebben om de weg op te gaan.

Zelf hoop ik in de toekomst op ierland te rijden, liggen mn roots. maar dat terzijde.

Succes met de papierwinkel voor canada!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gast
Reageer op deze discussie...

×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Forum voorwaarden