[[Template core/global/global/includeMeta is throwing an error. This theme may be out of date. Run the support tool in the AdminCP to restore the default theme.]] Spring naar bijdragen

scania trilt en hobbelt


borisitalia

Recommended Posts

  • Reacties 60
  • Created
  • Laatste reactie

Top Posters In This Topic

  • Forumlid
het speelt nu al 1,5 jaar, ze hebben er al meerdere keren naar gekeken, heb vorige week de banden rond laten slijpen op de velgen, maar niks geholpen. er heeft 1 dag een inval chauffeur mee gereden, en daarna was het zo.....

Ik zou toch bij de garage aandringen op de montage van een nieuwe aandrijfas ipv er naar te laten kijken:p.

En laat me raden, die `inval`chauffeur wist van niets zeker:rolleyes:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

Mijn vraag, wat voor velgen zitten eronder Alcoa's of staal en hoe zijn ze gebalanceerd. Met balanceerzakjes, plaklood of slaglood en op welke manier zijn ze gebalanceerd, onder de auto of op een balanceermachine. Ik had er ook last van bij mijn vorige werkgever, zakjes zijn eruit gehaald en ze zijn daarna onder de auto gebalanceerd. Probleem van trillen was weg. Ik had er daar alcoa's onder.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
Mijn vraag, wat voor velgen zitten eronder Alcoa's of staal en hoe zijn ze gebalanceerd. Met balanceerzakjes, plaklood of slaglood en op welke manier zijn ze gebalanceerd, onder de auto of op een balanceermachine. Ik had er ook last van bij mijn vorige werkgever, zakjes zijn eruit gehaald en ze zijn daarna onder de auto gebalanceerd. Probleem van trillen was weg. Ik had er daar alcoa's onder.

rondom michelin banden. m, vorige voorbanden ook michelin. 360.000 km mee gereden, daarna op trailer gezet. keurig afgesleten.

achter ook michelin nu. toen het trillen begon good year. na het wisselen naar michelin 0,0 verschil.

alcoa velgen. achter en voor met plaklood gebalanceerd. hij stuurt goed. geen trilling daar. hele cabine "hobbelt"

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
rondom michelin banden. m, vorige voorbanden ook michelin. 360.000 km mee gereden, daarna op trailer gezet. keurig afgesleten.

achter ook michelin nu. toen het trillen begon good year. na het wisselen naar michelin 0,0 verschil.

alcoa velgen. achter en voor met plaklood gebalanceerd. hij stuurt goed. geen trilling daar. hele cabine "hobbelt"

Hmmmm, zou wel eens hoogteslag kunnen zijn. Als je langzaam rijd, bijvoorbeeld file, schommelt de cabine dan ook heen en weer

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
Hmmmm, zou wel eens hoogteslag kunnen zijn. Als je langzaam rijd, bijvoorbeeld file, schommelt de cabine dan ook heen en weer

het is vooral boven 70 a80 kmh. de banden zijn nu perfect rond. als ik met losse trekker rij heb ik net het gevoel of de trekas er los onder hangt, maar ja. ze hebben al zo vaak alles bekeken...

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
Bekeken... dat kan alles en iedereen met ogen, neem de monteur mee.

monteur heeft er al paar keer meegereden. nu de banden uitgesloten zijn gaan ze verder zoeken. k,ben op zoek naar soort gelijke gevallen. dat van de vooras kantelen klinkt me wel als serieus, of toch iets in aandrijflijn ofzo tis mooi k** rijden zo

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Alle Scania's hebben er eigelijk 'last' van.

Met een luchtgeveerde vooras merk je het niet.

Ik kan je niet precies vertellen wat ze doen, want zelf rijden wij met luchtvering op de stuuras, maar men 'schroeft' de vooras iets los, stoppen er dan aan de voorkant aan weerskanten een plaatje tussen van 1-2mm, en zetten dan de as weer vast.

De as staat dan als het waren iets achterover gekantelt, en doordat die weer vastgedraait word, staat de vooras onder ' spanning' en is de trilling weg.

Dat is eigelijk de 'standaart' oplossing-

MAAR.... een paar postings terug schreef je dat het probleem zich pas voordoet sinds die opstapper er mee gereden heeft.

Dan lijkt mij er iets anders aan de hand.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Alle Scania's hebben er eigelijk 'last' van.

Met een luchtgeveerde vooras merk je het niet.

Ik kan je niet precies vertellen wat ze doen, want zelf rijden wij met luchtvering op de stuuras, maar men 'schroeft' de vooras iets los, stoppen er dan aan de voorkant aan weerskanten een plaatje tussen van 1-2mm, en zetten dan de as weer vast.

De as staat dan als het waren iets achterover gekantelt, en doordat die weer vastgedraait word, staat de vooras onder ' spanning' en is de trilling weg.

Dat is eigelijk de 'standaart' oplossing-

MAAR.... een paar postings terug schreef je dat het probleem zich pas voordoet sinds die opstapper er mee gereden heeft.

Dan lijkt mij er iets anders aan de hand.

Ik heb een collega gehad met zo'n soort probleem. Daar zouden ze al een nieuw blok inzetten, dat zou het zijn. Tot hij van een collega alluminium velgen kocht en monteerde. Trallaa, trillen over. Bij nader onderzoek bleek er een scheurtje in de velg te zitten. Dus misschien dat die opstapper een stoep geraakt heeft.

:bey:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Gast trekvogel 1
Ik heb een luchtgeveerde vooras en heb hetzelfde hobbelen en trillen

er is maar een merk met goede luchtveering en dat is m a n bij ons verschillende merken gereden .

maar of je nu zwaar beladen ben of leeg het doet het gewoon goed .

zelf chauffeurs bij ons die zweerde bij 1 uit zweden als ze er een keer mee zijn weg geweest verander ze toch van menig .

ze hebben er nu 4 lopen en in het begin wilde ze hem niet dat is nu wel anders

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
[/color]Ik heb een collega gehad met zo'n soort probleem. Daar zouden ze al een nieuw blok inzetten, dat zou het zijn. Tot hij van een collega alluminium velgen kocht en monteerde. Trallaa, trillen over. Bij nader onderzoek bleek er een scheurtje in de velg te zitten. Dus misschien dat die opstapper een stoep geraakt heeft.

:bey:

dat heb ik ook al paar keer gevraagd bij bandenboer,, maar die zeggen dat de velgen goed zijn, maar ja, t,klinkt zo logisch. t,kan zo simpel wezen. maar vind het maar

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ja klopt de auto van de foto

Zolas ik al eerder schreef, de vooras 'kantelen'

Wat je nog kan proberen, maar denk niet dat het helpt bij een motorwagen.

Als je aan een rit gaat beginnen, zet manueel de achtervering is en cmtje hoger.

Doe dan eens een ritje, maar zet alleen de voorasvering een cmtje hoger.

En doe ook eens een derde rit, maar zet dan zowel voor als achter manueel eens een cmtje hoger.

Dat cmtjes, mag ook wel 2 o 3 cm hoger zijn hoor.

Wij, maar rijden een 6x2 trekker, laten de vering 2cm hoger afstellen dan af fabriek.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
Dat hoort absoluut niet zo.

Op een gegeven moment proberen ze je dat in de werkplaats wijs te maken. Maar het hoort absoluut niet. En uiteindelijk is het altijd wel te vinden waar het probleem zit, alleen moet men wel wíllen. Het kost wel veel geduld en doorzettingsvermogen soms voordat het euvel gevonden en verholpen is, dat wel. Grootste handicap is meestal dat de chauffeur niet meer serieus genomen wordt met z'n klacht en opmerkingen.

Ik kan je de hand schudden.

Maar ik kan je niet helpen aan een oplossing want alle scenario's zijn al voorbij gekomen. Maar ik had ook ooit eens dat mijn ( vorige ) wagen van de een op de andere dag ging trillen. De ene dag niet en de volgende dag een gehobbel van jewelste. Zo snel mogelijk maar naar de garage ( ik dacht aan de versnellingsbak of krukas, wist ik veel... ) en daar bleek een gedeelte van de kruiskoppeling thv de achteras afgebroken te zijn. Hij zat dus maar half vast...

Jij zegt dat het er pas was nádat er een collega van je mee gereden heeft? Lijkt mij dat er toen iets is gebeurd wat het veroorzaakt heeft. Wát dat is zou je die betreffende chauffeur kunnen vragen.

Maar nu even over de vooras kantelen. Dat is bij mijn ( huidige ) wagen ook gedaan. Van erg schuin naar minder schuin. Dat zorgt ervoor dat de wielen niet meer zo schuin insturen waardoor de wagen nu niet meer zo zwaar stuurt als voorheen.

Dat betekent ook dat het stuur, dus ook de voorwielen niet meer zo snel in rechtuitpositie zullen/willen komen maar dat hoeft niet vervelend te zijn, zoals in mijn geval. De wagen zal nu dus minder op de buitenkanten van de banden insturen.

Volgens mij bedoelt Kalakuski dat bij jouw wagen de as juist schuiner geplaatst moet worden. Het zou kunnen dat ie dan iets zwaarder gaat sturen maar zorgt er ook voor dat de wielen dus sneller naar rechtuitpositie willen teruggaan. De wagen is dan minder 'zoekerig' wat niet wil zeggen dat het niet fijn rijden is of wel. Dat zal later blijken. Mocht dit uitgevoerd worden dan niet teveel askanteling toepassen is mijn raad.

Bij mijn wagen is ie van ongeveer 7-8 graden teruggebracht naar 2-3 graden. Normalerwijze zou dit tussen de 2 en 4 graden moeten zijn maar ik heb al vele vrachtwagens gezien en bij elk merk en type zitten er heel veel variaties in.

Ik hoop dat er bij jou iets gevonden wordt waarmee je verder kunt. Ik kan me heel goed inleven hoe het is om in een niet prettig rijdende vrachtwagen te rijden.

gr Jeroen

ps: ik heb voor mijn 'stuurprobleem' iemand gevonden die precies begrijpt wat ik bedoel. Ik moet nu alleen mijn baas nog zover krijgen dat ze er naar mogen gaan kijken. En het is inderdaad heel erg veel zoeken naar iets waarvan ze pas weten dat dat het is als ze stapje voor stapje op onderzoek uitgaan...

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
Ik kan je de hand schudden.

Maar ik kan je niet helpen aan een oplossing want alle scenario's zijn al voorbij gekomen. Maar ik had ook ooit eens dat mijn ( vorige ) wagen van de een op de andere dag ging trillen. De ene dag niet en de volgende dag een gehobbel van jewelste. Zo snel mogelijk maar naar de garage ( ik dacht aan de versnellingsbak of krukas, wist ik veel... ) en daar bleek een gedeelte van de kruiskoppeling thv de achteras afgebroken te zijn. Hij zat dus maar half vast...

Jij zegt dat het er pas was nádat er een collega van je mee gereden heeft? Lijkt mij dat er toen iets is gebeurd wat het veroorzaakt heeft. Wát dat is zou je die betreffende chauffeur kunnen vragen.

Maar nu even over de vooras kantelen. Dat is bij mijn ( huidige ) wagen ook gedaan. Van erg schuin naar minder schuin. Dat zorgt ervoor dat de wielen niet meer zo schuin insturen waardoor de wagen nu niet meer zo zwaar stuurt als voorheen.

Dat betekent ook dat het stuur, dus ook de voorwielen niet meer zo snel in rechtuitpositie zullen/willen komen maar dat hoeft niet vervelend te zijn, zoals in mijn geval. De wagen zal nu dus minder op de buitenkanten van de banden insturen.

Volgens mij bedoelt Kalakuski dat bij jouw wagen de as juist schuiner geplaatst moet worden. Het zou kunnen dat ie dan iets zwaarder gaat sturen maar zorgt er ook voor dat de wielen dus sneller naar rechtuitpositie willen teruggaan. De wagen is dan minder 'zoekerig' wat niet wil zeggen dat het niet fijn rijden is of wel. Dat zal later blijken. Mocht dit uitgevoerd worden dan niet teveel askanteling toepassen is mijn raad.

Bij mijn wagen is ie van ongeveer 7-8 graden teruggebracht naar 2-3 graden. Normalerwijze zou dit tussen de 2 en 4 graden moeten zijn maar ik heb al vele vrachtwagens gezien en bij elk merk en type zitten er heel veel variaties in.

Ik hoop dat er bij jou iets gevonden wordt waarmee je verder kunt. Ik kan me heel goed inleven hoe het is om in een niet prettig rijdende vrachtwagen te rijden.

gr Jeroen

ps: ik heb voor mijn 'stuurprobleem' iemand gevonden die precies begrijpt wat ik bedoel. Ik moet nu alleen mijn baas nog zover krijgen dat ze er naar mogen gaan kijken. En het is inderdaad heel erg veel zoeken naar iets waarvan ze pas weten dat dat het is als ze stapje voor stapje op onderzoek uitgaan...

t,verschilt ook per trailer die ik erachter heb. al zolang aan t,zoeken. maar ja. wie weet vinden ze het eens.....

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gast
Reageer op deze discussie...

×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Forum voorwaarden