[[Template core/global/global/includeMeta is throwing an error. This theme may be out of date. Run the support tool in the AdminCP to restore the default theme.]] Spring naar bijdragen
  • 0

Brandstofverbruik


Gast Stephaniiee07

Vraag

Gast Stephaniiee07

Hallo,

Wij zijn 2 leerlingen en werken aan ons profielwerkstuk.

Wij willen graag weten hoeveel brandstof een vrachtwagen gebruikt.

Hoeveel liter diesel een vrachtwagen verbruikt op het aantal km.

Het maakt niet uit of het een Scania, Volvo, DAF, etc. is.

Hopelijk kunnen jullie ons helpen.

Groeten Myriam en Stephanie. :tu:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Recommended Posts

  • 0
  • Forumlid
Hallo,

Wij zijn 2 leerlingen en werken aan ons profielwerkstuk.

Wij willen graag weten hoeveel brandstof een vrachtwagen gebruikt.

Hoeveel liter diesel een vrachtwagen verbruikt op het aantal km.

Het maakt niet uit of het een Scania, Volvo, DAF, etc. is.

Hopelijk kunnen jullie ons helpen.

Groeten Myriam en Stephanie. :tu:

Hier zitten grote verschillen in.

Het is namelijk heel erg afhankelijk van het soort werk wat je doet.

Rijd je de hele dag in de steden, is het verbruik hoger dan wanneer je voornamelijk lange afstanden rijdt op snelwegen. Ook is het erg afhankelijk van het gewicht van de lading die je vervoerd.

Mijn ervaring met nieuwe auto's is dat het verbruik bij langere afstanden en een lading van ongeveer 8 tot 10.000 kilo rond de 26 tot 27 liter per 100 Km is. Dit is afgelezen van de boordcomputer overigens.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid

hallo Stephaniiee

Ik denk als je een gemiddelde van 1 liter voor elke 3 - 3.5 km aanhoud dat je aardig in de richting zit. Dus tussen de 28 een 33 liter per 100 km. Dat is mij persoonlijke ervaring en gemeten aan de pomp. (gereden km's gedeeld door aantal getankte liters) Maar net als Erik-dl al zei: ligt aan het werk wat je doet en de route. In ons vlakke Nederland verbruik je natuurlijk minder als dat je met de zelfde auto en lading in de bergen gaat rijden.

ik hoop dat jullie er wat aan hebben en succes met jullie werkstuk.:tu:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid

Met een zware vracht (veelal wel leeg op of leeg terug / zeecontainers) zit ik zo op 3.0 (dwz 1 liter haal ik dan 3km uit) .. heuvelachtig dland of frankrijk.

Lichte vrachten / veel nl ... heb ik zelfs met deze oude DAF 3.6 gehaald.

Ook is het verbruik verschillend afhankelijk van of ik er een 20ft container achter heb hangen of een 40ft. En zo gestroomlijnd (wind) zijn die geribbelde boxen nou ook weer niet.

Waar ik nog steeds geen goede verklaring voor heb is het feit dat hij in de zomer zuiniger rijdt dan in de winter.

Voor het gemiddelde van al mijn vrachten en over langere tijd zit ik zo op 3.3 tegen de 3.4

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
Gast Roland1980

Ik rij met mijn mercedes actros megaspace ongeveer 28 a 29 liter per 100 km, ik rijd van Noorwegen tot Italie, vlak land, bergen, sneeuw, regen het maakt niet uit.

Zoals Angelique al zegt, het vreemde verschijnsel van dat de auto in de zomer minder verbruikt dan in de winter heb ik ook opgemerkt, maar ook ik heb daar geen verklaring voor.

Veel succes met jullie werkstuk, en als jullie meer info willen over dieselprijzen, en verbruiksprijzen, dan mag je mij wel mailen: rolandjonkers@t-online.de

Zal er ook nog verschil zitten in een auto op nederlands en duits kenteken?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
Gast Stephaniiee07

Heel erg bedankt allemaal!! ;)

Ik was vergeten erbij te zeggen wat een vrachtwagen zou vervoeren en van waar tot waar.

Ik onze profielwerkstuk worden er tomaten(plantjes) vervoert van Marokko naar Nederland, maar aangezien vrachtwagens niet over zee kunnen rijden.. laten we dit achterwegen. Het gaat alleen om de afstand.

Maar nogmaals super bedankt voor jullie antwoord! :D

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid
Heel erg bedankt allemaal!! ;)

Ik was vergeten erbij te zeggen wat een vrachtwagen zou vervoeren en van waar tot waar.

Ik onze profielwerkstuk worden er tomaten(plantjes) vervoert van Marokko naar Nederland, maar aangezien vrachtwagens niet over zee kunnen rijden.. laten we dit achterwegen. Het gaat alleen om de afstand.

Maar nogmaals super bedankt voor jullie antwoord! :D

Maar een zeecontainer wel ... 40HC Reefer (koelcontainer) zou kunnen ..... hoewel met zo'n teer produkt als tomaten ....

Aan de andere kant worden er ook wel degelijk planten verscheept in Koelcontainers!!!

Misschien toch nog een mogelijkheid ...

Marokko NL

* Niet alleen de gereden kilometers tellen mee in de te berekenen kostprijs

* Douane documenten en in geval van planten moet je daarvoor ook een plantkundige keuring (document) hebben.

* Overvaartkosten (boot) ga je met het hele spul over dwz trekker + oplegger of laat je door een Marokaanse firma de oplegger bij de boot brengen, waarnaar deze alleen overvaart en opgepikt wordt aan de andere kant van de Middenlandse zee door een andere vervoerder?

* Koelwagen verbruikt ook brandstof om te KOELEN!!!

... en meer zaken schieten me nu ff niet te binnen.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
Gast Roland1980
Hebben jullie in de winter de standkachel aan???

Dit verklaart het hogere verbruik

standkachel werkt op diesel.

en de standkachel gebruik je in de zomer niet.

Tenminste daar ga ik vanuit :)

hahaha dat ik daar niet eerder aan gedacht hebt, lijk wel een dom blondje

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0

In het zwaar en speciaal transport ligt het brandstofverbruik hoger dan normaal.

Heel veel go en stop, internationaal veel klimmen met gewichten vanaf 60 ton totaal.

1 op 2 is normaal, ik mag al blij zijn als ik 1 op 2,5 haal. En dan heb ik nog niks bijzonders, een V6 met 440 pk.

Leeg(23,7 ton) haal ik 1 op 3,5.

Ook stationair een vrachtwagenmotor laten lopen kost veel diesel. Het beste is om bij een onderbreking die langer dan 2 minuten duurt de motor af te zetten.

Standkachel kost idd ook brandstof.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
Hebben jullie in de winter de standkachel aan???

Dit verklaart het hogere verbruik

standkachel werkt op diesel.

en de standkachel gebruik je in de zomer niet.

Tenminste daar ga ik vanuit :)

en toch laat ik em af en toe draaien in de zomer beter als ie half jaartje eruit ligt volgens mij :D

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0

ook de lagere buitentemperaturen spelen daarin mee.

voor het vasteland van europa zal het niet zozeer opgaan, maar met vorst vriezen de banden als het waren aan het asfalt vast. dit levert een hoger brandstofverbruik op.

zomers ligt het verbruik bij ons rond de 1op3, s'winters is 1op2 meer gangbaar, maar met hevige sneeuwval, of strenge vorst gaat het bijna tegen de 1op1 aan.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid
:DDaarentegen is koude lucht beter aan het wervelen te krijgen dan koude lucht en zal koude lucht zich daardoor beter mengen met de brandstof.:D

Daarom zit luchtaanzuiger/luchtfilter zo ver mogelijk bij t motorblok vandaan,om geen motorwarmte aan te zuigen.

+4 graden

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
Gast Stephaniiee07

Nogmaals bedankt! Ik geloof dat we met deze info. weer een stukje op weg zijn geholpen. :D

Dat van die koelcontainers is een erg goed idee, ;) was ik zelf niet zo snel op gekomen, maar dat hoort er natuurlijk wel bij. .. thnxx. ;)

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid

Deze vraag had ik ook willen stellen n.l sinds een week of twee zijn er 6 nieuwe banden om mijn auto gegooid we reden op Michelin en die worden nu zo langzamerhand vervangen door Bridgestone buiten het feit dat deze banden aanzienlijk meer lawaai maken is het brandstofverbruik ook aanmerkelijk hoger geworden

Ik heb dit op de zaak ook verteld en ze zouden het in de gaten houden .......ben benieuwd !!

Wel komen er nu vreemde verhalen los op de zaak een collega zegt dat de auto voor geen meter meer trekt de ander rijd 85 op de schijf maar 90 in werkelijkheid en dat soort verhalen !!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid
Vandaar dat de Tacho na het monteren van nieuwe banden opnieuw afgerold (geijkt) moet worden

En dat is dus niet gebeurd !!

Vandaar dat ik ook minder km .maak (scheelt op 80km ongeveer 1.5 km)

En dat extra brandstofgebruik zal dan wel aan de grotere rolweerstand liggen

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Administrators
Deze vraag had ik ook willen stellen n.l sinds een week of twee zijn er 6 nieuwe banden om mijn auto gegooid we reden op Michelin en die worden nu zo langzamerhand vervangen door Bridgestone buiten het feit dat deze banden aanzienlijk meer lawaai maken is het brandstofverbruik ook aanmerkelijk hoger geworden

Ik heb dit op de zaak ook verteld en ze zouden het in de gaten houden .......ben benieuwd !!

Mijn werkgever is al langer bezig op deze manier: schijnt behoorlijk in aanschaf te schelen. Maar verbruik? Ik heb nu 8 van de 10 banden B ipv M, maar verbruik wel iets meer hoor! Eerder was ik koploper van drie gelijkwaardige combinaties, maar dat gaat er af:mad:. En ja, knap lawaaiig die zooi... Op de trekas ligt van dat fijne busprofiel, klinkt als een tank; ook na 60.000 km!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid

Tacho ijken bij nieuwe banden... nog nooit iemand zien doen :confused:

Eigenlijk kun je dan elke zoveel km wel ijken, want als ze half afgesleten zijn klopt er ook niks meer van die afstelling.

En doordat dan de afgelegde afstanden op de teller niet meer hetzelfde zijn bij nieuwe en versleten banden, veranderd ook het verbuik volgens de berekening.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gast
Beantwoord deze vraag...

×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Forum voorwaarden