[[Template core/global/global/includeMeta is throwing an error. This theme may be out of date. Run the support tool in the AdminCP to restore the default theme.]] Spring naar bijdragen

ADR in het nederlands in duitsland halen voorbij


Scania-Henkie

Recommended Posts

  • Forumlid

mijn duits adr-certificaat loopt in juni 2012 af.

nu heb ik geprobeerd een cursus te boeken in duitsland voor de maand febr. tot mijn grote verbazing vertelde de opleider mij dat het vanaf 2012 niet meer mogelijk is om in noordhorn in duitsland het adr nog in het nederlands te halen. als alternatief kreeg ik een opleiding aangeboden in de omgeving venlo of de omgeving nieuwe schans. heeft iemand anders nog een optie om niet al te ver van enschede weg het adr in duitsland in het nederlands te doen?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
een beetje chauffeur praat en schrijft in ieder geval iets duits, het blijft in duitsland makkelijker examen doen dan in nederland....... (maar dat is mijn persoonlijke mening)

Ik heb altijd examen & cursus gedaan in NL.

Nooit geen centje pijn gehad ... schriftelijk = MC vragen ... het goede antwoord staat er dus altijd bij.

En bij het mondeling helpt men de persoon die examen moet doen er toch aardig doorheen ...

Hoe is het examen in Duitsland dan?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

in duitsland staat ook altijd het goede antwoord erbij angelique:D, alleen hebben ze geen mondeling (tot nu toe), maar de vragen zijn qua aantal zeer beperkt en qua moeilijkheid ook.

net zoals in belgie gaan ze er van uit dat je ook na 2 jaar moet weten waar in het boek je iets snel op kunt zoeken bij problemen of vragen, de meesten onder ons zijn 2 weken na het examen 99 procent van het geleerde alweer kwijt uit hun systeem.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
i

in belgie gaan ze er van uit dat je ook na 2 jaar moet weten waar in het boek je iets snel op kunt zoeken bij problemen of vragen,

Niet alleen bij problemen of vragen hoor,de basis van de Belgische cursus IS dat je het allemaal kunt vinden in je ADR boek.

Zonder dit boek ben je nergens,je kunt niet in alle redelijkheid van iemand verwachten dat hij van de meer dan 3400 UN nummers,die per nummer ook nog eens in drie verpakkingsgroepen onderverdeeld kunnen zijn,alle gegevens uit je hoofd kunt leren,zoals ADR klasse,verpakkingsgroep,tunnelkode,vervoerscategorie,e.v.d.m.

Alles wat je als chauffeur moet weten om ADR goederen te vervoeren staat in t boek.

Als je weet hoe je t boek moet lezen kan er eigenlijk weinig verkeerd gaan.

Gr Peter.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

En bij het mondeling helpt men de persoon die examen moet doen er toch aardig doorheen ...

Hoe is het examen in Duitsland dan?

Hoe het in Duitsland gaat weet ik niet,maar ik heb al vier keer in Belgie examen gedaan en daar kent men geen mondeling,alleen vragen met open boek of gesloten boek.

En ben maar niet bang dat er bij open boek al antwoorden staan,t boek heb je nodig om je antwoord te kunnen geven,als je de grafiekne verkeerd leest kom je niet tot t goede antwoord.

Gr peter.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
Bestaat er ook een pdf-versie van dat boek?

Van het les boek niet,die Belg doet het ook om wat te verdienen,net als wij allemaal.

Wel van de nummerieke stoffenlijst:

http://www.gevaarlijke-stoffen.be/downloads/L_ADR_TAB.pdf

Verder kun je nog n heleboel gegevens van het net downloaden,zoals op deze site:

ADR informatie en vervoer van gevaarlijke stoffen over de weg.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 2 months later...
  • Forumlid
Ik heb altijd examen & cursus gedaan in NL.

Nooit geen centje pijn gehad ... schriftelijk = MC vragen ... het goede antwoord staat er dus altijd bij.

En bij het mondeling helpt men de persoon die examen moet doen er toch aardig doorheen ...

Hoe is het examen in Duitsland dan?

In Duitsland heb je nog steeds (door de IHK van Emden gegarandeerd tot eind 2013) de mogelijkheid om je ADR examen in de Nederlandse taal te doen. (er zijn echter nog maar twee opleiders erkend Jolmers en Kehrbach. Jolmers heeft alleen Nederlandse docenten en bij Kehrbach kun je als je pech hebt een Duitser treffen, ook goed maar dan leest hij het boek door/voor.

-Bij een Basis ADR examen heb je 30 Meerkeuze vragen;

-Bij de herhalingscursus krijg je 15 meerkeuze vragen, bovendien verleng je alles wat je hebt (ongeacht of je basis, tank, 1 en/of 7 hebt).

-Bij de tank (geloof ik) 20 of 24.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

In de Duitse taal is het nog altijd een makkie hoor. En de uren die je -van die Duitse opleider dus- in Nederland volgt, (dat is o.a. in Nieuweschans mogelijk bij Kehrbach) tellen gewoon mee voor de code 95. Het examen moet je wel in Duitsland afleggen en die tijd telt niet mee.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Administrators

...

Zonder dit boek ben je nergens,je kunt niet in alle redelijkheid van iemand verwachten dat hij van de meer dan 3400 UN nummers,die per nummer ook nog eens in drie verpakkingsgroepen onderverdeeld kunnen zijn,alle gegevens uit je hoofd kunt leren,zoals ADR klasse,verpakkingsgroep,tunnelkode,vervoerscategorie,e.v.d.m.

Alles wat je als chauffeur moet weten om ADR goederen te vervoeren staat in t boek.

Als je weet hoe je t boek moet lezen kan er eigenlijk weinig verkeerd gaan.

Gr Peter.

Dat is ook nooit een vereiste geweest, Peter. Je kreeg enkel de speciale codes (bv 22 zeer gassig gas....?) en die X en dergelijke te leren..... Je moest dus de codes kunnen verklaren, de stofnummer is nooit een eis geweest.

Wat je als chauffeur BEHOORT te weten staat in het boek, al het andere hoort de opmaker van de vrachtbrief te doen, helaas schort het hier nog wel eens aan.... Maar dat is een heel andere discussie.

Het hele ADR en VLG is eigenlijk achterhaald, maar zoals met veel regelgeving, eenvoudiger maken staat niet op de agenda.

De chauffeur hoort de deskundige te zijn ten tijde van transport, maar als deskundige wordt je niet gehoord! Enkel wanneer er iets fout gaat ben je de klos, of het jouw fout is of niet, maar dat is ook een andere discussie die ik nu niet WIL voeren.

Het duits examen is goed te doen in het duits, als je een beetje de taal kan, mag et totaal geen probleem zijn om dat examen over de grens te halen. Lang leve de EU....?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
zeer gassig gas[/color]....?)

en die X en dergelijke te leren.....' date=' [/quote']

Das een goeie.:D:D:D:D( Dat "gassig gas")

Hier een lijstje met cijfercombinaties met een speciale betekenis:

Gevarennummers met een speciale betekenis

Die"X"voorafgaand aan het bovenste nummer betekent dat de stof gevaarlijk reageert met water.

Signalisatie: de oranje schilden

Staat allemaal in de Belgische cursus en is een "open boek"vraag,d.w.z. je moet deze tijdens het examen opzoeken in je boek en hoeft die dus niet uit je hoofd te weten.

IK vond het allemaal niet zo moeilijk,wat je moet weten leert men je.

De klant dient er zorg voor te dragen dat de juiste stofnaam en etikettering op de colli komt,dat het in de juiste verpakking zit enz.

Jij als chauffeur weet dan hoe te handelen met dit product,welke route te volgen,welke tunnels wel en niet,of je het samen mag laden met andere ADR goederen enz.

Meer hoef je toch niet te weten,ik had wel eens het vermoeden dat men in Nederland een halve chemisch ingenieur was na een cursus ADR,wel leuk natuurlijk,maar wat heb je eraan?

Volgens de voorschriften mag je een brand,ontstaan aan je lading ,niet eens zelf blussen,je mag niet eens een colli openen,als er wat gebeurt dien je omstanders op afstand te houden en de autoriteiten door te geven wat je lading is.

Alles wat je te veel weet is overbodige ballast en brengt alleen maar verwarring.

Gr Peter.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Administrators

Dat bedoel ik dus, Peter.

Ik heb begin jaren 80 de NL opleiding gevolgd, tank en stukgoed, incl kl 1 en 7....

Vervolgens 2x de duitse opleiding gedaan vanwege tijdnood. Stond ingeschreven voor opleiding in Apeldoorn maar de laatset week voordat belden zei en zeiden dat ik nog wel in Rotterdam een plek kon krijgen......:stom:

Dus de duitse cursus gedaan.

Die overbodige ballast die je in NL leert is nergens voor nodig!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

Nee, een examen waarbij de examinator zijn vinger bij het goede antwoord legt is véél beter! Toch? En vervolgens gaan we rijden met een levensgevaarlijke cocktail aan brandbare, oxiderende, bijtende en giftige producten en we rossen door woonwijken en D-tunnels...

Nou sorry hoor, maar als chauffeur heb je maar een verdomd grote verantwoordelijkheid voor je gevaarlijke lading! En verschuilen achter 'ken ik nie, wist ik nie' is dan de slechtste instelling die je kunt hebben. En als je op het verkeerde tijdstip op de verkeerde plaats bent, wordt je daar echt wel op afgerekend.

Dat moest er even uit!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Administrators

Ook in de duitse cursus wordt geleerd dat je met een ADR voertuig niet overal mag rijden. Ook in de duitse cursus wordt over tunnelverboden gerept. By the way, ik heb op een chemietankwagen gereden en wat transport betreft is dat bijna de veiligste manier van rijden.

Die levensgevaarlijke cocktail aan brandbare, oxiderende, bijtende en giftige producten en we rossen door woonwijken en D-tunnels zoals jij het schrijft kom ik eigenlijk enkel in artikeltjes van de TELEGRAAF tegen....

Alleen wat ik van de NL cursus nog steeds niet snap is dat je een VOLLEDIG lesdag aan bv kl 3 moet spenderen..... brandbaar, heel brandbaar, heel erg brandbaar....

Laat maar....

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

In duitsland leerde ik niets maar wel het examen gehaald en dus mag ik ADR vervoeren. In NL veel geleerd maar in de praktijk is werken met ADR heel anders dan het volgens de boeken zou moeten. Dus voor de herhaling gewoon het makkelijkste examen kiezen en daar je diploma halen en dan is multiple gok zelfs in het duits een makkie

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gast
Reageer op deze discussie...

×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Forum voorwaarden