[[Template core/global/global/includeMeta is throwing an error. This theme may be out of date. Run the support tool in the AdminCP to restore the default theme.]] Spring naar bijdragen
  • 0

Achteruit rijden met een trailer


mdt85

Vraag

  • Forumlid

Hallo forumleden ,

Onlangs heb ik mijn C en code 95 gehaald en ga nu meteen door voor CE

Ik heb voor de trekker/oplegger gekozen.

Gisteren heb ik mijn eerste lessen gehad , en het ging best aardig.

Alleen had ik wat moeite met achteruit rijden , dit ging nog niet helemaal soepel.

Hebben jullie misschien wat tips waar op te letten bij het aandokken of achteruit rijden.

Ik weet dat de een dit sneller onder de knie heeft dan de ander en dat er natuurlijk ook een stukje ervaring bij komt kijken.

p.s.

Ik heb de zoekfunctie gebruikt maar kon hierover geen topic vinden , mocht deze er wel zijn zou je dan aub een link hier willen posten? dan kan dit topic gesloten worden.

Thx!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Recommended Posts

  • 0
  • Forumlid

Tsja, je moet proberen de combinatie zo recht mogelijk te houden, dus dat de trekker er niet haaks onder komt te staan, verder , en dat heb je denk ik al geleerd, dat je altijd tegen moet sturen om het maar zo te zeggen, als je wilt dat de achterkant van de trailer naar links gaat, moet je naar rechts sturen.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0

Je moet niet teveel sturen. Laat de auto rollen, en probeer de lijn tezien die de oplegger en auto gaan volgen.

Je zou kunnen oefenen met een luxe auto met aanhanger.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid
Hallo forumleden ,

Onlangs heb ik mijn C en code 95 gehaald en ga nu meteen door voor CE

Ik heb voor de trekker/oplegger gekozen.

Gisteren heb ik mijn eerste lessen gehad , en het ging best aardig.

Alleen had ik wat moeite met achteruit rijden , dit ging nog niet helemaal soepel.

Hebben jullie misschien wat tips waar op te letten bij het aandokken of achteruit rijden.

Ik weet dat de een dit sneller onder de knie heeft dan de ander en dat er natuurlijk ook een stukje ervaring bij komt kijken.

p.s.

Ik heb de zoekfunctie gebruikt maar kon hierover geen topic vinden , mocht deze er wel zijn zou je dan aub een link hier willen posten? dan kan dit topic gesloten worden.

Thx!

Uitleggingen zijn er genoeg natuurlijk. Het enigste wat je moet doen is: heel rustig blijven, de tijd nemen (dus zeker niet op laten naaien) spiegeltjes kijken, niet te hard gaan en proberen tussen de lijntjes te komen.

Uit ervaring ging het altijd het minst goed zodra er veel ander verkeer bij was of stonden te wachten.. na verloop van tijd kun je dat er ook gewoon uitfilteren en gaat alles zoals het gaat..

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid

bocht naar links

*raampje open

*elleboog naar buiten

*oplegger in de gaten houden

* gas erop stuur naar rechts en weer terug

bocht naar rechts

* raampje open

* hand achter de passagierstoel.

* oplegger in de gaten houden via de spiegel

* gas erop stuur naar links en weer terug .

Recht achteruit

* licht corrigeren oplegger

* gas erop

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid

en vooral het gas erop houden :zegtniets::zegtniets:

Gewoon alles rustig aan doen en je vooral niet laten gek maken.

Volg de trailer en schaam je niet als je het span niet in 1 keer voor een dock krijgt, gewoon de ruimte nemen die je kunt nemen en dan komt het goed:ok:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
Dan moet je wel een erg lange arm hebben.:D:D

Overigens spreken,chauffeurs, wij niet van een passagiersstoel,zoals sommige truckers, maar van een bijrijdersstoel.:D:D:banaan::ja:

die zin viel mij ook al meteen op, tja... nu nog even een binnen spiegel en we zijn kompleetLOL:zegtniets:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid
Radio uit, alarmlichten aan...

Beide ramen open....

Linkerportier openen, deur goed vasthouden....

Poot van het gas, auto laten 'rollen'.....

Het komt allemaal vanzelf. Veel oefenen, op een gegeven moment 'zie je het'.....:ja:

Wel uitkijken voor die lantaarnpaal waar je net langs achteruit reed, want daar zit je deur dan tegenaan als je hem open houd:p

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid
Wel uitkijken voor die lantaarnpaal waar je net langs achteruit reed, want daar zit je deur dan tegenaan als je hem open houd:p

Is er ook niet een youtube filmpje van een chauffeur die tijdens het achteruit rijden uit de auto valt op die manier?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid
Wel uitkijken voor die lantaarnpaal waar je net langs achteruit reed, want daar zit je deur dan tegenaan als je hem open houd:p

Of je maait die lantaarnpaal van het trottoir die aan de bijrijderskant stond.

Altijd deuren dicht houden en ramen open. Dan kan je tenminste snel in de spiegel aan de andere kant (en je monitor ;)) controleren of alles nog vrij is. En horen of er niet iemand iets roept, als het niet past, bijvoorbeeld.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid
Of je maait die lantaarnpaal van het trottoir die aan de bijrijderskant stond.

Altijd deuren dicht houden en ramen open. Dan kan je tenminste snel in de spiegel aan de andere kant (en je monitor ;)) controleren of alles nog vrij is. En horen of er niet iemand iets roept, als het niet past, bijvoorbeeld.

Ben het met je eens deuren dicht raam of ramen open, en probeer achteruit zoveel mogelijk over de bestuurders zijde te doen andere zijde moet je het alleen met de spiegels doen met droog weer gaat dit wel maar met de zon er op of met een stevige regen wordt het een stuk lastiger.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0

eerlijk gezegd heb je hier helemaal niets aan.

je heb 1 les gehad en ga hier nu al om tips vragen.

de enige tip die ik je kan geven... ga eerst eens die lessen volgen, mijn mazzel was aan de ene kant dat ik in zijn geheel geen ervaring met transport had, ik leerde zoals een examinator dat wilde horen van mij.

als ik naar diegene naast me had geluisterd was ik gigantisch gezakt want diegene wist veel ven de transport sector en hoe het echt in de praktijk gaat.

moest alleen nog papieren halen.

(theorie gedeelte)

wie weet een week voor je examen dat je nog een paar kleine dingen wil weten, maar op mijn examen moest ik 10 meter achteruit rijden, terwijl mij dat in al die lessen nooit gelukt was.

(internet was toen ook nieuw)

na 6 meter zei ik dat ik het wel best vond.

het gaat niet alleen om dat kleine dingetje, want je examinator weet ook wel dat alles uit de praktijk geleerd moet worden.

dus focus je nu niet op dat ene ding.

ga gewoon lessen, vragen stellen en leren daar betaal je je instructeur voor.;):bey:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid
gaat het niet goed dan oplegger klein stukje recht trekken.

succes

Dat is de praktijk;)

Volgens mij wordt in de rijlessen geleerd om bij vooruit steken maar zoveel mogelijk ruimte te benutten. Omdat een examinator telt in aantal x steken en niet in aantal meter steken...

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gast
Beantwoord deze vraag...

×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Forum voorwaarden