[[Template core/global/global/includeMeta is throwing an error. This theme may be out of date. Run the support tool in the AdminCP to restore the default theme.]] Spring naar bijdragen

versnellingsbak probleem automaat Volvo fh12


EuroRider

Recommended Posts

  • Forumlid

De Volvo fh12 380 uit 2003 met ruim 1,1 mil op de teller heeft ineens rare kuren.

Vanmorgen een kleine file waarbij ik stil kwam te staan op een kleine helling,

vrachtje van +/- 12 ton er in. De automaat wil hem in zn 4 weer op laten trekken

maar deze versnelling is te hoog, hij smoort dus... zou je zeggen dan zet je hem toch

handmatig in zn 2? nou dit werkt dus niet meer met als gevolg dat je daar dan staat en

de auto niet meer van zn plek krijgt... uiteindelijk maar voorzichtig achteruit tegen het

verkeer in terug laten rollen zodat hij weer vlak stond (levens gevaarlijk)

Heeft iemand dit eerder meegemaakt of enig iede wat dit kan zijn?

of nog een manier waarop je de auto aan zn verstand krijgt dat 4 te hoog is?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

Wil helemaal niet meer handmatig... doet niets meer...

zolang je maar niet op een helling stil komt te staan werkt hij gewoon goed.

zodra je op een helling tot stilstand komt kun je het vergeten...

heb het de rest van de dag kunnen voorkomen door goed anticiperen en

rustig laten rollen, maar mag morgen weer de Belgische Ardennen in en

dat zit me dan toch niet lekker.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

Ik zou als ik jou was toch eerst maar eens langs de garage rijden, of je moet een beetje van spanning houden;).

Het kan ook gewoon luchtlekkage zijn.

Zoals hierboven aangegeven kan het aan de koppelingsplaat liggen maar dat je 'm niet op handmatig kan zetten heeft daar weer niets mee te maken.

Laat eerst de bak maar eens uitlezen, dan komt het probleem zo aan het licht.

Gr. Leonard.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
Er zitten toch sensoren op de bak die belading en hellingshoek vaststellen en zo de juiste versnelling bepalen?

Ik denk dat je daar moet zoeken eigenlijk...

Maarten

Ja klopt, als de wagen leeg is trekt hij in een andere versnelling op dan als hij geladen is, ook kan er met de FM van me pa gewoon ander het rijden gekozen worden tussen A en M.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
Ik zou als ik jou was toch eerst maar eens langs de garage rijden, of je moet een beetje van spanning houden;).

Het kan ook gewoon luchtlekkage zijn.

Zoals hierboven aangegeven kan het aan de koppelingsplaat liggen maar dat je 'm niet op handmatig kan zetten heeft daar weer niets mee te maken.

Laat eerst de bak maar eens uitlezen, dan komt het probleem zo aan het licht.

Gr. Leonard.

Als je het pookje van A naar M zet, geeft ie dat wel aan op je display?

Wat ik vreemd vind is dat als mijn FM soms in een te hoge versnelling weg wil rijden hij hem er of gewoon doortrekt of hij herpakt zich in een lagere versnelling.

Als het echt nodig mocht zijn en je ergens staat en niet meer weg komt kun je de boel resetten door minimaal 10 min de accu`s los te koppelen. Alleen de hoofdschakelaar uitzetten heeft geen nut....

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
Als je het pookje van A naar M zet, geeft ie dat wel aan op je display?

Wat ik vreemd vind is dat als mijn FM soms in een te hoge versnelling weg wil rijden hij hem er of gewoon doortrekt of hij herpakt zich in een lagere versnelling.

Als het echt nodig mocht zijn en je ergens staat en niet meer weg komt kun je de boel resetten door minimaal 10 min de accu`s los te koppelen. Alleen de hoofdschakelaar uitzetten heeft geen nut....

Ik heb wel eens gehoord (van een VOLVO dealer) dat hij het eigenlijk niet mocht zeggen, maar de wagens die in Zweden werden gemaakt beter waren qua versnelling dan de wagens die uit België kwamen...:zegtniets::zegtniets:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
Beter wil ik niet zeggen, wel anders.

de software die er in Zweden in wordt gepropt is over het algemeen voor koude toestanden. In Gent wordt de `normale` software geprogrameerd.

Daarom willen ze in Zweden allemaal een Volvo die in Gent is ge-assembleert,dan krijgen ze "export kwaliteit":D

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
'tuurlijk Kev. En die zweedse auto's trekken ook beter

Daar kunt u gelijk in hebben, maar dat hoeft niet altijd. Dit kan nogal wisselen.

Dat komt omdat Zweden (nog) niet bij de eurozone hoort en ze hun eigen Kroon nog steeds voeren. Zoals u weet is die (binnen een bepaalde bandbreedte) onderhevig aan koersschomelingen.

http://www.wisselkoers.nl/zweedse_kroon

Zo gaat dat ook met de Zweedse kiloWatts. Binnen de eurozone kan 1 kW zonder probleem worden omgerekend naar 1,36 pk. Bij die zweden kan men daar dus niet altijd zeker van zijn, dit is afhankelijk van de wisselkoers op dat moment. Dus wanneer iemand toevallig zo'n Zweedse Volvo heeft, moet men toch minimaal met enige regelmaat naar bijvoorbeeld Terlouw in Klaaswaal om de wisselkoers te laten controleren en om zeker te zijn hoeveel pk's zo'n wagen nu werkelijk heeft. Ook veel Scania-rijders zullen trouwens dat probleem kunnen bevestigen.

Allemaal nog niet zo eenvoudig dus als vaak wordt gedacht, met die assemblage van de voertuigen op verschillende locaties in verschillende landen. :angel:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

Maar bent u ook al zoveel chauffeurs tegengekomen die vol trots vertelden dat 'hun' Scania of Volvo uit Zweden kwam? En niet uit Zwolle of Gent.

Nou en of..!

En die mannen die merken zulke verschillen niet alleen al na een paar rondjes over een industrieterrein. Ze raken erin gespecialiseerd. Onder het eten, bijvoorbeeld, dan HOREN ze het al aan de Scania of Volvo die de parkeerplaats komt opdraaien, of juist wegrijdt. Hun eigen wagen heeft immers ook die echte Zweedse pk's, Zweedse banden, Zweedse motorolie, zelfs Zweedse lucht in de luchtketels. Een omgekoppelde oplegger of aanhanger moet eerst helemaal "plat" gezet worden, luchtketels helemaal afgetapt, voordat de luchtslangen worden aangesloten. Dit om te zorgen dat er GEEN vermenging plaatsvindt met andere lucht. Je kunt immers niet secuur genoeg zijn.

Van die mannetjes die je met gelijk gewicht helemaal zoekrijdt en die dan beginnen dat de auto 'aan een beurt toe is' of 'dat het luchtfilter verstopt is geraakt vorige week met die zandstorm'...

Ligt meestal niet aan de auto of die Zweedse pk's. "Schakelfoutje .., in de klim ... kan de beste overkomen ..!" Of "ijle lucht", dan geeft-ie precies in de Alpen z'n Zweedse pk's niet helemaal. En juist "lucht" heeft een auto nodig als je telkens "bovenin" (het toerengebied) volop schakelend als je die pk's nodig hebt om die vracht naar boven te "sleuren". Dat is nog een heel karwei voor de chauffeur, al dat geschakel en om die toerenteller "bovenin, daar waar de Zweedse pk's zitten", te houden.

Auto doodschakelen? Huh ..., wat bedoel je daarmee; de kunst van het bovenkomen is juist niet (of zo min mogelijk) te schakelen.? Jij schakelt helemaal niet? Van te voren soms een stap terug, als je die klim kent? Hoezo .., gewoon terug laten zakken tot soms onder de 1000 toeren en NIET schakelen .. ?? Pas terugschakelen als het echt nodig is .... ? Echt .. ?? Je neemt me in de maling zeker ..?! :confused:

Huh huh ..., ja hoor ...., dat moet ik geloven. Jouw auto zal wel veel meer pk hebben dan je zegt, of je hebt veel minder geladen ... Anders bestaat het toch niet dat jij zomaar van mij wegloopt .. ?! :(

En ja .., dan besef je opeens dat je al wat ouder bent en waarschijnlijk destijds niet zoveel hebt hoeven leren over hoe ingewikkeld een vrachtwagen eigenlijk in elkaar zit tegenwoordig. Wat je daar allemaal niet voor moet weten en geleerd hebben ... Daarom zal die bijscholing van 35 uur er ook wel gekomen zijn. Om de kennis van de wat ouderen een beetje bij te spijkeren ...

;)

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
karel65: ik moet zeggen ik vind deze laatste posting in zeer lange tijd een van de meest zinnige van je.

:D:D:D

Dank voor het compliment.

Ik heb er dan ook echt eens m'n best op gedaan. Meestal is het lachen, gieren, brullen met mijn postings en dan geef ik m'n bek ook maar een gooi en rammel allerlei onzin uit m'n toetsenbordje. Maar dit was nu precies eens zo'n post waarbij ik dacht: "laat ik er weer eens een keer goed serieus voor gaan zitten en het probleem goed onderbouwd proberen te duiden".

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

Allereerst bedankt voor de reacties!

Ben net thuis en heb het deze week zonder problemen kunnen doen...

Echter het probleem blijft wel bestaan, iemand onderweg vertelde mij

dat zou komen doordat de auto sinds kort begrenst is op 85km en daarbij

de software van de bak niet is aangepast. :confused:

Heb van de week ontdekt dat als ik geladen ben en ik laat de trekker helemaal

zakken hem dan uitzet en weer aanzet en vervolgens in A zet hij hem wel in 2 pakt.

Kan dan rijden en ondertussen hem weer terug zetten in de rij-stand :D

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
, iemand onderweg vertelde mij

dat zou komen doordat de auto sinds kort begrenst is op 85km en daarbij

De begrenzing van het voertuig staat er helemaal los van.

Heb van de week ontdekt dat als ik geladen ben en ik laat de trekker helemaal

zakken hem dan uitzet en weer aanzet en vervolgens in A zet hij hem wel in 2 pakt.

Kan dan rijden en ondertussen hem weer terug zetten in de rij-stand

Dit laatste is gevoelsmatig,wat je dus ondervind.

Software uit Zweden of Gent , bestaat niet.

De software ontwikkelaars van de Volvo zitten in Zweden,en vanuit Zweden wordt alles op dat gebied geregeld.

EuroRider,

Dat jou voertuig wegrijd in de 4de versnelling , kan alleen als dat in het software zo is ingesteld.

Je kunt bij de dealer je wegrij versnelling laten instellen.

Als jij wilt dat het voertuig wegrijd in de 4de versnelling,dan wordt dat zo ingesteld,en zal dat altijd de laagste versnelling zijn,waarin het voertuig onder normale belading wegrijd

Het voertuig zal dan altijd "bij leeg of weinig lading" , wegrijden in de 4de versnelling.

Mocht de lading zwaarder worden,en "voelt" de druksensor op de achteras/luchtvering dat,dan zal het voertuig een lagere versnelling inschakelen.

Gebeurd dit niet,dan moet,met de nadruk op moet, je handmatig kunnen schakelen in de M stand.

Laat ook je druksensor op de achteras/luchtvering controleren , cq eventueel vernieuwen.

Er is echter ook nog een andere mogelijkheid,en die geef je zelf al een beetje aan.

Jij beleeft dat op een andere manier,door de luchtvering te laten zakken.

Dat hoeft echter ziet.

Alleen de schakelaar van de luchtvering bedienen,is genoeg.

Als de schakelaar van de luchtvering namelijk op "On" wordt gezet,schakeld het voertuig automatich naar de eerste versnelling.

Dat si een begrenzing via het softwrae,en voorkomt dat je met ingeschakelde manueel bediende luchtvering sneller kan rijden dan 30km/h.

Omdat de luchtvering dan namelijk niet wordt geregeld,en je luchtverlies kan krijgen,zou het chassis op dew wielen gaan zakken,bij een hogere snelheid.

Volvo heeft dit begrenst door op de manual stand van de luchtvering een hogere snelheid toe te laten.

Op die maner zou je dus ook kunnen wegrijden.

De reden waarom je Manueel niet kunt rijden,ligt volgens mij aan en storing.

Probeer een een schakelhandle van een ander voertuig.

En de knop aan de achterkant van je i-shift handle,is alleen te bedienen volgens datgen wat er in je instructieboekje staat.

Gebruik die konop NOOIT in normale situaties.Ook niet als je niet weg kunt komen,omdat de versnelling in een hoge stand staat.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gast
Reageer op deze discussie...

×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Forum voorwaarden