[[Template core/global/global/includeMeta is throwing an error. This theme may be out of date. Run the support tool in the AdminCP to restore the default theme.]] Spring naar bijdragen
  • 0

Vuilniswagen en de tacho


Ploddertje

Vraag

  • Forumlid

Hallo allemaal,

Ik zit met een vraag.

Ik ga op de vuilniswagen rijden en vraag mij af ben je dan tachograaf verplicht?

Ik ga niet in dienst bij de gemeente maar voor een particulier bedrijf rijden met een vuilnis wagen van dat particuliere bedrijf.

Volgens mij in dienst van de gemeente hoeft het niet maar bij een particulier bedrijf weer wel of niet?

Ik ga huisvuil rijden in opdracht van de gemeente en afval ophalen bij bedrijven buiten de gemeente om.

Marcel

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Recommended Posts

  • 0
  • Forumlid

Volgens mij wel. Zie de mannen van Van Gansewinkel en Sita hier in Maastricht regelmatig 45 min. stilstaan.

De chauffeur zet dan zijn tacho op rust!

Niet vergetende dat je als je bij een particulier bedrijf gaat werken ook een transporteur bent cq. erbij werkt.

Je vervoert "afval" voor derden terwijl de gemeente onder een vorm van eigen vervoer valt, als men het huisvuil ophaalt.

En een maat van mij die "werkt" :D:D bij de gemeente ( Maastricht) en die voert gewoon iedere dag netjes zijn pasje in de digitale tacho.

Zal hem deze week eens vragen of men dit ook daadwerkelijk verplicht is. Denk het zelf van wel.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid

Die gemeente chauffeurs moeten alles net zo ver in orde hebben als een buitenlandchauffeur.

Rijbewijzen, medische keuringen, code-95, tach...enz...

Op basis van wat zouden ze dat niet moeten dan? De werktijden....?

Ik werk ook maar van kwart voor 8 tot kwart voor 5, als het dan voor hun niet zou gelden dan voor mij ook niet:D

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid
Volgens mij wel. Zie de mannen van Van Gansewinkel en Sita hier in Maastricht regelmatig 45 min. stilstaan.

De chauffeur zet dan zijn tacho op rust!

Als je toch met 2 chauffeurs op de vuilnisauto zit, heb je hier geen last van. Halverwege de dag van chauffeur wisselen en je bent er wel.

Maar heb het idd wel n's gehad dat in Almelo de vuilnisauto uitgerekend op de losplek van de winkel pauze stond te houden. Maarja, plek zat om er naast te gaan staan, dus niet zo erg.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid
Als je toch met 2 chauffeurs op de vuilnisauto zit, heb je hier geen last van. Halverwege de dag van chauffeur wisselen en je bent er wel.

Maar heb het idd wel n's gehad dat in Almelo de vuilnisauto uitgerekend op de losplek van de winkel pauze stond te houden. Maarja, plek zat om er naast te gaan staan, dus niet zo erg.

Op de Nieuwstraat? Heb je zo'n grote zijplaat bij je dan?:stom:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid

Met een vuilniswagen heb je ,in Nederland,vrijstelling voor een tachograaf als je huis aan huis ophaling doet,m.i.dus niet als je bij bedrijven de containers leeg haalt.

voertuigen die worden gebruikt in verband met de rioleringsdienst, diensten ter bescherming tegen overstromingen, diensten met betrekking tot de water-, gas- of elektriciteitsvoorziening, onderhoud van en toezicht op wegen, de deur-aan-deurophaaldienst voor huishoudelijk afval en de verwijdering ervan, diensten van telegrafie en telefonie, radio- en televisie-uitzendingen, evenals voor de opsporing van zend- of ontvangstapparatuur voor radio en televisie;

Bron:

Registratie rij- en rusttijden door een tachograaf - Inspectie Verkeer en Waterstaat

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid
let wel

indien je geen gebruik maakt/hoeft te maken van tacho

dien je nog wel een andere soort van uren registratie bij te houden

ivm arbeidstijdenwet

dus waarom moeilijk doen?gebruik gewoon je tacho

Als je s'morgens inklokt en s'avonds weer uitklokt is dat ook een deugdelijk registratiesysteem.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid

Ik heb afgelopen zomer bij de Gemeente Zevenaar als vuilnisman gewerkt, maar daar zaten ze altijd met 2 chauffeurs op 1 auto.. op die manier hadden ze volgens een of andere vaage reden geen tacho verplichtingen, en het feit dat ze maar van half 8 tot kwart over 4 werken had er ook mee te maken. het in en uitklok systeem was een goed registratie systeem schijnbaar..

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0

zal ik jullie uit de brand helpen. ik werk voor een bedrijf die in opdacht van de gemeente rijd. en dan ben je gewoon verplicht om een tachograaf te gebruiken.

de jongenewoon een van de gemeente zelf gebruiken ook gewoon een schijf.

gr edwin

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid
zal ik jullie uit de brand helpen. ik werk voor een bedrijf die in opdacht van de gemeente rijd. en dan ben je gewoon verplicht om een tachograaf te gebruiken.

de jongenewoon een van de gemeente zelf gebruiken ook gewoon een schijf.

gr edwin

Dan zou ik deze wetenschap maar snel delen met de Inspectie Verkeer en waterstraat (I.V.W),zijn lichten ons dan verkeerd voor:

Registratie rij- en rusttijden door een tachograaf - Inspectie Verkeer en Waterstaat

Want op hun site staat toch echt dat,ALS JE HUISVUIL OPHAALT IN DEUR AAN DEUR DIENST,je vrijgesteld bent van tachograafplicht.

Dat jij in opdracht van de gemeente rijd wil niet zeggen dat je huisvuil ophaalt in deur aan deur dienst,en dat is het verschil.

Gr Peter.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0

Als je naar de uren bereking van een tacho zou kijken is het dan ook bijna onmogelijk om binnen de rijtijden te blijven.

vb: als je stil staat en rijd 1 mtr dan komt er 1 minuut bij staan, als je in een half uur tijd 60 keer stop en optrekt op een 1 km afstand zul je al 1 uur rijtijd hebben, klopt dan ook niet helemaal in mijn ogen of zie ik het nu verkeerd???

dennis

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid
Als je naar de uren bereking van een tacho zou kijken is het dan ook bijna onmogelijk om binnen de rijtijden te blijven.

vb: als je stil staat en rijd 1 mtr dan komt er 1 minuut bij staan, als je in een half uur tijd 60 keer stop en optrekt op een 1 km afstand zul je al 1 uur rijtijd hebben, klopt dan ook niet helemaal in mijn ogen of zie ik het nu verkeerd???

dennis

Je kunt in een uur toch nooit meer dan zestig minuten werken,of dat nu rijden ,laden, of beiden is!!!!:eek::eek::eek::eek:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid

mijn excuses alvast, dit word een lange mail.

Speciale uitzonderingen van het Arbeidstijdenbesluit vervoer

Lidstaten mogen bepaalde activiteiten of branches van de rij- en rusttijdenregels van EG verordening 561/2006 uitzonderen. Dit vanwege de aard van het bedrijf en het beperkte vervoersbelang van deze bedrijven. De werknemers die werkzaam zijn bij deze bedrijven hebben wel te maken met de arbeids- en rusttijdregels van het Arbeidstijdenbesluit vervoer, maar niet met de rijtijd, pauze in rijtijd en rusttijdnormen.

De volgende categorieën zijn van de rijtijd, pauze en rusttijdregels en installatie en gebruik (digitale) tachograaf uitgezonderd:

• Voertuigen van, of zonder bestuurder gehuurd door, de overheid voor wegvervoer dat de particuliere vervoersondernemingen niet beconcurreert;

• Voertuigen voor goederenvervoer van, of zonder bestuurder gehuurd door landbouw-, tuinbouw-, hoveniers-, bosbouw-, veeteelt of visserijbedrijven die in het kader van hun eigen bedrijvigheid worden gebruikt voor ritten binnen een straal van 100 km rond de vestigingsplaats van het bedrijf;

• Land- en bosbouwtrekkers die worden gebruikt voor land- of bosbouwwerkzaamheden, binnen een straal van 100 km rond de vestigingsplaats van het bedrijf dat deze voertuigen bezit, huurt of least;

• Voertuigen of combinaties van voertuigen met een toegestane maximummassa van ten hoogste 7.500 kg, die in Nederland materiaal, apparatuur of machines vervoeren die de bestuurder beroepshalve gebruikt als wel voor het vervoer van goederen die voor of door het eigen bedrijf worden gebruikt. Op voorwaarde dat dit vervoer niet de hoofdactiviteit van de bestuurder is. In de handhaving geldt dat een bestuurder vervoer niet als hoofdactiviteit heeft als hij kan aantonen per week minder dan 12 uur op zo’n voertuig te rijden;

• Voertuigen of combinaties van voertuigen met een toegestaan maximummassa van ten hoogste 7,500 kg, die worden gebruikt:

- Door leveranciers van de universele dienst als gedefinieerd in artikel 2, onder 13, van Richtlijn 97/67/EG betreffende gemeenschappelijke regels voor de ontwikkeling van de interne markt voor postdiensten in de Gemeenschap en de verbetering van de kwaliteit van de dienst voor het bezorgen van goederen in het kader van de universele dienst; of

- Voor het dragen van materiaal, apparatuur of machines die de bestuurder beroepshalve gebruikt.

Deze voertuigen mogen alleen binnen een straal van 50 km rond de vestigingsplaats van het bedrijf worden gebruikt en op voorwaarde dat dit vervoer niet de hoofdactiviteit van de bestuurder is;

• Voertuigen die worden gebruikt voor autorijlessen en -examens met het oog op het verkrijgen van een rijbewijs of een getuigschrift van vakbekwaamheid, op voorwaarde dat deze voertuigen niet worden gebruikt voor het commerciële vervoer van goederen of personen;

• Voertuigen die worden gebuikt in verband met de rioleringsdienst, diensten ter bescherming tegen overstromingen, diensten met betrekking tot de water-, gas- of electriciteitsvoorziening, aanleg en onderhoud van en toezicht op wegen, de ophaaldienst voor huishoudelijk afval en de verwijdering ervan, diensten van telegrafie en telefonie, radio- en televisie uitzendingen, evenals voor de opsporing van zend- of ontvangstapparatuur voor radio en televisie;

• Speciaal voor het vervoer van circus- of kermismateriaal uitgeruste voertuigen;

• Speciaal uitgeruste voertuigen voor mobiele projecten (bijvoorbeeld rijdende bibliotheken, rijdende schooltandartsen en specifieke voertuigen die worden ingezet als podia bij sportevenementen), die geen gebruiksdoel kennen dat is gericht op het vervoer van goederen van A naar B, op voorwaarde dat het vervoer niet de hoofdactiviteit van de bestuurder is

• Marktkoopwagens, waarvan het gebruiksdoel is gericht op het verkopen van de vervoerde goederen vanuit het betreffende voertuig op de plaatselijke markt, op voorwaarde dat het vervoer niet de hoofdactiviteit van de vervoerder is;

• Voertuigen die worden gebruikt als rijdende werktuigen en werkplaatsen, op voorwaarde dat het vervoer niet de hoofdactiviteit van de vervoerder is. • Voertuigen voor het ophalen van melk op boerderijen en het terugbrengen van melkbussen of zuivelproducten voor de veevoeding naar boerderijen;

• Speciaal voor geld- en/of waardetransporten uitgeruste voertuigen;

• Voertuigen gebruikt voor het vervoer van niet voor menselijke consumptie bestemde geslachte dieren of slachtafvallen;

• Vervoer voor zover het betreft voertuigen binnen hubfaciliteiten (zoals havens, intermodale overslagcentra en spoorwegterminals), voor zover dit vervoer binnen een straal van 5 kilometer plaatsvindt;

• Voertuigen die voor het vervoer van levende dieren van de boerderijen naar de plaatselijke markten en omgekeerd of van de markten naar de plaatselijke slachthuizen gebruik worden binnen een straal van ten hoogste 50 km.

Mijn naschrift is weggevallen zie ik, maar dit art. houdt dus in dat in een vuilniswagen geen tachoplicht is. Het ophalen van of bij een bedrijf doet er niets aan veranderen.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid
de ophaaldienst voor huishoudelijk afval en de verwijdering ervan, .

Als ik op mijn computer naar de site van Registratie rij- en rusttijden door een tachograaf - Inspectie Verkeer en Waterstaat ga staat er opeens dit:

voertuigen die worden gebruikt in verband met de rioleringsdienst, diensten ter bescherming tegen overstromingen, diensten met betrekking tot de water-, gas- of elektriciteitsvoorziening, onderhoud van en toezicht op wegen, de deur-aan-deurophaaldienst voor huishoudelijk afval en de verwijdering ervan, diensten van telegrafie en telefonie, radio- en televisie-uitzendingen, evenals voor de opsporing van zend- of ontvangstapparatuur voor radio en televisie;

IK vrees dat er toch een verschilletje is tussen het deur aan deur ophalen en het weghalen van een complete pers container bij een klant.

Met"de verwijdering ervan"word m.i.bedoeld de rit vanaf de laatste deur tot de stortplaats en weer terug naar de eerste deur waar de nieuwe route begint.

Gr Peter.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid

Dat klopt ook, alleen de uitleg van de ivw moet worden opgevat dat het voertuig speciaal is ingericht en transport een bijzaak is. Zoals kolenzuigers, betonpompen enz. Een perscontainer wordt vervoerd op een auto die ook kan worden gebruikt voor transport van goederen en is dus niet speciaal ingericht met transport als bijzaak.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid
Dat klopt ook, alleen de uitleg van de ivw moet worden opgevat dat het voertuig speciaal is ingericht en transport een bijzaak is. Zoals kolenzuigers, betonpompen enz. Een perscontainer wordt vervoerd op een auto die ook kan worden gebruikt voor transport van goederen en is dus niet speciaal ingericht met transport als bijzaak.

Ik reageerde alleen maar omdat in uw posting 22 de tekst "deur tot deur"verdwenen was.:ja::ja:

Alhoewel ik denk dat,als je een stuk of 4 mensen van de werkverschaffing, achter een bakwagen aan laat lopen in de wijk dit ook gezien word als deur tot deur ophalen van huisvuil en hier zodoende ook ontheffing van tachograafplicht hebt.:D

bewerkt door europeaan
aanv.
Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid
Ik reageerde alleen maar omdat in uw posting 22 de tekst "deur tot deur"verdwenen was.:ja::ja:

Alhoewel ik denk dat,als je een stuk of 4 mensen van de werkverschaffing, achter een bakwagen aan laat lopen in de wijk dit ook gezien word als deur tot deur ophalen van huisvuil en hier zodoende ook ontheffing van tachograafplicht hebt.:D

Van deur tot deur is weggelaten uit de wettekst sinds 2006 vandaar.

Er is btw wel een uitzondering die je tegenwoordig veel tegenkomt. Een tropco vuilnisauto bijv. Wanneer de oplegger niet door verzegeling is verbonden met de auto zijn het twee voertuigdelen waardoor de specifieke taak van het voertuig komt te vervallen.

Enne, een bakwagen is geen speciaal ingericht voortuig voor een specifieke taak waarbij het transport niet de hoofdtaak is. Dus nee dat wordt hem niet.

Ikzelf ben ook ontheven van tacho plicht als ik rijd met de bots, maar zo gauw ik iets anders ga doen niet.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gast
Beantwoord deze vraag...

×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Forum voorwaarden